Gå til innhold

Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men nevøer og nieser som jeg passer ofte. Jeg er et «ja»-menneske og hos meg får de lov til å gjøre det meste. De er snille barn og passer på å ikke ødelegge noe. De får ikke plage hunden eller herje på vaskerom, bad, boder og soverom. Jeg har bare noen få ganger blitt sint. De skjønner godt at jeg er sint og de slutter når jeg sier «nei» og «slutt». Det har også vært tilfeller hvor jeg har sagt for eksempel «om du ikke slutter å bråke med den lekepistolen tar jeg den fra deg», og jeg har måttet tatt leken og gjemt den. De fleste tilfellene hvor jeg sier nei er når de herjer så mye at de kan bli skadet (løping, klatring osv).

Det som skjedde i går var at 4 åringen låg på sofaen og «kjedet» seg. Så kommer lillebroren på 2 år og skal «gjøre det samme». Da blir hun irritert og begynner å sparke - og 2 åringen sparker tilbake. Jeg sier et par ganger at om de skal ligge på sofaen får de ikke lov til å sparke hverandre. De fortsetter og jeg sier at om jeg ser det kun EN gang til så får de heller være på gulvet. Det blir ikke slutt, og jeg tar tar i 2-pringen og setter han ned på gulvet. Så sier jeg til 4-åringen at hun skal gå ned på gulvet. Hun reagerer ikke, så jeg løfter henne ned. Da setter sirenene i gang. 

Hva gjør/hadde du gjort etter det? 

Anonymkode: 20cec...044

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde heller avledet enn å bare sette dem på gulvet og ikke tilby en aktivitet. Finn fram noe de kan gjøre i stedet. 

Skrevet

Hadde nok gjort det samme, som å avlede litt i samme slengen. Har hatt små sjøl så vet åssen reaksjonen kan bli.

Skrevet

TS her.

De fikk spille alfabetspill på gulvet like etter, og det likte de. Men jeg lurer på hvilken trøst som er riktig når barnet gråter og hyler i en slik situasjon? 

Anonymkode: 20cec...044

Skrevet

Du gjorde det helt riktige.

Anonymkode: 0b4f9...6fe

• Liker 2
Skrevet

Hadde gjort som deg, og forklart 4-åringen med sirenen at hun hadde fått beskjed og at det var derfor du løftet henne bort. Så latt henne hyle til hun var ferdig og deretter funnet på en annen aktivitet for dem.

Man har ikke gjort noe galt selv om en 4-åring hyler i protest ;) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...