Gå til innhold

Tid til jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I spillefilmen «Gutter er Gutter», innleder rollefiguren til Hugh Grant med en viktig refleksjon. Han lurer på hvordan andre mennesker har tid til å ha en jobb. Det samme undrer jeg på. 

For ideel restitusjon trenger jeg 9 timer søvn. Da har jeg 15 timer igjen av døgnet. De utarter seg gjerne slik:

3 timer: Trening (inkludert kjøring til og fra samt dusj etterpå.)

2,5 Timer: Middag (Lage, spise + kaffe og konversasjon etterpå.)

1,5 timer: Morgenstell (frokost, kaffe, stelle seg)

2 timer: «Dagens prosjekt» (handle inkl t/r og rydde på plass varer, hagestell, shine huset, besøk, baking etc) 

1 time: Trene/lufte hunden.

2 timer: Lese (aviser, bøker)

2 timer: Kveldsmat og TV-titting

totalt: 14 timer. 

Da har jeg 1 time tilovers hver dag.....

Hva ofrer dere for å få plass til 8 timer med jobb + gjerne 1 time i transport? Ser ikke helt hvordan jeg skulle kunne kutte 9 timer... Mange har kanskje vaskehjelp, men det vil jo bare gi ett par timer ekstra tid på en hel uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber normalt 10-12 timer hver dag.

Sover 6 timer, trener 1 time, 10 min jobbvei. 30 min morgenstell. Ukeshandler og fikser alt praktisk på vei hjem fra jobb en gang per uke. Trener før dusj og morgenstell. Samler opp alt av klesvask, husvask og praktisk hver søndag morgen, og tar da en effektiv økt. Spiser frokost på jobb. 

Gir meg normalt 4-6 timer hver dag til måltider/prosjekter/fritid/TV/internett/venner. Synes i det hele tatt jeg har masse fritid. 

Selv er jeg overrasket over hvor mye tid folk kaster bort på ingenting. TV-tid. Å kjøre på butikken hver dag, etter at man har kommet hjem. Å kjøre på trening når man enten kan trene ute, eller lage et treningsrom hjemme. 

Fatter i det hele tatt ikke at folk klarer å være "slitne" eller ha "dårlig tid". 

Anonymkode: 1c967...02e

• Liker 2
Skrevet

Er du veldig ung før du har startet arbeidslivet? 

Jobb er ganske enkelt noe som er nødvendig for de fleste, og derfor noe man må ta seg tid til. Man klarer å bruke mindre enn 4 timer på trening hver dag, og man klarer å stelle seg på mindre enn 1.5 time per morgen, og man kan lage middager i et jafs og fryse ned porsjoner og spare masse tid på det. Husarbeid kan også rasjonaliseres kraftig ved å ta et par halvtimes økter i løpet av uka kombinert med en robotstøvsuger. Samtidig kan man f. eks. varme opp mat man har laget på forhånd, slik at matlaging og husarbeide da skjer samtidig. Dødtid som å lese/se TV kan også kuttes ned på. Fatter ikke at folk ønsker å bruke så mye tid på det. 

Anonymkode: e2ded...6f3

• Liker 1
Skrevet

Syns 2,5 time på middag hørtes litt mye ut. Noen dager lager man jo bare noe enkelt og andre dager har man kanskje rester fra dagen før. Og 9 timer søvn syns jeg er i overkant mye. Jeg sover kanskje 5 - 6 timer per natt og syns igrunnen det er nok (Og jeg har en slitsom jobb). Om morgenen bruker jeg en halvtime på å bli klar. Spiser heller litt når jeg kommer på jobb. Kjæledyr har jeg ikke. Jeg trener heller ikke.. Kan kanskje gå en tur en gang i blant.. Om man manisk skal følge et skjema på hvordan hverdagen skal være er det klart at enn bruker tid på ting. Noen ganger må man kanskje heller bare slappe litt av og la ting gå sin gang. Det er ikke alltid krise å droppe middagen eller trening. 

Anonymkode: c6bc7...e93

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du veldig ung før du har startet arbeidslivet? 

Jobb er ganske enkelt noe som er nødvendig for de fleste, og derfor noe man må ta seg tid til. Man klarer å bruke mindre enn 4 timer på trening hver dag, og man klarer å stelle seg på mindre enn 1.5 time per morgen, og man kan lage middager i et jafs og fryse ned porsjoner og spare masse tid på det. Husarbeid kan også rasjonaliseres kraftig ved å ta et par halvtimes økter i løpet av uka kombinert med en robotstøvsuger. Samtidig kan man f. eks. varme opp mat man har laget på forhånd, slik at matlaging og husarbeide da skjer samtidig. Dødtid som å lese/se TV kan også kuttes ned på. Fatter ikke at folk ønsker å bruke så mye tid på det. 

Anonymkode: e2ded...6f3

Er ikke veldig ung nei, 31.

Trening er viktig for både den fysiske (og mentale) helsen. Jeg ser på det som en god investering for en frisk alderdom.

Å lese er også viktig: både for å holde seg oppdatert om samfunnet rundt oss, men også for å lære/ utvide horisonten. Jeg leser både skjønnlitteratur og mer faglig litteratur. Har som mål å kommer gjennom 1001 klassikere man bør lese iløpet av livet. Synes ikke det akkurat er å kaste bort tid.

TV blir vel ca 1 time per dag, etter kveldsmaten. Slo de 2 sammen i en post. Tror kle det er veldig mye.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns 2,5 time på middag hørtes litt mye ut. Noen dager lager man jo bare noe enkelt og andre dager har man kanskje rester fra dagen før. Og 9 timer søvn syns jeg er i overkant mye. Jeg sover kanskje 5 - 6 timer per natt og syns igrunnen det er nok (Og jeg har en slitsom jobb). Om morgenen bruker jeg en halvtime på å bli klar. Spiser heller litt når jeg kommer på jobb. Kjæledyr har jeg ikke. Jeg trener heller ikke.. Kan kanskje gå en tur en gang i blant.. Om man manisk skal følge et skjema på hvordan hverdagen skal være er det klart at enn bruker tid på ting. Noen ganger må man kanskje heller bare slappe litt av og la ting gå sin gang. Det er ikke alltid krise å droppe middagen eller trening. 

Anonymkode: c6bc7...e93

Noen ganger tar middagen over 1 time, på det minste kanskje 1/2 time. Går aldri for såkalt hurtigmat pga næringsinnhold. Her i huset liker vi å sitte 1 times tid med kaffen for å ha tid til minst en god og lang samtale om dagen. 

Følger jo ikke dette skjemaet slavisk. Oversikten er bare ment som en omtrentlig oppsummering.

Skrevet

Jobber 9-10 timer pr dag. Frokost og avis på toget. Trening må vente til helgen, eller kanskje jeg får tid en gang i løpet av uka. Morgenstell, 15 min. Middag, raskt og enkelt, mye rester fra helga.  Konversasjonen skjer i løpet av middagen, etterpå er det det mest presserende av husarbeid. «Dagens prosjekt» er jobben, og leksehjelp til tenåringen.  Forhåpentligvis litt tid til å roe ned før leggetid. Drøyt 7 timer søvn klarer jeg meg på, selv om det ikke er ideelt. Søvn, husarbeid, handling, matlaging og trening tas igjen i helgen. Sånn er livet. Verden hadde ikke gått rundt om alle sulla med sitt slik som du gjør, Ts. Du beskriver en ideell feriedag for meg...

Anonymkode: 9392b...048

• Liker 1
Skrevet

Sover 8 timer, 23 til 7.

Våkne, kle på meg og ungene, frokost, morgenstell, og vi må være ut av huset før 8:30. Så 1- 1,5 time. 

En halvtime til jobb. (det er sambo som leverer til bhg, det bruker han en halvtime ekstra på). 

Jobbe 8:30-9 til 4. Jeg får som oftest ikke jobbe 7,5 timer og må jobbe hjemmefra en halvtime til en time ekstra på kvelden. Har jobben som tillater det.

Dra og hente i bhg, halvtimes vei og halvtimes henting - og vi er hjemme kl 17. Nå er treningen bakt inn i reisevei hos meg, da jeg sykler til og fra jobb og bhg. 

Hjemme lager vi mat på en halvtime og spiser kl 17:30-18. Så er det litt avslapping og legging av barn. Der drikker jeg te og sambo drikker kaffe etter middag, det tar ikke så lang tid. Som regel har de lagt seg kl 19:30.

Da har jeg fortsatt 2,5 timer til min leggetid og de brukes på å rydde, sette på vaskemaskin, kutte klart til middagen dagen etter om mulig - da tar det mye kortere tid å lage middag med sultne barn. Og jobbe litt. Eller andre dager lese aviser, se på netflix osv. Jeg spiser ikke kveldsmat. 

Som du ser, det er trangt men det går rundt. Ofrer mest trening, men som sagt, sykler. Å høre på lydbøker må bli i ferie eller på turer. Og podcast og aviser kan leses i arbeidstiden. Har kontorarbeid. Og man blir veldig effektiv. :) 

Anonymkode: af408...a76

Skrevet
48 minutter siden, IselinTM skrev:

I spillefilmen «Gutter er Gutter», innleder rollefiguren til Hugh Grant med en viktig refleksjon. Han lurer på hvordan andre mennesker har tid til å ha en jobb. Det samme undrer jeg på. 

For ideel restitusjon trenger jeg 9 timer søvn. Da har jeg 15 timer igjen av døgnet. De utarter seg gjerne slik:

2 timer: «Dagens prosjekt» (handle inkl t/r og rydde på plass varer, hagestell, shine huset, besøk, baking etc) 

Hva ofrer dere for å få plass til 8 timer med jobb + gjerne 1 time i transport? Ser ikke helt hvordan jeg skulle kunne kutte 9 timer... Mange har kanskje vaskehjelp, men det vil jo bare gi ett par timer ekstra tid på en hel uke.

😂

Du «trenger» ikke 9 timers søvn, nei (noe alle som har små barn kan bekrefte) Det du trenger er vel ca. 4 timer med stadie 4 søvn, pluss tiden det tar med lettere søvn før du faller i dyp søvn. 

De fleste som er i jobb må nok nøye seg med maks 7 timer i sengen hver natt, altså har man minimum 17 timer igjen av døgnet. Jobb tar minst 8 timer pluss gjerne en time hver vei i reisevei, da har man 7 timer igjen. Morgenstellet må da gjerne ta maks en halvtime, middagslaging pluss spising og rydding maks en time. Innkjøp kan ikke gjøres hver dag og må gjerne gjøres på nett om mulig, lesing og trening utgår osv. 

Anonymkode: 80e71...ccd

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

Du «trenger» ikke 9 timers søvn, nei (noe alle som har små barn kan bekrefte) Det du trenger er vel ca. 4 timer med stadie 4 søvn, pluss tiden det tar med lettere søvn før du faller i dyp søvn. 

De fleste som er i jobb må nok nøye seg med maks 7 timer i sengen hver natt, altså har man minimum 17 timer igjen av døgnet. Jobb tar minst 8 timer pluss gjerne en time hver vei i reisevei, da har man 7 timer igjen. Morgenstellet må da gjerne ta maks en halvtime, middagslaging pluss spising og rydding maks en time. Innkjøp kan ikke gjøres hver dag og må gjerne gjøres på nett om mulig, lesing og trening utgår osv. 

Anonymkode: 80e71...ccd

Som jeg også skriver, trenger jeg 9 timer på øyet for at forholdet restitusjon/trening skal fungere optimalt. Sover jeg kortere får ikke kroppen nok overskudd på trening dagen etter. 

Jeg hadde selvsagt overlevd med mindre søvn, men da hadde jeg også ofret overskuddet dagen etter.

Skrevet

Den ideelle dagen min er slik:

- stå opp kl 9 (aldri stå opp mens det er mørkt!)

- gå tur med hunden et par timer. 

- kl 11 dusje

- kl 11.30 spise frokost og drikke kaffe høre på radio, nettavis

- lese bok et par timer

- kl 14-16 jobbe på pc, løse interessante oppgaver/sitte i møter å løse problemer

- 16 handle og lage middag til kl 17, kaffe etterpå

- kl 18-20  jobbe på pc løse interessante oppgaver

- 20- 23 hobby, tur med hund, tv, nettsurf

Hverdagen: 

- stå opp kl 06.00 gå kort tur med hund

- dusje og spise frokost 

- jobbe 8-30-16

- gå kort tur med hund

- lage middag og spise

- ta unna husarbeid eller ligge halvdød på sofaen og zappe

- lufte hund og legge seg

Noen som synes det er lite å jobbe 2 ganger 2 timer om dagen? Historisk sett jobber og stresser vi noe helt hinsides. Men vi er vant med det og stiller ikke spørsmål ved livsstilen. Tidligere brukte ikke mennesker mer tid på å livnære seg, mye av tiden ble disponert til hvile og fritid. 

Anonymkode: 5294f...34c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, IselinTM said:

Som jeg også skriver, trenger jeg 9 timer på øyet for at forholdet restitusjon/trening skal fungere optimalt. Sover jeg kortere får ikke kroppen nok overskudd på trening dagen etter. 

Jeg hadde selvsagt overlevd med mindre søvn, men da hadde jeg også ofret overskuddet dagen etter.

De aller fleste av oss har ikke tid til å sove ni timer hver dag, så det er vel en av de tingene vi ofrer.

Jeg står opp klokken 6, går til jobb klokken 7. Heldigivis har jeg ganske kort vei, så er på jobb 7.15. Så er som regel på jobb til kl 16 - 16.30, og med litt mathandling etter jobb er jeg hjemme kl 17. Middag tar alt fra 20 minutter til en time, men er vel senest ferdig med middag kl. 18. Dersom det er en middag som tar lengre tid så er det jo ikke slik at man står og rører hele tiden - så da setter jeg gjerne på klær, tørker støv eller støvsuger mens middagen koker. Så går jeg kanskje en kort tur på trening - totalt én time med gåtid (trener ikke så mye). Da er jeg hjemme igjen kanskje 19 - 19.30. Så pleier jeg å se på serier til kl. 21.30. Går på badet, og er som regel i seng til kl. 22, men pleier ikke sovne før nærmere 22.30.

Større "prosjekter" som hagestell (ikke at jeg har hage), baking og skikkelig shining av huset er vel ting som folk flest tar i helgene.

Anonymkode: aca87...941

• Liker 1
Skrevet

Herregud å bruke så mange timer innafor huset 4 vegger hadde gjort meg gal. Og itillegg omtrent 0 faglig utfordringer, nei ofte heller litt egentid mot å jobbe.. Er trossalt ikke på jobb hver dag.. 

Anonymkode: abd23...118

• Liker 3
Skrevet

Skulle gjerne hatt 6 timers arbeidsdag. Tror det hadde gitt bedre livskvalitet for meg personlig. Pluss at jeg tror jeg hadde jobbet mer effektivt de timene jeg hadde vært på jobb 

• Liker 4
Skrevet

Fascinerende innstilling til livet. Men realiteten er at 8 timer jobb + reisevei til og fra er obligatorisk. Så får man tilpasse resten. 

Skrevet

Problemet ditt er at du tenker feil i utgangspunktet. Du prioriterer jobb til slutt og skjønner tydeligvis ikke at du må ha en jobb for å kunne betale for den unødvendig tidkrevende maten din og for å ha et sted å sove din 9 timers skjønnhetssøvn. Mye av tingene på lista de er totalt unødvendig og du er i tillegg fryktelig treig. Altså 4 timer totalt for å trene, ta en dusj og lufte hunden? Løp med hunden da!

Anonymkode: d2f27...71c

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, IselinTM skrev:

Jobber du ikke?, hva lever du av?

Anonymkode: e0067...9ef

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ditt er at du tenker feil i utgangspunktet. Du prioriterer jobb til slutt og skjønner tydeligvis ikke at du må ha en jobb for å kunne betale for den unødvendig tidkrevende maten din og for å ha et sted å sove din 9 timers skjønnhetssøvn. Mye av tingene på lista de er totalt unødvendig og du er i tillegg fryktelig treig. Altså 4 timer totalt for å trene, ta en dusj og lufte hunden? Løp med hunden da!

Anonymkode: d2f27...71c

Stress er ikke bra for helsen. 

Jeg og hunden har helt forskjellig treningsopplegg. Tar ham med når det går, men er ikke alt man kan ha med dyr på.

Det er også viktig for helsen å spise riktig. Det tar ofte litt mer tid enn en Grandiosa....

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du ikke?, hva lever du av?

Anonymkode: e0067...9ef

Nei. Mannen jobber.

Skrevet
Just now, IselinTM said:

Nei. Mannen jobber.

Men da har du ikke de samme forutsetningene i livet som resten av oss. Vi andre er avhenging av en inntekt for å overleve, og må tilpasset livet vårt til jobben - og ikke omvendt.

Anonymkode: aca87...941

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...