AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Vi har gått fra hver vår leilighet til felles hus med god plass, og erfarer at alt hives løst i boden. Dette vil jeg få en slutt på, og vil derfor få system på oppbevaringen. Usikker på hvilke møbler jeg skal handle. Vi har en perfekt plass i trapperommet i kjelleren til ting som brukes så ofte at det skal være lett tilgjengelig, men samtidig så sjelden at vi ikke trenger det i hovedetasjen. I tillegg trenger vi oppbevaring til sånt som stearinslys, servietter, duker, gavepapir etc. Har dere noen gode tips til rimelige og praktiske møbler? Jeg har falt for Ivar-skapene til Ikea, de som er så lette å henge på veggen. I trapperommet har vi plass til fire slike skap, som kan henges på vegg to ved siden av i dobbel høyde. Tenker verktøy, sengetøy og sånt der. Men hva med stueoppbevaring? Mange bruker jo Ivar-skap til oppbevaring på stua også. Synes de er fine, så det gjør jo ingenting. Men burde man heller se etter kommode? Eller gå for feks. Eket-serien? Kallax? Hva har dere? Hva er dere mest fornøyd med av slike løsninger? Anonymkode: 4f5da...2ee
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Ingen som har noen faste oppbevaringsserier de sverger til? Anonymkode: 4f5da...2ee
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 Verktøy har vi i gjennomsiktige kasser fra Ikea på boden (har hyller som heter "mulig" fra Ikea der nede). Stearinlys og slikt har vi i et kjøkkenskap. Sengetøyet har vi hatt under sengen tidligere (seng med oppbevaring under), men nå er sengetøy og håndklær i et skap på badet. Har noen kommoder og skap fra Ikea som heter Eket, Malm og Bestå til oppbevaring ellers. Anonymkode: 2016f...31e 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 Vanskelig å si. Det kommer jo an på så mye, hva man skal oppbevare, hvor i huset, vil man ha dører? Ikke dører? Glassdører? Kommoder er kjekt, men man bør være flink til å organisere i skuffene så ikke alt bare "forsvinner". Det samme gjelder jo egentlig skap og hyller også. Personlig er jeg ganske lei av Kallax. Jeg har og den er praktisk med barn fordi man kan stappe hylla full av lekekasser.. Utover det synes jeg ikke det er særlig fin hylle, den ser fort rotete ut, men den rommer jo mye da. Selv har jeg gått over til Billy med glassdører for bøker, CD/DVD og det lille jeg har av nips. Det merkes godt på mengden støv i rommet! Det jeg har av serviser etc står i kjøkkenskapene, så har egentlig ikke behov for vitrineskap i stua. Jeg har en ganske stor skjenk som fungerer som tebord og tar unna elektronikken. I boder foretrekker jeg store hyller og plastbokser, så jeg lett ser hva som er hvor. Skapdører er fint, men om jeg ikke har behov for å skjule innholdet er det like greit uten skapdører på møblene i boden. Anonymkode: a7243...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 Vi har stor skyvedørsgarderobe med hyller og elfa-kurver i gangen like utenfor badet. Her oppbevares uteklær og sko i ca 2/3 av skapet. I hyllene har vi verktøy, vaskemidler, blomsterpotter osv, mens sengetøy, håndkær og kluter er i hyllene. Anonymkode: ac8a2...c31 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen som har noen faste oppbevaringsserier de sverger til? Anonymkode: 4f5da...2ee Jeg sverger til boden. Der har jeg helt vanlige hyller hjemmesnekra av sponplater og totoms. Småplukk (stålull, maling etc) plasseres i kasser. Alt som ikke går i boden går i vegg-til-tak innebygde garderobeskap. Men, altså, Ts. Sånn helt ærlig: om du har et problem med å få på plass en ok oppbevaring til lys, servietter og annet dill-dall så er jo det åpenbare svaret at du må rydde. Og så slutte å kjøpe så mye ræl. Om du har en pakke lys, en pakke servietter og en rull gavepapir (altså en normal mengde) så er jo oppbevaring ikke noe issue. I forhold til praktiske ting: bestem deg for hvor mye plass feks verktøy er verdt. 1 hyllemeter i boda? 2? 1/2? Og så selger du det som ikke får plass. Det du ikke har brukt innen en toårsperiode kvitter du deg med. Kan alltids kjøpe det igjen på Finn.no. Anonymkode: 735d3...