KaEp Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Hei! Jeg har jobbet på barneskolen jeg er på nå i 2 år. (assistent, Sfo). Jeg hadde først et vikariat på 1 år, og nå er jeg på mitt andre vikariat som varer ut juli. Jeg sliter en del psykisk, med depresjon og angst og har gjort det i flere år. Går til psykolog en gang i uken. For snart et år siden ble alt mye verre og jeg ble 25% sykemeldt i ca to måneder. Kom meg tilbake på jobb, men det var fortsatt ganske dritt rett og slett.. Nå er det verre igjen og har vært der i flere måneder. Nå går jeg bare å venter på at vikariatet mitt skal bli ferdig, men det føles som om de siste månedene er flere år. Jeg klarer så vidt å komme meg på jobb, gråter hver kveld fordi jeg må på jobb dagen etter, sliter med å sove osv. Jobben tar all energi og jeg føler meg verre en noen gang. Jeg har alltid gjort en god jobb, og er godt likt. Men må kjenner jeg at psyken også går ut over hvor godt jeg presterer på jobb. Jeg tenker på sykemelding, men synes det er så ubehagelig!! Er redd for hva alle på jobben skal tenke, om de synes noe mindre om meg osv. Spesielt siden jeg har vært sykemeldt før. Sjefen vet litt om at jeg sliter, men lite. Er også redd for at det skal gå ut over referansen min når jeg slutter der til sommeren. (?) Jeg har også tenkt på å si opp - jeg har bare en mnd oppsigelsestid pga jeg har vikariat. Men når jeg snakker med venner så anbefaler de sykemelding. Pga sykepenger, ikke hull i CV'n osv. I tillegg så har det vært mye sykdom på jobben, vikarer osv på jobben den siste tiden og har rett og slett vært ganske kaos. Så uansett om jeg sier opp eller sykemelder meg så føler jeg at jeg forlater den synkende skuta. Jeg har flere gode jobbvenner som jeg ikke vil skuffe heller.. Har dere noen tips eller tanker? Hilsen jente, 24
mummitroll1 Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Hvis jeg var deg ville jeg ikke sagt opp, men sykemeldt meg. Det er ingen skam og ingen bortsett fra din arbeidsgiver har noe med hvorfor du er sykemeldt. Er vel uansett bedre å forklare en eventuelt ny arbeidsgiver i fremtiden at du slet litt psykisk og måtte sykemeldes enn at du bare slutta og at det virker som om "du ikke gadd, eller ga opp". Sykemelding i mine øyne tar seg rett og slett bedre ut? Eller er jeg helt på bærtur? 🤨 2
KaEp Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2019 Mummitroll1: Uff ja, jeg skjønner hva du mener. Jeg vet ikke, men jeg synes det er så flaut å sykemelde seg.. Hvertfall nå når det har vært så mye kaos på jobb. Føler bare at jeg hadde vært til mindre bry om jeg sa opp og i tillegg hadde "blitt kvitt hele problemet". Vil være til minst mulig bry for jobben. Vet de fleste sier at man må passe på seg selv først, men det er ikke så lett alltid. Er også veldig redd for at jeg da ender opp med å bli sykemeldt helt til jeg slutter? Evt sykemeldt feks en måned, så komme tilbake, men så funker det ikke så jeg må sykemelde meg igjen. Er så redd for hvordan det skal bli oppfattet 😩
Puffin Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 Ikke si opp. Du er syk og har opparbeidet deg rettigheter som gjør at du kan bli sykmeldt. Hva andre syns spiller egentlig ingen rolle, det eneste som er viktig er at du får hjelp og tid til å bli bedre. 3
mummitroll1 Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, KaEp skrev: Mummitroll1: Uff ja, jeg skjønner hva du mener. Jeg vet ikke, men jeg synes det er så flaut å sykemelde seg.. Hvertfall nå når det har vært så mye kaos på jobb. Føler bare at jeg hadde vært til mindre bry om jeg sa opp og i tillegg hadde "blitt kvitt hele problemet". Vil være til minst mulig bry for jobben. Vet de fleste sier at man må passe på seg selv først, men det er ikke så lett alltid. Er også veldig redd for at jeg da ender opp med å bli sykemeldt helt til jeg slutter? Evt sykemeldt feks en måned, så komme tilbake, men så funker det ikke så jeg må sykemelde meg igjen. Er så redd for hvordan det skal bli oppfattet 😩 Ah, jeg trodde poenget var at du skulle være sykmeldt til du slutta? Tenkte på det du sa at du har et par måneder igjen at det er likegreit. Virker som du føler på en skyld og dårlig følelse om du sykemelder fordi det er kaos på jobben, men at det er kaos på jobben/lite folk/mye sykdom er da ikke ditt problem. Jeg har vært i lignende situasjon hvor jeg hadde sagt at jeg var tilgjengelig og kunne jobber flere uker i strekk (er tilkallingsvikar) til sjefen og at det bare var å ringe, men så midt oppi disse ukene ble jeg langvarig syk i nesten to uker som gjorde at jeg satt i en teit situasjon da jobben virkelig trengte meg pga mangel på folk. Likevel sto jeg i det og fortalte at jeg virkelig var syk og beklagde at jeg ikke kunne stille, men at sånt skjer. Sjefen tok det dårlig, men hva skal JEG gjøre med at jeg blir syk og de trenger meg? Det er faktisk arbeidsgiver sitt problem at de mangler folk og at det er kaos. Uansett, det virker egentlig som at du bare vil slutte men at vennene dine og oss her på kg sier noe annet, da tenker jeg følg magefølelsen din! Om du føler at du slipper styret og kaoset på jobben ved å slutte, gjør det nå også sykemelder du deg måneden du har oppsigelsestid. Gjør det du føler er best for deg og psyken 🙂
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 Ikke si opp når du er syk!!! Mister alle rettigheter. Sykmelder du deg før du sier opp derimot, har du fortsatt opparbeidet deg rettigheter til sykepenger i ett år, og kan rekke å bli frisk og finne en jobb du klarer og trives i 🙂 Lykke til!❤️ Anonymkode: e2391...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 6 timer siden, mummitroll1 skrev: Hvis jeg var deg ville jeg ikke sagt opp, men sykemeldt meg. Det er ingen skam og ingen bortsett fra din arbeidsgiver har noe med hvorfor du er sykemeldt. Er vel uansett bedre å forklare en eventuelt ny arbeidsgiver i fremtiden at du slet litt psykisk og måtte sykemeldes enn at du bare slutta og at det virker som om "du ikke gadd, eller ga opp". Sykemelding i mine øyne tar seg rett og slett bedre ut? Eller er jeg helt på bærtur? 🤨 Sykemelding tar seg ikke bedre ut. Hyppige sykemeldinger gjør at man blir uattraktiv i arbeidsmarkedet. Anonymkode: 85d80...ea1 1
KaEp Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2019 Takk for svar alle sammen. Jeg sitter på venterommet hos legen nå. Jeg gruer meg veldig til hvordan det går og hva hun kommer til å si, men jeg håper vi finner en løsning. Fastlegen min er borte, så jeg håper legen jeg skal til nå er grei. Om jeg blir sykemeldt, så gruer jeg meg veldig til å ringe til jobben og fortelle det etterpå. Sjefen min vet som sagt litt om psyken, men hun er borte fra jobb i dag. Lederen på skolen er også borte fra jobb. Skal jeg si jeg er sykemeldt til den tilfeldige som tar telefonen og be om at sjefen kan ringe meg når hun er tilbake på jobb eller hvordan funker det? Jeg spør kanskje dumt, men jeg vet så lite om dette og er alt for stressa!
Puffin Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 1 hour ago, KaEp said: Takk for svar alle sammen. Jeg sitter på venterommet hos legen nå. Jeg gruer meg veldig til hvordan det går og hva hun kommer til å si, men jeg håper vi finner en løsning. Fastlegen min er borte, så jeg håper legen jeg skal til nå er grei. Om jeg blir sykemeldt, så gruer jeg meg veldig til å ringe til jobben og fortelle det etterpå. Sjefen min vet som sagt litt om psyken, men hun er borte fra jobb i dag. Lederen på skolen er også borte fra jobb. Skal jeg si jeg er sykemeldt til den tilfeldige som tar telefonen og be om at sjefen kan ringe meg når hun er tilbake på jobb eller hvordan funker det? Jeg spør kanskje dumt, men jeg vet så lite om dette og er alt for stressa! Håper du møtte forståelse hos legen. Du ringer bare og gir beskjed om at du er sykmeldt og at du snakker med sjefen når hun er tilbake. Ingen har noe med hvorfor du er sykmeldt, hvor lenge eller noe som helst. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå