Gå til innhold

GU når der bare er mannlige leger på legekontoret?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har man krav på det når man skal ta celleprøve?

Anonymkode: 5d71a...f18

Aldri hørt at dette er noe man har krav på?

Anonymkode: ca996...365

• Liker 2
Skrevet

Bare be om at de henviser deg til kvinnelig gynekolog. 

Det er ikke noe big deal. 

Skrevet
Akkurat nå, Chablis skrev:

Bare be om at de henviser deg til kvinnelig gynekolog. 

Det er ikke noe big deal. 

Skal man få en slik henvisning når det "bare" er celleprøve som skal tas hvert 2. år?

Skrevet

Du kan bli henvist til gynekologisk undersøkelse for celleprøve, er bare å be fastlegen din om det -tviler på at han setter spørsmålstegn til hvorfor. Det gjorde ikke fastlegen min når jeg ba om det sist, noen år siden riktignok. Nå går jeg til privatpraktiserende kvinnelig gynekolog og betaler det det koster uten henvisning, hvert 2. år -tenker det er verdt pengene, mye mer delikate lokaler, skånsomt, flinke damer og du får en mer grundig undersøkelse med bl.a ultralydundersøkelse av livmoren også. 

Anonymkode: 5387d...c1b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli henvist til gynekologisk undersøkelse for celleprøve, er bare å be fastlegen din om det -tviler på at han setter spørsmålstegn til hvorfor. Det gjorde ikke fastlegen min når jeg ba om det sist, noen år siden riktignok. Nå går jeg til privatpraktiserende kvinnelig gynekolog og betaler det det koster uten henvisning, hvert 2. år -tenker det er verdt pengene, mye mer delikate lokaler, skånsomt, flinke damer og du får en mer grundig undersøkelse med bl.a ultralydundersøkelse av livmoren også. 

Anonymkode: 5387d...c1b

Takk for svar og informasjon  :) 

Skrevet

Man blir ikke automatisk henvist! Det er en fastlegeoppgave. Mange nekter å henvise. Uansett, vi er temmelig lik der nede, enten er den innover eller så utover. Legg skammen på hyllen og sjekk deg. 

Anonymkode: b8150...0f6

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man få en slik henvisning når det "bare" er celleprøve som skal tas hvert 2. år?

Jeg får det ja. 

Skrevet
1 minutt siden, Chablis skrev:

Jeg får det ja. 

Takk for svar :) 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke automatisk henvist! Det er en fastlegeoppgave. Mange nekter å henvise. Uansett, vi er temmelig lik der nede, enten er den innover eller så utover. Legg skammen på hyllen og sjekk deg. 

For noe tull. Det er mange fastleger som ikke utfører GU, inkludert min. 

Og hvorfor i all verden skulle en lege nekte å henvise videre? Fastlegen er ute etter det beste for pasienten og når pasienten ikke ønsker mannlig lege og det kun er mannlige leger der så henviser de selvfølgelig, det er ingen som kommer til å si at hun enten må akseptere en mann til GU eller la være å få undersøkelse i det hele tatt. 

• Liker 3
Skrevet

Skam dere. Lager lang venteliste for de som trenger gynekolog. Sjekk dere hos fastlegen. 

Anonymkode: 3b276...13f

• Liker 8
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere hvis dere virkelig blir syke og må ha hjelp av en lege med "feil" kjønn?

Anonymkode: fbc34...f36

Unngår undersøkelsen såfremt jeg ikke holder på å forgå av smerter.

Anonymkode: 14bcc...b41

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Chablis skrev:

For noe tull. Det er mange fastleger som ikke utfører GU, inkludert min. 

Og hvorfor i all verden skulle en lege nekte å henvise videre? Fastlegen er ute etter det beste for pasienten og når pasienten ikke ønsker mannlig lege og det kun er mannlige leger der så henviser de selvfølgelig, det er ingen som kommer til å si at hun enten må akseptere en mann til GU eller la være å få undersøkelse i det hele tatt. 

For det er en fastlegeoppgave! Hva er det med det du ikke forstår?? Ved å henvise skaaper man unødige køer for de som trenger GU oppfølging! Det trenger ikke hvermansen som er sjenert for mannlige leger!!

Det beste for allmennheten, legen og pasiengten er derfor å sjekke seg hos fastlegen. 

At din lege ikke utfører gu er meget spesiellt, heldig for deg. Slik er det vanligvis ikke. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skam dere. Lager lang venteliste for de som trenger gynekolog. Sjekk dere hos fastlegen. 

Aha.. Så gynekolog er kun for de med "spesielle" problemer? 

Hva med de som har fastlege som ikke utfører gu? Får de lov å gå til gynekolog?

Skamme seg fordi man går til en lege som spesialiserer seg på kroppsdelen man ønsker undersøkt? 

Gratulerer med det mest idiotiske innlegget i hele tråden! 👍🙄

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Chablis skrev:

Skamme seg fordi man går til en lege som spesialiserer seg på kroppsdelen man ønsker undersøkt? 

Da er det fastlegen sin feil. Betal hos private leger om man mååååå til gynekolog for å ta en enkel celleprøve  Gratulerer med å være den mest ufine i tråden. Gjorde det godt? 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det fastlegen sin feil. Betal hos private leger om man mååååå til gynekolog for å ta en enkel celleprøve  Gratulerer med å være den mest ufine i tråden. Gjorde det godt? 

Nøyaktig hva mener du var ufint i mitt innlegg? 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Skal du gå rett til nevrolog om du har vondt i hodet? Eller kirurg om du har skåret deg i fingeren? Skal du til ØNH - lege om du renner fra nesa? Til gynekolog om du skal ta en ordinær celleprøve? Alt dette er oppgaver for almenlegen/fastlegen din. Så henviser denne videre til spesialist OM DET SKULLE VÆRE BEHOV. 

10 minutter siden, Chablis skrev:

• Liker 8
Skrevet

Kjære TS 

Jeg håper du ignorerer de surmaga oppgulpene og tar det for det tullet det er. 

Ingen kommer til å tvinge deg til å la deg undersøke nedentil av mannlig lege dersom du ikke vil det, og dersom det kun er mannlige leger der så er de nok godt vant til å henvise kvinner videre. Det er mange kvinner som ikke vil ha en mannlig lege eller gynekolog av forskjellige grunner og dette blir respektert. Det viktigste er at du tar regelmessige celleprøve og når alternativene er ingen test eller henvisning så er valget åpenlyst for de fleste. Du skal heller ikke tenke på at du "tar noens plass i køen" da du selvfølgelig har like stor rett til å benytte deg av gynekolog som alle andre. 

Ikke bekymre deg, dette ordner seg. 👍😊

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Chablis skrev:

Kjære TS 

Jeg håper du ignorerer de surmaga oppgulpene og tar det for det tullet det er. 

Ingen kommer til å tvinge deg til å la deg undersøke nedentil av mannlig lege dersom du ikke vil det, og dersom det kun er mannlige leger der så er de nok godt vant til å henvise kvinner videre. Det er mange kvinner som ikke vil ha en mannlig lege eller gynekolog av forskjellige grunner og dette blir respektert. Det viktigste er at du tar regelmessige celleprøve og når alternativene er ingen test eller henvisning så er valget åpenlyst for de fleste. Du skal heller ikke tenke på at du "tar noens plass i køen" da du selvfølgelig har like stor rett til å benytte deg av gynekolog som alle andre. 

Ikke bekymre deg, dette ordner seg. 👍😊

Surmaga oppgulpene? 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, reiseglad skrev:

Skal du gå rett til nevrolog om du har vondt i hodet? Eller kirurg om du har skåret deg i fingeren? Skal du til ØNH - lege om du renner fra nesa? Til gynekolog om du skal ta en ordinær celleprøve? Alt dette er oppgaver for almenlegen/fastlegen din. Så henviser denne videre til spesialist OM DET SKULLE VÆRE BEHOV. 

Tja, dersom jeg fikk tilbud om det så! Men det får jeg ikke. 

På et legesenter med kun mannlige leger derimot så vil hun selvfølgelig få tilbud om henvisning dersom hun ønsker det. 

Og jeg skjønner virkelig ikke de som absolutt må prøve å kjefte ut den stakkars dama fordi hun ønsker en kvinnelig behandler på gu! Hva vet vi om hennes grunner til dette, og hvem i helvete er vi til å si hva som er rett og galt i forhold til hennes intimhelse?!? 

Hun har vel heller ikke påstått hun vil ha en gynekolog, men en kvinne. Og da siden det ikke jobber en kvinne der så blir det naturlige å henvise til en kvinnelig gynekolog siden det er en gynekologisk undersøkelse det er snakk om. 

Endret av Chablis
  • Liker 4
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Chablis skrev:

Tja, dersom jeg fikk tilbud om det så! Men det får jeg ikke. 

På et legesenter med kun mannlige leger derimot så vil hun selvfølgelig få tilbud om henvisning dersom hun ønsker det. 

Og jeg skjønner virkelig ikke de som absolutt må prøve å kjefte ut den stakkars dama fordi hun ønsker en kvinnelig behandler på gu! Hva vet vi om hennes grunner til dette, og hvem i helvete er vi til å si hva som er rett og galt i forhold til hennes intimhelse?!? 

Hun har vel heller ikke påstått hun vil ha en gynekolog, men en kvinne. Og da siden det ikke jobber en kvinne der så blir det naturlige å henvise til en kvinnelig gynekolog siden det er en gynekologisk undersøkelse det er snakk om. 

Og da er det at fastlegen har gjort en vurdering om det er behov eller ei. 

Jeg har forøvrig selv jobbet som sekretær på begge legekontor i en liten kommune, og der var det kun mannlige kollegaer. Jeg hadde en av dem til fastlege, og fikk gjort gu også, skiftet spiral og tok celleprøver når behovet var der. Ingen krise, og de har taushetsplikt om det skulle være noe. 

Endret av reiseglad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...