Gå til innhold

Bare invitere til fest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss i all hemmelighet denne våren. Bare forloverne/vitnene som vet om det. I sommer skal vi ha navnefest for vårt barn og har leid lokale til det. Her ser vi for oss å invitere bare familie til middag (alkoholfri) og avslutte den delen av dagen i 17:30-18 tiden. Denne festen blir det utelukkende fokus på barnet, det får familien beskjed om. 

Men siden vi først har lokalet, så tenkte vi å invitere venner til en slags bryllupsfest etterpå. Starter rundt  klokka 19:00, etter kveldens hovedperson er lagt for kvelden. Har planer om å legge barnet selv (bor 500m fra festlokalet) og ha barnevakt og da mulighet for å gå hjemom om barnet slår seg helt vrang. Derfor blir det bittelitt «dødtid» for familien før festen starter, men regner med de kan underholde seg selv en liten time😉

På festen blir det kake og kaffe og mineralvann til alle, medbrakt alkohol og evt noe helt enkel nattmat, typ pølse, rundt midnatt. 

Jeg skal ikke ha stor hvit kjole, ingen taler til «brudeparet» og spesifisert i Facebook-event (ingen stive invitasjoner) at vi ikke forventer gave. Noen kommer selvfølgelig med gave uansett hva man sier, men her blir det ingen ønskeliste på kitch’n! Vi vil at det skal være en gøyal fest, uten spesielt stort fokus på oss/giftermålet. Det er egentlig bare en unnskyldning for å kunne samle folk til fest. 

Ingen av de vi inviterer «bare» til fest har spesielt lang reisevei som innebærer at de må punge ut for overnatting. Mulig en fetter/kusine her og der evt må overnatte, men de har nær familie de kan bo hos regner jeg med. 

Er vi kjipe som ikke spanderer middag på folk? Blir selvfølgelig spesifisert at det ikke er matservering, annet enn kake og nattmat. Vi har middag til familie i navnedagen, det er rundt 30 stykk. På festen blir det fort opp mot 100 personer, da vi inviterer både venner, kolleger og gjerne mer perifer familie. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes helt jævlig ut. Ingen middag og gjestene må ha medbragt alkohol?

Pølsefest for å markere bryllupet?

Anonymkode: e0a3c...9b0

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Litafrøkenimagen said:

I sommer skal vi ha navnefest for vårt barn og har leid lokale til det. Her ser vi for oss å invitere bare familie til middag (alkoholfri) og avslutte den delen av dagen i 17:30-18 tiden. Denne festen blir det utelukkende fokus på barnet, det får familien beskjed om. 

Enten inviterer du alle på fest eller så dropper du det.

Navnedagen for barnet ditt får du ha på en egen dag.

Skrevet

Tenker det kan være innafor å kun arrangere en fest, men ville spandert drikke på gjestene og hatt en helt enkel varmrett til gjestene når de kommer, typ en gryterett eller lignende. På samme måte som man kanskje kan forvente i en 40 års dag. Det du skisserer høres litt ut som en studentfest for å feire 22 års dagen. 

Anonymkode: abea3...eb9

• Liker 6
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det kan være innafor å kun arrangere en fest, men ville spandert drikke på gjestene og hatt en helt enkel varmrett til gjestene når de kommer, typ en gryterett eller lignende. På samme måte som man kanskje kan forvente i en 40 års dag. Det du skisserer høres litt ut som en studentfest for å feire 22 års dagen. 

Anonymkode: abea3...eb9

Tenker det blir rarere for fest-gjestene, om vi har to middager? Litt sært at noen får «ordentlig» fest-middag, men andre får gryterett? Tenkte det kunne sammenlignes med å invitere folk til kaffen i «vanlige» bryllup? 

Drikke til alle hele kvelden har vi ikke råd til om vi skal unngå å måtte velge ut et veldig begrenset antall. Om vi begrenser antallet til bare noen venner og kolleger, blir det mer «seriøs» fest med en gang. Vi har vel fest aller mest for å tilfredsstille andre folks behov for en markering av at vi har signert et papir...  Og om vi må ha fest syns vi en skikkelig uformell studentfest er gøyere enn 40-års lag😆 Familien blir snytt for selve seremonien på rådhuset, så må nok prøve å bøte på det med noe form for markering. Er redd at om vi ikke inviterer til noe form for fest vi de «kuppe» navnedagen og snike inn en liten tale eller lignende på det som er barnets dag. De kommer uansett til å skjønne at vi har giftet oss, da jeg planlegger å ta min manns navn. 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten inviterer du alle på fest eller så dropper du det.

Navnedagen for barnet ditt får du ha på en egen dag.

Oj, det var da voldsomt😳 Altså, navnefesten er hovedattraksjonen her. Veldig mange av våre, stort sett barnløse, venner driter jo 100-0 i navnefest, og er vel heller uvanlig å invitere hele vennekretsen til slikt? 

Festen er en liten manøver for å unngå at familie «kupper» navnedagen med å føle for å markere giftermålet i løpet av dagen. Hadde aldri hatt markering av bryllup om ikke vi allerede har leid lokalet for hele dagen. Vi syns vel ikke det er så «stas» å skulle være midtpunkt at vi er villig til å cashe ut 100-vis av tusen på det🤷🏼‍♀️. Gifter oss av praktiske grunner, har planer om å holde sammen resten av livet uansett😉

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt skeptisk..spesielt til det at giftermål er hemmelig for familien.  Et av mine søsken giftet seg i hemmelighet og jeg husker øyeblikket da jeg fikk vite det.  Jeg hadde veldig planende følelser (men tok meg selvsagt sammen) og tror at de følelsene ble slik fordi jeg følte meg holdt utenfor.  Min mor viste heller ikke noe ovenfor brudeparet,  men hun opplevde som veldig sårt at hun ikke fikk være med på vielsen (men hun sa aldri det til brudeparet). Bare et tips dette,  om å tenke seg veldig godt om. MÅ det være hemmelighold?

Anonymkode: 4ee3c...297

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt skeptisk..spesielt til det at giftermål er hemmelig for familien.  Et av mine søsken giftet seg i hemmelighet og jeg husker øyeblikket da jeg fikk vite det.  Jeg hadde veldig planende følelser (men tok meg selvsagt sammen) og tror at de følelsene ble slik fordi jeg følte meg holdt utenfor.  Min mor viste heller ikke noe ovenfor brudeparet,  men hun opplevde som veldig sårt at hun ikke fikk være med på vielsen (men hun sa aldri det til brudeparet). Bare et tips dette,  om å tenke seg veldig godt om. MÅ det være hemmelighold?

De vet om at vi på et tidspunkt har tenkt å kanskje,muligens gifte oss. Har flere ganger sagt at den dagen det skjer får de mest sannsynlig ikke vite om det på forhånd. De har ikke umiddelbart uttrykt noe skuffelse over det. 

Har vurdert mulighet for å si ifra, men i og med at det kun er vielser på fredager mellom 12-15 i kommunen vår, tenker jeg det er helt meningsløst at alle skal ta fri fra jobb og studier, og søsken (uten god råd) skal fly fra andre siden av landet fordi de er «forpliktet» til å delta på en seremoni i 15 minutter, uten tradisjonell brudekjole eller noe. Tenkte å droppe jeans og t-skjorte liksom, men blir ikke hvit, lang marengs heller. Tenkte kanskje å filme seremonien, og vise frem til de når vi er samlet i påsken? Men skal definitivt tenke og prate oss gjennom det en runde til. 

• Liker 2
Skrevet

Det går an å informere om dere gifter dere en bestemt dag, uten å legge opp til at noen føler seg forpliktet til å komme. God kommunikasjon rundt hva dere tenker løser det problemet.  

Jeg tror at de negative følelsene rundt hemmelighold for vår del bunnet i en følelse av å være holdt utenfor.  Jeg anså oss for nære,  men så ble jeg ikke informert.  Jeg hadde ikke trengt å være der, men hadde satt veldig pris på at han hadde delt med meg hva som skulle skje. 

(Tror ikke jeg er spesielt nærtagende. Jeg ble veldig overrasket selv over at jeg føre som jeg gjorde. Dette er noen år siden nå og jeg har tenkt mye på det)

• Liker 2
Skrevet

Meg over her: jeg har ikke gått og vært lei meg i flere år altså, men har tenkt endel på hvorfor jeg reagerte med noe annet enn kun positive følelser da jeg fikk vite. 

Skrevet

Jeg synes opplegget skissert i HI lyser gavegrabbing. 

Skrevet
4 minutter siden, O.G. said:

Ja. Jeg hadde blitt sjokka over en invitasjon som dette.

Anonymkode: 49b39...b39

Skrevet

Først og fremst tenker jeg at det høres slitsomt ut med to feiringer på en dag, både for dere og for familien som skal være med på begge. Rekker dere i det hele tatt å rydde etter navnedag og middag, gjøre klart til stor fest og dra hjem og legge ungen på halvannen time? Hva om middagen blir forsinket og/eller tar lenger tid enn dere hadde tenkt? Jeg blir stresset på deres vegne bare ved tanken...

Jeg ville lagt opp til å servere mer enn bare kake. Det trenger ikke være full middag, men noe med litt mer substans gjør seg i løpet av en lang kveld. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble invitert i dåp en gang. Inn kom barnemoren som brud, det skulle være bryllup i tillegg til dåp. Så viste det seg at de hadde giftet seg et år i forveien. Dette var bare symbolsk. 

Det ble ikke godt mottatt. Stemningen i rommet var heller spesiell. Ingen som sa noe, men man kunne tydelig se at foreldrene var skuffet. 

Gjestene følte seg "snytt". De skulle på en dåps hagefest, som ble til en langt på kvelden fest. Nå ble det servert treretters og folk følte de måtte sitte og bli utover kvelden. 

Utover det skjønner jeg det er en god tanke å kombinere når dere allerede har leid. Jeg ville fikset noe enkel mat, typ fingermat eller gryterett. Det vil jo uansett bli noen timer mellom måltidene for gjestene som blir. Dere trenger ikke spise kl 19. Det kan gjøres kl 2030. Men høres ut som det kan bli en lang dag for dere som værter. 

Skrevet

3 timer siden, O.G. skrev:

Vi prøver så godt vi kan å unngå det! 

Det vil bli spesifisert i Facebook-eventen (altså en veldig casual invitasjon) at vi ikke ønsker gaver.  Om vi ikke har fest, men bare gifter oss og ikke lager noe opplegg (som er alternativet) vil nok uansett foreldre og annen nær slekt føle seg forpliktet til gave. Hvordan kan man få frem at vi ikke ønsker gaver på en god måte syns du? Annet enn å skrive «vi ønsker ikke at du tar med gave, du er gave nok i deg selv» el.l

Har tidligere blitt invitert i bursdagsfest som var organisert som kurv-fest og med medbrakt alkohol og null alkoholfri drikke fra vertskapet, i gratis lokale, hvor h*n har ønsket seg ganske dyre gaver og til og med lagt ut gavelister, syns kanskje det er «gavegrabbing». Tror faktisk kollegaen min gikk 40-50k i pluss på den 30-års dagen. Det vil vi jo unngå, men må nok være veldig tydelig på at det ikke er kokketering fra vår side når vi sier vi faktisk ikke ønske gaver. Har så lite behov for 4 brødristere og en relativt stygg suppeterin! Gjør jo egentlig hele greia for å unngå «kupping» av navnedagen til barnet vårt med en far eller tante som «bare må si noe» om giftemålet. Men også for å unngå årevis med masing om når den bryllupsfesten skal være... 

Skrevet
3 timer siden, kaleidoskop skrev:

Jeg ble invitert i dåp en gang. Inn kom barnemoren som brud, det skulle være bryllup i tillegg til dåp. Så viste det seg at de hadde giftet seg et år i forveien. Dette var bare symbolsk. 

Det ble ikke godt mottatt. Stemningen i rommet var heller spesiell. Ingen som sa noe, men man kunne tydelig se at foreldrene var skuffet. 

Gjestene følte seg "snytt". De skulle på en dåps hagefest, som ble til en langt på kvelden fest. Nå ble det servert treretters og folk følte de måtte sitte og bli utover kvelden. 

Utover det skjønner jeg det er en god tanke å kombinere når dere allerede har leid. Jeg ville fikset noe enkel mat, typ fingermat eller gryterett. Det vil jo uansett bli noen timer mellom måltidene for gjestene som blir. Dere trenger ikke spise kl 19. Det kan gjøres kl 2030. Men høres ut som det kan bli en lang dag for dere som værter. 

Vi vurderte det først, bare kjøre skikkelig surprise. Men for å unngå akkurat det med at folk blir blind-sided av en fest utover kvelden, når de tenkte å reise hjem på ettermiddagen, får de vite i god tid hva opplegget er:) 

Skal ta en runde til oss imellom på muligheten for litt lettere lunch i navnefest og heller en gryterett el.l senere på kvelden. Kan sikkert være greit at folk ikke drikker på tom mage...

• Liker 1
Skrevet

Folk flest liker å slappe av når de har fri, ikke å bruke en hel dag på å drikke brus. Finnes grenser på hva folk skal forvente.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er det så ille at giftemålet deres blir nevnt på navnefesten ?    Har dere lyst på fest så ha en fest !!! .. inviter og så får det gå som det går 😊

Anonymkode: 4a172...8f3

Skrevet

Det høres ut som en lang og slitsom dag for de som blir invitert på både navnedag og fest. Og det er faktisk ganske kjipt å bli bedt et sted det ikke serveres mat. Kan dere ikke i det minste koke noen pølser?

Anonymkode: 0d510...496

• Liker 2
Skrevet

Så mange negative svar 🙈

Så lenge familien vet om dette på forhånd så ser jeg ikke problemet. For venner og kolleger så blir det jo som en vanlig fest, og jeg kan fremdeles dra på fest uten å bli servert middag (bare pass på å skrive det på siden for arrangementet just in case, jo eldre man blir, jo vanligere blir det å få noe mat servert).

Ikke kall det bryllupsfest heller, men at dere ønsker å samle familie og venner til en helt uformell fest for å feire at dere nå offisielt skal leve sammen resten av livet. Få frem at det er lett og ledig, og at hverken smoking eller gave inngår denne dagen 😉

Anonymkode: aa8b4...f41

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...