Gå til innhold

Hva har du sluttet med etter at du fikk barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare av nysgjerrighet: Har du (eller dere som par) gitt opp hobbyer/aktiviteter/vaner eller andre ting etter at dere ble foreldre?

Vi har to små på ett år og fire år. Jeg er veldig fornøyd med livet slik det er nå, men jeg tar meg selv i å tenke på småting jeg pleide å gjøre før som jeg ikke har tid eller overskudd til nå lengre. Lage mat fra bunnen av og eksperimentere på kjøkkenet er én ting: Det gjorde jeg mye før, men nå orker jeg bare ikke. Jo enklere jo bedre, og ting jeg tok som en selvfølge før (hjemmelagd granola og knekkebrød, fancy dressinger og langtidskokte sauser/gryter) har jeg ikke lagd på årevis. Noe annet er de små rutinene jeg hadde på kvelden: litt uttøying og pusteøvelser for å finne roen, smøre kroppen med en god bodylotion og lese litt på sengekanten. Nå pusser jeg tennen og stuper i seng, kjenner at jeg er litt anspent og stressa, men sovner umiddelbart likevel 😅

Hva er dine små ting du savner å gjøre?

Anonymkode: 07da8...b76

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyllekuler :) Neida. Men det har jeg ikke gjort siden jeg fikk barn. Blitt skikkelig dritings altså. Og ungen er nå 18. Så det er noen år siden siste skikkelige fyllekule.

Drikker en sjelden gang i blant, men da med måte.

En annen ting det ble mindre av etter at barn kom til verden, er spontane venninnetreff i hverdagen. Alt måtte planlegges fra da av. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sluttet å lese bøker. Elsket å gjøre det før, men nå er jeg så trøtt når ungen er i seng at det ikke frister.

Savner kanskje litt av impulsiviteten jeg hadde før. "Du sier du har lyst til å spise ute? La oss dra!", "Vil du i bassenget?", "Kjøre en tur til Danmark nå med en gang?", "Besøke en venn i den andre enden av landet?" osv. At jeg måtte leve i mørket på nudler i 2mnd etterpå for å finansiere det jeg hadde lyst på gjorde liksom ikke noe.

Savner å kunne henge med venner dagen lang uten å måtte planlegge alt mulig rart for det.

Men alt i alt er jeg mer fornøyd nå enn hva jeg var før jeg ble forelder. Så det er jo ting som veier opp for det der.

• Liker 1
Skrevet

Lage god (langsteikt) mat fra bunnen av, og å reise på turer bare oss to. Antar begge tingene vil bli gjort igjen når barna blir større. 

Anonymkode: d70ec...565

Skrevet

Tegning, før kunne jeg tegne i flere timer... 

• Liker 1
Skrevet

Sitte på kafé en hel lørdag med en venninne og aviser. Drikke vin fra kl 14 hvis det frister. Snuse. Se en hel sesong av en serie på en helg. Morgensex. Lange matlagingsprosjekter. Spise sakte. Våkne av meg selv. 

Anonymkode: 89646...e30

• Liker 6
Skrevet

Gå på kino, konserter for meg selv, reise, få besøk og henge med venner. Mitt sosiale liv  er på internett.

• Liker 1
Skrevet

Lese bøker, seriemaraton, ordentlig matlaging og grundig vasking. Det kommer nok tilbake etterhvert:) Får gjort mye mer nå enn for et år siden da barnet var yngre..

Anonymkode: 2721e...bcc

• Liker 2
Skrevet

Sex

(savner det ikke)

Anonymkode: f7eca...42f

• Liker 4
Skrevet

Ja, og sex midt på dagen.. 

Anonymkode: 2721e...bcc

• Liker 1
Skrevet

Trene, gå på fjelltur, lese, besøke venner, en del egenpleie (nå blir bare det nødvendigste gjort), feste.

Anonymkode: 9ad77...63c

Skrevet

-Dusje hver dag.

-Barbere leggene oftere enn en gang hver fullmåne. 

-Smøre meg med bodylotion. 

-Drikke vin bare fordi jeg hadde lyst. 

-Se på noe annet enn Peppa Gris på kveldstid. 

-Bruke lang tid på å lage middag. 

Anonymkode: 6636c...1e6

• Liker 7
Skrevet

Å sove natta gjennom 🙈 Ikke hatt ei sammenhengende natt på over 2 år nå. 

Skrevet

Å leke med sminke, klær og slikt. Tar bare det som ligger nærmest. Tar meg lite tid til fylla og venner på samme måte som før. Og vi roper ikke lengre til hverandre fra forskjellige rom i huset for å gi beskjeder 😜 

Anonymkode: acdd0...008

• Liker 1
Skrevet

Slutta med pubquiz. Slutta med alkohol også nå. Og impulsive turer både i inn- og utland. 

Har også kutta ut de nattlige kjøreturene. 

Konserter og slikt er også sjeldent, men det er mer avhengig av at man nå bor i ingenmannsland mot by før. 

Også mye mat jeg ikke lager lenger, ikke like eksperimentell heller. Kjedelig å lage mat som ikke blir spist, tenker da på den økonomiske biten (aleneforsørger).

Anonymkode: 96f0c...d7b

• Liker 1
Skrevet

Alkohol. Det var aldri et bevisst valg, jeg har bare aldri kjent noe lyst eller behov for det. Har fått høre at jeg er kjedelig og sær som er avholds, men når jeg overhodet ikke har lyst så ser jeg ikke noe poeng i det.

Fest og dra ut på byen har jeg heller ikke gjort etter jeg fikk barn. Ikke fordi jeg ikke har mulighet, men igjen, fordi jeg overhodet ikke har det behovet. 

Anonymkode: d7dea...bdb

• Liker 2
Skrevet

Herrefred så mange skrekkhistorier..... og likevel fortsetter folk å få barn. 

Ikke tid til trening, lesing, ordentlig matlaging, sosialisering, ordentlige reiser og mentalt input. Fatter ikke hvorfor noen får barn frivillig

• Liker 8
Skrevet

Det er faktisk ingenting jeg har sluttet med. Det er sikkert en del ting jeg gjør mindre av nå enn før, rett og slett fordi jeg bruker tid med barna mine, men ingenting jeg har sluttet helt med. 

• Liker 3
Skrevet

Lese bøker. Når barnet først er i seng er det tusenvis av andre ting jeg må gjøre istedenfor. 

Jobbe overtid fordi jeg det passer sånn akkurat den dagen. 

Begynne grytidlig på jobb for å kunne slutte tidligere. 

Ta spontane turer til venninner. 

Sitte oppe halve natten og skravle/se en spennende serie/tegne eller male eller strikke. 

Legge meg/dra på jobb uten å lage niste til barnehagen!!!

Disse tingene er selvsagt til jeg kan begynne med igjen etterhvert som barnet blir eldre, så jeg føler ikke et ekstremt stort savn. 

Anonymkode: f5818...910

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol. Det var aldri et bevisst valg, jeg har bare aldri kjent noe lyst eller behov for det. Har fått høre at jeg er kjedelig og sær som er avholds, men når jeg overhodet ikke har lyst så ser jeg ikke noe poeng i det.

Fest og dra ut på byen har jeg heller ikke gjort etter jeg fikk barn. Ikke fordi jeg ikke har mulighet, men igjen, fordi jeg overhodet ikke har det behovet. 

Anonymkode: d7dea...bdb

Nei, snu på det og tenk heller hvor stort det er å få barn. Å droppe alt det for et lite barn, jeg syns det er verdt det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...