Gå til innhold

Koke kraft av grillet kyllingskrott?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøper av og til grillet kylling på butikken. Hvordan ville det vært å lage kraft av skrotten etter vi har plukket av det meste kjøttet? Har lite erfaring med å lage kraft selv men har lyst til å prøve litt mer. En slik hjemmelaget kyllingkraft, hva hadde den passet bra å bruke til/i?

Anonymkode: ad962...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kjøper av og til grillet kylling på butikken. Hvordan ville det vært å lage kraft av skrotten etter vi har plukket av det meste kjøttet? Har lite erfaring med å lage kraft selv men har lyst til å prøve litt mer. En slik hjemmelaget kyllingkraft, hva hadde den passet bra å bruke til/i?

Det kan ikke bli noe særlig til kraft. Fuglebeina er så myke og avgnagde at dette blir bare tullekraft.

Kjøp heller en frossen fugl til 20 kroner eller deromkring og kok hele fuglen så får du god kraft. Det samme gjelder å koke kraft på frosne kraftbein. 

Anonymkode: 8be8a...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det kan ikke bli noe særlig til kraft. Fuglebeina er så myke og avgnagde at dette blir bare tullekraft.

Kjøp heller en frossen fugl til 20 kroner eller deromkring og kok hele fuglen så får du god kraft. Det samme gjelder å koke kraft på frosne kraftbein. 

Plukker man da av kjøttet og spiser det etter å ha kokt kraften? Virker som litt sløsing å koke hele fuglen hvis man ikke bruker kjøttet etterpå, altså bare for å lage kraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å prøve det. Samle opp noen skrotter og frys dem etter hvert, så koker du når du har litt bein. Kan brukes som buljong i supper og gryter, og drikkebuljong. Jeg koker kraft på bein til hunden min, bruker dem som er for harde til at hun kan spise dem.

Anonymkode: e7fe3...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare å koke, det er praktisk veldig fint mulig, men jeg ville ikke brukt "vanlig" kylling til det. 

https://paleo.no/hvordan-koke-kraft/: Personlig prøver jeg å få tak i kraftbein fra forskjellige dyr, og fra dyr som har vært friske og sunne. Det vil si at de helst har gått ute og spist gress i stedet for kraftfôr, eller fra ville dyr. Det er fordi dyra blir jo også hva de spiser, og det er ikke vits å lage kraft på bein fra dårlige og syke dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Den vil ta smak av krydderet og ikke bli særlig god. 

Et rått skrog og grønnsaker gir bedre kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Puffin skrev:

Plukker man da av kjøttet og spiser det etter å ha kokt kraften? Virker som litt sløsing å koke hele fuglen hvis man ikke bruker kjøttet etterpå, altså bare for å lage kraften.

Når jeg koker høne plukker jeg av kjøttet og fryser sammen med kraften. Fettet fryser jeg for seg selv, siden det har mye kortere holdbarhet.

Anonymkode: b2eba...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å lage helstekt kylling av rå kylling. Dagen etter kan man pelle av restene av kjøttet og ha til kyllingsalat, fajitas e.l. Så kan man koke kraft på skroget og lage suppe og ha de siste restene i. Tre middager av en kylling 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Puffin skrev:

Man koker kraften for å ha hønsekraft og fuglen for å spise den. Man kaster ikke mat, fullt spiselig mat :jolie:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Jerry Lee skrev:

Et rått skrog og grønnsaker gir bedre kraft.

Men her var vel heller spørsmålet om man kan bruke skroget av en grillkylling, for å utnytte maten best mulig. Jeg mener ja, det er fullt mulig å koke en OK "hverdagskraft" på skroget og litt grønnsaker, selv om den ikke blir like bra som kraft kokt på rått skrog (eller hel kylling). Det blir heller ikke så mye kraft av ett skrog, men en skvett til å piffe opp en saus eller gryterett kan man fint få. 

Anonymkode: a2d49...f3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer veldig fint. Lar litt kjøtt sitte igjen på beina og koker kraft av det. Har litt løk,  gulrøtter og laurbærblader oppi så får du en fin kraft.

Anonymkode: 95b8d...9c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...