AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #41 Skrevet 27. januar 2019 15 minutter siden, Chablis skrev: Tja, dersom jeg fikk tilbud om det så! Men det får jeg ikke. På et legesenter med kun mannlige leger derimot så vil hun selvfølgelig få tilbud om henvisning dersom hun ønsker det. Og jeg skjønner virkelig ikke de som absolutt må prøve å kjefte ut den stakkars dama fordi hun ønsker en kvinnelig behandler på gu! Hva vet vi om hennes grunner til dette, og hvem i helvete er vi til å si hva som er rett og galt i forhold til hennes intimhelse?!? Hun har vel heller ikke påstått hun vil ha en gynekolog, men en kvinne. Og da siden det ikke jobber en kvinne der så blir det naturlige å henvise til en kvinnelig gynekolog siden det er en gynekologisk undersøkelse det er snakk om. Gynekolog er en spesialist. Så man skal ikke bruke det til rutineoppgaver som er fastlegen sin jobb. Ønsker man en kvinnelig lege får man bytte fastlege! Dette er det som gjør at de med skikkelige underlivsproblemer må vente lenge for å komme inn. Anonymkode: 5b38e...096 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #42 Skrevet 27. januar 2019 30 minutter siden, reiseglad skrev: Skal du gå rett til nevrolog om du har vondt i hodet? Eller kirurg om du har skåret deg i fingeren? Skal du til ØNH - lege om du renner fra nesa? Til gynekolog om du skal ta en ordinær celleprøve? Alt dette er oppgaver for almenlegen/fastlegen din. Så henviser denne videre til spesialist OM DET SKULLE VÆRE BEHOV. Nettopp! Utrolig at så mange ikke skjønner dette. Anonymkode: b4b0e...0a6 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #43 Skrevet 27. januar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir ikke automatisk henvist! Det er en fastlegeoppgave. Mange nekter å henvise. Uansett, vi er temmelig lik der nede, enten er den innover eller så utover. Legg skammen på hyllen og sjekk deg. Anonymkode: b8150...0f6 Det er bare be om å bli henvist, ingen fasteleger som kommer til å nekte deg det, er flere klinikker som tar i mot vanlig henvisning til celleprøve så da blir du henvist til en av de. Lurt å sjekke på forhånd også om man kan finne en klinikk med kvinnelige gynekologer, så ber man om å bli henvist dit. Fastlegene jeg har jobbet for krangler ikke på de som ønsker å bli henvist til celleprøve ett annet sted. Anonymkode: 5387d...c1b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #44 Skrevet 27. januar 2019 53 minutter siden, Chablis said: For noe tull. Det er mange fastleger som ikke utfører GU, inkludert min. Og hvorfor i all verden skulle en lege nekte å henvise videre? Fastlegen er ute etter det beste for pasienten og når pasienten ikke ønsker mannlig lege og det kun er mannlige leger der så henviser de selvfølgelig, det er ingen som kommer til å si at hun enten må akseptere en mann til GU eller la være å få undersøkelse i det hele tatt. Det er 1500 fastleger i Norge som ikke utfører GU fordi de selv mener at de ikke har kompetanse og som mener at pasienten er bedre tjent med at andre gjør det. Anonymkode: e6b92...dc7 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #45 Skrevet 27. januar 2019 40 minutter siden, reiseglad skrev: Skal du gå rett til nevrolog om du har vondt i hodet? Eller kirurg om du har skåret deg i fingeren? Skal du til ØNH - lege om du renner fra nesa? Til gynekolog om du skal ta en ordinær celleprøve? Alt dette er oppgaver for almenlegen/fastlegen din. Så henviser denne videre til spesialist OM DET SKULLE VÆRE BEHOV. Er klinikker som tar i mot pasienter med henvisning for vanlig celleprøve, så hvorfor skal man ikke benytte seg av muligheten? Vi snakker ikke henvisning til sykehus, men privatklinikker. Anonymkode: 5387d...c1b 4
Maleficenta Skrevet 27. januar 2019 #46 Skrevet 27. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en mannlig fastlege, men ønsker gjerne at GU skal bli gjort av en kvinne da jeg er veldig ukomfortabel i slike situasjoner og føler at det hadde vært lettere da. Jeg vet at man kan be om en kvinnelig lege, men det som er er at det bare er mannlige leger som jobber på legekontoret. Hvordan kan jeg løse dette? Anonymkode: c19e7...e43 Få henvisning til gynekolog. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #47 Skrevet 27. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er klinikker som tar i mot pasienter med henvisning for vanlig celleprøve, så hvorfor skal man ikke benytte seg av muligheten? Vi snakker ikke henvisning til sykehus, men privatklinikker. Anonymkode: 5387d...c1b Da bør man gå privat og betale for det. Ellers er det staten som dekker det. Folk kan betale selv. For en stund siden var det en gravid dame som fikk avslag på tidlig ultralyd, folk hylte at hun skulle betale selv privat. Og ser ikke at dette skal være annerledes. Anonymkode: 3b276...13f 1
