AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Jeg er i en liten samvittighetsknipe her. Jeg og samboer skal flytte fra hverandre til sommeren på grunn av brudd og sammen har vi en datter på to år. Jeg har lekt litt med tanken om å flytte til en annen by hvor familien min bor og ta ferdig studier. Da må vi altså flytte fra barnehagen han er så glad i, men jeg er ikke herfra, kjenner ingen og samboer vil også flytte tilbake til hans by. Etter studiene kunne jeg tenkt meg å flytte til det området samboeren min skal bo for at vi kan bo i nærheten av hverandre med tanke på samvær. Dette vil da skje året jenta vår begynner på skolen. Blir dette for store omveltninger for henne tro? Uff, alt er bare rot nå 😞 Anonymkode: f50f9...e85
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Du bør ikke innstille deg på å flytte to ganger før barnet ditt skal begynne på skole, når barnet er 2 år allerede nå. Hvor lang tid har du igjen av studiene? Hvor lang avstand mellom stedet du bor på nå, og der din familie bor, versus prisen det koster for deg å dra dit på besøk? Har du muligheten økonomisk sett til å besøke de noen ganger i året? Har du gjort noen innsats for å bli kjent med folk på stedet du bor på nå? Hvis samboer også vil flytte tilbake til hans by til sommeren, lurer jeg også på hvor langt det er fra hjemstedet ditt til hans hjemsted? Er det i samme kommune? Hvordan skal dere ha barnet? 50/50%? Du bør sjekke opp med kommunen som han skal flytte til, og den som du skal flytte til, om de tillater at barnet går på barnehage i en kommune det ikke bor i. Sjekk opp reglene på de aktuelle kommunene på det versus i hvilken kommune dere jobber/studerer. Du må også sjekke hvor mange ledige plasser det er i barnehage til sommeren der. Mange barnehager har stengt hele juli måned, men du må kontakte aktuelle folk i de respektive kommunene for å sjekke om de tror det er mulig at dere har sjangs på plass i barnehager der. Det er ikke sikkert at det er gitt. Du må også finne ut hvor tidlig dere bør søke på det. Svarene på det kan for øvrig være avgjørende på hvor mange prosent barnet bør være hos hvem av dere. Kanske en time på familievernkontoret hadde gjort seg? Anonymkode: c42b1...b3e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 Hei! Jeg er ferdig med studiene det året han fyller 5. Det er en time fra han til meg og vi planlegger at jeg skal ha hun 100% til hun blir gammel nok til å håndtere 50/50. Han jobber bare tre dager i uken mens han etterutdanne seg og vi tenker da at han kommer til oss onsdag-søndag annenhver uke og en gang i måneden skal datteren vår til han fra onsdag til søndag. Så der blir KO likevel mye samvær med begge parter heldigvis. Vi besøker min side av familien en gang i uken, men grunnen til at jeg vil flytte dit for å bli ferdig med studiene er fordi det er svært gunstige leiepriser og billigere skolegang fordi jeg vil spare penger og komme inn på boligmarkedet i han sitt hjemsted. Jeg kommer nok uansett ikke til å bli boende her fordi det er vanskelig å komme seg steder, langt unna familie og ingen følelse av tilhørighet. Så da blir det jo enten han sitt hjemsted eller mitt. Barnehageplass er jeg ikke så bekymret for. Anonymkode: f50f9...e85
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #4 Skrevet 29. januar 2019 På 28.1.2019 den 17.20, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ferdig med studiene det året han fyller 5. Det er en time fra han til meg og vi planlegger at jeg skal ha hun 100% til hun blir gammel nok til å håndtere 50/50. Han jobber bare tre dager i uken mens han etterutdanne seg og vi tenker da at han kommer til oss onsdag-søndag annenhver uke og en gang i måneden skal datteren vår til han fra onsdag til søndag. Så der blir KO likevel mye samvær med begge parter heldigvis. Vi besøker min side av familien en gang i uken, men grunnen til at jeg vil flytte dit for å bli ferdig med studiene er fordi det er svært gunstige leiepriser og billigere skolegang fordi jeg vil spare penger og komme inn på boligmarkedet i han sitt hjemsted. Jeg kommer nok uansett ikke til å bli boende her fordi det er vanskelig å komme seg steder, langt unna familie og ingen følelse av tilhørighet. Så da blir det jo enten han sitt hjemsted eller mitt. Barnehageplass er jeg ikke så bekymret for. Anonymkode: f50f9...e85 Høres bra ut. MEN jeg tror dere er veldig urealistiske med tanke på at dere planlegger samvær i 4 dager hver annen uke. med en gang en av dere får ny kjæreste , faller en slik ordning i fisk. Sannsynligvis blir det han som finner først, da han har mye fritid. Er villig til å vedde mye på at det ikke finnes en dame i verden som synes det er helt greit at kjæresten overnatter hos exen ca 40% av tiden. Dette vil aldri gå. Anbefaler deg å se på situasjonen en gang til. Kanskje det er du som må pendle fra hans sted til studiestedet. Det er bare en time en vei. Da har du både stabilitet i fast bosted, og hver deres bolig UTEN overnatting. Antar du aldri har vært gjennom brudd med barn før. Kan du kontakte familiekontoret og få råd der? Denne ordningen kommer til å går bakken i tusen knas, og da VIL det bli konflikter. Anonymkode: be870...6cb
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #5 Skrevet 30. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres bra ut. MEN jeg tror dere er veldig urealistiske med tanke på at dere planlegger samvær i 4 dager hver annen uke. med en gang en av dere får ny kjæreste , faller en slik ordning i fisk. Sannsynligvis blir det han som finner først, da han har mye fritid. Er villig til å vedde mye på at det ikke finnes en dame i verden som synes det er helt greit at kjæresten overnatter hos exen ca 40% av tiden. Dette vil aldri gå. Anbefaler deg å se på situasjonen en gang til. Kanskje det er du som må pendle fra hans sted til studiestedet. Det er bare en time en vei. Da har du både stabilitet i fast bosted, og hver deres bolig UTEN overnatting. Antar du aldri har vært gjennom brudd med barn før. Kan du kontakte familiekontoret og få råd der? Denne ordningen kommer til å går bakken i tusen knas, og da VIL det bli konflikter. Anonymkode: be870...6cb Hei. Hvis det ender opp med at han får seg en ny kjæreste og brått ikke vil/kan ha den ordningen så tenker jeg at vi løser det, vi har uansett bestemt oss for at jeg skal ha 100% samvær til barnet blir eldre. Uansett om vi hadde bodd i samme by hadde vi ikke hatt delt samvær med et så lite barn. Vi har vært inne på pendling, men det blir for dyr med drivstoff og bomring, spesielt siden det allerede er et dyrt sted og bo. Kollektivt vil det ta meg 4 timer hver dag. Vi skal nok innom familievernkontorer i løpet av våren, men aller mest handler dette innlegget om flytting og ikke samvær siden vi heldigvis har et fint brudd og vi er enige om fordelingen av samvær med barnet. Anonymkode: f50f9...e85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå