AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Jeg har ei jente som er født i juli og skal dermed i barnehagen nå fra august. Det er en barnehage jeg har veldig lyst til at hun skal gå, men den er dessverre veldig populær.. Hvordan fordeles barnehageplassene? Det er sannsynligvis mange flere som søker enn det de har plasser. Får f.eks de barna som er født i mai, juni og tidlig juli (hun er født 31. juli) tilbud om plass før henne siden hun er født «seint»? Anonymkode: 90190...554
langbein86 Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Tror ikke det går på alder, da min datter født i begynnelsen av januar ikke fikk plass i noen av de barnehagene vi ønsket, hun fikk plass på sisteønske på lista. Aner ikke dog ikke hvordan de gjør det( annet enn søskenpri, barn med spes behov osv)
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Jeg mener at så lenge du søker innen søknsdafristen for ordinære opptaket (oftest 1. Mars) og du har rettpå plass (noe du har med tanke på alderen). Men det tas jo hensyn til prioriteter (søsken, barn med utfordringer, minoritetsbarn osv). Også får de eldste plass, slik som 3 åringer so. Søker får ofte plass før 1 åringene i den og den barnehagen. Ihvertfall på noen plasser). Også har jeg hørt at det er loddtrekning ellers. Men trur også geografi tas hensyn til Anonymkode: af23f...7e6
Marimba Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 Står ofte i barnehagens vedtekter. I vår bhg er det feks: 1. Barn med spesielle behov 2. Barn av foreldre med spesielle behov 3. Barn med søsken i samme bhg 4. Barn av ansatte, og en hel haug med flere punkter.
shab Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 (endret) 14 minutter siden, Marimba skrev: Står ofte i barnehagens vedtekter. I vår bhg er det feks: 1. Barn med spesielle behov 2. Barn av foreldre med spesielle behov 3. Barn med søsken i samme bhg 4. Barn av ansatte, og en hel haug med flere punkter. også barn som er under barnevernet. Men de faller under barn med spesielle behov tror jeg Endret 27. januar 2019 av shab 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 I vår barnehage trakk de, rett og slett loddtrekning blandt de som hadde barnehagen på førsteplass på lista. (Dette gjaldt da de plassene som var igjen etter at småsøsken og de med spesielle prioriteringer hadde fått plass). De tar visst aldri inn noen som ikke har de som 1. Ønske. Andre steder har jeg hørt at de velger, og at det er særdeles viktig å komme på åpen dag/besøke barnehagen og gjøre et godt inntrykk. Dette gjelder da de private barnehagene, som i stor grad har autonomi på hvordan de gjør det. De offentlige har vel et regelverk rundt det. Anonymkode: a85c5...b7a
shab Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 (endret) Akkurat nå, shab skrev: Endret 27. januar 2019 av shab
Bokdamen Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 I Bergen prioriteres det etter alder (etter søsken, ansatte etc). Så de som har januarbarn får plass før septemberbarn. På en måte greit siden de har «ventet» lengst, men betyr også at de med barn født sent på året gjerne får mer ugunstige plasser. Jeg ringte styrer og spurte hvor mange de tok inn og hvor vi stod på listen. I en bhg tok de inn 5 og vi ville vært nr 59. Prioriterte ikke den for å si det sånn 😝 Hvis man ikke får plass i en av de man har søkt i, får man tildelt plass i en annen bhg, forhåpentligvis i egen bydel.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I vår barnehage trakk de, rett og slett loddtrekning blandt de som hadde barnehagen på førsteplass på lista. (Dette gjaldt da de plassene som var igjen etter at småsøsken og de med spesielle prioriteringer hadde fått plass). De tar visst aldri inn noen som ikke har de som 1. Ønske. Andre steder har jeg hørt at de velger, og at det er særdeles viktig å komme på åpen dag/besøke barnehagen og gjøre et godt inntrykk. Dette gjelder da de private barnehagene, som i stor grad har autonomi på hvordan de gjør det. De offentlige har vel et regelverk rundt det. Anonymkode: a85c5...b7a Tilføyer noe til meg selv her. Selv om de hos oss sier at de trekker, så er det ganske påfallende at de eneste jeg kjenner fra barseltiden som ikke fikk noen av de barnehagene de ønsket, var de som ikke var på besøk hos en eneste... Anonymkode: a85c5...b7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå