Gå til innhold

Fornye fugene på badet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De ser veldig slitte ut, spesielt i dusjen. Lurer på å få bort de gamle og få lagt nye fuger, uten å ta opp flisene. Har prøvd å søke på nettet men finner bare gjør-det-selv guider, og jeg er altfor lite handy til å gjøre dette selv. Hvem er det jeg kan kontakte som gjør denne jobben for meg? Og hvor mye vil det koste? Badet er bare ca 4 kvm.

Anonymkode: d6b18...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De ser veldig slitte ut, spesielt i dusjen. Lurer på å få bort de gamle og få lagt nye fuger, uten å ta opp flisene. Har prøvd å søke på nettet men finner bare gjør-det-selv guider, og jeg er altfor lite handy til å gjøre dette selv. Hvem er det jeg kan kontakte som gjør denne jobben for meg? Og hvor mye vil det koste? Badet er bare ca 4 kvm.

Er fugene nedslitt så er oppussing av hele badet nødvendig.

Anonymkode: b4d68...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er fugene nedslitt så er oppussing av hele badet nødvendig.

Anonymkode: b4d68...821

De er vel ikke nedslitt, bare stygge og sprekkete. Hvorfor må man pusse opp hele badet bare pga. fugene? Det er ca. 15 år gammelt bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte sånn tusj på Mega-flis for å friske opp fargen på fugene. Ble kjempefint. 

Anonymkode: e9309...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte sånn tusj på Mega-flis for å friske opp fargen på fugene. Ble kjempefint. 

Anonymkode: e9309...988

Siden de har begynt å sprekke holder det vel ikke med fugetusj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En murer eller rørleggerfirma. Men det er ikke alle som vil ta en sånn jobb. Fugene må skrapes og det må legges nye. 

Det spørs om det er verdt alt arbeidet når badet sikkert må renoveres innen de neste 5 årene.

Anonymkode: 5b551...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

En murer eller rørleggerfirma. Men det er ikke alle som vil ta en sånn jobb. Fugene må skrapes og det må legges nye. 

Det spørs om det er verdt alt arbeidet når badet sikkert må renoveres innen de neste 5 årene.

Hvorfor må badet mitt sikkert renoveres innen de neste 5 årene? Hva baserer du det på? At fugene mellom flisene noen steder er slitte? Jeg skjønner ikke engang hvorfor du skriver noe sånt. Et nytt bad kan koste flere hundre tusen og alt jeg spør om er en liten reparasjon til noen få tusenlapper om jeg setter bort jobben, hundrelapper om jeg gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må badet mitt sikkert renoveres innen de neste 5 årene? Hva baserer du det på? At fugene mellom flisene noen steder er slitte? Jeg skjønner ikke engang hvorfor du skriver noe sånt. Et nytt bad kan koste flere hundre tusen og alt jeg spør om er en liten reparasjon til noen få tusenlapper om jeg setter bort jobben, hundrelapper om jeg gjør det selv.

Forventet levetid på et bad er 20-40 år, så du kan risikere å måtte pusse opp snart. 

https://aktiv.no/boligtips/hvor-lenge-lever-et-bad

Anonymkode: f3b04...823

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Forventet levetid på et bad er 20-40 år, så du kan risikere å måtte pusse opp snart. 

https://aktiv.no/boligtips/hvor-lenge-lever-et-bad

Anonymkode: f3b04...823

Badet er tipp topp bortsett fra de slitte fugene, og i følge de tallene er det jo fortsatt 25 år igjen før det "må" renoveres. Men artikkelen du linker til konkluderer jo med det motsatte av det du sier. Alderen på badet havner langt ned på lista over faktorer som påvirker et bads levetid, står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier det fordi jeg jobber med renovering av baderom, noe jeg har gjort på fulltid de siste ti årene. Hos de aller fleste som sier badet er i god stand er det ikke det. Og de fleste som sier ca. 15 år gammelt viser det seg å være fra 90-tallet og uten membran. 

Det kan godt være det går 10 år før du må ta badet hos deg. Jeg bare antok at det var mer slitt enn du sier egentlig. Og ja, det koster 2-3 hundre tusen å totalrenovere et bad. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sier det fordi jeg jobber med renovering av baderom

Tenkte meg det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo legge ut jobben på finn.no småjobber eller på MittAnbud, og se hva som skjer. Men du risikerer at den som gjør jobben, ødelegger membranen, med lekkasje og fuktskader som følge. Det kan bli veldig dyrt, mye dyrere enn 2-300.000. Det beste i ditt tilfelle er nok å legge nye fliser oppå de gamle.

Anonymkode: 393e2...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan jo legge ut jobben på finn.no småjobber eller på MittAnbud, og se hva som skjer. Men du risikerer at den som gjør jobben, ødelegger membranen, med lekkasje og fuktskader som følge. Det kan bli veldig dyrt, mye dyrere enn 2-300.000. Det beste i ditt tilfelle er nok å legge nye fliser oppå de gamle.

Anonymkode: 393e2...7bd

Nei, det beste i mitt tilfelle er å skrape opp fugene forsiktig så membranen ikke blir ødelagt, før jeg legger ny fugemasse. Takk til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det beste i mitt tilfelle er å skrape opp fugene forsiktig så membranen ikke blir ødelagt, før jeg legger ny fugemasse. Takk til deg.

Enig! Jeg har gjort jobben selv. Anbefaler å kjøpe en skrape beregnet til formålet. Ingen fare med å punktere membranen. Man sliper bare dypt nok til at den nye fugemassen får feste. Du kan jo slipe selv. Så får du en fagmann til selve fugingen...selv om det ikke er så vanskelig med litt øvelse. Hele jobben er gjort på en dag av en proff.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sprekker i fugene er det vel en risiko for at det kan ha trengt fukt gjennom. Da kan det hende det lureste er å pusse opp hele badet enn å sperre fukten inne? Brukes det dusjkabinett er det gjerne mindre risiko for det. Hør med fagfolk om hva de anbefaler. Jeg har egentlig ikke peiling, men bare antar at dette kan være en risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...