Gå til innhold

Hvordan takle sorgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som har fått to barn, begge barna er tatt av barnevernet, nå er hun gravid med sitt 3 barn, og alle vi rundt som er nære vet hvordan dette ender, min søster er dessverre syk med en hjerneskade (mentalt 7-9år, i noen ting opptil 11 år), og hun forstår ikke konsekvensene av det hun gjør, dette er 3 barnet men med 2 fedre (ikke det at det har noe med saken å gjøre).. 

Mitt spm er hvordan vi som står henne nær skal komme over sorgen over at vi "mister" barnebarn/tantebarn? Noen som har vært igjennom noe av det samme som kanskje har noen råd? :(

dette er IKKE en kritikk til barnevernet tråd, jeg er super glad for at barnevernet her griper inn, pga at hun ikke er i stand til å ta 100% vare på seg selv, skjønner ikke farer osv.. men jeg må si at jeg HATER systemet som ikke kan ha en lov om tvangssterrilisering i slike tilfeller.. 

Begge de andre barna er i 2 forskjellige fosterhjem, forskjellige steder i landet.. og familien har jo ingen rettigheter til å se barna osv.. :(

Jeg kjenner en enorm sorg over å bli tante til noen jeg ikke kan få være tante til:( og min mor havner mer og mer ned i kjelleren for å ikke kunne være mormor.. 

noen råd? 

Anonymkode: 5ba8e...5f3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta over omsorgen av barnet/barna selv? Det hadde iallefall jeg gjort. Besteforeldre kan forresten ha rettigheter til å se barnebarna. Det ville jeg undersøkt. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Hvorfor bruker hun ikke noen form for prevensjon ettersom hun ikke er i stand til å ta seg av barna sine? Beklager da det er utenfor det du søker råd om, men hun setter jo familien sin i den situasjonen ved å få barn som hun ikke kan beholde. Er veldig synd for både henne og barna som opplever å ikke kunne bo med mor.. 

Endret av sophiaM
edit
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Frostrose skrev:

Hva med å ta over omsorgen av barnet/barna selv? Det hadde iallefall jeg gjort. Besteforeldre kan forresten ha rettigheter til å se barnebarna. Det ville jeg undersøkt. 

Dette. Hvorfor får ikke dere ta over omsorgen og bringe barna opp?

Anonymkode: 6b686...d56

• Liker 3
Skrevet

Dette gjorde vondt å lese! Men har dere snakket med Bv selv om det er mulighet for å ha kontakt med barna selv om de er i fosterhjem? Er det noen mulighet? Vet om et par som er besteforeldre som fikk omsorgen for et barn da foreldrene ikke klarte. Er det en mulighet her? Så utrolig trist! 

Skrevet

Hun bør sterilisere seg

Skrevet

Om hun er 7-9 år i hodet, hva i alle dager er det som gjør at hun er med menn og blir gravid??  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt enig. Tvangssterilisering burde være en selvfølge i slike saker. Eventuelt tvang til å ta p-sprøyte. Å få barn burde ikke være en menneskerett. Her burde det fokuseres på at det fødes barn som blir satt bort og som muligens arver mors intelligens. I disse tilfellene har ikke fedrene så høy intelligens heller, da man må være veldig enkel for å ha sex med folk med nedsatt funksjonsevne.

En enorm belastning for velferdsstaten er det også. Og for familien som mister nieser, nevøer, barnebarn, tantebarn osv.

Endret av loveli
Skrevet

Det er mye som spiller inn med å overta omsorgen, og tro meg vi kjemper!! Problemer er at ting er ikke alltid like enkelt... men jeg er i en prosess om å muligens få omsorgen for 3 barnet, men er ikke i mål enda, jeg er alene med mine 2 barn, og akkurat nå arbeidsledig pga stillingen min gikk bort for 7 mnd siden.. 

Jeg er ikke ute etter at min søster skal bli kritisert, hun har en drøm, og hun har en kropp som tilsier at hun har mensen og kan få barn, vi har snakket med henne, legen har nektet å ta ut prevensjon men finnes privatklinikk,  men dessverre står drømmen om familie høyest, sterilisering er blitt snakket om men hun er over 18 og kan bestemme selv, dessverre... Jeg kritiserer henne ikke, det er smertefullt, og skulle håpet at det var noe men kan gjøre..  men dette er ikke en ny ting for barnevernet, det er mange i samme situasjon som får opptil 8 barn, men jeg håper at det vil stoppe her..  

Og jeg håper at jeg får muligheten til å få sistemann.. men pga min økonomiske bit og alenemamma til 2 er jeg usikker på utfallet, det er og pga sykdom at min mor ikke kan overta omsorgen for noen av de.. dessverre.. tro meg vi prøver og vi prøver hardt.. men vi sitter og med en sorg, og en stor smerte!! 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun er 7-9 år i hodet, hva i alle dager er det som gjør at hun er med menn og blir gravid??  

De hun er sammen med er og selvfølgelig tilbakestående.. og i noen tilfeller er hun 11, og tydeligvis veldig på denne drømmen sin.. alle rundt henne får barn og hun ønsker det veldig selv! 

Jeg hadde og en stor drøm om mann, hus, barn og hund da jeg var lita, allerede på barneskolen begynte jeg min fantasi om hvordan jeg ville livet mitt skulle bli, jeg bestemte navnene til mine barn allerede da (endret mening i voksen alder), men det er ikke unormalt, Jeg vil ikke gå mye i dybden på alt her med henne, da min spm var om noen har opplevd å sitte i en situasjon hvor barnevernet har tatt omsorgen og ikke får følge opp barna, hvordan klare seg igjennom sorgen? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er det lov å spørre hva slags menn det er som har sex med en kvinne som er et barn mentalt i hodet? Og hvor er disse fedrene når barna blir født og omhendetatt? Borte? Vet hun (søsteren din) hva fedrene heter en gang? 

Skjønner ikke at en kvinne som er  mentalt et barn kan rase rundt om kring og bli gravid i et kjør heller? Får hun komme og gå som hun vil til alle døgnets tider? Bor hun hos din familie eller på en omsorgsbolig?

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, loveli skrev:

Helt enig. Tvangssterilisering burde være en selvfølge i slike saker. Å få barn burde ikke være en menneskerett. Her burde det fokuseres på at det fødes barn som blir satt bort og som muligens arver mors intelligens. I disse tilfellene har ikke fedrene så høy intelligens heller, da man må være veldig enkel for å ha sex med folk med nedsatt funksjonsevne.

En enorm belastning for velferdsstaten er det også. Og for familien som mister nieser, nevøer, barnebarn, tantebarn osv.

Heller fokus her enn den diskusjonen som nå pågår om forsterredusering.

Ja jeg er super fortvilet over at vi ikke får igjennom at hun steriliseres, vi har snakket med alle instanser om dette, men hun er ikke umyndiggjort og kan bestemme over egen kropp.. 

Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Er det lov å spørre hva slags menn det er som har sex med en kvinne som er et barn mentalt i hodet? Og hvor er disse fedrene når barna blir født og omhendetatt? Borte? Vet hun (søsteren din) hva fedrene heter en gang? 

Skjønner ikke at en kvinne som er  mentalt et barn kan rase rundt om kring og bli gravid i et kjør heller?

Hun var sammen med første typen i 3 år og denne typen i 2 år, så ja hun vet hva de heter, de har og diagnoser og ikke mentalt voksne, men selv om de ikke er mentalt voksne så har de en voksen kropp og kan produsere barn!!! Det synes ikke på henne at hun har en diagnose og om hun ikke begynner snakke så ser hun helt normal ut.. typene også.. men når de snakker så finnes det ingen tvil!!! 

• Liker 1
Skrevet

Hvor bor  hun? Alene ? Det tviler jeg på siden hun er såpas psykisk utviklighemmet. 

Anonymkode: 4e8a8...67b

Skrevet
26 minutter siden, sophiaM skrev:

Hvorfor bruker hun ikke noen form for prevensjon ettersom hun ikke er i stand til å ta seg av barna sine? Beklager da det er utenfor det du søker råd om, men hun setter jo familien sin i den situasjonen ved å få barn som hun ikke kan beholde. Er veldig synd for både henne og barna som opplever å ikke kunne bo med mor.. 

Hun bruker prevensjon i perioder, men så fort drømmen setter i sving så slutter hun, hun har hatt p-stav og begge spiraltypene,  men igjen hun er ikke umyndiggjort og legitimasjonen viser at hun er voksen, og dermed bestemmer hun selv, hun er medlem i masse grupper på face og får masse råd og veiledning der inne, spesielt av de som hater barnevernet støtter henne i alt, og da hører hun ikke på oss nærmeste :(

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor  hun? Alene ? Det tviler jeg på siden hun er såpas psykisk utviklighemmet. 

Nope hun bor med typen sin nå, med tilsyn med tanke på hygiene og husarbeid, i kommunal bolig, men de klarer seg selv på mange områder.. Jeg skjønner det er vanskelig å forklare hennes tilstand for andre som ikke kan sette seg inn i det.. hun er oppegående, men allikevel ikke.. 

• Liker 1
Skrevet

Her vil jeg si at det nesten er snakk om grov omsorgssvikt. Og da mener jeg av staten overfor alle ufødte barn der ute som blir unnfanget av mennesker som ikke burde fått barn.

Det er selvfølgelig helt på trynet at mennesker med denne typen hemninger får barn.

Skrevet

Det er deg som ikke likte søster tatovering  . Stemmer det. Husker pga hvordan du forklarer hvordan søster er.

• Liker 1
Skrevet

Kan det hende det finnes fora der ute med folk i samme situasjon som dere ? Du sier det ikke er en ukjent situasjon for barnevernet. Kanskje vet de om ett fora der en kan treffe noen i samme situasjon ? Eller så er det vel mulig litt likt det andre med barn i barnevernet kjenner på. Det er jo sikkert tanter og bestemødre og andre som ikke som minster kontakt med barn de er i slekt med når mor og får mister omsorg. Finnes det kanskje foreninger og slikt?

Jeg har ikke vært i den situasjonen og synes det er vanskelig å ellers si noe konkret om hvordan bære denne sorg. 

Men enig med deg: fint om folk svarer deg på det du faktisk lurer på.

Anonymkode: 2a0b5...bf5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er deg som ikke likte søster tatovering  . Stemmer det. Husker pga hvordan du forklarer hvordan søster er.

Nei min søster har faktisk ikke tatoveringer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...