Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jobbjakt. Er ansatt i kommunen og ønsker og gjøre noe ganske annet enn jeg er ansatt som. Ser det er en intern stilling ute, men hvorfor søkes det kun internt? Jeg tenker det kanskje er fordi det allerede er pekt ut noen? Kan man ha sjans når det ikke er i samme felt jeg jobber i? Eller hva kan grunnen være til interne utlysninger? 

Anonymkode: d1f05...47b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interne utlysninger er gjerne når man alt har noen for stillingen, ja. I det offentlige må alle stillinger lyses ut før noen kan ansettes fast, og da lyses gjerne stillingen ut internt for å begrense antall søkere. Leder ønsker jo da ingen søkere som åpenbart er en bedre kandidat enn den h*n har tiltenkt stillingen (men likevel så kommer nok vedkommende til å få stillingen, da de lett kan skrive noe svada som: «Søkeren virker ikke motivert for/til å ha forståelse av oppgavene» for å forklare hvorfor personen ikke er egnet for stillingen) 

Dersom arbeidsgiver faktisk ikke alt hadde noen til stillingen ville de jo ønsket å tiltrekke seg den best mulige kandidaten, og da ville de ha lyst ut stillingen offentlig og ikke kun internt. 

Anonymkode: 711ce...56c

Skrevet

Det var det jeg var redd for. Eneste jeg syns var rart var at de søker etter de med fullført VGs. Ikke mer enn det. Hadde tenkt om de hadde lett etter en spesiell så hadde det vært mer spisset mot denne personen.  Jeg har høgskole men litt på sidelinjen, men noen av emnene er likevel relevante.. men det er vel ikke noe poeng da 😟 men om man lyser ut internt, betyr det at den kandidaten de er interessert i, til og med har uttalt at de ønsker jobben? Eller kan det være de ikke vil ha den? 

Skrevet

Ville ringt og forhørt meg litt, kan være ulike årsaker. Står vel en kontaktperson i utlysingen? 

Anonymkode: b01df...9c8

Skrevet

Uenig med AB...56c. Det h*n sier er i beste fall unyansert, og er dessuten lite gjennomtenkt. Det at de har en person i kikkerten er sjelden en god nok grunn i seg selv til å utlyse internt. Hadde de hatt det ville de dessuten sannsynligvis skreddersydd utlysningen for vedkommende. Når offentlige virksomheter gjør interne utlysninger er det nesten bestandig fordi de står foran en større omorganisering som vil medføre endringer, eller at kommunen har så dårlig økonomi at de egentlig ikke har lov å ansette noen «nye», men hvor de prøver å løse oppgavene ved å omrokkere på de ressursene de allerede har. 

I det offentlige gjelder kvalifikasjonsprinsippet, så hvis du er kvalifisert ihht utlysningen skal du absolutt søke. Hvis det viser seg at de egentlig har en annen i kikkerten allerede, og du er bedre kvalifisert enn vedkommende, er de i en klemme hvis de forbigår deg. Husk også på at man har et prinsipp om å få ned mengden uønsket deltid i det offentlige, så hvis du er kvalifisert og har en deltidsstilling i dag, og den utlyste stillingen er fulltid, må du påberope deg fortrinnsrett. 

Anonymkode: 6d633...dbb

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig med AB...56c. Det h*n sier er i beste fall unyansert, og er dessuten lite gjennomtenkt. Det at de har en person i kikkerten er sjelden en god nok grunn i seg selv til å utlyse internt. Hadde de hatt det ville de dessuten sannsynligvis skreddersydd utlysningen for vedkommende. Når offentlige virksomheter gjør interne utlysninger er det nesten bestandig fordi de står foran en større omorganisering som vil medføre endringer, eller at kommunen har så dårlig økonomi at de egentlig ikke har lov å ansette noen «nye», men hvor de prøver å løse oppgavene ved å omrokkere på de ressursene de allerede har. 

I det offentlige gjelder kvalifikasjonsprinsippet, så hvis du er kvalifisert ihht utlysningen skal du absolutt søke. Hvis det viser seg at de egentlig har en annen i kikkerten allerede, og du er bedre kvalifisert enn vedkommende, er de i en klemme hvis de forbigår deg. Husk også på at man har et prinsipp om å få ned mengden uønsket deltid i det offentlige, så hvis du er kvalifisert og har en deltidsstilling i dag, og den utlyste stillingen er fulltid, må du påberope deg fortrinnsrett. 

Dette var jo positivt! Det er snart kommunesammenslåing. Mulig derfor da? Jeg søker også er jo det verste at jeg ikke får den. Det hadde vært en drømmejobb for meg. Dessverre har jeg 100% og den nye jobben er også 100% så har vel ikke noe fortinnstrinn der. 

Skrevet

Det nesten 100% sikkert pga kommunesammenslåingen at de lyser ut internt. I forbindelse med sammenslåinger gjør de nesten bestandig slike ting pga at en sammenslåing medfører overflødig personale. Politikken er da slik at overflødighet skal løses ved naturlig avgang (pensjon) og at ledige stillinger lyses ut internt. Hvis det ikke er kvalifiserte interne søkere kan det hende at de lyser ut eksternt etter den interne runden. Derfor: søk nå, og få færre konkurrenter! :)  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...