Gå til innhold

Ikke fullført studier - skrive på CV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kun to fag unna en fullført mastergrad i juss. Jeg endte med å droppe ut for noen år siden da jeg utviklet angst og havnet så langt bakpå at jeg til slutt mistet studieretten. Nå får jeg ikke ta de manglende fagene for å fullføre, jeg er faktisk nødt til å søke via Samordna Opptak som alle andre og komme inn på nytt. Uansett.. Jeg har jobbet siden, og søker nå nye jobber. Hva bør jeg skrive på CV'en/søknaden angående denne situasjonen? Hvert eneste år søker jeg inn via SO for å fullføre, men jeg kommer ikke inn lenger. Snittet har siden den gang blitt høyere enn mitt. Jeg søker jobber som ikke er jurist-jobber så det er ikke krav om dette studiet, men det er vel greit å ha det å vise det til? Jeg er jo *nesten* ferdig, det er vel godt for noe. Jeg har lyst til å fullføre for å fullføre graden, men tror ikke jeg kommer til å jobbe som jurist. Jeg er litt redd for at 1) hvis jeg skriver at jeg droppet ut pga helseproblemer så er arbeidsgivere redde for at jeg er en syk/ustabil arbeidstaker. Dette er *ikke* tilfelle. Jeg har det helt fint nå og er så godt som aldri borte fra jobb. og/eller 2) at arbeidsgivere skal tro at dersom jeg fullfører graden så kommer jeg til å slutte for å søke jurist-jobber isteden. Dette er heller ikke tilfelle.

Anonymkode: a5684...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbedre karakterer fra vgs er jo den eneste muligheten her. Da kommer du inn og kan fullføre.

Anonymkode: 97034...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon, og førte bare opp graden. Fikk ny jobb på bakgrunn av jobberfaringen fra forrige jobb, ingen som spurte om studiene engang.

Jeg vet det ikke er det moralsk riktige å gjøre, men sannheten er at hvis du skriver at graden ikke er fullført er sjansen for intervju lavere, og dersom du får intervju vil dette kanskje bli et tema som tar fokus.

Anonymkode: b1fc7...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i samme situasjon, og førte bare opp graden. Fikk ny jobb på bakgrunn av jobberfaringen fra forrige jobb, ingen som spurte om studiene engang.

Jeg vet det ikke er det moralsk riktige å gjøre, men sannheten er at hvis du skriver at graden ikke er fullført er sjansen for intervju lavere, og dersom du får intervju vil dette kanskje bli et tema som tar fokus.

Da regner jeg med at du ikke søker jobb som jurist..😐

Anonymkode: 7c696...761

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er jo redd for å gi inntrykket av at jeg har fullført hvis jeg ikke skriver noe annet. At det står type "rettsvitenskap 2010-2015", da er det jo rimelig å anta at man har fullført. Synes ikke det er helt riktig.

TS

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Forbedre karakterer fra vgs er jo den eneste muligheten her. Da kommer du inn og kan fullføre.

Anonymkode: 97034...2a4

Ja, jeg jobber med saken.. Men det tar jo litt tid, og problemstillingen består jo enda akkurat nå som jeg trenger ny jobb. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før opp de studiepoengene/ vekttallene du har. Du har jo ikke en grad, men du har jo fullført det som vil tilsvare sikkert 4, 5 år med jusstudier.Dette er jo en kompentanse selv om du ikke har graden som jurist. Det er jo f.eks mulig å ta både årsstudium og en bachelorgrad i jus.. Dette har du jo inne allerede.Er det virkelig ikke mulig å søke seg inn på enkeltemner som tilvarer det du mangler? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Agatha said:

Før opp de studiepoengene/ vekttallene du har. Du har jo ikke en grad, men du har jo fullført det som vil tilsvare sikkert 4, 5 år med jusstudier.Dette er jo en kompentanse selv om du ikke har graden som jurist. Det er jo f.eks mulig å ta både årsstudium og en bachelorgrad i jus.. Dette har du jo inne allerede.Er det virkelig ikke mulig å søke seg inn på enkeltemner som tilvarer det du mangler? 

Niks :( UiO har akkurat avviklet privatistordningen og det er nå ikke mulig å ta enkelte emner. Jeg har kontaktet universitetene og svaret er det samme. Jeg må søke via SO som alle andre, og dersom jeg kommer inn så får jeg fritak fra alle fagene jeg har fra før og kan gå rett på de to jeg mangler. Det vil jo si at jeg tar plassen til en som har tenkt til å ta hele 5-årsløpet, det synes jeg er litt kjipt. Men sånn har det blitt. Takk for tipset, å føre opp studiepoengene kan jeg jo kanskje gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da regner jeg med at du ikke søker jobb som jurist..😐

Anonymkode: 7c696...761

Jurist er ikke en lovbeskyttet tittel, men som regel står det vel spesifisert i utlytnisningene at de ser etter noen med master i rettsvitenskap, og da er det (heldigvis) ikke så lett å lure seg unna. 

Men TS, jeg ville forsøkt å føre opp de fagene du har tatt, og så forsøke å søke på jobber. Det kan hende at du må ta til takke med de enkleste saksbehandlerstilingene (der hvor de også ansetter ikke-jurister), men det gir deg arbeidserfaring og kontakter, og du får en mulighet til å vise hva du faktisk er god for. Når du er kommet såpass langt så er du jo i realiteten like god som de som har fullført hele studiet.

Anonymkode: dd613...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt 30 studiepoeng på en profesjonsutdanning jeg ikke gjorde ferdig, og skriver bare "Høgskolen i Langtekkistan, profesjon 30 sp". Dersom de trenger akkurat denne erfaringen, vet de også hvor mange studiepoeng som kreves. Uten å føre det opp får jeg unødvendig hull i CV-en

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmelding til privatisteksamen er åpent til 1. februar. Hvis dette er eneste måten å få studierett igjen bør du gjøre det og satse på å fullføre utdanningen din. Det er mye bedre med en fullført, solid utdanning enn en nesten-ferdig grad der du har en rekke forklaringsproblemer. 

Jeg skulle egentlig ha trodd at du kunne ha søkt om individuell vurdering grunnet helsetilstanden din og fått flere rettigheter når det gjelder gjentak av eksamen og studieprogresjon, men det er vel ikke noe å gjøre med det nå. 

Anonymkode: 3b0e7...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...