Gå til innhold

GU når der bare er mannlige leger på legekontoret?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere hvis dere virkelig blir syke og må ha hjelp av en lege med "feil" kjønn?

Anonymkode: fbc34...f36

Velger å ikke ta sorgene på forskudd. Inntil videre foretrekker jeg kvinnelig gynekolog.:biggrin:

Anonymkode: b805d...05e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig!! er som å trøste seg selv med å tro at leger syns det er like vanlig å se under armen som i skrittet på kvinner. Enkelte leger syns det er "litt flaut" og ta Gu på kvinner. Selv om de later som ingenting. De er jo tross alt "profesjonelle" Leger er bare vanlige mennesker.

Du henger med feil type folk og disse "legene" er ikke representativt for den normale legestanden i Norge. 

Anonymkode: 2d357...329

• Liker 3
Skrevet (endret)

Legen min spurte selv om jeg ville bli undersøkt av en kvinne,  og det sa jeg selvsagt ja til. Og nei, jeg er ikke redd for at legen skal bli kåt,  eller at jeg skal bli kåt.  Heller ikke redd for noe annet seksuelt bare fordi det er mann. Til og med noen menn foretrekker en kvinne når det er noe intimt de skal undersøke.  Jeg syns også de kvinnene jeg har vært hos, har vært kjempe flinke, så forsiktige og behagelige. 

Det er aldri gøy å sprike foran et annet menneske,  hverken menn eller kvinner. Selv om de er leger. Må jeg først gjøre det, så vil jeg ha en kvinne. 

Endret av wintergirl
  • Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har problemer med å bli undersøkt av mannlige leger, hvorfor det? Har det noe med deres eller legens seksualitet å gjøre? Hvis dere vet at den mannlige legen er homofil, ville det vært greit da? Hvis dere får vite at den kvinnelige legen lever i et lesbisk forhold, vil dere trekke dere da?

Hva tenker dere er problemet hvis en mannlig heterofil lege undersøker dere: Er det deres følelser eller er det legens følelser/handlinger o.s.v.? Er dere redd for at legen skal bli kåt eller er dere redd for at dere selv skal bli kåte? Er det verre eller bedre med en eldre mannlig lege som har sett et par tusen underliv eller er det best med en ung mannlig lege?

Anonymkode: e6b92...dc7

Dere som er redd for høyder...hvorfor det?

Dere som er redde for edderkopper...hvorfor det?

Dere som er redde for å fly....hvorfor det?

Dere som er redde for nåler....hvorfor det?

Dere som er redde for hunder....hvorfor det?

Dere som er redde for å ta heis....hvorfor det...

Osv osv osv...

Ha litt respekt for at ikke alle er som deg!

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det er en fastlegeoppgave! Hva er det med det du ikke forstår?? Ved å henvise skaaper man unødige køer for de som trenger GU oppfølging! Det trenger ikke hvermansen som er sjenert for mannlige leger!!

Det beste for allmennheten, legen og pasiengten er derfor å sjekke seg hos fastlegen. 

At din lege ikke utfører gu er meget spesiellt, heldig for deg. Slik er det vanligvis ikke. 

Anonymkode: b8150...0f6

Gi beskjed om det er gynekologer der ute som ikke tar kun celleprøver på pasienter. Da må avisen tipses. For det var en uvanlig sak!! Har ikke noe med at det er  fastlegens oppgaver. Det er fritt å velge hvem man vil blotte seg til. Om det er lege eller gynekolog.

• Liker 1
Skrevet

Dere som klager på at vi som kun tar celleprøver til gynekolog skaper kø. Hva om jeg snur det på hodet og sier at det er dere med flere behandlinger som tar opp timen for oss?

• Liker 1
Skrevet

Kvinne eller mann spiller ingen rolle for meg. At det er en gynekolog er derimot veldig viktig.

Anonymkode: ab3a9...f82

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere hvis dere virkelig blir syke og må ha hjelp av en lege med "feil" kjønn?

Enig. Hele spørsmålsstillingen er jo absurd. :haar:

Skrevet

Jeg hadde mannlig fastlege for 15 år siden, og han henviste meg til kvinnelig gynekolog for celleprøve. Jeg hadde mine grunner til å ønske det, og det var da heller aldri noen diskusjon fra hans side. 

Anonymkode: e3f0d...373

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gi beskjed om det er gynekologer der ute som ikke tar kun celleprøver på pasienter. Da må avisen tipses. For det var en uvanlig sak!! Har ikke noe med at det er  fastlegens oppgaver. Det er fritt å velge hvem man vil blotte seg til. Om det er lege eller gynekolog.

Ja det er fritt valg, men da må man også belage seg på å betale for det privat. 

• Liker 1
Skrevet

Dere som klager på at vi som kun tar celleprøver til gynekolog skaper kø. Hva om jeg snur det på hodet og sier at det er dere med flere behandlinger som tar opp timen for oss?

Seriøst, ser du ikke hvor dum den tankegangen der er? Jeg tipper at alle som er avhengig av oppfølging fra gynekolog, inkludert meg selv, hadde vært strålende fornøyd med situasjonen sin om de hadde sluppet, og heller vært "frisk" nok til å oppsøke vanlig fastlege. Tror du folk flest ønsker å være avhengig av diverse behandlinger?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bedt om henvisning til GU, selv om jeg hadde kvinnelig fastlege. Grunnen til det var at celleprøvene hun tok ikke var gode nok, noe jeg ikke fikk vite om før etter 1 år. I tillegg har jeg vært seksuelt misbrukt, noe hun tok lite hensyn til. Og nei, jeg skammer meg ikke for at jeg fikk time på sykehuset.

Anonymkode: ee158...da5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har rukket å passere 50 år, og har derfor også rukket å være innom gynekolog-stolen hos diverse leger ganske mange ganger i løpet av livet. Og generelt kan jeg si såpass at mannlige leger/gynekologer generelt er mer lette på hånden og forsiktige, enn sine kvinnelige kolleger. Er ikke det rart?

En kvinnelig gynekolog jeg var hos ved to tilfeller, var så hardhendt og røff i håndteringen av underlivet mitt at jeg begynte å lure på om hun hadde en særdeles dårlig dag eller om jeg uforvarende hadde fornærmet henne på noe vis. Har aldri opplevd en hardhendt mannlig lege der nedentil.

Det er imidlertid ikke akkurat noe man blir "vant til" og som ikke er forbundet med flauhet, selv etter så mange undersøkelser, så jeg gruer meg fremdeles til å bli undersøkt av en mannlig lege eller gynekolog, den dag i dag.

Uansett, jeg valgte kvinnelig fastlege da jeg måtte bytte fastlege pga flytting for et par år siden. Tenkte at en kvinnelig fastlege er greit når jeg skal ta celleprøve nå og da. Har vært hos henne èn gang for det hittil, og hun var forbausende flink og forsiktig. Hun ba om unnskyldning for det kalde "nebbet" /instrumentet (spekulum) hun måtte bruke osv.

Anonymkode: 1b41b...ce5

Skrevet
20 hours ago, Chablis said:

Aha.. Så gynekolog er kun for de med "spesielle" problemer? 

Hva med de som har fastlege som ikke utfører gu? Får de lov å gå til gynekolog?

Skamme seg fordi man går til en lege som spesialiserer seg på kroppsdelen man ønsker undersøkt? 

Gratulerer med det mest idiotiske innlegget i hele tråden! 👍🙄

Poenget var at legen måtte være en kvinne. En mann var ikke godt nok.

Skrevet

Jeg går til en privat kvinnelig gynekolog. Hadde valgt gynekolog foran fastlegen, uansett kjønn på fastlegen. En gynekolog er selvsagt mye flinkere og har UL. Det blir en mye mer grundigere undersøkelse med UL enn bare palpering av livmor og eggstokker. 

Jeg synes det er så dumt med disse diskusjonene når folk svarer at "for legen så er det som å se på armen din, de ser så mange underliv, de bryr seg ikke". Godt mulig, jeg bryr meg ikke om hva legen tenker. Det er JEG som er ukomfortabel ved å bruke en mannlig fastlege. En mannlig gynekolog er litt bedre. Men fastlegen min, som jeg går til for alt mulig rart ønsker jeg ikke skal se meg inn i aller helligste. Han bryr seg garantert ikke, men det gjør jeg. 

Anonymkode: d72cc...4b2

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Skam dere. Lager lang venteliste for de som trenger gynekolog. Sjekk dere hos fastlegen. 

Anonymkode: 3b276...13f

Wtf? Det er det mest arrogante jeg har lest her i dag. Du er klar over at mange ikke orker tanken på å la en mann undersøke dem nedentil på grunn av opplevelser som voldtekt og seksuelt misbruk? Skam deg selv. 

Skrevet

Poenget var at legen måtte være en kvinne. En mann var ikke godt nok.

Jepp jeg vet det. Men siden det ikke er kvinner på legekontoret så er alternativet henvisning til kvinnelig gynekolog. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...