Gå til innhold

Går barnet bakover i språkutviklingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har noen opplevd at barnet deres ser ut til å gå "bakover" i språkutviklingen? Jeg begynner å bli bekymret, og kommer til å ta det opp på hs dersom det fortsetter. Ihvertfall, dattera mi begynte å si ord tidlig, nå som hun snart blir to, snakker hun i "setninger" (mangler proposisjoner og verbene er ikke alltid bøyd). Jeg har lest mye om hvordan man hjelper på best mulig måte i språket, og har fulgt det mtp at hun er tospråklig (jeg snakker norsk, pappaen og hans familie snakker sitt språk, men hun snakker mest norsk). 

Hun tilbringer mye tid med et annet barn som er like gammel, men h*n snakker ikke, h*n babler og skriker og slår og kaster ting for å kommunisere... Jenta mi har nå begynt med det samme. Hun kan jo snakke.. men jeg blir litt frustrert når jeg ser at hun tar etter det andre barnet. Jeg ser at det hjelper å bruke tid på å kommunisere med henne ordentlig, og gir henne tid til å prøve å fortelle med ord.. og hun blir ofte bedre hvis hun ikke tilbringer så mye tid med det andre barnet. Det er utrolig trist, og for all del, det er jo ikke dette barnet som har noe skyld i det, de utvikler seg jo forskjellige, men jeg begynner å lure om dette skjer uavhengig av hvem hun "henger med"? 

Hun er ikke i bhg, men åpen barnehage og med jevnaldrende nesten hver dag, så kan ikke inkludere barnehagen i dette...:)

Erfaring? 

Anonymkode: d344e...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hun går ikke bakover i språkutviklingen. Hun prøver andre kommunikasjonsformer (dvs som den andre gutten)

Les mye bøker, så går dette så bra 

Anonymkode: 1eb34...773

• Liker 9
Skrevet

Jeg bare lurte på en ting. Jeg har ikke barn selv, men jeg vet at noen lærer småbarn litt tegnespråk fra de er seks måneder gamle. Er dette noe dere har prøvd? Hvis ord er vanskelige å si, så kan kanskje håndsignaler hjelpe dem å få fram hva de vil. Jeg tror det heter babytegn på norsk.

Anonymkode: 1ae26...894

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurte på en ting. Jeg har ikke barn selv, men jeg vet at noen lærer småbarn litt tegnespråk fra de er seks måneder gamle. Er dette noe dere har prøvd? Hvis ord er vanskelige å si, så kan kanskje håndsignaler hjelpe dem å få fram hva de vil. Jeg tror det heter babytegn på norsk.

Tegn til tale. Det støtter språkutvikling 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun går ikke bakover i språkutviklingen. Hun prøver andre kommunikasjonsformer (dvs som den andre gutten)

Les mye bøker, så går dette så bra 

Ok, da er det ikke så farlig.. hvorfor tenker du at det er en gutt, det andre barnet?

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke prøvd, men så en videodokumentar om det en gang, hvor foreldrene brukte tegnspråk som kommunikasjon fordi de var stum eller døv.. absolutt interessant, og veldig smart! Kanskje prøve det på neste baby :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da er det ikke så farlig.. hvorfor tenker du at det er en gutt, det andre barnet?

Har ikke prøvd, men så en videodokumentar om det en gang, hvor foreldrene brukte tegnspråk som kommunikasjon fordi de var stum eller døv.. absolutt interessant, og veldig smart! Kanskje prøve det på neste baby :)

Oj, trodde jeg las at det var en gutt 😂

Skrevet

Ei jeg kjenner lærte barnet sitt tegnspråk først. Barnet er snart 5 år og har meget dårlig språk. Foreldrene lar henne bruke «babyord» (dodo betyr katt, moome betyr melk osv.) enda - og det gjør ting bare verre. 

Anonymkode: a3a24...0ed

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner lærte barnet sitt tegnspråk først. Barnet er snart 5 år og har meget dårlig språk. Foreldrene lar henne bruke «babyord» (dodo betyr katt, moome betyr melk osv.) enda - og det gjør ting bare verre. 

