AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Denne uken gikk jeg til legen med min ett år gamle datter. Hun hadde plutselig over to døgn fått mye eksem på armer og ben. Legen var veldig kort, litt kortere oppsummert: her får dere Mildison på resept. Bruk 2 ganger om dagen i en uke, så 1 gang om dagen neste uke og annen hver dag uken etter. Få råd på Apotek ang fuktighetskrem. Resten leser du på nett. Så... jeg tar gjerne i mot noen flere råd. Men jeg ser nå at eksemen er nesten så godt som borte. Kan jeg allerede (etter 4-5 dager) gå ned til 1 gang om dagen? Har påsmurt fuktighetskrem etter kortison. Skal jeg fortsette med fuktighetskrem morgen og kveld? Hvordan bør jeg bruke fuktighetskrem over tid fremover? Håper dere vil kunne gi meg noe litt mer konkrete råd, enn hva fastlegen ga. Anonymkode: 08567...228
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Fuktighetskrem bør du ta på hver gang etter hun har vasket hendene. Kortisonkremen skulle brukes inntil 3 uker? Da ville jeg ventet litt enda med å begynne å trappe ned. Anonymkode: e6a3e...471
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Ville brukt det slik legen sa, altså 2 g daglig første uken. Blusser ofte opp igjen hvis man ikke bruker lenge nok. Ville brukt fuktighetskrem etter behov, altså når huden er tørr og etter bad. Vær også obs på hvilke såper og kremer dere bruker, jeg fikk forverret eksem av kremer siden jeg var allergisk mot parabener. Mange reagerer også på ulltøy, kanskje det kan gjelde datteren din? Anonymkode: f8b34...4f1 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 Takk for tips! Har dere noen håndsåper/shampo og lignende å anbefale? Bruker ellers bare olje enda. Ts Anonymkode: 08567...228
Morgenrøden Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 Det er en fin gruppe på Facebook; Barn med atopisk eksem i NORGE, hvor foreldre svarer hverandre på spørsmål vedrørende atopisk eksem. Anbefales
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 Synes neutral-serien er fin, mener de har både håndsåpe, shampoo og dusjsåpe. Men badeolje er definitivt best for de små 😊 Har fått anbefalt canoderm fuktighetskrem, men den er ganske klissete. Har også prøvd noe fra la roche-posay etter anbefaling fra apoteket, men den svei ekstremt og måtte skylles bort øyeblikkelig. Ville ikke utsatt et barn for den..... aderma exomega derimot er kjempefin! Passe fet og trekker relativt raskt inn👍🏻 Anonymkode: f8b34...4f1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Både decubal og aderma (anbefalte fuktighetskremer), har oljebaserte såper også. Bad sjeldent. Shampo trenger du ikke på lenge, men vi måtte bruke fungural etter hvert, pga hodebunnen/skrubb som aldri ble borte. Nøytral vaskepulver. Men var det hudlege eller fastlegen dere var hos? Jeg ville bedt om henvisning til hudlege siden barnet er så lite, de kan mer og er flinke til å gi råd (dvs vår er). Vi fikk svar på alt, hvilke kremer, hvilken badeolje, hvor mye etc. Sjekket for sllergi, og har justert kremer og typer etter som årene har gått. Siden huden til eksembarn er så ømfintelig, kan det fort oppstå andre plager i løpet av barndommen (mollusker, andre utslett, brennkopper ) og da er det bra å være innenfor systemet/spesialisthelsetjenesten og ha en ekspert å gå til. Anonymkode: b59f1...5d8
Forundret.. Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 BRUK KUN OLJE I BADEVANNET! Smør med fuktighet hver dag, i tørre perioder både morgen og kveld. Husk at når eksemen er der, eller holder på å komme så svir enkelte kremer. Spesielt canodermen som de fleste får på resept for eksem. Vi bytta ut canoderm med La Roche-Posay Lipikar balm AP+ , den svir ikke og vi trenger heller ikke bruke kortisonen like titt. Er faktisk tre, fire mnd siden sist. Ved bruk av kortison så har vi gjort det slik at vi trapper ned fra å smøre morgen og kveld til å bare smøre kvelder i noen dager, deretter annenhver kveld i noen dager for å så slutte av helt. 1
