AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Legen min vil henvise meg til spesialist for å finne ut om jeg bør han noen prosent uføretrygd. Kan noen fortelle meg hvordan dette vil foregå i praksis, litt steg for steg? Om spesialist og lege feks finner det realistisk med eks 20-40% uføretrygd. Hva skjer videre? Nav skal vel inn i bildet? Hva gjør de? Hva skjer videre? Anonymkode: 065d8...c78
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 NAV betaler ikke ei krone hvis din arbeidsevne overstiger 50% (unntak for arbeidsrelatert uføre). Er du medlem i statens pensjonskasse har du flaks da de ikke har noe minsteprosent. Vil anta at kommunal ansatte har noe lignende. NAV kommer inn i bildet uansett hvis du er sykemeldt i lengre tid. Så går ting sin gang. Sykemelding, AAP, vurdering av restarbeidsevne, tiltak... Det tar flere år for de aller fleste. Anonymkode: ed034...db8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: NAV betaler ikke ei krone hvis din arbeidsevne overstiger 50% (unntak for arbeidsrelatert uføre). Er du medlem i statens pensjonskasse har du flaks da de ikke har noe minsteprosent. Vil anta at kommunal ansatte har noe lignende. NAV kommer inn i bildet uansett hvis du er sykemeldt i lengre tid. Så går ting sin gang. Sykemelding, AAP, vurdering av restarbeidsevne, tiltak... Det tar flere år for de aller fleste. Anonymkode: ed034...db8 Man må passe seg vel for å søke en grad av uføretrygd gjennom pensjonskasse uten å involvere nav. Skulle man få godkjent der og senere må søke gjennom nav, er det da allerede redusert inntekt som blir lagt til grunn ved utregning av uføretrygd gjennom nav. Mao man kan tape en god del. Anonymkode: 16a7a...7da 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må passe seg vel for å søke en grad av uføretrygd gjennom pensjonskasse uten å involvere nav. Skulle man få godkjent der og senere må søke gjennom nav, er det da allerede redusert inntekt som blir lagt til grunn ved utregning av uføretrygd gjennom nav. Mao man kan tape en god del. Anonymkode: 16a7a...7da Det visste jeg ikke, takk for opplysning. Anonymkode: ed034...db8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 Men nå er det slik at jeg er i 100% stilling. Men må redusere den pga sykdomsbildet. Kan være snakk om noen år før jeg blir bedre forhåpentligvis. Da blir det ikke sykemelding.. blir det likevel AAP selv om jeg er i jobb? TS Anonymkode: 065d8...c78
Angelheart2 Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå er det slik at jeg er i 100% stilling. Men må redusere den pga sykdomsbildet. Kan være snakk om noen år før jeg blir bedre forhåpentligvis. Da blir det ikke sykemelding.. blir det likevel AAP selv om jeg er i jobb? TS Anonymkode: 065d8...c78 AAP og uføretrygd har samme vilkår når det gjelder nedsatt arbeidsevne. Du kan gjerne være i jobb, men må ha minst 50% nedsatt arbeidsevne. det vil si at dersom du klarer å jobbe over 50% får du ikke AAP. Uten å gå veien om AAP vil du heller ikke få uføretrygd, så sant det ikke er en veldig alvorlig diagnose, som terminal kreft eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 Med innstramningene som kom i år bør du vær forberedt på at dette kan ta lang tid før prosessen er ferdig. Jeg brukte 6 år fra jeg ble syk til ufør ble innvilget. Dette pga en ansatt på nav ikke mente jeg var syk, vedkommende har ingen kompetanse på sykdommer. Og jeg har mange diagnoser men vedkommende trodde ikke på det. fikk ny saksbehandler som så ting i annet lys. Du bør lese deg opp på Nav sine sider. Glad jeg er ferdig med det. Gikk på AAP lenge. Anonymkode: 06a78...2eb
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #8 Skrevet 28. januar 2019 Takker for svar! Hva er den største forskjellen på AAP og uføretygd? Hva kan jeg vente meg? ts Anonymkode: 065d8...c78
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 4 timer siden, Angelheart2 skrev: AAP og uføretrygd har samme vilkår når det gjelder nedsatt arbeidsevne. Du kan gjerne være i jobb, men må ha minst 50% nedsatt arbeidsevne. det vil si at dersom du klarer å jobbe over 50% får du ikke AAP. Uten å gå veien om AAP vil du heller ikke få uføretrygd, så sant det ikke er en veldig alvorlig diagnose, som terminal kreft eller lignende. Det er ikke nødvendigvis korrekt. Anonymkode: 16a7a...7da
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #10 Skrevet 28. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå er det slik at jeg er i 100% stilling. Men må redusere den pga sykdomsbildet. Kan være snakk om noen år før jeg blir bedre forhåpentligvis. Da blir det ikke sykemelding.. blir det likevel AAP selv om jeg er i jobb? TS Anonymkode: 065d8...c78 Ikke reduser stillingen før du evt har gått sykemeldt 1 år eller over på aap. Du søker 100% aap, denne vil bli redusert mot det du skal jobbe. Du søker permisjon hos arbeidsgiver for den biten du ikke jobber. Best mulig tall å beregne ytelse på. Anonymkode: 16a7a...7da