Anonymkode: a3a24...0ed

Jeg ville snakket og brukt tegn samtidig. Jeg ville gjort tegnet og snakket tydelig. Jeg har ikke barn selv som sagt, men niesen min gikk i barnehagen med en jente som hadde døve foreldre. Hun var helt utrolig. Hun hørtes nesten ut som en voksen i veldig tidlig alder. Hun snakket veldig høyt og tydelig, samtidig som hun kunne snakke tegnespråk. Niesen min var ikke like flink til å snakke som henne da de gikk i barnehagen.

Skrevet

Ok, så jeg burde lære datteren min tegnspråk? Jeg kan ikke tegnspråk, og hun snakker jo helt fint..var bare at jeg lurte på om noen hadde erfaringer med språkutviklingsnivået stopper opp litt.. :)

men annen type kommunikasjonsform er det nok som en annen svarer her oppe..")

Gjest BearMama
Skrevet

Bare å nevne det så barn med autisme utvikle seg normalt «glemme» alt når de er 2 år. Men da gjelder det mer enn språk. Også ferdigheter som å kle på seg, spise selv med bestikk etc.

Skrevet
24 minutter siden, BearMama skrev:

Bare å nevne det så barn med autisme utvikle seg normalt «glemme» alt når de er 2 år. Men da gjelder det mer enn språk. Også ferdigheter som å kle på seg, spise selv med bestikk etc.

Nå ble jeg litt skremt her! Men så leste jeg videre, hun er ganske flink til alt synes jeg (selvfølgelig):) 

Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg litt skremt her! Men så leste jeg videre, hun er ganske flink til alt synes jeg (selvfølgelig):) 

Haha 😅

Bare nevner det. Men tenker hun er i en fase og det er ikke noe å stresse over.

Skrevet

Du behøver ikke lære barnet ditt tegn-til-tale. Prat med henne om alt som gjøres, følelser osv. Jeg synes du skal ta en prat med pedagogen på åpen barnehage. Hun kan mer om barns språkutvikling enn helsesøster. 

Du kan ikke forvente at hun skal kunne preposisjoner og bøye verb riktig på en lang stund enda - hun er bare to år. 

En god forutsetning for et godt språk er et godt samspill. I tillegg sier du at jenta di er tospråklig, det kan forsinke språkutviklingen siden barnet skal lære to språk samtidig. 

Dette går bra 👍🏼

Anonymkode: b407b...97f

Skrevet

Tegn-til-tale og tegnspråk er to forskjellige ting.

Anonymkode: 1b498...0a4

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du behøver ikke lære barnet ditt tegn-til-tale. Prat med henne om alt som gjøres, følelser osv. Jeg synes du skal ta en prat med pedagogen på åpen barnehage. Hun kan mer om barns språkutvikling enn helsesøster. 

Du kan ikke forvente at hun skal kunne preposisjoner og bøye verb riktig på en lang stund enda - hun er bare to år. 

En god forutsetning for et godt språk er et godt samspill. I tillegg sier du at jenta di er tospråklig, det kan forsinke språkutviklingen siden barnet skal lære to språk samtidig. 

Dette går bra 👍🏼

Beklager, men de jentene («pedagogene») i barnehager med treårig bachelor fra førskolelærerutdanningen — de kan minimalt om barna språkutvikling. Så godt som ingen ting, sammenlignet med virkelige fagfolk på emnet.

Anonymkode: 26163...14a

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker tegn til tale i barnehagen å ser at det er ganske nyttig hjelpemiddel :) Men ville sagt ordet OG brukt tegn.

Anonymkode: ab62d...361

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette går bra 👍🏼

Takk for svar:) selvsagt forventer jeg ikke noe sånt, jeg er allerede imponert over så mye hun klarer og plukker opp:) Det var bare denne kommunikasjonsformen jeg ble litt bekymret over. Jeg må nok lese litt mer om dette, for jeg er ikke veldig pratsom av meg, og vi har gjort ting ganske naturlig... dette med følelser og sånt, har vi bare snakket om "glad i, glad, morsomt, lei seg, sint og redd", men ikke mye liksom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...