Chablis Skrevet 27. januar 2019 #48 Skrevet 27. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er 1500 fastleger i Norge som ikke utfører GU fordi de selv mener at de ikke har kompetanse og som mener at pasienten er bedre tjent med at andre gjør det. Anonymkode: e6b92...dc7 Jøss, med tall og greier! Ja, da er det ikke så uvanlig som enkelte skal ha det til da! Supert, takk for infoen 😎 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er klinikker som tar i mot pasienter med henvisning for vanlig celleprøve, så hvorfor skal man ikke benytte seg av muligheten? Vi snakker ikke henvisning til sykehus, men privatklinikker. Anonymkode: 5387d...c1b Helt enig. En kvinnes underlivshelse er for mange en svært privat ting og folk kan ha mange GODE grunner til at de ikke ønsker behandler av det motsatte kjønn. Ingen her har noen som helst rett til å diktere hva som er riktig for andre og ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #49 Skrevet 27. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da bør man gå privat og betale for det. Ellers er det staten som dekker det. Folk kan betale selv. For en stund siden var det en gravid dame som fikk avslag på tidlig ultralyd, folk hylte at hun skulle betale selv privat. Og ser ikke at dette skal være annerledes. Anonymkode: 3b276...13f Man betaler selv om man blir henvist kjære deg. Anonymkode: 2d357...329 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #50 Skrevet 27. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da bør man gå privat og betale for det. Ellers er det staten som dekker det. Folk kan betale selv. For en stund siden var det en gravid dame som fikk avslag på tidlig ultralyd, folk hylte at hun skulle betale selv privat. Og ser ikke at dette skal være annerledes. Anonymkode: 3b276...13f Det er ett tilbud man har, så om man ønsker å benytte seg av det så skal man heller tenke la vær og heller betale dobbelt så mye fordi man tenker at man ikke skal belaste staten?! Merkelig argument.. Anonymkode: 5387d...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #51 Skrevet 27. januar 2019 Dere som har problemer med å bli undersøkt av mannlige leger, hvorfor det? Har det noe med deres eller legens seksualitet å gjøre? Hvis dere vet at den mannlige legen er homofil, ville det vært greit da? Hvis dere får vite at den kvinnelige legen lever i et lesbisk forhold, vil dere trekke dere da? Hva tenker dere er problemet hvis en mannlig heterofil lege undersøker dere: Er det deres følelser eller er det legens følelser/handlinger o.s.v.? Er dere redd for at legen skal bli kåt eller er dere redd for at dere selv skal bli kåte? Er det verre eller bedre med en eldre mannlig lege som har sett et par tusen underliv eller er det best med en ung mannlig lege? Anonymkode: e6b92...dc7 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #52 Skrevet 27. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man betaler selv om man blir henvist kjære deg. Anonymkode: 2d357...329 Man betaler ikke hele summen. Privat er ofte over 1000kr. Men de har avtale så de får igjen gjennom helfo. Da er egenandel 300kr ofte. Og hvorfor synke ned til en tåpelig hersketeknikk og si kjære deg? Det er bare flaut. Anonymkode: 3b276...13f 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #53 Skrevet 27. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ett tilbud man har, så om man ønsker å benytte seg av det så skal man heller tenke la vær og heller betale dobbelt så mye fordi man tenker at man ikke skal belaste staten?! Merkelig argument.. Anonymkode: 5387d...c1b Det er pga celleprøve er en fastlege oppgave. Noen velger og gå privat forde da får dem en bedre undersøkelse og føler seg tryggere, og betaler villig til det. De som ber om henvisning snylter mer på skattebetalernespenger. Anonymkode: 3b276...13f 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #54 Skrevet 27. januar 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gynekolog er en spesialist. Så man skal ikke bruke det til rutineoppgaver som er fastlegen sin jobb. Ønsker man en kvinnelig lege får man bytte fastlege! Dette er det som gjør at de med skikkelige underlivsproblemer må vente lenge for å komme inn. Anonymkode: 5b38e...096 Hva med de som har angst? Er ikke det et reellt problem? Anonymkode: 14bcc...b41 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #55 Skrevet 27. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som har problemer med å bli undersøkt av mannlige leger, hvorfor det? Har det noe med deres eller legens seksualitet å gjøre? Hvis dere vet at den mannlige legen er homofil, ville det vært greit da? Hvis dere får vite at den kvinnelige legen lever i et lesbisk forhold, vil dere trekke dere da? Hva tenker dere er problemet hvis en mannlig heterofil lege undersøker dere: Er det deres følelser eller er det legens følelser/handlinger o.s.v.? Er dere redd for at legen skal bli kåt eller er dere redd for at dere selv skal bli kåte? Er det verre eller bedre med en eldre mannlig lege som har sett et par tusen underliv eller er det best med en ung mannlig lege? Anonymkode: e6b92...dc7 Jeg har ingen problemer med å gjennomføre GU hos alle andre mannlige leger enn fastlegen (og han nesten-pensjonisten som får meg til å kaste opp litt i munnen hver gang jeg ser ham, jeg liker'n ikke og han var utdatert allerede for 10 år siden). Fastlegen har rotet rundt i angsten min, sjekket hemorroidene mine, fikset en verkebyll i lysken, sydd et kutt og mye annet rart gjennom 15 år. Men dåsa mi? NOPE! Og jeg aner ikke hvorfor. Anonymkode: ed09c...c12
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #56 Skrevet 27. januar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som har problemer med å bli undersøkt av mannlige leger, hvorfor det? Har det noe med deres eller legens seksualitet å gjøre? Hvis dere vet at den mannlige legen er homofil, ville det vært greit da? Hvis dere får vite at den kvinnelige legen lever i et lesbisk forhold, vil dere trekke dere da? Hva tenker dere er problemet hvis en mannlig heterofil lege undersøker dere: Er det deres følelser eller er det legens følelser/handlinger o.s.v.? Er dere redd for at legen skal bli kåt eller er dere redd for at dere selv skal bli kåte? Er det verre eller bedre med en eldre mannlig lege som har sett et par tusen underliv eller er det best med en ung mannlig lege? Anonymkode: e6b92...dc7 Disse spørsmålene drypper av fordommer og uvitenhet, og jeg håper inderlig du ikke er så idiotisk. Anonymkode: 2d357...329 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #57 Skrevet 27. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Disse spørsmålene drypper av fordommer og uvitenhet, og jeg håper inderlig du ikke er så idiotisk. Anonymkode: 2d357...329 Kan ikke du heller forsøke å opplyse ved å svare på noen av spørsmålene? Fordommer og uvitenhet fjernes vel best gjennom informasjon? Anonymkode: e3d6e...405 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #58 Skrevet 27. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke du heller forsøke å opplyse ved å svare på noen av spørsmålene? Fordommer og uvitenhet fjernes vel best gjennom informasjon? Anonymkode: e3d6e...405 Hva grunnen er til en kvinnes preferanse til gynekolog er jo like individuell som kvinnen selv! Og alle grunner er "gode nok" grunner, da dette er viktig for nevnte kvinne. Men jeg vil påpeke at jeg tror svært få kvinner anser en gynekologisk undersøkelse som noe seksuelt og bare det at denne anonyme spør slike spørsmål gjør at jeg er ganske sikker på at det er en umoden mann som står bak. Anonymkode: 2d357...329 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #59 Skrevet 28. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh nei, det er det ikke for alle. Har datet et par mannlige leger som har vært ærlige om dette.. TS, book privat kvinnelig gyn om det føles ubehagelig Anonymkode: 55cfd...1cb Enig!! er som å trøste seg selv med å tro at leger syns det er like vanlig å se under armen som i skrittet på kvinner. Enkelte leger syns det er "litt flaut" og ta Gu på kvinner. Selv om de later som ingenting. De er jo tross alt "profesjonelle" Leger er bare vanlige mennesker. Anonymkode: b805d...05e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #60 Skrevet 28. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skam dere. Lager lang venteliste for de som trenger gynekolog. Sjekk dere hos fastlegen. Anonymkode: 3b276...13f Jeg skammer meg ikke. Kommer ikke til å gjøre det heller. Går til gynekolog som selv lurte på om jeg ville bli innkalt hvert 3 år til kun celleprøve. Ja takk sa jeg . Min kropp er like verd som alle andre sin. Liker ikke leger og sekretærer. Bor i ei lita bygd. Drar heller til nabo bygda der ingen kjenner meg. Veldig viktig. Den dagen jeg blir presset til gu til lege så slutter jeg å tar slike gu undersøkelser!! Anonymkode: b805d...05e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå