Gå til innhold

Finvask vs ullvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt noe garn jeg strikker med som består av 65% ull og 35% alpakka. Det står finvask 30 grader på vaskeanvisnigen, men jeg trodde alt skulle vaskes på ullprogram så lenge det var noe ull i det. Hva er forskjellen på finvask og ullvask? Hva bør jeg vaske det på? 

Anonymkode: 71988...c9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det superwashbehandlet tåler det finvask 30%. Er det ikke det må det vaskes på ullvask. Hvilket garn er det?

Skrevet

Jeg vasker alt som inneholder ull på ullvask. 

Anonymkode: 27b3d...ab9

Skrevet
3 timer siden, Peggy-Lovise skrev:

Er det superwashbehandlet tåler det finvask 30%. Er det ikke det må det vaskes på ullvask. Hvilket garn er det?

Jeg har drops Andes og Nepal🙂

Skrevet

Interessant. Jeg har vasket også alt med ull i på ullprogram. Bruker aldri den det står finvask på. Lurer på hva som er forskjellen?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nepal tover ihvertfall godt på 40 grader finvask 😅😬

Skrevet

Ull er ganske sensitivt for bevegelse, så derfor er ullvask tilpasset det. Finvask er ikke tilpasset ull, og dermed kan ull skades på finvask.

Anonymkode: 35da9...acd

Skrevet

På min maskin er finvask 40 grader, mens ullvask er ullvask, 30 grader men da ikke mye bevegelse (da ligger det stille i vannet, om jeg kan si det på den måten). Så jeg bruker ullvask for ull, og finvask for alt annet som ikke inneholder ull.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt noe garn jeg strikker med som består av 65% ull og 35% alpakka. Det står finvask 30 grader på vaskeanvisnigen, men jeg trodde alt skulle vaskes på ullprogram så lenge det var noe ull i det. Hva er forskjellen på finvask og ullvask? Hva bør jeg vaske det på? 

Alpakka garn må du aldri ta i vaskemaskinen uansett hvor lite elelr mye alpakka det er i garnet. Alpakkaen tåler så lite bevegelse under vask at uansett vaskemaskin så krymper plagget. 

Uten at du opplyser om garnmerke og navn så er dette meget vanskelig å si ,ed 100 % sikkerhet, fordi garnet kan være superwashbehandlet, og da tåler det vaskemaskin på ullvugge. Normalt er finvask håndvask når det kommer til ull og silke.

Anonymkode: d2940...d93

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dropsgarnet bør du kontakte forhandler for vaskeråd. 

Skrevet

Jeg vasker superwash på finvask, men ubehandlet ull på ullvask. Har maskin jeg vet kan vaske ull skånsomt, men strikket og basket prøvelapp i div garn før jeg turte å vaske ikke-superwash i maskin. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.garnstudio.com/yarn.php?show=drops-andes&cid=1

https://www.garnstudio.com/yarn.php?show=drops-nepal&cid=1

Hadde du giddet,å søke på garna selv, så hadde du sett at det står håndvask max 30 grader på begge. Se linkene.

Jeg har jo skrevet at det står finvask 30 på vaskeanvisningen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...