Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er nå snart 30 og sliter fortsatt med uren hud og mye kviser. Jeg vet ikke hva jeg kan prøve for å få bukt med kvisene. Det er utrolig irriterende, for ikke å snakke om vondt!

Jeg har oljete og tørr hud..

Hva er ditt beste hudpleietips? 

Jeg drikker masse vann og spiser ikke for mye sukker og usunn mat. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd medisinsk behandling?   Tetracycline er mye brukt.  Gå til fastlege og be om henvisning til hudlege, det er bare hudleger som skriver de ut.

Skrevet

Takk for svar! Har ikke prøvd medisinsk behanlding enda, men setter opp en time hos legen nuh! 

Skrevet

Vichy normaderm serien er veldig bra for huden både når det gjelder kviser og aldring.  Salisylsyre er nøkkelingrediensen for problemhud. 

Anonymkode: 2bdef...182

Skrevet
På 28.1.2019 den 19.49, Tigress skrev:

Tren. 

Trene? Hvorfor tror du trening hjelper mot uren hud? Under trening så svetter man, noe som kan føre til uren hud. TS, fin hud har mye å gjøre med gener, jeg har et vanlig kosthold, men kan til tider være usunn og spiser ofte godteri på kveldene, har likevel tilnærmet perfekt hud, så det er vanskelig å svare når folk spør om råd. Bruk en god fuktighetskrem og serum, samt rens/vask huden morgen og kveld - det er ikke så mye mer en kan gjøre, bortsett fra tetracycline, men det er ulemper med denne behandlingen og. 

Anonymkode: d34aa...e44

Skrevet
På 28.1.2019 den 19.12, NeonNinja skrev:

Takk for svar! Har ikke prøvd medisinsk behanlding enda, men setter opp en time hos legen nuh! 

Ville prøvd andre behandlinger først, som foreksempel fruktsyre, før jeg ville prøvd tetracycline. 

Gjest Tigress
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trene? Hvorfor tror du trening hjelper mot uren hud? Under trening så svetter man, noe som kan føre til uren hud. TS, fin hud har mye å gjøre med gener, jeg har et vanlig kosthold, men kan til tider være usunn og spiser ofte godteri på kveldene, har likevel tilnærmet perfekt hud, så det er vanskelig å svare når folk spør om råd. Bruk en god fuktighetskrem og serum, samt rens/vask huden morgen og kveld - det er ikke så mye mer en kan gjøre, bortsett fra tetracycline, men det er ulemper med denne behandlingen og. 

Eg trur sveitting hjelper mot urein hud fordi ein får skylt ut porene og får all guffa ut. Kvifor trur du at sveitte fører til urein hud? Sveitte er saltvatn og mineralar, urein hud er jo tiltetta porer, det er inga logikk i at sveitte skulle gi urein hud. Det er ikkje sikkert det stemmer at det hjelper mot urein hud heller, men det framstår som meir logisk at sveitten tek med seg ting som kunne tette til porene enn at sveitten skulle gi urein hud i alle fall. 

Skrevet
På 28.1.2019 den 0.49, Peonjenta skrev:

Har du prøvd medisinsk behandling?   Tetracycline er mye brukt.  Gå til fastlege og be om henvisning til hudlege, det er bare hudleger som skriver de ut.

Enig med du! Dra til en hudlege. Isotretinoin kan også være en løsning. 

Anonymkode: 8208f...9d3

Skrevet
12 timer siden, Tigress skrev:

Eg trur sveitting hjelper mot urein hud fordi ein får skylt ut porene og får all guffa ut. Kvifor trur du at sveitte fører til urein hud? Sveitte er saltvatn og mineralar, urein hud er jo tiltetta porer, det er inga logikk i at sveitte skulle gi urein hud. Det er ikkje sikkert det stemmer at det hjelper mot urein hud heller, men det framstår som meir logisk at sveitten tek med seg ting som kunne tette til porene enn at sveitten skulle gi urein hud i alle fall. 

Det er jo én av årsakene til at vi renser huden, for å fjerne f.eks. svette fra ansiktet. Jeg utførte en neseoperasjon (ikke kosmetisk) og fikk beskjed av legen om huden ville produsere enn del svette og jeg at det var stor sjansen at jeg ville få uren hud siden jeg ikke kunne vaske ansiktet ordentlig etter operasjonen. Den første uken svettet jeg ganske mye i ansiktet pga. påkjenningen jeg fikk av operasjonen, det var direkte ekkelt og jeg fikk uren hud, noe som ikke var overraskende. Om det er svette som blir liggende som gir uren hud er mulig, men at svette hjelper mot uren hud? Det er jeg svært skeptisk til. Jeg har alltid trent mye kondisjon og merker at jeg får litt nupper, f.eks. ved nakke og hårfestet, men de periodene jeg trener mindre får jeg heller ikke disse nuppene. 

Skrevet

Jeg bruker «epiduogel» kombinert med yasminelle p-piller, noe som funker kjempe bra! 

Anonymkode: ff802...eec

Gjest Tigress
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo én av årsakene til at vi renser huden, for å fjerne f.eks. svette fra ansiktet. Jeg utførte en neseoperasjon (ikke kosmetisk) og fikk beskjed av legen om huden ville produsere enn del svette og jeg at det var stor sjansen at jeg ville få uren hud siden jeg ikke kunne vaske ansiktet ordentlig etter operasjonen. Den første uken svettet jeg ganske mye i ansiktet pga. påkjenningen jeg fikk av operasjonen, det var direkte ekkelt og jeg fikk uren hud, noe som ikke var overraskende. Om det er svette som blir liggende som gir uren hud er mulig, men at svette hjelper mot uren hud? Det er jeg svært skeptisk til. Jeg har alltid trent mye kondisjon og merker at jeg får litt nupper, f.eks. ved nakke og hårfestet, men de periodene jeg trener mindre får jeg heller ikke disse nuppene. 

Du snakkar om to ulike ting. Om sveitten blir liggande på huda så kan det danne seg bakterier der, det seier seg jo sjølv, ein må jo skylje vekk huda etter kvart, så kvisene dine kom jo ikkje av sveitten, den kom av at du fekk tilstoppa porer av å ikkje kunne vaske huda. Kanskje det var fordi du ikkje fekk trent at du fekk dårleg hud?Men når sveitten har skylt ut all guffa og ein skyljer huda etterpå så er det kjempegunstig for huda. 😉 Og når du stiller med anekdotiske prov så gjer eg det same: eg får dårleg hud når eg ikkje trener. Så då er vi like langt. 😄 

For øvrig: https://kviseguiden.no/far-jeg-kviser-av-trening/

Denne peiker på ein samanheng som den over meiner ikkje er dokumentert, men skriv om testosteron: http://www.bedretrent.no/trening-og-kviser-hva-kan-du-gjore-med-det/ Det er vel neppe eit problem for så veldig mange, og i alle fall ikkje kvinner. 

http://skincarebyanki.no/2017/03/07/far-du-kviser-av-trening/

Endret av Tigress
Skrevet
På 28.1.2019 den 19.12, NeonNinja skrev:

Du trenger ikke nødvendigvis gå til hudlege, men kosmetisk / medisinsk hudpleie. Er bl.a leger og sykepleiere som jobber på de stedene og du trenger ikke henvisning. Google medisinsk hudpleie der du bor så får du treff.

Anonymkode: c2a4f...51a

Skrevet
På 31.1.2019 den 8.47, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke nødvendigvis gå til hudlege, men kosmetisk / medisinsk hudpleie. Er bl.a leger og sykepleiere som jobber på de stedene og du trenger ikke henvisning. Google medisinsk hudpleie der du bor så får du treff.

Anonymkode: c2a4f...51a

Men henvisning av lege til hudlege, så betaler en kun egenandel..;) 

Anonymkode: 9c015...f25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...