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #11 Skrevet 28. januar 2019 AAP - ArbeidsAvklaringspenger, alså ved sykdom, blir man avklart mot tilbake i jobb eller ikke. Denne har en max tid på 3 år. Uføretrygd er at man er erklært arbeidsufør, og varer frem til pensjonsalder Anonymkode: 3a8f0...3e9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: AAP - ArbeidsAvklaringspenger, alså ved sykdom, blir man avklart mot tilbake i jobb eller ikke. Denne har en max tid på 3 år. Uføretrygd er at man er erklært arbeidsufør, og varer frem til pensjonsalder Anonymkode: 3a8f0...3e9 Fastlegen sa at jeg måtte uføretrygdes en periode nå mens vi har små barn. Men at dette kan endre seg når de blir mer selvgående. Er ikke det en mulighet? Ts Anonymkode: 065d8...c78
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #13 Skrevet 28. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen sa at jeg måtte uføretrygdes en periode nå mens vi har små barn. Men at dette kan endre seg når de blir mer selvgående. Er ikke det en mulighet? Ts Anonymkode: 065d8...c78 Enten blir man ufør eller ikke. Man blir ikke midlertidig ufør og hvertfall ikke pga små barn. Anonymkode: 16a7a...7da
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #14 Skrevet 29. januar 2019 På 28.1.2019 den 18.57, AnonymBruker skrev: Enten blir man ufør eller ikke. Man blir ikke midlertidig ufør og hvertfall ikke pga små barn. Anonymkode: 16a7a...7da Det er ikke på grunn av barna, men kapasiteten min. Jeg er ikke helt ufør, men kan ikke være i full jobb. Legen snakket om noen prosent/delvis ufør. Er det ikke noe som heter det i praksis? ts Anonymkode: 065d8...c78
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #15 Skrevet 29. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke på grunn av barna, men kapasiteten min. Jeg er ikke helt ufør, men kan ikke være i full jobb. Legen snakket om noen prosent/delvis ufør. Er det ikke noe som heter det i praksis? ts Anonymkode: 065d8...c78 Man kan bli en % ufør ja. Men ikke midlertidig lenger. Uansett om kapasiteten din er nedsatt på grunn av små barn og jobb, er ikke ufør det rette. Da søker du redusert arbeidstid pga omsorg for små barn. (Det er jo klart pga barna om du sier du kan jobbe mer/fullt igjen når de er større) For å få uføretrygd må man være varig syk eller skadet. Anonymkode: 16a7a...7da 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #16 Skrevet 29. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kan bli en % ufør ja. Men ikke midlertidig lenger. Uansett om kapasiteten din er nedsatt på grunn av små barn og jobb, er ikke ufør det rette. Da søker du redusert arbeidstid pga omsorg for små barn. (Det er jo klart pga barna om du sier du kan jobbe mer/fullt igjen når de er større) For å få uføretrygd må man være varig syk eller skadet. Anonymkode: 16a7a...7da Da skal jeg være helt ærlig her. Jeg gikk inn i dette på den måten at jeg trodde dette handlet om varig. Jeg har slitt hele livet, men det ble jo ikke bedre av å få barn. Nå jobber jeg livet av meg, og all fritid brukes på hvile og søvn. Barna og sp vidt huset, må jeg bare gjøre det viktigste. Var legen som sa det på denne måten. kan du fortelle mer om % ufør? ts Anonymkode: 065d8...c78 1
Sirah Skrevet 29. januar 2019 #17 Skrevet 29. januar 2019 Først må du få deg en sykemelding TS. Uansett om veien går mot ufør eller ikke - noe vi får håpe at den ikke gjør Etter å ha vært sykemeldt et år kan du søke om AAP DERSOM arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50% til ETHVERT type arbeid. Altså, alle typer jobber. Det er behandlingsplikt under AAP som vil si at du må være under behandling med mål om å bli bedre. Dersom dette ikke fungerer så vil NAV teste ut restarbeidsevnen din. Dvs om du kan jobbe 50%, 30% eller ingenting. Først når dette er gjort vil det være snakk om å søke uføretrygd.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #18 Skrevet 29. januar 2019 På 28.1.2019 den 2.13, AnonymBruker skrev: NAV betaler ikke ei krone hvis din arbeidsevne overstiger 50% (unntak for arbeidsrelatert uføre). Er du medlem i statens pensjonskasse har du flaks da de ikke har noe minsteprosent. Vil anta at kommunal ansatte har noe lignende. NAV kommer inn i bildet uansett hvis du er sykemeldt i lengre tid. Så går ting sin gang. Sykemelding, AAP, vurdering av restarbeidsevne, tiltak... Det tar flere år for de aller fleste. Anonymkode: ed034...db8 AAP må ha minst 50 % nedsatt arbeidsevne, men ufør går an (uten arbeidsrelatert eller kommunalt/statlig ansatte). Jeg var ansatt i det private og har nå 45 % uføregrad. Anonymkode: 1f5fe...266
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #19 Skrevet 30. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: AAP må ha minst 50 % nedsatt arbeidsevne, men ufør går an (uten arbeidsrelatert eller kommunalt/statlig ansatte). Jeg var ansatt i det private og har nå 45 % uføregrad. Anonymkode: 1f5fe...266 Gjennom nav eller egen pensjonskasse? Anonymkode: 16a7a...7da
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #20 Skrevet 30. januar 2019 På 28.1.2019 den 18.42, AnonymBruker skrev: Fastlegen sa at jeg måtte uføretrygdes en periode nå mens vi har små barn. Men at dette kan endre seg når de blir mer selvgående. Er ikke det en mulighet? Ts Anonymkode: 065d8...c78 Nav tar ikke hensyn til om du har små barn, kronisk syke barn eller annet i ditt privatliv. Ufør beregnes kun for dine helseplager og at de er livslange. Fastlegen virker litt utdatert. Anonymkode: c74bf...5d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå