Gå til innhold

Venninne blander seg i forbruket mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frustrasjonstråd!

En venninne blander seg inn i forbruket mitt. Hun blir så forbanna når jeg ikke hører på hennes «råd».

Det er så forbasket irriterende. På fredag valgte jeg å svi av tusenvis av kroner på shopping med en annen venninne som sendte snap til resten av vennegjengen. Det fikk hun med seg og ringte meg kort tid etter og skjelte meg ut. Hun skulle ha barnefri og komme til meg igår. Hun dukket ikke opp og sa heller ikke fra at hun ikke kom.

Denne oppførselen skjer hver gang jeg bruker penger og det er derfor jeg ikke forteller henne forbruket mitt. Men arve klærne mine skal hun ha, og blir fornærmet hvis f.eks min søster har fått plukket ut klær fra skapet mitt før henne. 

Det er ingen hemmelighet at jeg har god økonomi etter å ha nærmest levd på pasta og kneiprbrød gjennom hele studietiden og startet firma. Hun valgte å få 5 barn som til tider bor hos meg og får de nyeste klærne og utstyr av meg siden mor ikke har råd. Av og til tar jeg de med på ferier som jeg betaler for selv, slik at mor får avlastning. Dette gjør jeg når hun ber om det. 

Igår fikk jeg nok, og flere i vennegjengen har kuttet henne ut og mener at jeg burde gjøre det samme. Det kan jeg ikke, for da mister jeg kontakten med barna hennes. Det ønsker jeg ikke. Hun har gjort det før og holdt igjen barna hennes rett før de skulle til meg. Da var det fordi jeg fortalte henne om en storbytur jeg og mannen skulle til da hun spurte om jeg kunne ha barna en annen helg. Da la hun på og barna fikk ikke komme til oss til avtalt helg. Vi hadde lagt planene klare og pratet med barna om det, så de hadde gledet seg like mye som meg og mannen. 

Togbilletter og billetter til konserten var allerede betalt. Jeg blir så lei, men jeg må bare krype til korset og beklage til henne nok en gang.

Jeg tenker å holde ut til barna hennes er store nok til å kommunisere med meg på egenhånd. Da kan de kontakte meg når de vil. Jeg har barn selv, så jeg er ikke ute etter å ta fra henne barna hennes. Jeg er fadder til flere av barna og er så inderlig glad i dem. 

Anonymkode: f94bb...a59

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres jo helt forstyrret ut! Når hun ringer og skjeller deg ut, ville jeg bare lagt på. Ikke vits i å høre på. Skjønner at det er vanskelig mht barna, det er jo de som blir mest lei seg vil jeg tro. 

Men du må stå opp for deg selv. Så lenge du lar hun holde på, tror hun at hun kan gjøre akkurat som hun vil, og skjeller deg ut den ene dagen og få klær og opplevelser spandert på barna den neste. Jeg tviler på at hun kommer til å nekte all kontakt med deg, hun kommer sikkert krypende når hun trenger noe til barna.

Anonymkode: 9a1b4...96b

• Liker 14
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres jo helt forstyrret ut! Når hun ringer og skjeller deg ut, ville jeg bare lagt på. Ikke vits i å høre på. Skjønner at det er vanskelig mht barna, det er jo de som blir mest lei seg vil jeg tro. 

Men du må stå opp for deg selv. Så lenge du lar hun holde på, tror hun at hun kan gjøre akkurat som hun vil, og skjeller deg ut den ene dagen og få klær og opplevelser spandert på barna den neste. Jeg tviler på at hun kommer til å nekte all kontakt med deg, hun kommer sikkert krypende når hun trenger noe til barna.

Ts her.

Ja, jeg har lekt med tanken å stå opp for meg selv. Det jeg frykter mest er hvor lenge kommer hun til å bruke barna mot meg. 

Sist gang hun var sur, tok det to mnd uten kontakt med henne og barna. Barna ble fortalt at jeg ikke ville ha dem likevel. To måneder er en evighet for små barn og i tillegg få høre at jeg ikke ville ha dem. 

Jeg syns det var sårt. 

• Liker 1
Skrevet

La vær å orientere henne når du har brukt penger på deg selv. Dikt opp en «gyldig» grunn til reiser med mannen - jubileum for ditt og datt, gave fra ham, et løp, en konsert etc og gi uttrykk for at dette rår du ikke med, du fikk akkurat vite det selv. Det funker på mine venninner, men synd at det må være sånn.

Anonymkode: 79771...f56

• Liker 2
Skrevet

Men hva er argumentene hennes? Hvorfor er forbruket ditt feil? Er det fordi du burde spare pengene, eller fordi hun synes du burde tenke mer på miljøet?

Det jeg reagerer mest på er at hun med vilje sårer sine egne barn ved å si at du ikke vil ha dem. Hvem faen gjør det. Hun vil straffe deg, men straffer istedet sine egne barn. Har hun noe som helst innsikt i hvordan dette går utover barna?

Jeg skjønner veldig godt at du føler deg fanget i din rolle. 

Anonymkode: fefd5...60a

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Ja, jeg har lekt med tanken å stå opp for meg selv. Det jeg frykter mest er hvor lenge kommer hun til å bruke barna mot meg. 

Sist gang hun var sur, tok det to mnd uten kontakt med henne og barna. Barna ble fortalt at jeg ikke ville ha dem likevel. To måneder er en evighet for små barn og i tillegg få høre at jeg ikke ville ha dem. 

Jeg syns det var sårt. 

Så la henne gjøre det. Det hjelper jo tydeligvis ikke å legge deg flat, hun blir jo likevel sur bog nekter kontakt med barna. Neste gang hun skjeller deg ut, sier du rolig at dette vil du ikke høre på, og at hun kan heller ta kontakt når hun har noe hyggelig å si. 

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig begynner jeg å lure på hvordan hun behandler barna sine når hun klikker for så lite. Straffer hun barna når de sier/gjør noe hun ikke liker? Det virker som hun mangler fullstendig bakkekontakt.

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er argumentene hennes? Hvorfor er forbruket ditt feil? Er det fordi du burde spare pengene, eller fordi hun synes du burde tenke mer på miljøet?

Det jeg reagerer mest på er at hun med vilje sårer sine egne barn ved å si at du ikke vil ha dem. Hvem faen gjør det. Hun vil straffe deg, men straffer istedet sine egne barn. Har hun noe som helst innsikt i hvordan dette går utover barna?

Jeg skjønner veldig godt at du føler deg fanget i din rolle. 

Ts her. 

Argumentet hennes er at jeg burde spare pengene istedenfor å bruke. 

Selv om jeg bruker kun 70% av inntekten som går inn. Da vi ville kjøpe en ny leilighet for utleie, protesterte hun vilt for det var galskap. Og jeg var blitt grådig. 

Hun får vite minst mulig om vårt forbruk, men noe når ut til henne likevel. Enten via venner eller barna. At vi bruker penger på barna hennes bryr hun seg ikke om. 

Skrevet

Hun har da så absolutt ikke noe med ditt forbruk! Hun er ikke part i husholdningen eller familien. 

Be henne om å passe sine egne saker!

Anonymkode: a2600...19b

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig begynner jeg å lure på hvordan hun behandler barna sine når hun klikker for så lite. Straffer hun barna når de sier/gjør noe hun ikke liker? Det virker som hun mangler fullstendig bakkekontakt.

Ts.

Forholdet hennes til barna er nok ikke det beste. Barnevernet har kontaktet meg da de selv har vært o samtaler med barna. 

Vi har kjent hverandre siden barneskole og hun har alltid vært sint på meg. Hun mener selv at jeg har ødelagt livet hennes, men det er ikke hold i anklagelsen hennes. 

Skrevet

Det kan ikke være at hun egentlig er litt sår fordi du gir barna hennes mer enn hun har mulighet til selv da? Selv om hun ikke "bryr seg" om det, så kan det være at det stikker dypt. 

Jeg synes det høres ut som du har et unaturlig tett forhold til barna hennes, med tanke på at dere to ikke ser ut til å like hverandre noe særlig, kan det være at det ligger noen såre følelser der, som gir utslag i andre retninger? 

• Liker 4
Skrevet

Dette var bare utrolig merkelig. Regner med du har spurt henne hvorfor hun legger seg opp i ditt forbruk, hva svarer hun da? Hvorfor mener hun du bør spare? Merkelig dame..  

Anonymkode: fc6b6...7e9

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts.

Forholdet hennes til barna er nok ikke det beste. Barnevernet har kontaktet meg da de selv har vært o samtaler med barna. 

Vi har kjent hverandre siden barneskole og hun har alltid vært sint på meg. Hun mener selv at jeg har ødelagt livet hennes, men det er ikke hold i anklagelsen hennes. 

Okei, så kanskje det ikke handler om pengene i det hele tatt. Hun har et horn i siden på deg, og er bitter. Hun mener kanskje at du skylder henne noe? Dama her må i terapi. Det er sånn bitre ekser oppfører seg. Utrolig rart at hun tviholder på et forhold til deg når hun misliker deg så sterkt. Hvem av dere er det som holder mest fast i den andre? Kanskje hun egentlig vil frigjøre seg fra deg, men du holder kontakt for barna sin skyld og med det "ikke lar" henne gå videre? Jeg bare deler noen tanker her. Veldig rar problemstilling. De fleste vil jo kutte ut folk som er giftige for dem, og her føler jo dere begge at hverandre er giftig virker det som. 

• Liker 2
Skrevet

Ts her.

Jeg syns det var sårt. 

Særiøst?? Hun er ikke helt god, ingen normale folk er så slemme mit barna sine eller andre. Og dere som er så rause mot dem. Har hun en personlighetsforstyrrelse? Ekstremt umoden eller sjalu på din økonomi?

Normal er hun vertfall ikke. Hva får du ut av vennskapet?

Anonymkode: 96b2d...b2b

Skrevet

Hvorfor mener hun at du har «ødelagt livet hennes» ?? Og dersom hun mener det, hvorfor i alle dager holder hun kontakt med deg? 

Dama høres jo rett og slett litt sprø ut ? 

Her tror jeg faktisk jeg ville ha begrenset kontakten veldig, med mindre du er så glad i barna at du ikke kan holde ut å miste kontakten med de til de blir store nok til å besøke dere på egen hånd. 

Anonymkode: 15d17...bff

• Liker 4
Skrevet

Hu høres ikke helt stabil ut 😳 

Anonymkode: 16469...7ed

Skrevet

Jeg syns det var sårt

Jeg forstår du er veldig knyttet til barna, men det er faktisk ikke sikkert at de tenker i like baner om deg. Du er ikke tante, du er ikke bestemor her. Du er veninne til mor, som blir emosjonellt mishandlet av mor. Hva gir hun deg positivt som veninne?

Anonymkode: 1ddd2...0fe

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vi ville kjøpe en ny leilighet for utleie, protesterte hun vilt for det var galskap. Og jeg var blitt grådig. 

TS da er det misunnelighet som driver henne til å hate deg sånn. Dette må du bryte ut av. Når barna blir større kan du heller ha kontakt med de som en "tante" og være emosjonell støtte til de i livet. Men de skal jo ikke utnytte deg. Det er ikke dine barn. Tenk på dine egne og hvordan de opplever dette.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Togbilletter og billetter til konserten var allerede betalt. Jeg blir så lei, men jeg må bare krype til korset og beklage til henne nok en gang.

Hvorfor gjør du det da? beklage for at du og mannen skal på tur til en veninne? Du ser vel at det er helt tullete?

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener hun at du har «ødelagt livet hennes» ?? Og dersom hun mener det, hvorfor i alle dager holder hun kontakt med deg? 

Dama høres jo rett og slett litt sprø ut ? 

Her tror jeg faktisk jeg ville ha begrenset kontakten veldig, med mindre du er så glad i barna at du ikke kan holde ut å miste kontakten med de til de blir store nok til å besøke dere på egen hånd. 

Anonymkode: 15d17...bff

Ts.

Barna sliter dessverre nok som det er. De blir mobbet på skolen og som de selv sier er det deilig å få litt pause når de er hjemme hos oss. 

Årsaken til at jeg har «ødelagt» livet hennes var fordi jeg koblet henne med en fyr som hun var forelska i. Hun hadde planene for fremtiden klare. Hun skulle ut i verden og få seg en karriere. Men så ble hun gravid med denne typen og da ble livet hennes ødelagt.  

Hun er veldig bitter på meg pga det og dette barnet som hun fikk har ikke så godt forhold til mor. De har ikke så mange andre voksne rundt seg fordi mor har drevet alle bort. Derfor vil jeg være der for barna. 

Jeg vet så inderlig godt at det ikke er min feil, men jeg føler at hun lar bitterheten gå utover barna når hun ser at jeg ikke blir berørt av hennes oppførsel. Men hun vet at jeg bryr meg om barna hennes. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...