Morgenrøden Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 Du har forresten rett til fuktighetskremen Canoderm på blå resept til barn med atopisk eksem. Den er forebyggende og skal smøres på to ganger om dagen. Den svir dog ofte på aktiv eksem, så det er lurt å ha en annen å smøre i periodene med utbrudd. Nå om vinteren har vi god erfaring med Locobase fet krem (den gule). Fuktighetskremen påføres alltid 10 min etter kortisonet, så det får tørke inn først. Jeg ville fulgt rådet til legen om å smøre en uke med kortison før nedtrapping. Når eksemet er borte er det viktig å fortsette å forebygge med fuktighetskrem, da gjerne Canoderm. I forhold til såpe og shampo, så er det aller viktigste å begrense hyppigheten av bading/dusjing. Det anbefales å bade/dusje barn med atopisk eksem en til to ganger i uka bare. Shampo ville jeg droppet helt på et så lite barn, hvis ikke hun har veldig mye hår. Da finnes det sjampo som er spesielt utviklet med tanke på atopisk hud, men man kommer langt med vanlig sjampo uten parfyme osv. Som såpe finnes det vaskeoljer som kan brukes i stedet for. Vi er veldig fornøyd med Decubal.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men var det hudlege eller fastlegen dere var hos? Jeg ville bedt om henvisning til hudlege siden barnet er så lite, de kan mer og er flinke til å gi råd (dvs vår er). Vi fikk svar på alt, hvilke kremer, hvilken badeolje, hvor mye etc. Sjekket for sllergi, og har justert kremer og typer etter som årene har gått. Siden huden til eksembarn er så ømfintelig, kan det fort oppstå andre plager i løpet av barndommen (mollusker, andre utslett, brennkopper ) og da er det bra å være innenfor systemet/spesialisthelsetjenesten og ha en ekspert å gå til. Anonymkode: b59f1...5d8 Godt poeng! Fastlegen var det vi var hos. men må vel tilbake til han for å få henvisning videre da?! Ts Anonymkode: 08567...228
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 Dette gjør vi: Bruker kun olje ved bad/dusj med mindre det er oppkast/diaré. Vi bruker mye olje og tørker alltid ved å klappe forsiktig med håndkle, ikke tørke av slik vi gjerne gjør på oss selv Bruker kun kremer, såper og oljer som er helt parfymefri, også til klesvask. Bruker apobase, Decubal, A-derma og andre fuktighetskremer minst tre ganger daglig. Smører inn hele kroppen min masse krem og tar på heldress i bomull Sørger for at all såpe vaskes bort ved håndvask og tørker alltid til det er tørt etter vask Unngår all bruk av ull da det forverrer eksem veldig hos oss Bruker kortison i perioder hvor det er ekstra ille Unngår basseng helt mellom september-april Sørger for at hun ikke blir for varm/kald og er tørr. Gjerne får lufte kroppen uten klær, bleier hjemme. Vasker, tørker og smører ansikt etter hvert måltid Går ikke ut dersom det er - 5 og vind eller - 8 og nedover da kulde gjør det verre Unngår noen typer allergener vi vet gjør det verre når eksemet er ille. Tomater, paprika, nøtter, jordbær og litt annet vi vet hun reagerer på. Anonymkode: 393d1...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 Ser du har fått mange gode råd her, viser til det rådet om å unngå tomater, paprika, nøtter og jordbær, og legger til at i tillegg til disse er det lurt å unngå cola, sjokolade, gotteri med kunstig farge, sterke tomatsauser (inkl på pizza) de verste dagene. Ser at datteren din er liten enda, men det er greit å ha disse rådene i bakhodet fremover. Mine barn tåler matvarene over når de IKKE har eksem, men straks de får et utbrudd må de holde seg unna disse matvarene et par dager mens eksemet er som verst. Anonymkode: 0979e...0b2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #13 Skrevet 28. januar 2019 Fikk beskjed av legen at babyen ikke skulle bades mens kortisonbehandlingen foregikk. Og hvis vi måtte bade pga avføring oppover ryggen feks, så måtte vi kun bruke olje. Ikke såpe. Her brukes canoderm i tillegg. Anonymkode: 4d17c...032
