Gå til innhold

Oppkalling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min heter Bente og moren til sambo heter Bjørg og vi vil oppkalle jenta våres etter dem Forslag? Vil kun ha ett navn og ikke Bente eller Bjørg som navn nummer to.

Hva regnes som oppkalling i deres øyne? Må man kun ha ett navn som begynner på samme bokstav? Er usikker på oppkalling og derfor spør vi her da vi ikke vet. Vi ønsker også ett kort og tøft navn og ikke sukkersøte navn. 

Anonymkode: eba06...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mormor het Linn og farmor Berit.

De valgte å kalle meg Linn Beate, da de syntes det ble penest. Men de har alltid presisert at jeg er oppkalt etter begge bestemødre.

Anonymkode: 0ecdf...60a

Skrevet

Fint navn.

Her Hos oss skal det kun være ett kort navn.

Skrevet

Hei , hva med ( Anne- ) Britt kanskje ?

Skrevet

I vår familie har vi brukt mye forbokstaven til den vi oppkalles etter, så i ditt tilfelle så hadde vi funnet et jentenavn som begynte å B, et jentenavn vi likte. Dette har vi kalt oppkalling i vår familie. Dette er gjort i flere generasjoner bakover.

Anonymkode: 455af...7e2

• Liker 1
Skrevet

Bergny

Berny

Bjerga

Bergliot

Berg

Bjerg

Bergitte

Benedicte

Bennie

Bente og Bjørg er to vanskelige navn å kombinere til ett.  Dere kan jo se på betydningen av navnene og se om dere finner noen navn som betyr det samme som dere kan bruke til jenta deres.

Skrevet

Jeg tenker at å kun bruke 1. Bokstav ikke er oppkalling. Barnet vårt starter på en bokstav flere i slekta heter, men det er ren tilfeldighet. Tenker at for oppkalling bør navnet ligne i uttalelsen. Eller et av 2 navn er det samme, men det var ikke aktuelt her etter hva jeg skjønte.

Dette er mine tanker. Men om dere bruker kun bokstaven B og presiserer at det er oppkalling, så er det jo dere mening om det. Og ikke noe andre kan si noe på 🙂

Anonymkode: 6ee11...7a2

Skrevet

Bea? 

Anonymkode: aae7c...a6f

Skrevet

Liker Bea. Tenkte også på Bianca. Hva er finest av Bea eller Bianca? Bea som navn og ikke forkortelse og kallenavn.

• Liker 1
Skrevet

Birte, Berte eller Birgitte 

Skrevet

Om det skal regnes som oppkalling bør det være det samme navnet,tenker jeg. 

Forslag til dere:

Bea

Beatrice

Bergljot

Anonymkode: a5581...51f

Skrevet

Dersom dere ikke lnsker å bruke verken Bente eller Bjørg så syntes jeg dere skal droppe å kalle barnet etter bestemødrene og heller finne et navn dere begge liker. Å bruke et navn med samme forbokstav er ikke oppkalling, så liten vits i å late som om det er det. 

Får dere en sønn så kan dere kalle han Børge. 

Anonymkode: 93263...d00

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke oppkalling å bare bruke samme forbokstav! 

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere liker unike /moderne navn som ingen andre har synes jeg både Bjerg og Berg kan være fine navn. Det er allerede en som har foreslått dem. 

Skrevet
24 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Hvis dere liker unike /moderne navn som ingen andre har synes jeg både Bjerg og Berg kan være fine navn. Det er allerede en som har foreslått dem. 

Begge de navnene blir for mye etternavn i mitt hode... 

Om dere liker Berit, så har jo det navnet forbokstaven til begge, r'en til Bjørg og t'en til Bente. 

Anonymkode: c6e88...767

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge de navnene blir for mye etternavn i mitt hode... 

Om dere liker Berit, så har jo det navnet forbokstaven til begge, r'en til Bjørg og t'en til Bente. 

Anonymkode: c6e88...767

Det er en vanesak i forhold til for og etternavn :) mange som har fornavn til etternavn. Bjørn, Thomas, Hilde - de jeg kunne komme på nå

Skrevet

I mitt tilfelle så er forbokstaven brukt, det var min bestemor som fikk velge navnet og han er oppkalt etter min pappa og bestefar :) det var viktig for meg at min bestemor fikk velge navnet.. 

Skrevet

Bodil 

Borghild

Bridgett

Birgitte 

Birgitta 

Birgitt

Anonymkode: 2359e...b61

Skrevet

Bea synes jeg dere bør velge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...