Gjest Principessa Skrevet 8. april 2005 #1 Skrevet 8. april 2005 Hei! Har et lite problem her...er det noen som vet om man kan få inn en ny prest til å vie? Altså en prest som ikke hører til i menigheten? Det har seg nemlig sånn at dagen vi skal gifte oss er det en og samme prest som skal vie alle parene...og jeg har alltid sett for meg at vielsen mellom meg og sambo er en mannlig prest. Men presten for denne dagen er en dame! Vet jeg virker kjønnsdiskriminerende...noe jeg IKKE er...men for oss er det faktisk viktig at presten er en mann. Kan ikke forklare det...bare er sånn. Noen som vet noe om dette??
Gjest Madam Felle Skrevet 8. april 2005 #2 Skrevet 8. april 2005 Vi har bestilt inn en annen prest,s å jeg regner med dere kan gjøre det også. Om det er ledige prester Du virker ikke kjønnsdiskriminerende, men er det.
Kristin S Skrevet 8. april 2005 #3 Skrevet 8. april 2005 Ja det går fint det. Broren min skal vie oss og han er ikke prest i den kirken vi skal gifte oss i. (Men det er vel bare å ringe kirken, så får du svar på det!)
Lia Skrevet 8. april 2005 #4 Skrevet 8. april 2005 Dette er ikke noe problem. Vår prest jobber ikke i den kirken vi viet oss i. Har dere en prest dere liker, ta kontakt med ham. Hør så med kirken hvordan dere skal gå frem. Lykke til!
Lillemilla Skrevet 8. april 2005 #5 Skrevet 8. april 2005 Null problem! Vi skal vies av mannens morfar, han er pensjonert prest.. Min erfaring fra de mest populære kirkene er faktisk at de blir glad for å lette sine egne prester for arbeid, dessuten får man ofte rabatt på prisen dersom man gifter seg et sted hvor de tar betaling.
Smiling Skrevet 8. april 2005 #6 Skrevet 8. april 2005 Det har seg nemlig sånn at dagen vi skal gifte oss er det en og samme prest som skal vie alle parene...og jeg har alltid sett for meg at vielsen mellom meg og sambo er en mannlig prest. Men presten for denne dagen er en dame! Vet jeg virker kjønnsdiskriminerende...noe jeg IKKE er...men for oss er det faktisk viktig at presten er en mann. Kan ikke forklare det...bare er sånn. Det er jo vitterlig litt pussig å si at det ikke er kjønnsdiskriminerende å si at det er viktig at presten er en mann? Hva er kjønnsdiskriminerende da, hvis det ikke er det å utelukke noen på grunn av kjønn? Vel, nok om det. Det går i hvertfall fint an å ha med seg en annen prest, såfremt presten er villig til det og den presten dere velger godtas av menigheten dere skal gifte dere i. Vi hadde også "ta-med-prest": en aldeles utmerket kvinnelig prest som ga oss den fineste vielsen vi kunne fått.
TeddyToria Skrevet 8. april 2005 #7 Skrevet 8. april 2005 Hei! Har et lite problem her...er det noen som vet om man kan få inn en ny prest til å vie? Altså en prest som ikke hører til i menigheten? Det har seg nemlig sånn at dagen vi skal gifte oss er det en og samme prest som skal vie alle parene...og jeg har alltid sett for meg at vielsen mellom meg og sambo er en mannlig prest. Men presten for denne dagen er en dame! Vet jeg virker kjønnsdiskriminerende...noe jeg IKKE er...men for oss er det faktisk viktig at presten er en mann. Kan ikke forklare det...bare er sånn. Noen som vet noe om dette?? Det er vanligvis IKKE noe problem! :-) Vi skal selv ha en annen prest enn han som tilhører meningheten... Han har riktignok vært prest i Uranienborg tidligere, men vi ville ha han fordi det var presten som også konfirmerte meg. For kirken er dette ikke noe problem! Du må bare være et bindeledd og på egenhånd avtale med presten og kirken hver for seg. Det må i alle fall vi!
Gjest Principessa Skrevet 8. april 2005 #8 Skrevet 8. april 2005 takk for svar! unnskyld hvis jeg har tråkket noen på tærne når det gjelder mitt ordvalg ang kjønnsdiskriminering. Jeg vet at vi ER diskriminerende i denne situasjonen, men er det vanligvis ikke ellers...(visste at noen kom til å reagere..)
Gjest gjesta Skrevet 8. april 2005 #9 Skrevet 8. april 2005 takk for svar! unnskyld hvis jeg har tråkket noen på tærne når det gjelder mitt ordvalg ang kjønnsdiskriminering. Jeg vet at vi ER diskriminerende i denne situasjonen, men er det vanligvis ikke ellers...(visste at noen kom til å reagere..) jeg også, men vet ikke helt hvorfor..
Gjest Anerikke Skrevet 9. april 2005 #10 Skrevet 9. april 2005 Vi skal også ha"medbragt" prest. En kompis av min kommende mann. Hadde gjerne blitt viet av en dame også da... Har litt vanskelig for å forstå deg her, ja.
Gjest gjesteprest Skrevet 9. april 2005 #11 Skrevet 9. april 2005 Du kan skaffe en egen prest til vielsen. Sognepresten i menigheten må i tillegg formelt godkjenne at en medbragt prest får vie i kirken. Det er kun en formalitet. Det letteste er å engasjere en pensjonist. De synes ofte det er trivelig å bli spurt. Hilsen prest med feil kjønn
Gjest Bellatrix Skrevet 9. april 2005 #12 Skrevet 9. april 2005 men for oss er det faktisk viktig at presten er en mann. Kan ikke forklare det...bare er sånn. Interessant mening, kan du begrunne det? http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...5404&highlight=
Rapitap Skrevet 12. april 2005 #13 Skrevet 12. april 2005 Å godta sine egne fordommer uten å ville finne svaret på hvorfor er en sann stopper for egen utvikling. Har liten respekt for slike folk, eller ingen.
Gjest lillelou Skrevet 12. april 2005 #14 Skrevet 12. april 2005 Kan det ha noe med det bildet man har dannet seg i hodet fra man var ganske liten om hvordan det blir når man skal gifte seg,å gjøre? Da jeg var i tenårene (omtrendt) så jeg også for meg at det var en godslig, eldre, bestefaraktig sogneprestfigur som skulle vie meg og min utkårede. Nå er det det at det faktisk er en flink og sympatisk prest, som skaper en god ramme rundt dagen, som spiller noen rolle.Om det er mann eller kvinne, er uvesentlig.
Calla Skrevet 12. april 2005 #15 Skrevet 12. april 2005 Selv vet jeg ikke om det blir mannlig eller kvinnelig prest på oss..har ikke tenkt over det heller... Men når jeg har tenkt på bryllupsdagen har det automatisk dukket opp et bilde av en mannlig prest.... :klø: Det er vel rett og slett fordi jeg så alt for sjeldent ser kvinnelige prester... Men om det er feil av oss som ser for oss menn, eller om det er samfunnet som gir oss disse bildene er jo en annen diskusjon. I bunn og grunn er det jo brudeparets dag, og da bør man kunne velge selv om man vil ha mann eller dame....Selv om det for meg ikke kommer til å spille noen rolle..
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #16 Skrevet 12. april 2005 Å godta sine egne fordommer uten å ville finne svaret på hvorfor' date=' er en sann stopper for egen utvikling.[/quote'] Fullstendig enig! At du trådstarter i det hele tatt vil si noe sånn som dette i full offentlighet... jeg hadde skammet meg over slike tanker! Så det er greit å være kjønnsdiskriminerende, bare du ikke er det på alle områder??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå