AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Vil ikke skape debatt her men skriv gjerne om barna dine har fått sosiale og faglige problemer på skolen og om alderen deres da de begynte i bhg. Har lest mye og mener personlig at barn som begynner i bhg rundt 11mnd- 13mnd vil slite psykisk når de blir større fordi tilknytningbåndet til foreldrene ikke er ferdig utviklet fram til 2års alderen. Det varierer selvsagt når barnet får tilknytningbåndet sitt godt utviklet. Noen barn får rundt 15mnd, andre 17mnd eller ved fylte 2års alderen. Så jeg spørr nå til dere foreldre som har barn på 2.klasse og oppover (7-8-9 åringer, osv). Skriv barnets alder ved barnehageoppstart og hvordan hen har det både sosialt og faglig på skolen. Jeg spør ikke om førsteklassinger! Anonymkode: f4609...0c1
sonush Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Tror det er egentlig avhengig av barnet selv. Jeg har to jenter med noen års mellomrom. Begge begynte 20 og 21 mnd alder. Eldste (21mnd) var aktiv sosial, mange bestevenner (både fra ungdomsskolen, videregående og nå fra universitetet) venner og veldig god faglig. Ung voksen nå. Yngst (20mnd) vanskelig å få venner, tørr ikke spørre, noen få venner, ingen "bestevenner", veldig god faglig. Ungdom nå. Veldig god faglig fordi jeg fokuserte på læring fra 2 årsalderen. God tilknytning med oss begge.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 1 minutt siden, sonush skrev: Tror det er egentlig avhengig av barnet selv. Jeg har to jenter med noen års mellomrom. Begge begynte 20 og 21 mnd alder. Eldste (21mnd) var aktiv sosial, mange bestevenner (både fra ungdomsskolen, videregående og nå fra universitetet) venner og veldig god faglig. Ung voksen nå. Yngst (20mnd) vanskelig å få venner, tørr ikke spørre, noen få venner, ingen "bestevenner", veldig god faglig. Ungdom nå. Veldig god faglig fordi jeg fokuserte på læring fra 2 årsalderen. God tilknytning med oss begge. Begge barna dine var nærmest 2 år da de begynte i bhg. Det bekrefter forskningen om at tilknytningbåndet med foreldrene er ferdig og godt utviklet mellom 18 mnd til 2 år. Anonymkode: f4609...0c1
sonush Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Begge barna dine var nærmest 2 år da de begynte i bhg. Det bekrefter forskningen om at tilknytningbåndet med foreldrene er ferdig og godt utviklet mellom 18 mnd til 2 år. Anonymkode: f4609...0c1 Enig men jeg tenkte mer på det sosiale. De fikk like muligheter, men utviklet seg ulikt sosialt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 3 minutter siden, sonush skrev: Enig men jeg tenkte mer på det sosiale. De fikk like muligheter, men utviklet seg ulikt sosialt. Ja det er nok et godt poeng. Kanskje teorien fungerer for flertallet mens få barn som ditt er unntaket her? Anonymkode: f4609...0c1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 Om de fungerer i samfunnet avhenger av mye mer enn når de starter i bhg, f.eks foreldrenes oppdragelse/væremåte/delaktighet i alle barneårene som kommer etter bhg-start. Jeg begynte i bhg da jeg var 12 mnd på slutten av 70-tallet den gang det var nesten uhørt, mitt søsken gjorde det samme noen år senere. Vi har begge rikelig med venner både i barneårene og som voksne, har alltid gjort det godt på skolen, pr i dag har vi hht master og phd utdannelse, gode jobber og god økonomi. Foreldene våre har hele tiden fulgt opp på hjemmebane, hjulpet og oppmuntret, skapt nysgjerrighet, gitt trygghet og funnet løsninger om noe ikke går som det skal. For øvrig gjør også våre barn og andre barn i omgangskretsen det godt på skolen og sosialt selv om de har startet tidlig i bhg, den eneste som sliter er hun som har dysleksi, men det er ikke akkurat tidlig bhg start som er grunnen til det. I andre land overleveres barn til bhg eller dagmamme mye tidligere enn her, og det blir folk av dem og. Anonymkode: 73a2f...ca2 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Har tre barn. Eldste begynte i bhg. da han var 12 mndr. Går nå i 4. klasse. Klarer seg veldig bra både sosialt og faglig. Mellomste var 13. mndr. Går nå i 2. klasse. Klaserer seg også helt supert på begge plan. Anonymkode: bfc04...49d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 Eldste begynte som to-åring og slet sosialt som 8-10 åring. De to yngste begynte rett før og rett etter fylte ett år og har alltid hatt gode sosiale ferdigheter Anonymkode: 3175f...811 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 2 barn her på 16 og 19 som fungerer meget bra på alle plan. Startet i barnehage når de var 8 og 12 mnd. Synes dagens foreldre har mye rare fikse ideer når det gjelder barn. Anonymkode: 00ec7...bde 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 Barnet mitt begynte når han var 16 mnd. Er idag en trygg og god gutt. Ligger på normalen i utvikling og læring og fungerer veldig godt sosial. Selv begynte jeg i barnehage når jeg var 4 mnd(jepp!), og har alltid hatt et godt sosialliv, har en god utdannelse og grei jobb idag. Dette kommer nok veldig an på personlighet og rammene man får ellers i livet. Anonymkode: f3dce...f70 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke skape debatt her men skriv gjerne om barna dine har fått sosiale og faglige problemer på skolen og om alderen deres da de begynte i bhg. Har lest mye og mener personlig at barn som begynner i bhg rundt 11mnd- 13mnd vil slite psykisk når de blir større fordi tilknytningbåndet til foreldrene ikke er ferdig utviklet fram til 2års alderen. Det varierer selvsagt når barnet får tilknytningbåndet sitt godt utviklet. Noen barn får rundt 15mnd, andre 17mnd eller ved fylte 2års alderen. Så jeg spørr nå til dere foreldre som har barn på 2.klasse og oppover (7-8-9 åringer, osv). Skriv barnets alder ved barnehageoppstart og hvordan hen har det både sosialt og faglig på skolen. Jeg spør ikke om førsteklassinger! Anonymkode: f4609...0c1 9-åringen: 15 mnd, veldig sosial og flink på skolen. Ingen problemer. Liker å være med meg også, men har et større behov for å være med vennene sine enn søsknene. 12-åring: 3 år. Sosial, men liker best å være hjemme med meg. Ok på skolen, men sliter i noen fag. 16-åring: 3 år. Er ikke sosial, vil helst være hjemme, sliter faglig og er forferdelig skolelei. Tror ikke det går ut over tilknytning å begynne tidlig, for tilknytning blir ikke brutt. De vet at foreldrene kommer og henter og snakker om mamma og pappa med barnehagen flere ganger i løpet av dagen. Av erfaring er det mye lettere med tilvenning når barnet er rundt 12-18 mnd enn når de er 2-3 år. Anonymkode: 6b626...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 Begynte ved 12 mnd. Klarer seg veldig godt sosialt og faglig Anonymkode: a164b...817
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #13 Skrevet 27. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: 2 barn her på 16 og 19 som fungerer meget bra på alle plan. Startet i barnehage når de var 8 og 12 mnd. Synes dagens foreldre har mye rare fikse ideer når det gjelder barn. Anonymkode: 00ec7...bde Enig. Alt er krise nå til dags! Jeg har også store barn, mellom 15 og 27. Alle fire begynte i barnehage ved 10-14 måneders alder, ingen har vært spesielt utfordrende og alle er helt normale mennesker i dag. Noe de sikkert også ville vært hvis de begynte i barnehagen på et annet tidspunkt. Anonymkode: 620d7...788 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #14 Skrevet 27. januar 2019 Begge mine jenter begynte i bhg da de var 15 og 12 mnd. Begge er svært sosiale og har mange venner. Faglig er eldste god, yngste midt på treet. Jeg begynte i bhg da jeg var 5. Har hatt lite venner. Ingen av mine venner i dag, har jeg gått i bhg eller barneskolen med. Helt greit faglig på barneskolen og ungdomsskolen, deretter gikk det bare nedover. Endte opp med en bachelor da, men innsatsen kunne vært mye bedre. Anonymkode: a61ef...590
Ulrikke Skrevet 27. januar 2019 #15 Skrevet 27. januar 2019 Barnet hadde ikke fylt 11 mnd da hun begynte i bhg (født seint på året). Hun er faglig sterk, sosial, empatisk og gjør det bra i idretten sin (er nå 13 år). Har aldri slitt psykisk.
Sushi Skrevet 27. januar 2019 #16 Skrevet 27. januar 2019 Min eldste er nå snart 8 år, og har det helt supert på skolen, både sosialt og faglig. Hun begynte i barnehagen da hun var 13-14 måneder.
Marikken Skrevet 27. januar 2019 #17 Skrevet 27. januar 2019 Yngste, 8 år, begynte i BHG v 12 mnd. Klarer seg veldig godt på skolen, både faglig og sosialt. Masse venner 😊 Eldste, 12 år, begynte i BHG v 13 mnd. Klarer seg meget godt på skolen, både faglig og sosialt. Har en litt mindre gruppe venner, men er av typen som knytter seg litt nærmere færre venner.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #18 Skrevet 27. januar 2019 Regner med at du mener "prestasjoner", og ikke "presentasjoner"? For presentasjoner i skolen er det vel helst læreren som har oversikt over? Jeg startet i Bhg da jeg var 3 år. Hadde en del sosiale problemer i oppveksten, men klarte meg bra faglig. Barna mine startet da de var hhv 10 og 13 mnd. Begge klarer seg veldig godt så langt. Anonymkode: 91ebe...148 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #19 Skrevet 27. januar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke skape debatt her men skriv gjerne om barna dine har fått sosiale og faglige problemer på skolen og om alderen deres da de begynte i bhg. Har lest mye og mener personlig at barn som begynner i bhg rundt 11mnd- 13mnd vil slite psykisk når de blir større fordi tilknytningbåndet til foreldrene ikke er ferdig utviklet fram til 2års alderen. Det varierer selvsagt når barnet får tilknytningbåndet sitt godt utviklet. Noen barn får rundt 15mnd, andre 17mnd eller ved fylte 2års alderen. Så jeg spørr nå til dere foreldre som har barn på 2.klasse og oppover (7-8-9 åringer, osv). Skriv barnets alder ved barnehageoppstart og hvordan hen har det både sosialt og faglig på skolen. Jeg spør ikke om førsteklassinger! Anonymkode: f4609...0c1 1: Begynte i barnehagen ved 16 mnd. Går på videregående. 2: Begynte i barnehagen ved 11 mnd. Går på ungdomsskolen. 3: Begynte i barnehagen ved 2,5 års alder. Går på mellomtrinnet. Alle gjør det godt på skolen, både faglig og sosialt. Hvis jeg hadde fått et fjerde barn nå, ville jeg likevel ventet til 2 årsalderen med barnehagestart, gitt at jeg hadde andre i mitt sosiale nettverk som også hadde små barn. Jeg tror ikke 1-åringer egentlig har behov for å sosialisere i barnehagen, så lenge de kommer fra et godt hjem med sensitive foreldre etc. Pga økonomi og forventninger, ble det likevel til at de to første begynte tidlig. Det gikk bra. Det gjør jo gjerne det! Anonymkode: 9182c...743
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå