Gå til innhold

Feminisme og kropp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at når slanke mennesker legger ut avkledde bilder av seg selv, så roper feministene høyt om hvor dårlige rollemodeller de er, mens når ikke-slanke feminister poster samme type bilder så blir de hyllet? Er det bare chubbye kropper som er politisk korrekt å vise fram, eller er det det at de er feminister som gjør at det er innafor? Merkelig opplegg.

Bare så det er klart: Jeg synes all kropp er topp, lurer bare på hvorfor de som er slanke får så mye pes.

Anonymkode: 2537e...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har med perspektiv å gjøre. Tynne og tjukke får like mye pes. Alle kan finne noe å føle seg krenket over, hvis de vil. Jfr "fat shaming" som fort ble møtt av "thin shaming". Google "thin privilege", så vil du se at det er to forskjellige ting, avhengig av om man er tynn eller tjukk.

Anonymkode: 96ae5...6b1

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har med perspektiv å gjøre. Tynne og tjukke får like mye pes. Alle kan finne noe å føle seg krenket over, hvis de vil. Jfr "fat shaming" som fort ble møtt av "thin shaming". Google "thin privilege", så vil du se at det er to forskjellige ting, avhengig av om man er tynn eller tjukk.

Anonymkode: 96ae5...6b1

Jeg har aldri sett at ikke-slanke jenter har fått pes når de har lagt ut lettkledde bilder. Eks bodyposipanda eller Ulrikke Falch. Men det kan hende jeg bare ser det jeg "vil" se, så klart. Som relativt slank selv så kjenner jeg kanskje litt på at det er urettferdig at det ikke er "feministisk" å legge ut lettkledde bilder når man er slank (ikke at jeg noen gang ville ha gjort det selv, altså!), mens det er det hvis man legger ut samme type bilder når man ikke er slank.

(Føler litt samme greia når det gjelder kroppshårdebatten også. Man er visst ikke feminist med mindre man har masse kroppshår for tiden - det å kjempe for lik lønn for likt arbeid teller liksom ikke så mye lenger. Føler det er en spesifikk type jenter som har monopol på feminisme, og det gjør meg litt oppgitt.) 

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Føler litt samme greia når det gjelder kroppshårdebatten også. Man er visst ikke feminist med mindre man har masse kroppshår for tiden

Da har du misforstått hva de feministene som lar hårene gro har sagt. Jeg har aldri sett noen som sier at man ikke er feminist om man barberer seg. Poenget deres er at kvinner med ubarberte armhuler/bein/kjønn skal slippe å bli fordømt eller plaget fordi de velger å ikke barbere. Og at jenter og kvinner ikke skal bli presset av samfunnet til å barbere seg, men bestemme sjøl om de vil barbere seg eller ikke.

Hilsen slank og barbert feminist

Endret av Nicathv
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er selv feminist, men syns en det å legge ut halvnakne bilder av kroppen din hører hjemme i en feministisk debatt. Man kan ikke kritisere kroppspresset med å poste bilde av en naken eller halvnaken kropp. Uansett hvor mye valker denne kroppen måtte ha. Det er ikke en feministisk kommentar, det er ren narsissisme. 

Anonymkode: d6617...976

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er vanskeligere å være tykk i vårt samfunn. Når de viser frem kroppen sin, så er det av helt andre grunner og har en helt annen virkning enn når tynne mennesker (fordi dette er vårt samfunns skjønnhetsideale) gjør det. Synes likevel det er rart med alle denne nakenheten, uansett.

Anonymkode: c870f...da1

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Nicathv skrev:

Da har du misforstått hva de feministene som lar hårene gro har sagt. Jeg har aldri sett noen som sier at man ikke er feminist om man barberer seg. Poenget deres er at kvinner med ubarberte armhuler/bein/kjønn skal slippe å bli fordømt eller plaget fordi de velger å ikke barbere. Og at jenter og kvinner ikke skal bli presset av samfunnet til å barbere seg, men bestemme sjøl om de vil barbere seg eller ikke.

Hilsen slank og barbert feminist

Word.

Hilsen slank og ubarbert feminist.

• Liker 2
Skrevet

I noen tilfeller kan det kanskje være for å vise et mangfold og jeg kan synes det er bra noen ganger. Allikevel kan jeg bli litt lei av dette maset om kropp. Jeg synes man heller kan fremme sunnhet, men at man ikke trenger å gjøre det ved å legge ut halvnakne bilder av uperfekte kropper.

Jeg synes ikke at det er bra å vise for tynne kropper og heller ikke for tykke kropper. Jeg er også generelt lei av at kvinner skal vises som sexy og lettkledd.

Kvinner bidrar også like mye til dette presset uansett hvor uperfekt en kropp er. Hva med å heller fokusere på gode kvinnelige forbilder og heller det som foregår oppe i hodet enn å forsterke fokus på kropp.

Jeg har savnet gode kvinnelige forbilder siden jeg var tenåring og jeg er nå i midten av 30-årene. De fleste forbildene som blir presentert er kjedelige kvinner med fokus på utseendet. Om man skal finne gode forbilder så må man finne dem selv.

Anonymkode: 8d6d7...da5

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv feminist, men syns en det å legge ut halvnakne bilder av kroppen din hører hjemme i en feministisk debatt. Man kan ikke kritisere kroppspresset med å poste bilde av en naken eller halvnaken kropp. Uansett hvor mye valker denne kroppen måtte ha. Det er ikke en feministisk kommentar, det er ren narsissisme. 

Anonymkode: d6617...976

Det trenger det jo ikke være. Når samfunnet ellers omtrent bare presenterer skinny folk, så fungerer de bilder av tykke kropper ikke bare som selvrepresentasjon, men også mangfoldspresentasjon.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...