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #14 Skrevet 28. januar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Går ikke ut dersom det er - 5 og vind eller - 8 og nedover da kulde gjør det verre Hvordan gjør dere dette i praksis? Er en av dere alltid hjemme med barnet? ts Anonymkode: 08567...228
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 Mange gode råd her, vi har gutt på samme alder, og fikk henvisning til hudlege da Mildison ikke fikk bukt med utslettet. Har nå resept på sterkere kortison som vi kun bruker de gangene han har noe utbrudd, driver ikke med nedtrapping, bare kutter ut når bra. Smører da med Canoderm (fått på resept) forebyggende på morgen, og bader i oljebad på kveld. MYE olje, typ 1/2 dl gangen. Brukte NAF en stund, men nå Best badeolje, liker den bedre og fås i 5-liters dunk. Lufttørker/kler rett på uten å bruke håndkle. Søker Helfo nå om refusjon av utlegg til oljer. Når utbrudd smører vi med kortison og så Miniderm ti minutter senere, den svir ikke. Unngår ellers ull rett på kroppen (mellomlag går bra), unngår for mye klær slik at blir svett og er litt påpasselig med sitrus og tomat. Nøtter har jeg derimot fått beskjed om å bare gi, og han har ikke reagert på det. Smører med kuldekrem rundt munnen før skal spise om typisk grisemat eller det er tomat/sitrys i. Bruker også det før går ut når minusgrader. Anonymkode: 1eb61...c99
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #16 Skrevet 28. januar 2019 Her er noen av de tingene vi gjør/ikke gjør (ca. 2 år): -Hun sover i heldekkende pysj av bomull. Ved eksem på hender og bruker vi bomullsokker som jeg klipper hull i, slik at ikke huden blir kloret opp hele natten. Lar fingrene være frie. (Vær forsiktig så det ikke blir for stramt). -Smører med locobase for ekstremt tørr hud (orange) som forebygging. -Vasker nesten aldri med såpe. Bruker olje og vann. -Når hun er helt fin i huden tar vi oljebad. (Ikke når hun har sår, da begynner hun å klø skikkelig). -Når hun MÅ i dusjen, avslutter vi med å klappe olje i huden. Bruker helst ikke såpe, med mindre vi "må". -Passer selvfølgelig på at barnet ikke blir solbrent, men er mye ute i solen når den tiden kommer. Vinteren er den verste årstiden for huden. -Bruker kortisonkrem når vi må det. -Skifter bleie ofte. -Er nøye med å fjerne matrester og lignende. Vann og klut, men gnir ikke hardt. Klapper med håndkle når vi tørker, ikke gni. Anonymkode: 9abe0...266
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #17 Skrevet 28. januar 2019 Jeg som skrev over, jeg glemte å skrive: -Vasker alt av tøy i parfymefritt vaskemiddel. Alt vi har er nøytralt. Anonymkode: 9abe0...266
Frostrose Skrevet 28. januar 2019 #18 Skrevet 28. januar 2019 Gå på apoteket, så får du en brosjyre om atopisk eksem. Fikk du ikke oppfølgingstime? Vi fikk mer informasjon på den. Første timen var han litt usikker på om det kunne være noe annet. Vi smører 2- 3x pr dag med apobasekrem (rød om vinteren, blå høst og vår). I tillegg får vi kremer på resept ved behov. Spar på alle kvitteringer. Dersom du går over 3000kr i året på kremer, kan du få igjen alle pengene. Vask alt med allergivennlig vaskemiddel (hele familien, ikke bare barnets tøy) . Unngå store temperatursvingninger (vognposer bør oppbevares inne), unngå såper o.l.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #19 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør dere dette i praksis? Er en av dere alltid hjemme med barnet? ts Anonymkode: 08567...228 Ja, barnet er foreløpig hjemme. Vi vet ikke hva vi skal gjøre når hun begynner i barnehagen. Anonymkode: 393d1...1e9
KatteLatte Skrevet 28. januar 2019 #20 Skrevet 28. januar 2019 Vi fikk beskjed om å smøre med canoderm på hele kroppen fire ganger om dagen. Har trappa ned til to-tre nå, det hjalp veldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå