Gå til innhold

Noen som har erfaring med NAV og spesielle pasienter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bror med høyt fungerende autisme (han er 30 år), og NAV vil veldig gjerne få ham ut i jobb. Hvis miljøet rundt ham er tilpasset fungerer han bortimot "normalt", men ved høyt stressnivå blir det mye verre for ham. Det som han opplever som stress er ikke nødvendigvis det vi "vanlige" oppfatter som stress. At noe forandrer seg over kort tid er utrolig stressende for ham. Det kan være alt fra forandringer av dagens planer (som at vi ombestemmer oss for hva vi skal ha til middag) til stadig bytte av saksbehandlere på NAV (som har skjedd tre ganger på 4 år nå). Han opplever to typer stress, den ene gjør at han "soner ut" sier han, og han forsvinner litt inn i seg selv, uten evne til å konsentrere seg eller oppfatte hva som foregår rundt ham. Han forklarer da at inni hodet er det et voldsomt kaos av tall, diverse filmer han har sett, episoder fra barndommen, vitenskapelige teorier, samtaler han har hatt (som er urelatert til situasjonen han nå er i) osv. Han klarer ikke å "snappe ut" av dette støyet selv, og trenger som regel å sove for å komme seg. En annen type stressreaksjon er de såkalte autistiske "anfallene" der han kan slå seg selv, biter seg selv, slår hodet i veggen eller angriper seg selv med div ting rundt seg (som å stikke en gaffel rett i låret) osv. De kommer gjene sammen med voldsom gråting, uling, og desperat fortvilelse - og er etterfulgt av skam/han føler seg dum, samt at han har ofte klart å skade seg. De kommer gjerne etterfulgt av en irettesettelse eller en konfrontasjon - samme hvor høflig og godt ment alt var. Han får også akutte magesmerter som kan vare lenge etterpå.
Pga mobbing på skolen så sluttet han utdannelsen etter videregående, men autismesenteret som behandler ham mente at han var en god kandidat for skole. Derfor gav NAV ham dekket utdannelse. Pga at han tåler dårlig forandringer osv anbefalte terapeuten hans at han kun tar et eller to fag i halvåret, da han syntes det er vanskelig å bytte fra et fag til et annet mentalt på kort tid. Nav var enig, og skolen la opp utdanningsløpet. Men med det nye lovverket som kom nå (maks 4 år på aap) så avbrøt de plutselig dette opplegget. Han fikk ikke lenger aap mens han gikk på skole, og det at han ikke var ferdig gav de blaffen i. Han mangler kun 50 studiepoeng for å ha en bachelor i regnskap - og det er ikke mange jobber som passer for en som ham - men økonomi og regnskap gjør. 
Etter dette har NAV forsøkt å sende ham rundt på arbeidsopplæring, noe som har ført til utrolig mange anfall og han fungerer nesten ikke lenger. Fra å være en person som de fleste vil oppleve som litt "quirky" har han blitt nesten helt ødelagt. I sommer ble han sendt til et program NAV sa de hadde for autister, men damen som møtte ham ante ikke noe om autisme, og prøvde å sende ham i diverse jobber som krevde at han kunne programere (for hun hadde lest på internett at autister elsker dataspill). I tillegg prrøvde hun å rekrutere ham til å ta PT timer hos henne, for hun drev også med PT som en tilleggsjobb. Broren min skjønte ikke om dette var noe han måtte gjøre, siden han følte at det var NAV som "bestemte". Jeg måtte forklare ham at NAV ikke har bestemt at han skal signe opp for rådyre PT timer og at det hun damen gjorde ikke var greit. Saksbehandleren i NAV derimot mente at hun ikke brøt noen regler med å prøve å få ham til å trene på siden. Broren min blir behandlet av sin saksbehandler som en 16 åring som ikke lenger gidder å stå opp for å gå på skolen, og som bare må skjerpe seg; og ikke som en mann med autisme som kanskje ikke har verdens største forutsetning for å være i jobb hvis det ikke foregår på hans premisser.
Jeg er veldig frustrert! Jeg var i kontakt med autismeforbundet som mente at behandlingen vi hadde fått fra nav var hårreisende og bad oss hyre en advokat, og advokaten de anbefalte mente at vi kunne klage på behandlingen av broren min osv. men det føler jeg at kommer til å gå rett i bosset. Han har prøvd å bytte saksbehandler til den første han hadde, siden hun fulgte ham på autismesenteret osv og fikk litt innblikk i diagnosen hans - men sjefen for vårt lokale navkontor mente at å bytte tilbake til henne var det ingen grunn til. Han fikk avslag på søknaden. Det jeg trenger er at NAV slutter å plage ham snarest, han blir så mye verre av dette, jeg er pratisk talt redd for hans liv og det er ikke noe jeg sier for å være dramatisk. Med tanke på hva han kan gjøre når han har anfall, og hvor kjent du må være med både ham og diagnosen for å ikke utløse dem er jeg nervevrak på en dagelig basis for at noe skal skje ham. 
Vet noen hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: ac933...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første han må gjøre er å be om å bytte saksbehandler.

Anonymkode: 7529a...bc8

• Liker 1
Skrevet

Kan legen hans starte en prosess for å erklære han ufør? Da kan han få en tid hvor han kan roe seg ned, og etter hvert kan han se etter en jobb hvor han trives. Kanskje han kan jobbe et par dager i uken i en rolig jobb? Nå vil de jo jage han inn i en jobb, når han kanskje ikke har forutsetninger for å jobbe 100%. Regnskapsførere har stressende perioder, det er mye som skal gjøres før sommer og jul. 

Anonymkode: d5c08...c94

Skrevet

Er det mulig å kople inn habeliterings-team? Han har rett til å ha med seg noen på alle møter med nav og andre, til dette trenger han ikke umyndiggjøres, en fullmakt og fraskrives av taushetsplikt ovenfor denne personen er nok.

Det er umenneskelig at han skal gjennom det han blir utsatt for nå, så få han bort derifra med en gang, da vil nok stressnivået synke sakte men sikkert.

Vondt å se noen vi er så glade i bli utsatt for mennesker og system uten forståelse. Han er heldig som har deg.

Anonymkode: a59f4...7e1

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første han må gjøre er å be om å bytte saksbehandler.

Anonymkode: 7529a...bc8

Det har han allerede fått avslag på. 

Skrevet

Dette er en del av grunnen til at mange med autisme blir ufør, sannsynligvis. Nav ødelegger allerede normale, friske mennesker, så de med litt flere vanskeligheter vil bli fullstendig kverka. 

Anonymkode: aa4c6...2a1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan legen hans starte en prosess for å erklære han ufør? Da kan han få en tid hvor han kan roe seg ned, og etter hvert kan han se etter en jobb hvor han trives. Kanskje han kan jobbe et par dager i uken i en rolig jobb? Nå vil de jo jage han inn i en jobb, når han kanskje ikke har forutsetninger for å jobbe 100%. Regnskapsførere har stressende perioder, det er mye som skal gjøres før sommer og jul. 

Anonymkode: d5c08...c94

For å kunne begynne uførprosessen må han først igjennom disse arbeidsprogrammene deres. Det er der han møtte PT-dama blandt annet, men han har også vært utsatt for flere ulike "arbeidsgivere" der hvis eneste kompetanse på autisme er Big Bang Theory. Disse folka som skal hjelpe ham ut i jobb har med sine forutintatte fordommer osv bare gjort alt mye vanskeligere for ham, og nå går han liksom rundt i limbo og venter på at Nav skal få han inn i et nytt program, mens han ikke får AAP forresten, så nå har han snart ingenting igjen. 
Jeg vet ikke hvor mange programmer de vil ha ham igjennom før de syntes det er nok, men syntes det er ganske råtten behandling av en person med utviklingsforstyrrelser. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For å kunne begynne uførprosessen må han først igjennom disse arbeidsprogrammene deres. Det er der han møtte PT-dama blandt annet, men han har også vært utsatt for flere ulike "arbeidsgivere" der hvis eneste kompetanse på autisme er Big Bang Theory. Disse folka som skal hjelpe ham ut i jobb har med sine forutintatte fordommer osv bare gjort alt mye vanskeligere for ham, og nå går han liksom rundt i limbo og venter på at Nav skal få han inn i et nytt program, mens han ikke får AAP forresten, så nå har han snart ingenting igjen. 
Jeg vet ikke hvor mange programmer de vil ha ham igjennom før de syntes det er nok, men syntes det er ganske råtten behandling av en person med utviklingsforstyrrelser. 

Jeg har opplevd 1 lignende tilfelle, og de fortsatte med programmer frem til vedkommende selv sa at det ikke fungerte og vedkommende ønsket bli ufør. Det virker som om man i noen tilfeller må sette end foten, gi grunner for at dette ikke fungerer og starte prosessen med ufør

Programmet for å få mennesker ut i jobb fungerer bare noen ganger ikke for alle, og siden man SKAL gjennom de prosessene, så har man noenganger ikke annet valg enn å søke ufør

Med mindre du kan komme opp med et opplegg som ville fungert og forsøkt få de til å bruke ditt program

Anonymkode: aa4c6...2a1

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig frustrert! Jeg var i kontakt med autismeforbundet som mente at behandlingen vi hadde fått fra nav var hårreisende og bad oss hyre en advokat, og advokaten de anbefalte mente at vi kunne klage på behandlingen av broren min osv. men det føler jeg at kommer til å gå rett i bosset. Han har prøvd å bytte saksbehandler til den første han hadde, siden hun fulgte ham på autismesenteret osv og fikk litt innblikk i diagnosen hans - men sjefen for vårt lokale navkontor mente at å bytte tilbake til henne var det ingen grunn til. Han fikk avslag på søknaden. Det jeg trenger er at NAV slutter å plage ham snarest, han blir så mye verre av dette, jeg er pratisk talt redd for hans liv og det er ikke noe jeg sier for å være dramatisk. Med tanke på hva han kan gjøre når han har anfall, og hvor kjent du må være med både ham og diagnosen for å ikke utløse dem er jeg nervevrak på en dagelig basis for at noe skal skje ham. 
Vet noen hva jeg kan gjøre?

Selv om du føler at "det kommer til å gå rett i bosset" så bør dere bruke advokaten autismeforbundet anbefalte, og legge en plan med h*n. Denne har garantert vært borti lignende saker.

Endret av forkjølajente
Klippet bort starten av sitatet
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, forkjølajente skrev:

Selv om du føler at "det kommer til å gå rett i bosset" så bør dere bruke advokaten autismeforbundet anbefalte, og legge en plan med h*n. Denne har garantert vært borti lignende saker.

Okei, kanskje det er veien å gå; men da jeg snakket med ham fikk jeg inntrykk av at det var noe vi fint kunne klare selv uten hans hjelp. Det var ikke noe han sa rett ut, men jeg følte liksom at det var det han mente. Når jeg selv har ringt advokat for helt andre ting så har de alltid fortalt hva de kan gjøre for meg, og ikke hva jeg skal gjøre selv. Kan jo hende at han har mye å gjøre, og derfor ikke tilbød seg å påta seg noen jobb. 

Skrevet

Dere blir med ham til legen, forteller hvor vanskelig sykdommen er for han og at NAV med sine arbeidsutprøvinger og praksisplasser ødelegger han enda mer. Har dere en god lege for han, så blir han MED på laget deres på veien mot uføre. Når NAV fortsetter å tvinge han med på de arbeidsutprøvingene osv som kreves i en uføreprosess, så drar broren din rett til legen ved VÆR oppstart av et nytt program fra NAV og sykemelder seg 100 % fordi han er for dårlig til å klare å møte opp. Slik må dere holde på HELT til NAV skjønner at broren din ikke er i stand til å klare å jobbe og tjene sin egen inntekt.

Ved en uføre vil broren din få et mye bedre liv og økt livsskvalitet. Da får han roen han trenger og kan planlegge dagene hans best mulig.

Anonymkode: 12f79...bf2

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere blir med ham til legen, forteller hvor vanskelig sykdommen er for han og at NAV med sine arbeidsutprøvinger og praksisplasser ødelegger han enda mer. Har dere en god lege for han, så blir han MED på laget deres på veien mot uføre. Når NAV fortsetter å tvinge han med på de arbeidsutprøvingene osv som kreves i en uføreprosess, så drar broren din rett til legen ved VÆR oppstart av et nytt program fra NAV og sykemelder seg 100 % fordi han er for dårlig til å klare å møte opp. Slik må dere holde på HELT til NAV skjønner at broren din ikke er i stand til å klare å jobbe og tjene sin egen inntekt.

Ved en uføre vil broren din få et mye bedre liv og økt livsskvalitet. Da får han roen han trenger og kan planlegge dagene hans best mulig.

Anonymkode: 12f79...bf2

Gode råd

Endret av ArchAngel
Skrevet

Kontakt fastlegen og advokaten igjen. Dette høres jo fullstendig hårreisende ut! Hvor i alle dager mener NAV at broren din vil kunne fungere i jobb? Godt han har deg TS ❤️ 

Skrevet

Bestill dobbelttime hos fastlegen og få ham til å skrive en utfyllende og grundig legeerklæring der han beskriver din brors tilstand, hvordan han får en betydelig forverring av NAVs nåværende opplegg og hva som skal til for at han kanskje skal kunne komme i arbeid. Det er viktig at fastlegen husker på at saksbehandler på NAV ikke er utdannet lege, og at han behøver å få en lettfattelig og grundig forklaring på din brors lidelse. Fastlegen må ikke bruke fagtermer, men må skrive slik at saksbehandler 'får det inn med teskje'. 

Anonymkode: 51838...62b

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Som andre sier. Få med fastlege, habu og alle andre som vet om diagnosen hans og få dem til å skrive erklæringer om at måten nav gjør dette på er totalt ødeleggende. Her har vi en mann som ønsker å utdanne seg ferdig i et yrke han kan drive med resten av livet sitt. Han kan sitte med øretelefoner og gjøre regnskap, noe som han vil kunne gjøre fordømt bra når han faktisk er interessert i nettopp det.

Gå til advokaten i Autismeforeningen og krev hjelp. Han har vel også rett på fri rettshjelp? 

Og hun saksbehandleren hadde jeg sendt inn en heftig klage på! Og krevd bytte av saksbehandler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...