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 Sengetøy har jeg i eget skap. Stearinlys har jeg i en eske under bordet. Servietter har jeg i en kjøkkenskuff. Verktøy har jeg i verktøykasser. Anonymkode: 995ee...3f2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #8 Skrevet 28. januar 2019 Sengetøy har vi i skapet på gjesterommet. Der har vi også ekstra puter, pledd osv. Verktøy: en liten verktøykasse med det som brukes mest (hammer, skrutrekkere, tommestokk osv) står på ei hylle under trappa. Resten er mannens ansvar, og ligger som regel der han brukte det sist... Stearinlys har jeg i en gammel kakeboks i et skap i stua, og servietter i en skuff på kjøkkenet sammen med bakepapir, aluminiumsfolie o.l. Gavepapir, bånd, kort osv har vi i en stor plastboks under senga på gjesterommet. I samme boks ligger også papir til printeren og annet kontorutstyr som ikke brukes daglig. Det vi har av oppbevaringsmøbler i stua er to vitrineskap (York-serien fra Bohus), en gammel skjenk i teak som merkelig nok overlevde svigermors utrydding av teakmøbler på 80-tallet, og noen Billy-hyller som skal ut så snart jeg finner et passende alternativ. Jeg er veldig glad i gjennomsiktige plastbokser i alle størrelser til oppbevaring inni skap. Anonymkode: c352e...8e5 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen som har noen faste oppbevaringsserier de sverger til? Anonymkode: 4f5da...2ee Sengetøy har jeg skuffer i skapet mitt til. Jeg bruker Marie Kondo's teknikk for bretting. Verktøy har jeg i en verktøyboks. Dyner og puter har jeg oppbevart under sjeselongen da jeg har en sjeselong med oppbevaringsplass. Anonymkode: 0c132...992 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #10 Skrevet 28. januar 2019 Jeg har en rekke Billy skap i stuen, med bokser som passer inni, og som er merket med innhold (t-lys, ting til mobil, kamerautstyr, og så videre). Har det samme system på vaskerommet, der skruer, verktøy, lommelykter, og så videre har sine esker. Sengetøy har jeg i en stor kommode. Ekstra sengetøy og puter til gjester oppbevares i en marokkansk skinnpuff. Anonymkode: da809...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #11 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sverger til boden. Der har jeg helt vanlige hyller hjemmesnekra av sponplater og totoms. Småplukk (stålull, maling etc) plasseres i kasser. Alt som ikke går i boden går i vegg-til-tak innebygde garderobeskap. Men, altså, Ts. Sånn helt ærlig: om du har et problem med å få på plass en ok oppbevaring til lys, servietter og annet dill-dall så er jo det åpenbare svaret at du må rydde. Og så slutte å kjøpe så mye ræl. Om du har en pakke lys, en pakke servietter og en rull gavepapir (altså en normal mengde) så er jo oppbevaring ikke noe issue. I forhold til praktiske ting: bestem deg for hvor mye plass feks verktøy er verdt. 1 hyllemeter i boda? 2? 1/2? Og så selger du det som ikke får plass. Det du ikke har brukt innen en toårsperiode kvitter du deg med. Kan alltids kjøpe det igjen på Finn.no. Anonymkode: 735d3...ff5 Jeg har EN pakke telys, EN pakke servietter og fire ekstra kubbelys hele tiden Så jeg har ryddet. Og endte opp med tomme skjenker og vitrineskap, som etter to flyttinger ble solgt og gitt bort. Nå har jeg altså plass til gode oppbevaringsmøbler, og derfor spør jeg etter tips Jeg har "konmariet" hele huset og alle tingene våre, men mangler møbler å ha dem i som er funksjonelle, pene, rimelige og gjerne vegghengte pga enklere renhold. Så tror du misforstod Så til det jeg lurte på: hva har du telysene i? Servietter? Duker? Har du en skjenk, fremskap, vitrineskap, veggskap, hyller? Hvor har du de tingene? Jeg vil gjerne ha lukkede skap/kommoder slik at jeg ikke må helt inn i boden for å hente ting. Boden kan brukes til kofferter, ekstra spylevæske og ski. Resten er jo gjerne ting som brukes litt jevnlig, og for å ikke måtte gå helt nedi boden hver gang vi trenger en hammer, så har jeg lyst til å ha faste plasser i litt finere oppbevaringsløsninger enn bodhyller. Anonymkode: 4f5da...2ee
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Verktøy har vi i gjennomsiktige kasser fra Ikea på boden (har hyller som heter "mulig" fra Ikea der nede). Stearinlys og slikt har vi i et kjøkkenskap. Sengetøyet har vi hatt under sengen tidligere (seng med oppbevaring under), men nå er sengetøy og håndklær i et skap på badet. Har noen kommoder og skap fra Ikea som heter Eket, Malm og Bestå til oppbevaring ellers. Anonymkode: 2016f...31e Er du fornøyd med Eket-skapene? Er det de doble eller kommodene? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sengetøy har jeg i eget skap. Stearinlys har jeg i en eske under bordet. Servietter har jeg i en kjøkkenskuff. Verktøy har jeg i verktøykasser. Anonymkode: 995ee...3f2 Hvor setter du verktøykassene? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sengetøy har vi i skapet på gjesterommet. Der har vi også ekstra puter, pledd osv. Verktøy: en liten verktøykasse med det som brukes mest (hammer, skrutrekkere, tommestokk osv) står på ei hylle under trappa. Resten er mannens ansvar, og ligger som regel der han brukte det sist... Stearinlys har jeg i en gammel kakeboks i et skap i stua, og servietter i en skuff på kjøkkenet sammen med bakepapir, aluminiumsfolie o.l. Gavepapir, bånd, kort osv har vi i en stor plastboks under senga på gjesterommet. I samme boks ligger også papir til printeren og annet kontorutstyr som ikke brukes daglig. Det vi har av oppbevaringsmøbler i stua er to vitrineskap (York-serien fra Bohus), en gammel skjenk i teak som merkelig nok overlevde svigermors utrydding av teakmøbler på 80-tallet, og noen Billy-hyller som skal ut så snart jeg finner et passende alternativ. Jeg er veldig glad i gjennomsiktige plastbokser i alle størrelser til oppbevaring inni skap. Anonymkode: c352e...8e5 Takk for tips om kakeboks! Hva slags skap har du på gjesterommet? Vanlig garderobeskap? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sengetøy har jeg skuffer i skapet mitt til. Jeg bruker Marie Kondo's teknikk for bretting. Verktøy har jeg i en verktøyboks. Dyner og puter har jeg oppbevart under sjeselongen da jeg har en sjeselong med oppbevaringsplass. Anonymkode: 0c132...992 Jeg bretter også slik, klær er altså ikke et problem Men på sengetøy liker jeg grunne skap fremfor kommode, og har alle dynetrekk brettet inni putetrekkene så det hører sammen. Enkelt å få tellekanter også Hvor setter du verktøyboksen? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en rekke Billy skap i stuen, med bokser som passer inni, og som er merket med innhold (t-lys, ting til mobil, kamerautstyr, og så videre). Har det samme system på vaskerommet, der skruer, verktøy, lommelykter, og så videre har sine esker. Sengetøy har jeg i en stor kommode. Ekstra sengetøy og puter til gjester oppbevares i en marokkansk skinnpuff. Anonymkode: da809...bd6 En puff var lurt, tenkte å ha det på stua etterhvert til leker. Men kunne jo faktisk hatt en på gjesterommet også! Anonymkode: 4f5da...2ee
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #13 Skrevet 29. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har EN pakke telys, EN pakke servietter og fire ekstra kubbelys hele tiden Så jeg har ryddet. Og endte opp med tomme skjenker og vitrineskap, som etter to flyttinger ble solgt og gitt bort. Nå har jeg altså plass til gode oppbevaringsmøbler, og derfor spør jeg etter tips Jeg har "konmariet" hele huset og alle tingene våre, men mangler møbler å ha dem i som er funksjonelle, pene, rimelige og gjerne vegghengte pga enklere renhold. Så tror du misforstod Så til det jeg lurte på: hva har du telysene i? Servietter? Duker? Har du en skjenk, fremskap, vitrineskap, veggskap, hyller? Hvor har du de tingene? Jeg vil gjerne ha lukkede skap/kommoder slik at jeg ikke må helt inn i boden for å hente ting. Boden kan brukes til kofferter, ekstra spylevæske og ski. Resten er jo gjerne ting som brukes litt jevnlig, og for å ikke måtte gå helt nedi boden hver gang vi trenger en hammer, så har jeg lyst til å ha faste plasser i litt finere oppbevaringsløsninger enn bodhyller. Anonymkode: 4f5da...2ee Så bra du har konmariet! Er på vei dit selv. Jeg har ikke så stor stue, så har det meste i kjøkkenskapet. Har tatt en ordentlig rydderunde i kjøkkenet, så der har jeg faktisk verktøykassen i et skap. Samme med telys, kubbelys og servietter. Sengetøy i klesskapet. Men jeg skulle gjerne hatt tips til hvor man oppbevarer puter jeg og, har så stor putesamling! Kanskje kjøpe en slik oppbevaringsbenk fra Jula man kan ha på terrassen/verandaen? Gjennomsiktige bokser er gull verdt for meg, der har jeg elektrisk dilldall og i andre bursdagskort/tape. Står i kjøkkenskapet. Har satt opp Ivarhyller i boden og kjøpt inn store gjennomsiktige kasser der jeg har vintersko osv. Veldig oversiklig Men det spørs hvor mye bodplass du har. Anonymkode: 219ba...881
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #14 Skrevet 29. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra du har konmariet! Er på vei dit selv. Jeg har ikke så stor stue, så har det meste i kjøkkenskapet. Har tatt en ordentlig rydderunde i kjøkkenet, så der har jeg faktisk verktøykassen i et skap. Samme med telys, kubbelys og servietter. Sengetøy i klesskapet. Men jeg skulle gjerne hatt tips til hvor man oppbevarer puter jeg og, har så stor putesamling! Kanskje kjøpe en slik oppbevaringsbenk fra Jula man kan ha på terrassen/verandaen? Gjennomsiktige bokser er gull verdt for meg, der har jeg elektrisk dilldall og i andre bursdagskort/tape. Står i kjøkkenskapet. Har satt opp Ivarhyller i boden og kjøpt inn store gjennomsiktige kasser der jeg har vintersko osv. Veldig oversiklig Men det spørs hvor mye bodplass du har. Anonymkode: 219ba...881 Vi hadde også slikt i kjøkkenskapene i starten, men siden flere av skapene ikke ble brukt til "kjøkkenting" fjernet vi det slik at vi fikk stort kjøkkenbord inne på kjøkkenet Og verktøyet bruker jeg ganske ofte (jeg hobbysnekrer litt selv, flikker på gamle møbler, pusser opp sakte med litt etter litt osv) så det må være ganske lett tilgjengelig og oversiktlig. Tenker du sofaputer når du sier puter? Hva med å gi bort de du ikke bruker, og spare på putetrekkene? Vi er fem i familien, så sengetøy er det ganske mye av (likevel kun et skift på hver seng i tillegg til det som brukes, men har også stor familie så vi har til gjesterom, sofa og en ekstraseng til også). Bodplass har vi egentlig nok av, men målet mitt er faktisk å ikke måtte ha noe annet enn kofferter i boden 😛 Anonymkode: 4f5da...2ee
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #15 Skrevet 29. januar 2019 Det jeg har lært er ihvertfall at jeg misliker hyller der du setter inn kurver. Syntes det ser stygt og rotete ut. Sverger til skap med dører som kan lukkes, ser mye ryddigere ut. Anonymkode: 9d05e...15c 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #16 Skrevet 29. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg har lært er ihvertfall at jeg misliker hyller der du setter inn kurver. Syntes det ser stygt og rotete ut. Sverger til skap med dører som kan lukkes, ser mye ryddigere ut. Anonymkode: 9d05e...15c Jeg også. Dessverre kommer ikke Billy med dører uten glass til høy versjon. Det løste jeg ved å lime voksduk som ser ut som lin på glassdørene. Omtrent samme farge som jeg har på veggen. Så ser man ikke inn på eske-systemet mitt, og skaprekken er så diskret at den ikke tar plass i rommet omtrent. Jeg foretrekker Billy i forhold til andre serier, fordi den ikke er så dyp. Kun 28 cm mener jeg. Dessuten er den veldig enkel og stilren, så slike skap tar minimalt med plass både faktisk og visuelt. Men du verden som de rommer! Anonymkode: da809...bd6
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2019 #17 Skrevet 29. januar 2019 Boden er innredet med Hejne hyller fra Ikea (for ting i plastkasser o.l.) og Algot trådstativ fra Ikea (for vinterklær om sommeren og omvendt). Jeg er bare en i husstanden og har bare et soverom og har av denne grunn bare to sengesett. Disse oppbevares i en skuff i klesskapet på soverommet. Jeg har også plastkasser under sengen for diverse. Jeg bruker også en del plastkasser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå