Gå til innhold

Kan noen av dere på AAP (arbeidsavklaringspenger) hjelpe meg med et spørsmål ang skattetrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

På mitt skattekort står det:

Skattetrekk på hovedinntekt: Tabell 7100

Nedenfor under andre skattrekk står det:
34 % skattetrekk av ev. sykepenger, dagpenger mv. fra NAV

Jeg går på AAP og NAV trekker etter tabell. Er dette riktig? Eller skal det være 34%?
Kan noen av dere på AAP sjekke hvilket trekk dere har og som NAV følger (tabell eller prosent)? Hvis flere har det som meg, så vil jeg tro det er riktig :)

Veldig takknemlig for svar :smilyblomst:

Anonymkode: 0d57a...3c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jegtrekkes etter tabell 7100 :) 

Anonymkode: 686f3...707

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jegtrekkes etter tabell 7100 :) 

Ok, det er jo bra :) Det som gjorde meg så usikker er "34 % skattetrekk av ev. sykepenger, dagpenger mv. fra NAV" under andre skattetrekk. Om arbeidsavklaringspenger kommer innunder her siden det står mv. Jeg får ca 1000 kr mer utbetalt pr. 14 dag enn jeg gjorde i fjor Gjelder det deg også?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det er jo bra :) Det som gjorde meg så usikker er "34 % skattetrekk av ev. sykepenger, dagpenger mv. fra NAV" under andre skattetrekk. Om arbeidsavklaringspenger kommer innunder her siden det står mv. Jeg får ca 1000 kr mer utbetalt pr. 14 dag enn jeg gjorde i fjor Gjelder det deg også?

Jeg får 200 mer pr utbetaling enn jeg gjorde i fjor. Har sjekket tallene på Skatteetatens kalkulator flere ganger, men får samme svar om hvor mye som skal trekkes og hvilken type trekk jeg skal ha. Men jeg lurer på om jeg skal snakke med nav å dobbeltsjekke, kjedelig om jeg skulle få baksmell i 2020 på grunn av det. 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 200 mer pr utbetaling enn jeg gjorde i fjor. Har sjekket tallene på Skatteetatens kalkulator flere ganger, men får samme svar om hvor mye som skal trekkes og hvilken type trekk jeg skal ha. Men jeg lurer på om jeg skal snakke med nav å dobbeltsjekke, kjedelig om jeg skulle få baksmell i 2020 på grunn av det. 

Det har skjedd med meg også. Oppdater gjerne om du snakker med dem!

Anonymkode: b04bc...0cf

Skrevet

Jeg hadde tabelltrekk på AAP, men fikk over 6000 i baksmell, så endret til % etter første året. Vet om flere som har tabelltrekk og ikke får baksmell, så mulig jeg fikk det fordi jeg jobbet så vidt ved siden av på slutten. Tror ikke det var hele forklaringen da, for jeg fikk mindre i baksmell enn jeg tjente (var bare 3 timer i uka i en måned). 

Anonymkode: ce0f7...c44

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har skjedd med meg også. Oppdater gjerne om du snakker med dem!

Anonymkode: b04bc...0cf

Du må snakke med skatteetaten. Nav har ingenting med ditt skattetrekk å gjøre. %-trekk er oftest best på aap og lignende ytelser. 

Anonymkode: ef572...afe

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må snakke med skatteetaten. Nav har ingenting med ditt skattetrekk å gjøre. %-trekk er oftest best på aap og lignende ytelser. 

Denne skulle til ...707. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan undersøke om det er noen forandringer osv. Mener ikke at de skal fikse skattetrekketx så klart veit jeg at det er skatteetaten som tar seg av det. 

Skrevet

Dersom du kun har inntekt fra AAP kan du fint ha tabelltrekk.

Det mange opplever er at NAV kan bli registrert som hovedarbeidsgiver og dermed gjøre tabelltrekk, selv om de også har tabelltrekk hos egen arbeidsgiver.

Siden tabelltrekkene ikke tar hensyn til hverandre vil man da få restskatt året etter. Om man har inntekt utenom AAP bør man derfor ha prosenttrekk hos enten NAV eller arbeidsgiver, eller begge.

Om du kun har inntekt fra NAV kan du fint ha tabelltrekk, så lenge du sjekker med askatteetaten at tallene på skattekortet stemmer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...