Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 28. januar 2019 #21 Skrevet 28. januar 2019 Jeg tror ikke NAV er et enkelt sted å jobbe akkurat.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #22 Skrevet 28. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Holder dere tilbake informasjon med vilje for så å godte dere når dere i ettertid sier at man må finne ut av det selv? Synes dere det er innafor å si at dere skal ringe tilbake senest fredag, også bare droppe det opptil flere ganger? Synes dere folk som har behov for hjelp av dere er undermennesker som fortjener å lide? Synes dere at det er greit å oppfordre til å ta opp forbrukslån om man ikke har mulighet til å vente enda åtte uker på penger som dere lot som skulle komme for tre uker siden? Synes dere det er greit? Ja tydeligvis... fy faan... når jeg ser på hvordan dere behandler en av mine nærmeste og fler... ja jeg tror jeg bør avstå fra å si hva jeg har lyst til å si nå!!! Så noen i NAV-systemet som tørr å svare ærlig her? Anonymkode: e6088...375 Jeg jobber i Nav. Skjønner at du er bekymret og irritert på vennen din sin vegne. Jeg tror også at du vet svaret på spørsmålene du stiller. Nei, jeg holder ikke tilbake informasjon med vilje eller liker å se folk lide. Jeg har dessverre pga sprengt arbeidskapasitet ikke fått ringt personer tilbake så kjapt som mulig, men gir da beskjed via SMS. Får alltid dårlig samvittighet. Ville aldri oppfordret noen til forbrukslån, og dette synes jeg er et såpass dårlig og skremmende forslag fra saksbehandler sin side at jeg ville bedt vennen din sendt inn serviceklage. Jeg liker jobben min veldig godt, men det er utrolig arbeidspress og man har som regel for mange personer å følge opp. Lokalkontorene som følger opp folk og forvaltningskontorene sitter sjelden sammen, så lokalkontorene styrer ikke pengevedtakene, men får all kjeften. Forvaltningskontorene har kjempestort arbeidspress og kort tid på å fatte vedtak. I tillegg er Nav stort, mye større enn hva folk ser for seg. Det er umulig for en ansatt i Nav å ha detaljkunnskap om absolutt alt regelverket i Nav. Det er dessverre også mange som tror at Nav sitter på mange hemmelige arbeidsplasser som vi bare kan trylle fram når folk blir arbeidsledige/må bytte jobb. Og blir rasende på Nav når man ikke får seg jobb med en gang. Nav kan bidra med mye inn mot arbeidsmarkedet, men arbeidsgivere må også være villige til å ansette folk som ikke er helt A4 eller som trenger litt ekstra tilrettelegging i starten. Der er det mange arbeidsgivere som har det i kjeften, men som ikke følger opp når det kommer til stykket. Og hvem får kjeft da? Jo, det er Nav. Skulle gjerne sett en debatt rundt dette med arbeidsgiveres villighet til å se litt utenfor boksen. Heldigvis er brukerne mine stort sett veldig hyggelige folk! Anonymkode: f9268...dd3 20
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #23 Skrevet 29. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Holder dere tilbake informasjon med vilje for så å godte dere når dere i ettertid sier at man må finne ut av det selv? Synes dere det er innafor å si at dere skal ringe tilbake senest fredag, også bare droppe det opptil flere ganger? Synes dere folk som har behov for hjelp av dere er undermennesker som fortjener å lide? Synes dere at det er greit å oppfordre til å ta opp forbrukslån om man ikke har mulighet til å vente enda åtte uker på penger som dere lot som skulle komme for tre uker siden? Synes dere det er greit? Ja tydeligvis... fy faan... når jeg ser på hvordan dere behandler en av mine nærmeste og fler... ja jeg tror jeg bør avstå fra å si hva jeg har lyst til å si nå!!! Så noen i NAV-systemet som tørr å svare ærlig her? Anonymkode: e6088...375 Tror det vil være langt mer fruktbart å sette deg på et Nav kontor en måneds tid, slik at du kan få oppleve hverdagen til de Navansatte, enn å få noen Navansatte til å forklare deg, her inne, om hvordan arbeidsdagen på et Navkontor er. Men du vil entem slite med å få tiden til å strekke til, eller aldri komme deg ut av dørene, er jeg redd dersom du skal få gjort alt du mener andre burde gjøre. Anonymkode: 5b25c...cf5 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #24 Skrevet 29. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste som jobber som saksbehandlere på NAV har en ussel bachelor i et eller annet ganske tilfeldig. Noe annet krav enn tre år høyere utdanning er det sjelden. Lat og like målrettet betyr ikke automatisk idealistisk og omsorgsfull. Ofte betyr det bare lat og lite målrettet. Mange anser NAV for å være et springbrett inn i bedre jobber i det offentlige, dermed er det stor trafikk der av ansatte, som prøver seg en stund, bygger erfaring for å få en annen jobb. Anonymkode: dc8b7...c3c De har iallefall klart å få seg en jobb da, tross ussel bachelor og latskap. Hvis dette er holdningen din til folk i arbeid tør jeg ikke tenke på hvordan du ser på navere. Anonymkode: c863e...d69 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #25 Skrevet 29. januar 2019 Jeg jobber ikke i Nav, men har måttet ha med de å gjøre i forbindelse med graviditeten min. Mitt inntrykk av nav er at de er meget kritisk til sykemeldinger ref. skriverier i media. Da jeg ble gravid og befant meg i vanskelig situasjon på jobb, tok jeg kontakt med nav som tok seg tid til å trøste meg og faktisk rådet meg til sykemelde meg ut svangerskapet, selv om det var 6mnd igjen. Hun ordnet faktisk ett møte med meg og min fastlege og beroliget meg så godt hun kunne og at det siste jeg trengte var stress og bekymringer. Den personen jeg møtte var en dame i 40-årene, men hun så mye eldre ut. Under hele møte, ringte telefonen hennes hele tiden pga jobben og beklaget seg pga det. Dette mennesket har jeg aldri hatt noe med å gjøre tidligere og kjente heller ikke til henne. Likevel sørget hun for at jeg fikk resten av svangerskapet i ro og mak, selv om jeg gjerne skulle ha jobbet. Dette var mitt første og forhåpentligvis det eneste møte med nav. Så til ts, alle i nav er ikke slik du beskriver i HI, men det er leit å høre at vennen din ikke var like heldig i saksbehandlingen som meg. Anonymkode: 3a543...30c 2
Edie Skrevet 29. januar 2019 #26 Skrevet 29. januar 2019 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #27 Skrevet 29. januar 2019 Jeg har vært under Nav i 17 år, eller det het trygdekontoret før da. På denne tiden har jeg hatt temmelig mange saksbehandlere. Noen få helt fantastiske, veldig mange som bare gjør jobben sin, og noen få bedritne mennesker. Jeg har blitt kastet av AAP flere ganger, uten varsel, og uten å ha gjort noe galt. Ble lovet utdannelse, og jeg sendte søknad da om dekning av skolebøker og reisevei. Fikk ikke svar, ringte de 1 dag i uken, ble aldri oppringt tilbake. Så etter 9 mnd, fikk jeg brev i posten om at AAP stoppet på dagen, da de ikke ville godkjenne utdannelsen. Jeg har vært på møte med saksbehandler som har skjelt meg ut, sagt jeg er løgner, og har ikke noe der og gjøre, at jeg er en parasitt på samfunnet, og får bare se å skaffe meg en jobb. Jeg har stått på NAV med søknad om nødhjelp, da jeg ikke har hatt en krone på konto, 2 barn å forsørge, og blitt nektet å levere den. Det skjedde da 3 ganger på rad, tredje gangen så nektet jeg å gi meg. Jeg var sykemeldt da, men det tok Nav 5 mnd å utbetale sykepenger. Jeg tror helt klart flertallet på Nav gjør jobben de skal, og ikke ønsker noen noe vondt. Men så har man noen få maktsyke, som liker å tråkke på andre, og som aldri burde få jobbe der. Hun verste saksbehandleren jeg har vært borti, er beryktet på Nav kontoret her, fått et hav av klager på seg, flertallet bytter henne som saksbehandler, men hun er der fortsatt. Anonymkode: d648e...6b0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #28 Skrevet 29. januar 2019 På 28.1.2019 den 16.36, AnonymBruker skrev: Holder dere tilbake informasjon med vilje for så å godte dere når dere i ettertid sier at man må finne ut av det selv? Synes dere det er innafor å si at dere skal ringe tilbake senest fredag, også bare droppe det opptil flere ganger? Synes dere folk som har behov for hjelp av dere er undermennesker som fortjener å lide? Synes dere at det er greit å oppfordre til å ta opp forbrukslån om man ikke har mulighet til å vente enda åtte uker på penger som dere lot som skulle komme for tre uker siden? Synes dere det er greit? Ja tydeligvis... fy faan... når jeg ser på hvordan dere behandler en av mine nærmeste og fler... ja jeg tror jeg bør avstå fra å si hva jeg har lyst til å si nå!!! Så noen i NAV-systemet som tørr å svare ærlig her? Anonymkode: e6088...375 Har tidligere jobbet i NAV og skal være ærlig med deg jeg TS. Jeg har ikke holdt tilbake informasjon hvis jeg trodde at bruker ville få innvilget det hun søker på. Er mange ganger jeg ikke har sagt til brukere om ytelser de kan søke på fordi jeg tror ikke de kvalifiserer og jeg orker ikke mas, klaging og flere spørsmål opp i mente om det. Jo mindre jeg sier, jo mindre er det å gjøre. Jeg ringte tilbake hvis jeg hadde sagt jeg skulle og jeg syns ikke navere er undermennesker. Forbrukslån(kredittkort bruk).. ja hvis du kan betale tilbake før rentene begynner å løpe så hvorfor ikke? Kjør på. Helt ærlig, å jobbe på NAV var jævlig og jeg mistrives. Altfor mye arbeids og tidspress. Mye forakt blant brukerne til systemet og til saksbehandlerne, slik som du viser TS, gjorde det til en ubehagelig jobb. Som følge av det tok jeg noen snarveier. Skal ikke nevne alt, men f.eks hvis noen søkte om å beholde ytelse under utenlandsopphold så brukte jeg ca 3 sek på å skrive et notat i systemet at det var innvilget, men jeg orket ikke ringe å fortelle det. For hvis jeg ringer så blir det klaging, masing, spørsmål opp i mente osv. Jeg tror det er et fåtall mennesker som er egnet og som er villig (evnt. desperat nok) til å ta en jobb i nav. Jeg er ikke en av dem. Anonymkode: 241c6...3b4 2
BerntHulken Skrevet 29. januar 2019 #29 Skrevet 29. januar 2019 På 28.1.2019 den 16.57, AnonymBruker skrev: Så skaff deg en jobb da, Herregud. Det er ikke så lett å jobbe der, forventer dere virkelig at de er der for å hjelpe dere med alt? De jobber ikke der for å tørke dere i ræva. De fleste som går på nav, gjør ikke engang minste kravet for å gå der. Men de forventer fortsatt at de skal bli tørket i ræva av velferden. Voks opp, "gjør din del og krav din rett.." kanskje dere skal begynne med det første i denne setningen, enn å klage på stakkars ansatte som jobber der. De er mennesker, de lever ikke for å gjøre hva dere har lyst til at de skal. Anonymkode: af070...ca0 Det vanskelige jobbmarkedet er vel en stor grunn til at mange havner der 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #30 Skrevet 29. januar 2019 På 28.1.2019 den 16.57, AnonymBruker skrev: Så skaff deg en jobb da, Herregud. Det er ikke så lett å jobbe der, forventer dere virkelig at de er der for å hjelpe dere med alt? De jobber ikke der for å tørke dere i ræva. De fleste som går på nav, gjør ikke engang minste kravet for å gå der. Men de forventer fortsatt at de skal bli tørket i ræva av velferden. Voks opp, "gjør din del og krav din rett.." kanskje dere skal begynne med det første i denne setningen, enn å klage på stakkars ansatte som jobber der. De er mennesker, de lever ikke for å gjøre hva dere har lyst til at de skal. Anonymkode: af070...ca0 Altså, jeg har jobbet fra jeg 14 år. Så ble jeg gravid etter 15 år i full jobb. Fødselspermisjon søkt i rett tid og innvilget. Men å få ut pengene, det var ikke lett! Var jo bare å søke på sosialen eller gå til foreldrene mine å tigge om penger. Tenk å behandle et voksent menneske på den måten! Pengene kom endelig, bare 2 måneder forsinket. Men det skulle ifølge NAV ikke være et problem for oss. I hvilken verden? Heldigvis var vi en av de som sitter med en buffer. Men det er slett ikke alle! Jeg synes oppriktig synd på de som tror systemet skal fungere, så sitter de i saksa. Kreditorene driter langveis i om NAV ikke har utbetalt penger du har krav på. Og et direkte sitat fra min egen situasjon: «NAV tar ingen ansvar for at de som er ansatte i NAV gjør feil eller utleverer feil informasjon til sine brukere.» Anonymkode: c5c7d...0ff
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #31 Skrevet 29. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har tidligere jobbet i NAV og skal være ærlig med deg jeg TS. Jeg har ikke holdt tilbake informasjon hvis jeg trodde at bruker ville få innvilget det hun søker på. Er mange ganger jeg ikke har sagt til brukere om ytelser de kan søke på fordi jeg tror ikke de kvalifiserer og jeg orker ikke mas, klaging og flere spørsmål opp i mente om det. Jo mindre jeg sier, jo mindre er det å gjøre. Jeg ringte tilbake hvis jeg hadde sagt jeg skulle og jeg syns ikke navere er undermennesker. Forbrukslån(kredittkort bruk).. ja hvis du kan betale tilbake før rentene begynner å løpe så hvorfor ikke? Kjør på. Helt ærlig, å jobbe på NAV var jævlig og jeg mistrives. Altfor mye arbeids og tidspress. Mye forakt blant brukerne til systemet og til saksbehandlerne, slik som du viser TS, gjorde det til en ubehagelig jobb. Som følge av det tok jeg noen snarveier. Skal ikke nevne alt, men f.eks hvis noen søkte om å beholde ytelse under utenlandsopphold så brukte jeg ca 3 sek på å skrive et notat i systemet at det var innvilget, men jeg orket ikke ringe å fortelle det. For hvis jeg ringer så blir det klaging, masing, spørsmål opp i mente osv. Jeg tror det er et fåtall mennesker som er egnet og som er villig (evnt. desperat nok) til å ta en jobb i nav. Jeg er ikke en av dem. Anonymkode: 241c6...3b4 Kusinen min jobbet i mange år i nav. Hun jobbet mye overtid og var konstant overarbeidet. Det var mye sykmeldinger pga arbeidspresset og da ble det enda mer arbeid for de som var igjen som måtte ta over klientene til de som var sykmeldt. Hun sluttet en stund etter hun måtte ha hemmelig adresse pga en psykisk ustabil bruker som truet med å drepe henne. Hun hadde barn og det var ikke verdt risikoen. Hun fortalte også om kolleger som opplevde å bli fysisk angrepet. Tror det er forferdelig stressende arbeidsplass med mange utakknemlige brukere. Så jeg har respekt for nav-ansatte. Og jeg har ihvertfall blitt møtt av en utrolig hyggelig saksbehandler når jeg trengte hjelp. Men har man krav på å beholde ytelser under utenlandsopphold? Anonymkode: f09e5...150
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #32 Skrevet 29. januar 2019 På 28.1.2019 den 17.11, AnonymBruker skrev: Så dere mener at jeg skal betale skatt for at dere ikke skal sitte på gaten, også skal dere sitte her å klage etterpå? Men de skatter jo de også av det de får utbetalt.. Anonymkode: 79c42...18e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #33 Skrevet 29. januar 2019 Nå har jeg aldri jobbet i NAV, og har bare hatt med de å gjøre i perioder. Har faktisk bare møtt ett hyggelig og hjelpsom person der. Resten har bare vært sure, frekke og lite imøtekommende. Anonymkode: 2910a...0cc
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #34 Skrevet 29. januar 2019 Har selv jobbet i NAV og holdt ikke ut lenge. Så desperat etter jobb var jeg ikke, det bare for å få en fot innen det offentlige og så komme seg så fort som mulig vekk videre inn i staten hvor man slipper å møte på...ja, jeg må si det alle tenker, de som hører til samfunnets rennestein. De med store og komplekse problemer. For faktum er at alle oppegående mennesker så man aldri. De klarte seg selv elektronisk eller var bare innom for å levere en søknad og dett vart dett. De man som NAV-arbeider måtte forholde seg til var de nederst på samfunnets stige. De som levde i samfunnets skygge. Når de samtidig tror vi har borgerlønn i Norge og blir illsinte fordi vi holder igjen "lønnen" deres så må man forvente alt. Alt fra trusler til spytting i ansiktet. Nei takk. Nå jobber jeg i et departement og har knapt lyst til å sette nav-jobben på cv-en. De 9 månedene vil jeg bare glemme. Anonymkode: 1ab40...10a
applestories Skrevet 29. januar 2019 #35 Skrevet 29. januar 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kusinen min jobbet i mange år i nav. Hun jobbet mye overtid og var konstant overarbeidet. Det var mye sykmeldinger pga arbeidspresset og da ble det enda mer arbeid for de som var igjen som måtte ta over klientene til de som var sykmeldt. Hun sluttet en stund etter hun måtte ha hemmelig adresse pga en psykisk ustabil bruker som truet med å drepe henne. Hun hadde barn og det var ikke verdt risikoen. Hun fortalte også om kolleger som opplevde å bli fysisk angrepet. Tror det er forferdelig stressende arbeidsplass med mange utakknemlige brukere. Så jeg har respekt for nav-ansatte. Og jeg har ihvertfall blitt møtt av en utrolig hyggelig saksbehandler når jeg trengte hjelp. Men har man krav på å beholde ytelser under utenlandsopphold? Anonymkode: f09e5...150 Sykepenger og AAP kan man søke om å beholde ved reiser til utlandet. Så lenge det ikke kræsjer med tiltak, behandling eller fører til at det tar lenger tid å bli frisk, så skal man kunne ta med seg pengene på en ferietur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå