Gå til innhold

Når begynte barn å lære engelsk på 90-tallet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir av og til spurt av mine utenlandske venner når jeg begynte å lære engelsk, men jeg husker ikke. Jeg begynte på skolen i 1997, men jeg begynte i andreklasse på grunn av Reform 97. Jeg vet at barn som begynner på skolen nå lærer litt engelsk i førsteklasse, men jeg kan ikke huske at vi hadde engelsk helt fra begynnelsen av. 

Anonymkode: c7114...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med engelsk når vi begynte på det som da ble kalt storskolen, det vil si 4. - 6. klasse. Så 4. klasse før reformen, var man ikke 10 år da? Så 1993? Men noen av oss gikk på det som het 6-årsskolen, så vi begynte med engelsk i 3. klasse. Aner ikke hvorfor.

Anonymkode: ab8ef...b33

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet i første klasse i 1997, og vi begynte å lære engelsk i første klasse. Ikke mye, husker kun et ... dikt (?).

«Molly, Molly, mouse, sitting in a house, looking very sad, oh that is XX bad» (husker ikke helt hvilket ord som skal være for XX 😂). Men dette var allerede i første klasse. 

Vi hadde ikke for mye engelsk i de laveste klassene, men noe. Husker veldig godt hvordan de skulle lære oss «th» lyden i 3 klasse 😂

Anonymkode: 572a3...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ikke for mye engelsk i de laveste klassene, men noe. Husker veldig godt hvordan de skulle lære oss «th» lyden i 3 klasse 😂

Anonymkode: 572a3...a08

Min lærer danset rundt i klasserommet og sa "theatre lespe!" :fnise: Det var fordi vi måtte lage en slags lespelyd for å si theatre. Glemmer aldri den timen, og jeg lærte å si theatre skikkelig da. :P  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i 1 klasse i 1991. Fra 2 klasse.. så begynte vi smått å synge engelske barnesanger. Det var riktignok fra 4 klasse at vi begynte å lære mer om ord og sånn. Fra 5 klasse begynte vi vel med verb og sånne ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte i andreklasse i 1997, og hadde engelsk fra starten av. Broren min startet i 1. Klasse i 98 og hadde også engelsk fra start

Anonymkode: 4ec53...b89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på skolen i 95, vi begynte vel med engelsk i 2. klasse. 

Anonymkode: 7ee76...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte i 3.klasse i 1998 å lære engelske gloser og grammatikk. Jeg husker det godt fordi jeg kunne litt fra før, og hadde ventet lenge på å lære meg det ordentlig. Husker lærebøkene handlet om en katt som het Felix.

Anonymkode: 7e427...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskundervisning ble obligatorisk i Norge i 1969 og har vært det siden.

Fra og med skoleåret 1997/98 begynte vi med engelskopplæring i 1.-klasse klasse, før det begynte vi med opplæringa først i 4.-klasse, etter det gamle systemet med 9-årig skolegang. Datidens 4.-klasseelever var altså like gamle som 5.-klasseelevene er nå. 

Anonymkode: 74144...f9c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på skolen i 1990, begynte å lære engelsk i 3 eller 4 klasse husker ikke helt så enten i 1993 eller i 1994

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på skolen i 1991, og vi lærte engelsk fra 2. Klasse. Skole i Groruddalen. 

Anonymkode: a5745...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt når jeg begynte på skolen? 88 eller 89? Eller kanskje 90? Men iallefall hadde vi noe som het "6'ern" eller seksårs-klubben, som var en slags førskole. Der hadde vi en lærer som var amerikansk, og vi lærte iallefall en regle om å telle til 10 på engelsk... 

"1-2 Buckle my shoe, 3-4 Come Elvore" og resten husker jeg ikke 😂 
Men vi hadde ikke noe engelsk undervisning før i 4dje klasse. 

Anonymkode: 09ddc...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte i -84 og vi begynte med engelsk først i 4. klasse. Hadde i tillegg en ræva engelsklærer 😫

Anonymkode: 1225e...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir av og til spurt av mine utenlandske venner når jeg begynte å lære engelsk, men jeg husker ikke. Jeg begynte på skolen i 1997, men jeg begynte i andreklasse på grunn av Reform 97. Jeg vet at barn som begynner på skolen nå lærer litt engelsk i førsteklasse, men jeg kan ikke huske at vi hadde engelsk helt fra begynnelsen av. 

Jeg begynte å lære engelsk fra 3 klasse, hadde ingenting før det. Så i skoleåret 1992/1993.

Snakker og skriver flytende den dag i dag, men det har ingenting med den dårlige skole-britisk-engelsken å gjøre, lærte å snakke/skrive godt gjennom å se på masse filmer, serier, høre musikk og å lese blader og bøker på engelsk 😜

Anonymkode: 73849...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på skolen i 90 og hadde engelsk fra 4.klasse. 

Min datter på 11 begynte med engelsk i 1.klasse og er nå like god i engelsk som jeg var på ungdomsskolen.. 

Anonymkode: b2647...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Engelskundervisning ble obligatorisk i Norge i 1969 og har vært det siden.

Fra og med skoleåret 1997/98 begynte vi med engelskopplæring i 1.-klasse klasse, før det begynte vi med opplæringa først i 4.-klasse, etter det gamle systemet med 9-årig skolegang. Datidens 4.-klasseelever var altså like gamle som 5.-klasseelevene er nå. 

Anonymkode: 74144...f9c

Jeg hadde engelsk fra 3 klasse, skoleåret 1992/93. Dette er jeg helt sikker på, for jeg bodde på et så lite sted at vi byttet til en større skole litt lenger unna etter 3 klasse, altså fra og med 4 klasse. Og vi begynte med engelsk idet vi startet opp på det siste året på den lille nærskolen, altså i begynnelsen av 3 klasse. Tror det var litt forskjellig praksis rundt om kring, ser ut som om noen begynte med det i 2, noen i 3 og noen i 4 frem til 1997/98. 

Anonymkode: 73849...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på privatskole og hadde både tysk og engelsk fra 1. klasse (begynte i 1978). De som gikk på vanlig skole begynte med engelsk i 4. klasse og tysk som valgfag i 8. 

Jeg har tvillinger født i -91 (de som begynte rett i 2. klasse), og de begynte med engelsk da. Tror det var litt engelsk i 1. klasse også, telle til 10, enkle barnesanger o.l.

Anonymkode: c038a...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...