Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på dette rundt å introdusere fast føde til babyen og setter pris på om dere vil dele erfaringer.

-Når begynte du å gi baby smaksprøver/grøt/frukt og grønnsaksmos?

-Hva begynte du med? Hvor ofte og hvor mye ga du?

-Kjøpte du babymat eller laget du selv?

Jeg fullammer og tenker fortsette med amming, men tenker det kan være greit å begynne så smått med smaksprøver. Skal høre med helsesøster denne uken, men vil gjerne høre andres tips. 

Anonymkode: 369d3...695

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/stoffer_ved_tillaging_av_mat/raad_for_aa_begrense_inntak_av_furan

Vi begynte med sakte tilvenning ved ca fire måneder. En skje eller to 2-3 ganger i uken og økte på ved nærmere 6 måneder. 

Lag maten selv ikkr bruk ferdigmat er mitt råd.  På Facebook er det en gruppe eller sise som heter bare bra barnemat. Der finnes er gratis hefte du kan få tilsendt på mail som handler om den første maten. 

Anonymkode: cb1a8...5b2

Skrevet

Begynte med smaksprøver ved 6 mnd med mine.

Anonymkode: eeb64...431

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/stoffer_ved_tillaging_av_mat/raad_for_aa_begrense_inntak_av_furan

Vi begynte med sakte tilvenning ved ca fire måneder. En skje eller to 2-3 ganger i uken og økte på ved nærmere 6 måneder. 

Lag maten selv ikkr bruk ferdigmat er mitt råd.  På Facebook er det en gruppe eller sise som heter bare bra barnemat. Der finnes er gratis hefte du kan få tilsendt på mail som handler om den første maten. 

Takk for svar og denne linken, veldig informativt! TS

Anonymkode: 369d3...695

Skrevet

Prøvde første gang når han var rett over fire måneder da vi trodde han var klar fordi han var så interessert i vår mat. Men det var han ikke. Så da ventet vi til han var 5,5 mnd. Da var han klar!

Anonymkode: a9e1d...29a

Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster å begynne såvidt med grøt ved 4 mnd alder.  Begynne med grøt som er tilpasset baby 4mnd. Først bare tilby en skje eller to om morgenen også etter 10-14 dager hvis det går bra tilby litt grøt på kvelden og. Etter en 3-4 uker kunne jeg prøve å tilby litt most frukt og grønt også. Jeg har ikke begynt ennå,hun ble 4 mnd nå i helga, så tenkte prøve en skje i morgen. Tenker å ta det i babys tempo og er hun ikke klar så venter vi litt, men samtidig skal jeg tilbake i jobb når baby er 7 mnd så hadde vært fint hvis hun spiste annen mat enn morsmelk da, så ikke overgangen blir for brå!

Vår spiser godt med mm og legger på seg jevnt og trutt, men har ikke sånn kjempehøy vektøkning, så tipper det er derfor vi har fått tips om å begynne å vende til annen mat tidligere enn 6 mnd. Sånn jeg har forstått det er like greit å vente med smaksprøver til 6 mnd så lenge babyen legger godt på seg og man ikke har hast. 

Anonymkode: f7cd2...5d2

Skrevet

Jeg begynte å gi når lille var 4 mnd. Men lille fikk bare mme og fikk derfor beskjed av helsesøster at jeg burde begynne med grøt rundt 4 mnd 😊 vet ikke om det er annerledes med de som kun får mm:) 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed av helsesøster å begynne såvidt med grøt ved 4 mnd alder.  Begynne med grøt som er tilpasset baby 4mnd. Først bare tilby en skje eller to om morgenen også etter 10-14 dager hvis det går bra tilby litt grøt på kvelden og. Etter en 3-4 uker kunne jeg prøve å tilby litt most frukt og grønt også. Jeg har ikke begynt ennå,hun ble 4 mnd nå i helga, så tenkte prøve en skje i morgen. Tenker å ta det i babys tempo og er hun ikke klar så venter vi litt, men samtidig skal jeg tilbake i jobb når baby er 7 mnd så hadde vært fint hvis hun spiste annen mat enn morsmelk da, så ikke overgangen blir for brå!

Vår spiser godt med mm og legger på seg jevnt og trutt, men har ikke sånn kjempehøy vektøkning, så tipper det er derfor vi har fått tips om å begynne å vende til annen mat tidligere enn 6 mnd. Sånn jeg har forstått det er like greit å vente med smaksprøver til 6 mnd så lenge babyen legger godt på seg og man ikke har hast. 

Grøt er veldig tungt å fordøye. Så kan bli mye gråt om man begynner med grøt som første maten. 

Ville heller begynt med grønsaksmos som avokado eller søtpotet.

• Liker 2
Skrevet

Startet ved 4 mnd. Laget tynn Nestle grøt 4mnd (Mais,ris og banan). Var oppe i en halv porsjon ved 5 mnd alderen. En fin porsjon til kveldsmat og nattesøvnen ble noe bedre. Mini likte det ganske godt. Ammet halvtime ca etter måltidet. Gav også litt pæresmoothie midt på dagen.

Potet og gulerotmos med en klatt smør eller olje i ved 6 mnd.

Lite magevondt ved introduksjon av fast føde her i gården. Spennende for både meg og baby 😊

Anonymkode: 70ac1...e36

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Grøt er veldig tungt å fordøye. Så kan bli mye gråt om man begynner med grøt som første maten. 

Ville heller begynt med grønsaksmos som avokado eller søtpotet.

Hvorfor anbefaler helsesøster den da? Jeg spurte spesifikt om jeg heller burde begynne med grønnsaksmos men fikk svar at det var bedre å starte med grøt og ta grønnsaksmos senere. Er typen som nevnt over som er blitt anbefalt - ris, mais og banan. Fikk beskjed at det tålte og likte de fleste godt.

Vanskelig når sier råd jeg får av helsepersonell er feil. Hvem skal man liksom stole på?

Skrevet

Vi begynte ved 5 måneder med smaksprøver av grønnsaker og frukt. Jeg hadde lest at dersom babyen får prøve mange ulike smaker mellom ca. 4-8 mnd., er det større sjanse for at de liker flere ting senere (og vil ville gjerne at hun skulle bli glad i frukt og grønt). Om det spiller noe stor rolle, vet jeg ikke, og om det er noe særlig forskjell på å begynne ved 4 eller 6 mnd. vet jeg heller ikke. Vi begynte med grøt ved 6 mnd. 

Anonymkode: e0465...da5

Skrevet

Begynte ved 4 måneder med små smaksprøver (kvart teskje) på moste grønnsaker. Mini er nå 5 måneder og vi har så langt vært gjennom gulrot, avokado og søtpotet. Har gitt en og en sort ca 5 ganger på rad. Har most grønnsakene med litt morsmelk.

Sviskemos er neste ut og deretter tenker vi så smått å starte med smaksprøver på grøt i tillegg til ytterligere smaksprøver på moste grønnsaker.

Anonymkode: 4cf50...b82

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor anbefaler helsesøster den da? Jeg spurte spesifikt om jeg heller burde begynne med grønnsaksmos men fikk svar at det var bedre å starte med grøt og ta grønnsaksmos senere. Er typen som nevnt over som er blitt anbefalt - ris, mais og banan. Fikk beskjed at det tålte og likte de fleste godt.

Vanskelig når sier råd jeg får av helsepersonell er feil. Hvem skal man liksom stole på?

Denne grøten gikk kjapt gjennom systemet på min lille mini. Og hun likte den godt! Lage jo bare en tynn suppe i starten 😊 Stol på helsesøster!

Anonymkode: 70ac1...e36

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje best å høre på helsepersonell og ikke en random besserwisser på internett..

Anonymkode: 4c1aa...f05

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje best å høre på helsepersonell og ikke en random besserwisser på internett..

Anonymkode: 4c1aa...f05

Helsesøstre er ikke nødvendigvis så oppdaterte, altså. Grønnsaksmos ER lettere fordøyelig enn grøt, så det kan være greit å begynne med. Det er ikke noe som tilsier at det er bedre med grøt som første smaksprøver, enn grønnsaksmos. Men grøt kan gå fint det og, litt avhengig av hvordan babyen reagerer. Min første fikk grønnsaksmos og kokt frukt først, min yngste ville ikke smake på noe av dette. Grøt liker hun derimot, men er til gjengjeld nå kjempehard i magen selv etter gradvis tilvenning. 

Anonymkode: aecda...cfe

Skrevet

Vi begynte med litt kjøpegrøt da baby var 4 mnd. Nå får hun hjemmelaget grøt, fukt, eggeplomme, grønt og fisk. Hun er 6 Mnd.

Moser alt i stavmikser. 

Hun liker det meste. 6,5 mnd:)

Anonymkode: 9ff36...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...