AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Går andre året på programmering, altså en bachelor. Har i det siste vurdert å ta master. Problemet er jo at det er to ekstra år. 150 000 mere i lån, pluss går glipp av rundt 1mill i lønn (før skatt så klart..). Leser i tillegg at det er veldig lite forskjell på lønn mellom master og bachelor. Er det noen som tar en master, eller vurderer det som kan komme med innspill på hvorfor jeg skulle tatt en master. Vet at man stiller bedre på arbeidsmarkedet, men det er vel bare på starten når du skal få din første jobb? Ellers leser jeg at bachelor og erfaring er bedre.. Håper noen tar seg tid til å svare Anonymkode: 9d9f0...e01
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #2 Skrevet 29. januar 2019 Jeg går master i informatikk ved UiO. Jeg mener hovedgrunnen til å ta master er fordi du er interessert i det du kommer til å lære i mastergraden. Hvis du får drømmejobben din etter bachelor, så absolutt, gå for den fremfor master er mitt tips. Men mulighetene dine blir flere og sjansene for drømmejobben øker nok med master. Når det gjelder lønn er mitt inntrykk også at det ikke er stor forskjell på bachelor vs master. Fra bekjente hører jeg fra 0 til 50k høyere startlønn med master. Det spørs litt hvilke jobber du er ute etter. Men er du en C-student med verken relevant arbeidserfaring eller gode hobbyprosjekter ved siden av studiet kan det bli vanskelig å finne en bra jobb med kun bachelor. Da kan master hjelpe. Anonymkode: f595e...ad8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #3 Skrevet 29. januar 2019 Nå studerer jeg noe annet, men jeg tar master fordi min bachelor ikke er "sterk" nok for arbeidsmarkedet. Du kan jo søke jobber for å se om du får noe napp? Master kommer du ikke inn på før til høsten likevel. Fordelen med master er at du har allerede gjort den og trenger ikke ta den senere i så fall 😛 Anonymkode: 7dbef...885
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 Hvis du vurderer å ta master på sikt likevel, anbefaler jeg å gjøre det med en gang. Det blir ikke akkurat lettere å studere når man sitter der med barn og huslån... Det kan være greit å tenke på muligheter på både kort og lang sikt, og hva du ønsker. I endel bransjer vil det være jobber man rett og slett ikke vil kunne få uten master. Hvis man sikter mot disse litt høyere stillingene på sikt, kan det lønne seg med master nå, selv om du kan få andre jobber nå med en gang med bachelor. Men jeg vet ikke hvordan det er i din bransje. Anonymkode: da53e...f0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå