Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg reiser 2 uker til Alanya i juli. Er det noen som har vært der som vil dele sin erfaring, noen tips, priser osv? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Jeg har vært i Alanya, men det er lenge siden så alle priser ville vært irrelevante selv om jeg hadde husket dem... maten var god og billig, da, og det var varmt... Kanskje du får bedre svar om du spør om noe konkret. Hva har dere lyst til å se/gjøre, hvor stort er budsjettet deres, er det noe dere absolutt vil unngå?

Anonymkode: be3e3...e58

Skrevet

Jeg var i Alanya   i juli måned for noen år siden og vi hadde 45 til 49 grader hver dag i 14 dager så jeg reiser ikke i juli til Alanya flere ganger.   Det var alt for varmt.   Så husk å drikke mye vann og pass på å få nok salt.  Tror vi drakk minimum 3 liter vann om dagen pluss en pose chips. 

Ellers så brukte  i tiden til å dra på,utflukter.  Vi dro til Dim  Cay,  en elv ovenfor Alanya som blir mye brukt som bade og avslapning av turister og lokale.

Så vsr vi på flere båtturer  fra havnen i Alayna  . Det er ok det. Disse sjørøverskipene.    Så var vi i Side,  dro med båt opp Manavgatelven i nærheten  av den byen.  Vi besøkte borgen over Alanya og tårnet nede ved havnen.  Vi dro og på dagstur  til Pammukale.   En lang og veldig varm dag men gøy å ha vært der da.   Så var vi på Tyrkisk aften med masse god mat og magedans og Tyrkisk folkedans .

Ellers så slappet vi av og badet og spiste .  

Vi bodde på pacha  bay  litt utenfor Alayna og hadde alle inklusive men spiste og tyrkisk mat , noe jeg vil anbefale dere å prøve.    

Hold dere unna teppebutikker.   Gull er ikke alltid gull og priser på skinn, gull og tepper kan være lureri.    Handler dere så vær forberedt på mye pruting.    Vet ikke hvordan priser som er der nå men husket at sko var veldig billig.

Ikke ta ut penger i løse minibanker på gaten.  Har vært endel svindel der. Kortet forsvinner eller de virker ikke etc.  Og så har man plutselig blitt trukket for en masse penger.   Ha med 2 kort og legg det ene i safen på hotellrommet.

Ta ut i faste banker på dagtid og vær oppmerksom  på omgivelser  rundt deg da.  Ellers som vanlig.  Bruk sunn fornuft.  Ta trygge drosjer , ikke vandre gatelangs sene kvelder uten at 100 andre gjør det samtidig,   pass på verdisaker,  ha hotel og rom med safe,   betal helst med kontanter  på restauranter  og slikt og har du med endel euro så kan du veksle til tyrkiske lire i resepsjonen eller i en bank.  Jeg liker resepsjonen.   Betal med tyrkiske lire,  det er mye billigere enn euro.    Ta med lommetørklepapir   , mange pakker pluss antibacservietter. Ikke alle steder som har toalettpapir og gode vaskemuligheter.   Mange toaletter er bare en servant  i gulvet og.  Da får man trent lårmusklene 😁.   

Toalettene på flyplassen lukter ikke godt akkurst.  Papir blir kastet i bøtte ved siden av doen og i 45 varmegrader og mange brukere så kan man jo tenke selv.  Ganske skarpt i nesen.  😆

Sørg for å ha en revaksinering av trippelvaksinen pluss hepatitt A og B.  Og gjerne drikkevaksinen mot kolera og.  Den dekker opp 60 prosent av enkelte magesjaubakterier og.

Sjekk salatboller  i varmen før dere spiser av de.  Opplevde at når man tok av lokket enkelte steder så kom der opp en sverm med fluer.    Så da spiste jeg bare mat fra de boblene, kokende grytene.  Det gikk fint det. Har aldri blitt syk i Tyrkia 

Respekter landets lover og regler . Kle dere sømmelig der det kreves. Sett dere inn i landets lover og regler og hva som betyr mye for dem.   Det er en god regel uansett hvilket land man reiser til.

Jeg har reist mye i Tyrkia på kryss og tvers flere ganger både vinter og sommer og synes landet har mye flott historie, spennende stedet, god mat og mange hyggelige mennesker.  

Hvis man bare er obs på hvordan man unngår problemer og holder seg unna potensielle farer så får man vel stort sett en fin ferie.   

Jeg har aldri opplevd noen ubehagelige episoder der men tar  alltid forhåndsregler  uansett hvor jeg drar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...