AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Jeg mener jenta på 13 godt kan bidra litt mer hjemme, mens mannen mener det er for mye forlangt. I dag har hun bare ansvar for eget rom. Jeg har feks foreslått at hun kan hjelpe til med å passe yngre søsken mens vi voksne pusser opp i huset, det mener han er feil å legge på henne. «Det er jo ikke hennes barn». De få gangene han har gått med på å be henne om å hjelpe til med noe, har han betalt timelønn! Hvis jeg foreslår at vi alle går sammen og bruker 2 min på å rydde stua før vi skal spise, kan hun godt svare «men det er jo ikke jeg som har rotet». Hva burde man forvente at en tenåring hjelper til med «gratis», og hva burde de evt få betalt for? Anonymkode: 172a3...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Alle bidrar gratis hjemme. Barnepass er unødvendig hvis hun ikke vil. Ikke hyggelig å bli passet av en som ikke gidder. Gi henne valget mellom det og vaske badet f.eks. En på 13 bør kunne gjøre det aller meste. Selv vasket jeg bad annenhver uke, ryddet og støvsuget rommet mitt ukentlig, tok ut søppel to ganger i uken, tok ut av oppvaskmaskin to ganger i uken og støvsuget huset en gang i uken. Anonymkode: 49f70...f41 29
Chablis Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Barnevakt synes jeg de bør få betalt for, jeg er helt enig med far der. Generelt husarbeid derimot bør en på 13 være med på, det høres ikke ut som om det er mye du ber om av husarbeid heller liksom.. Min på 9 dekker på, rydder av, tømmer oppvaskmaskin og går med søppel i tillegg til å holde rommet i orden. 17
Sirah Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 Litt husarbeid bør hun absolutt kunne bidra med. Hun bor vel ikke på hotell? Barnevakt er jeg enig i at hun bør ønske selv, eventuelt få litt betalt for. 12
absinthia Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 13 åringen her i huset, passer småsøsken, går ut med søppel, tar ut av oppvaskmaskina, lager en og annen enkel middag, hjelper til med borddekking, hjelper til med matlaging, har begynt å lære å vaske sine egne klær, ordner på rommet sitt, støvsuger innimellom osv. Vi har iblant timinutters eller et kvarters ryddeøkter som alle må delta på, men da gjør vi ofte noe koselig etterpå, uansett. Han får lønn for noe, men må gjøre ting i huset uten lønn også. Han får iblant litt bonus på lønn, dersom han har tatt initiativ til husarbeid og vært flink til å hjelpe til uten at han må mases på. 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 Burde hun få betalt for barnevakt selv om det er til familiens beste, siden vi bruker tiden på å pusse opp huset vårt? Det er ikke snakk om barnevakt for å dra bort. Hun trenger heller ikke å gjøre noe annet enn å sitte i samme rom som dem, hun holder på med sitt. Ts Anonymkode: 172a3...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 2 minutter siden, absinthia skrev: 13 åringen her i huset, passer småsøsken, går ut med søppel, tar ut av oppvaskmaskina, lager en og annen enkel middag, hjelper til med borddekking, hjelper til med matlaging, har begynt å lære å vaske sine egne klær, ordner på rommet sitt, støvsuger innimellom osv. Vi har iblant timinutters eller et kvarters ryddeøkter som alle må delta på, men da gjør vi ofte noe koselig etterpå, uansett. Han får lønn for noe, men må gjøre ting i huset uten lønn også. Han får iblant litt bonus på lønn, dersom han har tatt initiativ til husarbeid og vært flink til å hjelpe til uten at han må mases på. Takk for gode eksempler! Ts Anonymkode: 172a3...5ac 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Burde hun få betalt for barnevakt selv om det er til familiens beste, siden vi bruker tiden på å pusse opp huset vårt? Det er ikke snakk om barnevakt for å dra bort. Hun trenger heller ikke å gjøre noe annet enn å sitte i samme rom som dem, hun holder på med sitt. Ts Anonymkode: 172a3...5ac Akkurat som 13 åringen bryr seg om det da! Selvsagt bør hun får betalt for å sitte barnevakt. Anonymkode: c448f...a5b 20
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Akkurat som 13 åringen bryr seg om det da! Selvsagt bør hun får betalt for å sitte barnevakt. Anonymkode: c448f...a5b Jeg synes hun burde bry seg om det, ja. Spesielt med tanke på hvor lite hun ellers bidrar. Ts Anonymkode: 172a3...5ac 6
SoWhat? Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes hun burde bry seg om det, ja. Spesielt med tanke på hvor lite hun ellers bidrar. Ts Anonymkode: 172a3...5ac Det voksne ofte gjør feil er å gi oppgaver til unger som de ikke gidder eller syns er kjedelige selv. Eller som er til nytte for dem selv. Det er utrolig demotiverende for ungdom. Si at hun må ta husarbeid to timer pr uke. La henne få velge noen av arbeidsoppgavene selv! Å passe på yngre søsken er noe de fleste hater. 16
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 Min 11-åring gjør ingen ting, og så langt fra holder rommet ditt ryddig. Bare nevner det, siden alle har sånne flinke barn. Ingen av min datters venner har noen «plikter». ts, en sjelden gang bør hun jo kunne debatter småsøsknene, men «pusse opp huset» er vel ikke gjort på en formiddag? Anonymkode: 64789...eec 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min 11-åring gjør ingen ting, og så langt fra holder rommet ditt ryddig. Bare nevner det, siden alle har sånne flinke barn. Ingen av min datters venner har noen «plikter». ts, en sjelden gang bør hun jo kunne debatter småsøsknene, men «pusse opp huset» er vel ikke gjort på en formiddag? Anonymkode: 64789...eec Se etter, ikke debatter. Anonymkode: 64789...eec 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #13 Skrevet 28. januar 2019 Jeg har hadde annsvar for å støvsuge, tørke støv og rydde mitt eget rom, jeg måtte også vaske badet fast hver uke.(hadde badet i andre etasje, hvor kun jeg dusjet osv) måtte også gå med søpla innimellom, og ta ut av oppvask maskin om den var ferdig når jeg var hjemme alene osv. Og dekke av eller på bordet noen gsnger i uken. Dette fra jeg var rundt 11 år. Når jeg ble 13 og oppover passet jeg lillebror når de var ute på ting, fikk aldri betalt, men om det var kvelder og de var borte noen timer, fikk jeg bestille pizza til oss. Anonymkode: 6a851...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #14 Skrevet 28. januar 2019 Gjør hun virkelig ikke annet enn sitt eget rom?? Da jeg ble 13, gjorde jeg halve husarbeidet! Vasket klær, vasket huset, lagde mat, tok oppvasken, srøvsugde, vasket osv osv. Men 13-åring har godt av å måtte ta litt ansvar! Husk at deres jobb er å vise henne voksenlivet og gjøre henne klart for det. Høres ut som hun bor på hotell... 🙄 Anonymkode: c5d1a...936 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 Passer også småsøsken. Fikk 100kr uken Anonymkode: c5d1a...936
SoWhat? Skrevet 28. januar 2019 #16 Skrevet 28. januar 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 11-åring gjør ingen ting, og så langt fra holder rommet ditt ryddig. Bare nevner det, siden alle har sånne flinke barn. Ingen av min datters venner har noen «plikter». ts, en sjelden gang bør hun jo kunne debatter småsøsknene, men «pusse opp huset» er vel ikke gjort på en formiddag? Anonymkode: 64789...eec Tror det er litt overdrivelser og skryt her på dette underforumet. Det tenker jeg ofte 🙂 både når det gjelder plikter og kosthold osv Men barn bør ha plikter altså. Trenger ikke være så mye, men det de lærer fra de er små følger dem ofte videre. Jeg er blitt veldig god på de arbeidsoppgavene jeg fikk hjemme som barn. Jeg fikk velge selv hva jeg ville gjøre da, så det motiverte meg jo. Å passe småsøsken bare måtte jeg da foreldrene mine jobbet mye. Jeg gjorde egentlig veldig mye ifh andre pga foreldrene mine sin jobb( de drev restaurant), men det har ihverfall gjort meg selvstendig. Mener ikke at alle unger må gjøre SÅ mye. Men litt 🙂 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #17 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min 11-åring gjør ingen ting, og så langt fra holder rommet ditt ryddig. Bare nevner det, siden alle har sånne flinke barn. Ingen av min datters venner har noen «plikter». ts, en sjelden gang bør hun jo kunne debatter småsøsknene, men «pusse opp huset» er vel ikke gjort på en formiddag? Anonymkode: 64789...eec Da er det på tide at hun får litt ansvar! En del av det å oppdra barn er å forberede de på livet, gradvis gi de mer ansvar å gi de gleden av å mestre. Anonymkode: c7196...db8 9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #18 Skrevet 28. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde hun få betalt for barnevakt selv om det er til familiens beste, siden vi bruker tiden på å pusse opp huset vårt? Anonymkode: 172a3...5ac Jeg er helt enig i at en 13-åring bør bidra i familien, men ærlig talt, dette blir litt teit. Oppussingen er vel helt og holdent dere foreldres valg, jeg kjenner ingen unger som bryr seg om slike ting. Hvis hun i dag gjør nesten null og niks, ville jeg funnet en veldig konkret oppgave som skal gjøres ukentlig. Feks rydde, støvsuge og vaske gangen eller et annet rom. Skal gjøres i løpet av helgen, men hun får velge når. Eller at hun har ansvar for at oppvaskmaskinen tømmes hver gang den er full. Og så fulgt opp denne ene tingen skikkelig, i stedet for å gi henne mange småoppgaver og være forventninger. Ellers tror jeg også det er uvanlig mange "flinke" som svarer i slike tråder. Jeg kjenner ikke mange tenåringer som er veldig delaktige i driften av familien. De finnes sikkert, for all del, men det er nok minst like vanlig at de er litt treige og late og foreldrene må mase. Min eldste datter var sånn gjennom hele ungdomstiden (hun passet småsøsken ved behov da, men det var ikke ofte vi spurte), nå er hun flink student som holder orden i leiligheten sin uten problemer... akkurat som meg selv. Det er ikke slik at hvis de ikke lærer å vaske badet før ungdomsskolen er det for sent Men for familirns skyld er det helt fair å be dem bidra etter evne og mulighet. Anonymkode: d29be...20c 20
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #19 Skrevet 28. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at en 13-åring bør bidra i familien, men ærlig talt, dette blir litt teit. Oppussingen er vel helt og holdent dere foreldres valg, jeg kjenner ingen unger som bryr seg om slike ting. Hvis hun i dag gjør nesten null og niks, ville jeg funnet en veldig konkret oppgave som skal gjøres ukentlig. Feks rydde, støvsuge og vaske gangen eller et annet rom. Skal gjøres i løpet av helgen, men hun får velge når. Eller at hun har ansvar for at oppvaskmaskinen tømmes hver gang den er full. Og så fulgt opp denne ene tingen skikkelig, i stedet for å gi henne mange småoppgaver og være forventninger. Ellers tror jeg også det er uvanlig mange "flinke" som svarer i slike tråder. Jeg kjenner ikke mange tenåringer som er veldig delaktige i driften av familien. De finnes sikkert, for all del, men det er nok minst like vanlig at de er litt treige og late og foreldrene må mase. Min eldste datter var sånn gjennom hele ungdomstiden (hun passet småsøsken ved behov da, men det var ikke ofte vi spurte), nå er hun flink student som holder orden i leiligheten sin uten problemer... akkurat som meg selv. Det er ikke slik at hvis de ikke lærer å vaske badet før ungdomsskolen er det for sent Men for familirns skyld er det helt fair å be dem bidra etter evne og mulighet. Anonymkode: d29be...20c Dette var et godt svar. Anonymkode: 2bdd8...b17 1
Ulrikke Skrevet 28. januar 2019 #20 Skrevet 28. januar 2019 13-åringen her støvsuger 1.etasje i teorien 2 ganger i uka. Ofte blir det bare 1. Hun gjør det grundig når hun gjør det, da. Ellers tar hun ut av oppvaskmaskinen, henter ved i boden og vasker speil og vask på badet. Å rydde etter seg selv anser jeg som en selvfølge. Å passe småsøsken synes jeg skal betales ja, der er jeg enig med din mann. Ellers bidrar man til fellesskapet uten å få betalt for det, utenom ekstra oppgaver (datteren vår får lønn for å rydde garasjen for faren sin, feks). Datteren vår er overhodet ikke noe mønstereksempel når det gjelder å hjelpe til hjemme, men man bor i samme hus og støver på samme sted, så det skulle bare mangle at det ikke formidles at det er en selvfølge at man bidrar! 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå