AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Hei! Jeg er 21 år og går videregående om igjen, er nå kommet til andre året barne og ungdom. Jeg har en deltidsjobb/helgejobb men føler ikke jeg tjener nok til at det går rundt mtp regninger og utgifter. Jeg søkte om fult lån hos lånekassen men fikk avslag siden jeg bor hjemme til foreldrene mine, og de mener da at de skal dekke utgiftene mine. Problemet er at de ikke har kapasitet til å hjelpe meg. Er det noe jeg kan klage på? Eller om det er noen andre ordninger jeg kan søke hjelp hos? Anonymkode: 400b4...f02
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Det at du bor hos foreldrene dine skal ikke hindre deg i å få lån, bare stipend. Her må enten du eller saksbehandler ha misforstått. Anonymkode: 5525f...838
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 Flytte ut på billig hybel? Anonymkode: 54a5e...c3d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det at du bor hos foreldrene dine skal ikke hindre deg i å få lån, bare stipend. Her må enten du eller saksbehandler ha misforstått. Anonymkode: 5525f...838 «Du har ikke rett til lån for elever over 18 år for den perioden / de periodene du bor sammen med foreldrene dine. Se § 23-1 i forskriften.» skrev de e vedtaks-brevet 😕 Anonymkode: 400b4...f02
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 Betaler du for boutgifter hos dine foreldre? Om ikke har du jo du betydelig mindre utgifter enn elever som ikke bor hjemme. Evt kan du jo flytte hjemmefra og på hybel og få lån og stipend fra lånekassen Anonymkode: 6a6c4...440
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler du for boutgifter hos dine foreldre? Om ikke har du jo du betydelig mindre utgifter enn elever som ikke bor hjemme. Evt kan du jo flytte hjemmefra og på hybel og få lån og stipend fra lånekassen Anonymkode: 6a6c4...440 Nei, men skal begynne å betale snart. Har ikke mulighet til å flytte ut, har jo ikke råd til det. Månedslønna er veldig variabel, men den ligger på ett par tusen, mesteparten går til forsikring på bilen, bensin og mat, og jeg sliter med å få det til å holde ut måneden. Om dere har noen tips til sparings metoder er jeg også åpen for det! Anonymkode: 400b4...f02
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men skal begynne å betale snart. Har ikke mulighet til å flytte ut, har jo ikke råd til det. Månedslønna er veldig variabel, men den ligger på ett par tusen, mesteparten går til forsikring på bilen, bensin og mat, og jeg sliter med å få det til å holde ut måneden. Om dere har noen tips til sparings metoder er jeg også åpen for det! Anonymkode: 400b4...f02 Om du flytter ut får du støtte fra lånekassen + lån, så da vil du ha råd til en hybel. Jeg bodde for meg selv da jeg gikk VGS, så jeg vet det er fullt mulig. Om du er løsningsorientert må du da evt selge bilen din og ta kollektovtransport til du er ferdig med VGS. Nå husker jeg ikke hva jeg fikk som elev, men som student fikk jeg vel rundt 7500 i mnd og så jobba jeg og tjente så jeg hadde rundt 12000. Det dekte bilhold, husleie på 5000 inkl strøm, tv og nett, mat og andre utgifter i massevis. Anonymkode: 6a6c4...440
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #8 Skrevet 28. januar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du flytter ut får du støtte fra lånekassen + lån, så da vil du ha råd til en hybel. Jeg bodde for meg selv da jeg gikk VGS, så jeg vet det er fullt mulig. Om du er løsningsorientert må du da evt selge bilen din og ta kollektovtransport til du er ferdig med VGS. Nå husker jeg ikke hva jeg fikk som elev, men som student fikk jeg vel rundt 7500 i mnd og så jobba jeg og tjente så jeg hadde rundt 12000. Det dekte bilhold, husleie på 5000 inkl strøm, tv og nett, mat og andre utgifter i massevis. Anonymkode: 6a6c4...440 Har sjekket litt rundt på finn, men det er ikke mye hybler å velge mellom så sent på året, som er til en rimelig pris. Å selge bilen er ikke et alternativ da jeg bor der hvor kollektivtransport ikke finnes, tror går en eller to busser om dagen, men må og kjøre for å komme meg dit og tidspunktene går ikke opp med noe 😕 Anonymkode: 400b4...f02
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 Du bor HOS foreldrene dine! Anonymkode: 18638...f46
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #10 Skrevet 29. januar 2019 Siden du bor hos foreldrene dine, hva må du ha penger til siden lønnen din ikke strekker til? Mitt forslag er å prøve å få mer jobb der du er, bytte jobb som gir mer jobb eller få deg en jobb til itillegg. Anonymkode: ca51a...fa3
Påfugl Skrevet 29. januar 2019 #11 Skrevet 29. januar 2019 Her høres det ut som løsningen er å jobbe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå