SPOCA Skrevet 27. januar 2019 #21 Skrevet 27. januar 2019 Jobb er obligatorisk, så livet tilpasses etter det. Men jeg synes ikke det er vanskelig å "finne tid til jobb". 9 timer: Jobb + reise frem og tilbake fra jobb 8 timer: Sove 1 1/2 time: Trening - 3-4 ganger per uke 1 time: Middag Resten går med til å slappe av og gjøre hobbyer, så rundt 4-5 timer til interessene mine hver dag? Synes det er ganske bra jeg da. I helgene bruker jeg tid på husarbeid.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #22 Skrevet 28. januar 2019 15 timer siden, IselinTM skrev: Er ikke veldig ung nei, 31. Trening er viktig for både den fysiske (og mentale) helsen. Jeg ser på det som en god investering for en frisk alderdom. Å lese er også viktig: både for å holde seg oppdatert om samfunnet rundt oss, men også for å lære/ utvide horisonten. Jeg leser både skjønnlitteratur og mer faglig litteratur. Har som mål å kommer gjennom 1001 klassikere man bør lese iløpet av livet. Synes ikke det akkurat er å kaste bort tid. TV blir vel ca 1 time per dag, etter kveldsmaten. Slo de 2 sammen i en post. Tror kle det er veldig mye. Enig i at trening er viktig for helsa på flere nivåer, men det jeg mente var at man faktisk kan få tid til det i en jobbhverdag også. Det er jo svært mange som jobber som også trenger, og sågar noen av de jeg kjenner trener 7 ganger i uka eller mer, selv med 120% jobb og familie. Det gjelder å være effektiv, og det gjelder å finnes løsninger når det gjelder tidsbruk. Det går også helt fint å lese og holde seg oppdatert. Man kan lese på toget eller man kan lese på senga før man tar kvelden. Det er faktisk ikke normalen at de fleste har mange timer hver dag der de kan lese (bortsett fra studenter som er i en fase der de skal tilegne seg kunnskaper til arbeidslivet). Og TV bruk kan i stor grad kuttes ut, det er jo ofte lite interessante ting likevel. Mye realitytv og annen søppeltv som egentlig ikke fortjener oppmerksomhet. Nyheter kan man jo heller sjekke online på vei til/fra jobb, så slår man flere fluer i en smekk. Anonymkode: e2ded...6f3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #23 Skrevet 28. januar 2019 Jobb tar dessverre for mye tid og energi. Selv er jeg 41år, drittlei hele greia. Kunne tenkt meg å jobbe 2-3 dager i uken. Kveldsvakt. type kl12-20. Hjelper ikke hva jeg jobber med, blir drittlei surra uansett. Anonymkode: b9b85...610 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #24 Skrevet 28. januar 2019 halvannen time på frokost og morgenstell høres helt ekstremt ut, jeg har aldri brukt mer enn en halvtime. 3 timer til trening hver dag høres også ekstremt ut. Jeg bruker sjelden mer enn 45 min på middag i hverdagene. 2 timer på handling/husarbeid hver dag høres også helt urealistisk ut. De fleste som jobber legger større handleturer, bedre middager og husarbeid til helger. Anonymkode: f033f...89b
IselinTM Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #25 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: halvannen time på frokost og morgenstell høres helt ekstremt ut, jeg har aldri brukt mer enn en halvtime. 3 timer til trening hver dag høres også ekstremt ut. Jeg bruker sjelden mer enn 45 min på middag i hverdagene. 2 timer på handling/husarbeid hver dag høres også helt urealistisk ut. De fleste som jobber legger større handleturer, bedre middager og husarbeid til helger. Anonymkode: f033f...89b 1,5 time «frokost» inkluderer dusj, makeup, borddekking, spise, rydding og avisen. Trener bare 2 timer: 1 time går med til kjøring til/fra samt dusj og uttøying. Er i ekstremt god form da. Bruker ikke 2 timer på husarbeid/handling hver dag. 1 av ukedagene handler jeg, ett par av ukedagene shiner jeg i huset, og resten går med til ulike prosjekter. Eks: Forrige uke skrudde jeg opp et ikea-møbel en dag, dro på hytta for å måke snø av taket en dag og besøkte min gamle bestemor på sykehjemmet en dag.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #26 Skrevet 28. januar 2019 Har det slik selv, jobb blir det rett og slett ikke tid til. Anonymkode: 635d8...8c3
VKM Skrevet 28. januar 2019 #27 Skrevet 28. januar 2019 Jobber 8 timer man-fre + 20 min i reise til og fra Synes det tar opp for mye tid jeg kunne brukt på noe annet, som å gjøre ting jeg elsker og ta vare på meg selv og være med nære. Jeg vet og er enig i at jobb er viktig, man tar seg tid fordi man må. Det er jo ikke noe annet enn det. Men synes aldri jobb har vært så viktig at jeg føler jeg må gi livet mitt til det. Kjenner ei som prioriterer jobb over alt (inkl hennes egne barn), og det er et liv jeg aldri ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #28 Skrevet 28. januar 2019 3 minutter siden, VKM skrev: Jobber 8 timer man-fre + 20 min i reise til og fra Synes det tar opp for mye tid jeg kunne brukt på noe annet, som å gjøre ting jeg elsker og ta vare på meg selv og være med nære. Jeg vet og er enig i at jobb er viktig, man tar seg tid fordi man må. Det er jo ikke noe annet enn det. Men synes aldri jobb har vært så viktig at jeg føler jeg må gi livet mitt til det. Kjenner ei som prioriterer jobb over alt (inkl hennes egne barn), og det er et liv jeg aldri ønsker. Det er faktisk mulig å få man liker eller i beste fall elsker, greier man det går det fint å jobbe mye. Men det bør selvfølgelig ikke være slik at man ofrer familie og barn for det, siden de fleste angrer på det når barna blir store. Anonymkode: e2ded...6f3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #29 Skrevet 28. januar 2019 23 timer siden, IselinTM skrev: Stress er ikke bra for helsen. Jeg og hunden har helt forskjellig treningsopplegg. Tar ham med når det går, men er ikke alt man kan ha med dyr på. Det er også viktig for helsen å spise riktig. Det tar ofte litt mer tid enn en Grandiosa.... Akkurat for deg ville nok litt stress vært svært sunt, fordi du er ineffektiv, veldig treig og klarer ikke skille nødvendig og unødvendig. Hvis du hadde hatt litt dårligere tid, måtte du prioritert det viktigste og mest nødvendige først. En Grandiosa en gang i blant kommer ikke til å drepe deg. Se dokumentaren "Vitamania" på Nrk. Et eller annet sted der, viser de en tallerken med alle næringsstoffene man trenger i løpet av en dag. Det er samlet en liten middagstallerken for å si det sånn. Så ditt 2,5 timers kulinariske mesterverk er TOTALT bortkastet i en rent næringsmessig sammenheng. Anonymkode: d2f27...71c 2
VKM Skrevet 28. januar 2019 #30 Skrevet 28. januar 2019 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk mulig å få man liker eller i beste fall elsker, greier man det går det fint å jobbe mye. Men det bør selvfølgelig ikke være slik at man ofrer familie og barn for det, siden de fleste angrer på det når barna blir store. Anonymkode: e2ded...6f3 Ja, vet det er mulig. Må bare klare å opprettholde energien. I mitt yrke og mange andre tar man egentlig med jobben hjem. Hun synes dessverre jobb er viktigere enn alt - inkl egen helse og de rundt henne. Tror faktisk noen av hennes nærmeste kunne dødd og hun hadde ikke tatt fri til å sørge. Eneste grunnen til at hun tok mammaperm var fordi sjefen nærmest tvang henne da hu jobba helt til hun fødte. Endret 28. januar 2019 av VKM
IselinTM Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #31 Skrevet 28. januar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat for deg ville nok litt stress vært svært sunt, fordi du er ineffektiv, veldig treig og klarer ikke skille nødvendig og unødvendig. Hvis du hadde hatt litt dårligere tid, måtte du prioritert det viktigste og mest nødvendige først. En Grandiosa en gang i blant kommer ikke til å drepe deg. Se dokumentaren "Vitamania" på Nrk. Et eller annet sted der, viser de en tallerken med alle næringsstoffene man trenger i løpet av en dag. Det er samlet en liten middagstallerken for å si det sånn. Så ditt 2,5 timers kulinariske mesterverk er TOTALT bortkastet i en rent næringsmessig sammenheng. Anonymkode: d2f27...71c Så utrolig 1984 av deg. Mat handler om riktig næring, men også om opplevelser, glede og livskvalitet. Man overlever en Grandiosa og sikkert mange triste hurtigmiddager- men livsglede får du ikke på kjøpet. For meg handler ikke livet om å overleve (slik det virker som at du ser på tilværelsen)- men om å nyte det mest mulig. Nytelsen, livskvaliteten og gleden går tapt i det «effektive» livet du skisserer.
IselinTM Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #32 Skrevet 28. januar 2019 Er forøvrig ikke treig for 5 flate øre 😂😂
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #33 Skrevet 28. januar 2019 Tja, det er jo bare sånn? Jeg har ikke så mye valg enn å gå på jobben hver dag, også må jeg tilpasse resten til det. Hva er alternativet liksom? Men jeg vil gjerne slå et slag for viktigheten av jobb også! Det føles godt å bidra i samfunnet og gjøre en viktig jobb, det er sosialt å møte andre på jobben og man har muligheten til å utvikle seg, lære nye ting og få anerkjennelse. I tillegg til det åpenbare da - penger. Jeg tjener penger slik at jeg kan ha råd til å leve som jeg vil. Jeg blir ganske sprø av å bare gå hjemme, trene lese bøker og vanne potteplantene mine hver dag altså. Jeg trenger å få brukt «evnene» mine på noe som gir resultater. Det er jo sånn da, at man må ofre noe for å få «tid til» jobb. Samtidig er jeg helt overbevist om at man kan leve både sunt og flott uten å bruke 3 timer på trening og 2,5 timer på middag hver dag. Og så kan man jo multitaske og - jeg hører ofte på lydbøker mens jeg trener. Klesvasken vasker seg jo selv mens jeg lager middag. Og så videre. Man må bare prioritere. De store prosjektene får vente til helg og ferie. Ellers må man bare prioritere. Noe må vekkprioriteres i perioder, og det går fint Jeg bruker ikke fire timer på TV, lese bøker og aviser og spise kveldsmat, feks, men jeg kan love at jeg er både lykkelig og opplyst likevel. Anonymkode: fc59d...81a 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #34 Skrevet 28. januar 2019 Du er veldig privilegert TS! For alle oss andre, så er det ikke noe spørsmål, ikke noe valg, jobb er obligatorisk, inntekt til mat på bordet og tak over hodet må en ha, så jobb er første prioritet, så tilpasses hverdagen / livet etter det. Anonymkode: 9ba94...ad8 1
Bestemor Piletre Skrevet 28. januar 2019 #35 Skrevet 28. januar 2019 Du snakker om livskvalitet TS, men hva hvis du ikke hadde en mann som jobbet og tjente pengene for dere begge, da? Synes du det er greit at han må jobbe, og i følge deg ha nedsatt livskvalitet, mens du skal ha det som plommen i egget? 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #36 Skrevet 28. januar 2019 Men TS, hva tenker du om mannen din sin livskvalitet da? Siden han jobber og ikke du. Hvordan har han tid til jobb? Anonymkode: 47187...8b6 2
IselinTM Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #37 Skrevet 28. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men TS, hva tenker du om mannen din sin livskvalitet da? Siden han jobber og ikke du. Hvordan har han tid til jobb? Anonymkode: 47187...8b6 Øhhhhh. Han har tid fordi jeg tar meg av hjemmet. Det hadde ikke gått rundt om vi begge to jobbet. Han har også en del hjemmekontor, og det er jo mye mer effektivt enn å sitte på kontoret. Der går det mye tid bort i snikksnakk og reisevei.
IselinTM Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #38 Skrevet 28. januar 2019 15 minutter siden, Bestemor Piletre skrev: Du snakker om livskvalitet TS, men hva hvis du ikke hadde en mann som jobbet og tjente pengene for dere begge, da? Synes du det er greit at han må jobbe, og i følge deg ha nedsatt livskvalitet, mens du skal ha det som plommen i egget? Han hadde ikke hatt tid til å jobbe han heller - dersom han skulle hatt alle de andre «pliktene» på sine skuldre. Det går greit siden jeg handler, jeg shiner huset, jeg tar meg av håndtverkere/hus/hytte, jeg tar meg av hunden, jeg tar meg av matlaging og baking og jeg tar meg av økonomistyringen. 3 dager i uka har han hjemmekontor og jobber ca 5 timer (får gjort mer hjemme enn på et kontor). 2 dager er det 8 timer på jobb. Vi ender opp med å bruke ca samme tid på «fellesoppgaver» (han på jobb for å tjene penger, og jeg på å drifte familien). Fritiden blir omtrent lik. Hadde vi begge skulle hatt 8 timer på jobb, pluss reisevei, pluss alt arbeidet jeg gjør for familien hadde det ikke gått rundt.
_popcorn_ Skrevet 28. januar 2019 #39 Skrevet 28. januar 2019 Jeg hadde aldri orket hatt ett så kjedelig og meningsløst liv som det du har. Jeg har behov for den mentale utfordringer det er i jobben, jeg har behov for det sosiale fellesskapet, og for meg gir det mening i livet å kunne bidra til samfunnet. Jeg har heller aldri hatt problemer med å ta meg av huset, trene, jobbe, være sosial og i tillegg få lest litt og sett på tv. Det handler om prioriteringer. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #40 Skrevet 28. januar 2019 Jeg har tid til jobb fordi jeg jobber med hobbyen min - nemlig hund 😊 Nei, blir ikke rik av å jobbe med hund, men det går rundt og jeg får drive med noe jeg elsker hver eneste dag 😊😊😊 Anonymkode: 20282...046 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå