Gråtass Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Har alltid hørt at vannkopper er veldig smittsomt. I påsken 2018 hadde vi besøk av to jenter med vannkopper på dag 2 og 3 i utbrudd . Vår datter (da 5.5år) tok på vannkoppene ,og de lekte sammen. Hun ble inne smittet.....nå i november gikk det vannkopper i klassen hennes. 3stk ble smittet,ikke vår datter.... 🤔 Har som sagt hørt det er veldig smittsomt,og ønsker at hun får sykdommen før hun er ungdom(blir sykere så eldre de er)....jeg kan ikke huske å ha sett noe som ligner på vannkopper hos henne noen gang. Da hun var rundt 2år fikk barnet hun lekte bedt med i bhg vannkopper,men ikke vår datter. Kan immunforsvaret nedkjempe sykdommen uten å ha hatt den? Går det an å sjekke hos legen om hun har antistoffer -for da har hun vel hatt det...? Ønsker ikke mitt barn sykt,men akkurat vannkopper er der greit å bli ferdig med i tidlig alder 😉
Ulrikke Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Høres ut som vår datter. Prøvde første gang å smitte henne da hun var 1 år. Hun tok på vannkoppene og delte vannflaske med den syke. Ingen smitte. Hun kom seg gjennom alle utbrudd i barnehagen og på skolen og jeg tenkte at toget hadde gått. Min far hadde vannkopper som voksen og ble innlagt på sykehus, så jeg ønsket at hun skulle få det som barn. Da hun var 9 hadde minste barnet til et vennepar vannkopper. Vi gjorde et siste forsøk, de delte kjærlighet (kjente hverandre veldig godt, og hun visste hvorfor vi gjorde det), drakk av samme flaske, klemte og koste (som de pleier). DA fikk hun det. Etter altså å ha unngått smitten til tross for iherdige forsøk mange ganger tidligere. Jeg har også alltid hørt at vannkopper er veldig smittsomt, og det er jo gjerne "epidemier" i barnehager og småskolen, men det virker ikke som om alle er like mottakelige. Datteren vår ble forøvrig ganske dårlig (da jeg hadde det som like gammel var jeg knapt syk, men smittet altså min far som måtte legges inn), så jeg angret litt på smitten, samtidig som fornuften sa meg at det var mye bedre at hun fikk det da enn som 40-åring....
Lana01 Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Noen får veldig milde symptomer/ eller ingen, slik at man ikke vet at de har vært smittet. Mulig dette er tilfellet her. Husker da jeg hadde vannkopper som barn, ventet min storesøster spent på om hun ville bli smittet, Hun fikk tre små prikker/blemmer det var det hele, ellers ingen sykdomstegn. Min mor sa at hun aldri hadde oppdaget det, hvis det ikke var for hun "lette"etter det. Noen gjennomgår sykdommen uten utslett eller andre symptomer. Det hender derfor at man påviser antistoffer hos personer som ikke vet at de har gjennomgått sykdommen. https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/vannkopper/
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 Jeg er 29 og har aldri hatt det. Trodde jeg hadde hatt det, men ble testet da jeg gikk gravid(pga noe som viste seg å være utslett, kan være farlig for gravide med vannkopper). Har en lillesøster som har hatt det og ble ikke smittet. Ikke i barnehage/skole heller. Noen får det bare ikke tror jeg! Anonymkode: a767b...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå