Gå til innhold

Hvor gode manerer kan man forvente av en 5-6 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han fikk lov å høylytt prompe ved bordet i middagsselskapet vårt. Det luktet skikkelig promp og da var det selvsagt ekstra moro. Moren satt bare og lo.

Er dette noe barn i den alderen generelt sett gjør uten å forstå at det er udannet?Er det urimelig å forvente at et barn i den alderen vet at det er udannet å gjøre det?

Anonymkode: 8ec1f...f77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn lærte å si unnskyld meg etter rap og promp fra det punktet hvor de selv hadde en viss kontroll over disse tingene, så det var vel rundt 3 år. 

Situasjonen du forklarer høres ekkel ut og jeg hadde aldri akseptert det fra mine barn. 

• Liker 9
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han fikk lov å høylytt prompe ved bordet i middagsselskapet vårt. Det luktet skikkelig promp og da var det selvsagt ekstra moro. Moren satt bare og lo.

Er dette noe barn i den alderen generelt sett gjør uten å forstå at det er udannet?Er det urimelig å forvente at et barn i den alderen vet at det er udannet å gjøre det?

En 5-6 åring er ikke udannet om det gjør det. Har du/har du hatt en 5-6 åring selv kanskje? De er ikke så store vet du..

det en imidlertid heller kan forvente når sånn skjer, er at moren diskret gir barnet beskjed om at dersom han må prompe, kan han gå inn på do.

Anonymkode: 75937...83e

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 5-6 åring er ikke udannet om det gjør det. Har du/har du hatt en 5-6 åring selv kanskje? De er ikke så store vet du..

det en imidlertid heller kan forvente når sånn skjer, er at moren diskret gir barnet beskjed om at dersom han må prompe, kan han gå inn på do.

Mine 5-6 åringer visste utmerket godt at man ikke sitter sånn ved matbordet. De er ikke babyer og er fullt kapable til å utøve normal folkeskikk. 

Det er skoleunger det er snakk om her! 

Endret av Chablis
  • Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, Chablis skrev:

Mine 5-6 åringer visste utmerket godt at man ikke sitter sånn ved matbordet. De er ikke babyer og er fullt kapable til å utøve normal folkeskikk. 

Det er skoleunger det er snakk om her! 

En 5 åring er ingen skoleunge. Mitt barn fylte 5 år for to uker siden, og har 1,5 barnehageår igjen. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 5 åring er ingen skoleunge. Mitt barn fylte 5 år for to uker siden, og har 1,5 barnehageår igjen. 

Kommer an på når på året de er født. Min eldste var 5 når han startet skolen.

Og uansett om de går i bhg eller skole, eller går hjemme med mamma så er de absolutt store nok til å lære om folkeskikk, bordskikk og hensyn til omgivelser! 

• Liker 11
Skrevet

Husk at det kan være andre grunner til at moren lo. Mitt barn slet med lukkemuskelen, og var forferdelig flau over sånne ting. Så jeg forsøkte å få henne til å le av uhell, i stedet for at hun gråt og ville hjem i frykt for å dummes ut foran andre. 

Anonymkode: 756e5...7a9

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det kan være andre grunner til at moren lo. Mitt barn slet med lukkemuskelen, og var forferdelig flau over sånne ting. Så jeg forsøkte å få henne til å le av uhell, i stedet for at hun gråt og ville hjem i frykt for å dummes ut foran andre. 

Ja ikke sant, så skal alle komme med sine erfaringer og spesielle omstendigheter.. 

Ja ungen kan være syk, ja ungen kan ha problemer, ja ungen kan være uten kontroll. 

Men er det mulig, at man for en gangs skyld kan gå ut i fra hva som faktisk står i innlegget og KUN det uten å legge til egne forutsetninger og betingelser? 

• Liker 15
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min da, som er født i slutten av desember, var ikke han skoleunge da han startet som 5 og et halvt-åring? Hører du hva du selv sier?

Anonymkode: 20679...af3

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, Chablis skrev:

Ja ikke sant, så skal alle komme med sine erfaringer og spesielle omstendigheter.. 

Ja ungen kan være syk, ja ungen kan ha problemer, ja ungen kan være uten kontroll. 

Men er det mulig, at man for en gangs skyld kan gå ut i fra hva som faktisk står i innlegget og KUN det uten å legge til egne forutsetninger og betingelser? 

Normale mennesker sier jo fra, at man sier unnskyld. Ts burde jo ganske enkelt kommentert "man sier unnskyld når man er uheldig ved bordet". 

Jeg sier fra til voksne som raper og jeg... Ser på de med hevet øyebryn og sier "Her i huset sier vi unnskyld". 

Poenget mitt var at når Ts tydeligvis ikke tør å bestemme noe i eget hjem, så kan jo det være fordi morens latter og barnets oppførsel tydet på at det ikke bare var "moro". Ellers hadde vel Ts kommentert det, som vanlige folk gjør?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Normale mennesker sier jo fra, at man sier unnskyld. Ts burde jo ganske enkelt kommentert "man sier unnskyld når man er uheldig ved bordet". 

Jeg sier fra til voksne som raper og jeg... Ser på de med hevet øyebryn og sier "Her i huset sier vi unnskyld". 

Poenget mitt var at når Ts tydeligvis ikke tør å bestemme noe i eget hjem, så kan jo det være fordi morens latter og barnets oppførsel tydet på at det ikke bare var "moro". Ellers hadde vel Ts kommentert det, som vanlige folk gjør?

Når mor og barn er på besøk hos meg så oppdrar jeg hverken barn eller mor. Såfremt de ikke ødelegger ting eller skader andre. 

Jeg skjønner ts godt, jeg hadde antagelig også holdt min mening for meg selv i den situasjonen fordi jeg hadde blitt så paff. 

Og joda det finnes foreldre og barn som synes slikt griser er moro, og tilogmed søtt! :kvalm:

• Liker 4
Skrevet

Man kan forvente at de undkylder seg, eller at foresatte minner dem på å si unnskyld, men å forvente at de alltid vet når en fis kommer og at de går fra bordet er litt mye syntes jeg. 

Anonymkode: 06b12...cdb

• Liker 4
Skrevet

De kan helt fint ha lært at en ikke gjør sånt ja! Men så kan det skje uhell, og da skal ihverfall ikke foreldre sitte å le. Trenger ikke ydmyke barnet som en foreslår her ved å si noe. Det er foreldrenes ansvar! Bare beklage det og vise at det ikke er greit. Det er ved uhell. Ellers skal de ha lært å gå unna på den alderen. 

• Liker 1
Skrevet

Man kan vel sånn generelt ikke forvente manerer barnet ikke har lært. Om foreldrene svikter i opplæringen, må barnet basere seg på reaksjoner fra andre for å finne ut hva som er greit, og den prosessen er gjerne ikke kommet så langt hos en femåring. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vil forresten påpeke at det er mora sine manerer som er ufyselige her, barnet er jo bare et resultat av hva mor har lært bort. 

Endret av Chablis
  • Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, Chablis skrev:

Vil forresten påpeke at det er mora sine manerer som er ufyselige her, barnet er jo bare et resultat av hva mor har lært bort. 

Spiller ingen rolle om mor er ufyselig eller ikke, vel. Barnet er like ufyselig uanset hva eller hvem som har lært han....

Anonymkode: 45ecc...14f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høflighet og bordskikk er en døende kunnskap. 

Utrolig trist. 

Jeg ble oppdratt til å sette rett i ryggen og spise pent. Takke for maten. 

Som voksen (over 30) synes jeg at mange på min alder mangler folkeskikk. Det ser men på restaurant. Selv i flotte selskaper. Utrolig trist.

Anonymkode: 66725...85c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle om mor er ufyselig eller ikke, vel. Barnet er like ufyselig uanset hva eller hvem som har lært han....

Anonymkode: 45ecc...14f

Barnet har ikke vært nok ute i samfunnet uten foreldre i den alderen til å kunne forstå sosiale koder, når mor lærer barnet vranglære. 

Er barn i den alderen er mye prisgitt at foreldrene faktisk oppdrar dem. Og forhåpentligvis gjør de det før barnet blir mobbet og ertet av andre barn der ute og dermed lærer sosiale koder på den vanskelige måten. 

Unger er et resultat av foreldrene, monkey see and monkey do. 

• Liker 1
Skrevet

Man kan forvente at barnet sier unnskyld hvis det fiser ved matbordet, men ikke at de skal klare å holde seg og gå vekk. 

Anonymkode: bf5cf...974

• Liker 3
Skrevet

Æsj... Hadde mistet matlysten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...