AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Jeg er dritt lei av disse. Drittlei at alt nytt skal snakkes ned. Alle yngre skal behandles som undersåtter selv om man har samme stillingstittel. De vet bedt fordi de er eldst. De må dessverre samarbeides med, noe som er vanskelig da de er uhyre arrogante. Hvordan takler man disse? Anonymkode: 8b5e3...321 7
SunnivaOslo Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er dritt lei av disse. Drittlei at alt nytt skal snakkes ned. Alle yngre skal behandles som undersåtter selv om man har samme stillingstittel. De vet bedt fordi de er eldst. De må dessverre samarbeides med, noe som er vanskelig da de er uhyre arrogante. Hvordan takler man disse? Anonymkode: 8b5e3...321 Sånn er dessverre vanlig og jo lengre de har vært i bedriften jo verre er de. De kan feks nekte å bruke nye terminologier på ting og prosesser men tviholder på de de kalte det på 80-90-tallet. De hater endringer samtidig som de "skryter"av at endringer er de vant med. De sliter med tekniske hjelpemidler og legger deg for hat om de tar feil og du har rett... Men det er bare de negative sidene for det finnes de som har sine positive sider og. De behandler deg ikke som undersått om du ikke lar deg behandle som en. Arrogansen overser du også fokuserer du på arbeidsoppgavene dine og ikke folka rundt. Eventuelt kan du tenke at de dør snart...
Zienna Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 Vi har alle vært ferske i jobbene våre. Personlig valgte jeg en observerende rolle. Jeg lyttet og lærte, tenkte mitt. Forsto også at det lå mye prestisje og stolthet i jobben den enkelte gjorde. Visste at det var de andre som hadde mer å lære meg, enn omvendt. Tenker du vil oppleve dine kolleger på en helt annen måte dersom du slutter å bry deg om alderen deres, men heller lytter på hva de har å bidra med. 10
ajarRun Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 Man bytter jobb, så man tjener mer enn dem. Og så mobber man dem. Man kan være voksen selv om man er ung.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 1 time siden, abrasiveRefraction skrev: Man bytter jobb, så man tjener mer enn dem. Og så mobber man dem. Man kan være voksen selv om man er ung. Drar man tilbake til den gamle arbeidsplassen da, for å mobbe dem? Anonymkode: 9847a...58b 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er dritt lei av disse. Drittlei at alt nytt skal snakkes ned. Alle yngre skal behandles som undersåtter selv om man har samme stillingstittel. De vet bedt fordi de er eldst. De må dessverre samarbeides med, noe som er vanskelig da de er uhyre arrogante. Hvordan takler man disse? Anonymkode: 8b5e3...321 Og vi eldre er drittlei alle jyplingene som kommer å skal endre hele bedriften uten å vite hva de snakker om. Som tror de vet best, er verdensmestere og som ikke lytter til folk som er mer erfarne. Det er ikke "bare" å gjøre sånn så blir alt så mye bedre. Kua har vært kalv og skjønner hvor dere kommer fra. Men man opparbeider seg erfaring og ser hva som er fornuftig og ikke. Kom gjerne med forslag, men ikke tro at det er veldig enkelt å rokke ved godt innarbeidede systemer. Anonymkode: 5e13a...74d 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Men er du sikker på at de er nedlatende og at det ikke er du som kommer som besserwisseren rett fra skolebenken og tror du kan alt? Jeg har nemlig jobbet med flere sånne (og er ingen gamlis akkurat). De ny utdannede som ser ned på etablerte rutiner fordi det ikke var det de lærte på skolen, ikke forstår at mange rutiner er lagd på bakgrunn av erfaring om hva som funker og ikke, har liten respekt for mer erfarne kollegers erfaring, og tror alt de lærte på studiet er en idealnorm enhver arbeidsplass må følge. Helt greit å komme med forslag, men kanskje du skal innta en mer ydmyk holdning og lære hvorfor ting er som de er FØR du kommer med alt du mener å vite best? Anonymkode: 4d31e...d5c 14
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og vi eldre er drittlei alle jyplingene som kommer å skal endre hele bedriften uten å vite hva de snakker om. Som tror de vet best, er verdensmestere og som ikke lytter til folk som er mer erfarne. Det er ikke "bare" å gjøre sånn så blir alt så mye bedre. Stemmer. Jeg har vært utsatt for et par ferske "bare"'ere og du og du som det har kostet bedriften. Ting skulle gjøres på deres måte uansett, det er bare det at det fungerte ikke. Da jeg etterhvert protestert så ble jeg betegnet som "vanskelig å samarbeide med" - og jepp, det irriterer meg å kaste penger ut vinduet på den måten. Dessverre rykket Fersking 1 opp til leder etter en stund så mulighetene for innsigelse ble små. Jeg er fullt klar over at mine løsninger ikke ville vært perfekte de heller, men når virkningen av nyinstallasjonene er målbar og man ser en klar negativ utvikling idet de ble satt i drift så ...vel... Jeg er helt for at det kommer inn nye folk som tenker nytt, så lenge de kan tenke nytt på nye ting og ikke på noe som har vært prøvd ut med elendig hell 4-5 ganger før. Det er grenser for hvor ofte man trenger gjøre de samme tabbene. Anonymkode: c1e43...839 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 Jobber utlykket med eldre, skjønner at det vanskelig å bli udatert men vi kan ikke gjør alt "som vi alt tide har gjort det". Personlig velger jeg å være talmodig så lenge de kjenner sin plass og ikke legger seg opp mine oppgaver eller felt. De flest respekter det, eller må sida de er avhengig av hjelpe av de yngre teknologisk og ved tolkning av regelverk. Værst er uansett underordnet som trur de kan alt pga alder 😝 hjelper faen ikke med at du liker det og det utdater produktet når kontoret og/eller lovverket ikke tillater det lenger. Eller jeg påpeker at vi ikke kommer til få godkjent arbeidet med den framgangsmåten og de svarer "men sånn har vi alltid gjort det" og blir pottesure.. Anonymkode: f4f45...7de
Søgni Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 Enig i at det finnes ferske, nyutdannede, yngre - eller for den del andre typer vanskelige kollegaer, men ja, den typen TS prater om, den finnes jammen den og, ja. Vi har de godt rutinerte, trygge, kloke, som ikke er så opptatte av å fremheve seg sjøl som best, fordi de er trygge på hva de kan og vet. Slike er det vel flest av, når det gjelder de erfarne kollegaene. Slike kollegaer de nyeste gjerne går til for hjelp og støtte. Men så har man de som motsetter seg alle endringer, selv de som er pålagt fra ledelsen, bruker "fordi jeg har jobbet med dette lenge" som argument i faglige diskusjoner, som ikke ser yngre kollegaers innspill som nyttige, som helst skal bestemme alt, og ikke samarbeide med folk som de så åpenbart ser seg for erfarne og gode til å samarbeide med. De saboterer ofte forsøk på å endre selv den minste ting, og preger faktisk hele arbeidsplassen. Hvis noen skulle tro at det ikke finnes slike veteraner i en organisasjon som forsurer, krangler på styringsdokumenter, reformer, instrukser og alle endringer som er godt og vel innenfor arbeidsgivers styringsrett, ting som ikke er vits i å diskutere, så må jeg si dere har vært veldig heldig med alle kollegaer og arbeidsplasser. Dessuten er det mange jobber som er slik at man MÅ forholde se til sånt. Man må samarbeide. Det finnes andre som er vanskelige også, men disse som har vært i organisasjonen lenge og alltid har fått holde på å ri kjepphestene sine når de vil, de er det noe eget med. Det jeg vil tipse TS om å gjøre, er å alltid være saklig. Gjør jobben som du er satt til å gjøre, og unngå samarbeid med disse så fremst du kan. Støtt deg på andre kollegaer. 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 Problemer er jo at man ser ting forskjellig. Nyutdannet og klar: Lært deg ting annerledes enn NN på 55år. Vært i jobben i 25år: Opparbeidet sine egne ruter som NN er trygg på, alltid gjort det slik. Jo lenger man har gjort en rutine jo verre er det å endre seg eller forbedre og fornye seg. Sammenligne det med de som skal ned i vekt, det er utrolig vanskelig for de fleste å gjøre denne endringen. Anonymkode: f411b...d9a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og vi eldre er drittlei alle jyplingene som kommer å skal endre hele bedriften uten å vite hva de snakker om. Som tror de vet best, er verdensmestere og som ikke lytter til folk som er mer erfarne. Det er ikke "bare" å gjøre sånn så blir alt så mye bedre. Kua har vært kalv og skjønner hvor dere kommer fra. Men man opparbeider seg erfaring og ser hva som er fornuftig og ikke. Kom gjerne med forslag, men ikke tro at det er veldig enkelt å rokke ved godt innarbeidede systemer. Anonymkode: 5e13a...74d Vel, mange av oss "nye" er også lei av redselen for den minste forandring og at ting går tregt. Greit nok at man har sine egne rutiner, men ser i mange tilfeller at det går supertregt sammenlignet med nyere og andre måter å gjøre ting på. Vi som er litt nyere i arbeidslivet har som regel et langt høyere prestasjonskrav enn de "gamle", som sitter godt i det med gode pensjonsordninger og trygge stillinger. Selv har jeg f. eks. 5 ansvarsområder på jobben, mens det vanlige for eldre kolleger er 1 til 2. 10-12 timers arbeidsdager er det ofte, mens mine eldre kolleger kommer sist og går først og unnlater ikke akkurat å ta ut så mange langhelger som overhodet mulig. Og da har jeg ikke engang begynt å snakke om det store antallet fraværsdager. Kollegaene vegg i vegg, er stadig vekk, noe som beløper seg til et tyvetalls fraværsdager hvert år, i tillegg til normal ferie. Så ja, mange av oss yngre er drit lei av arroganse, lathet og stahet fra eldre kolleger. Jeg innrømmer gjerne at jeg gleder meg til flesteparten er pensjonert slik at man får yngre og mer arbeidsvillig folk inn. Anonymkode: a95fb...c08 4
SunnivaOslo Skrevet 27. januar 2019 #13 Skrevet 27. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemer er jo at man ser ting forskjellig. Nyutdannet og klar: Lært deg ting annerledes enn NN på 55år. Vært i jobben i 25år: Opparbeidet sine egne ruter som NN er trygg på, alltid gjort det slik. Jo lenger man har gjort en rutine jo verre er det å endre seg eller forbedre og fornye seg. Sammenligne det med de som skal ned i vekt, det er utrolig vanskelig for de fleste å gjøre denne endringen. Anonymkode: f411b...d9a Nettopp. Disse folkene takler ikke endringer i rutiner og prosedyrer fordi det "alltid har vært sånn" som en annen også skriver i innlegg over her. Man skal selvfølgelig respektere og lytte til ideer fra de eldre og ikke være en sånn nyansatt som skal forandre alt første dagen på jobb, men dessverre så er det en stor del av de eldre som er svært vanskelige å ha med å gjøre.
Gent82 Skrevet 27. januar 2019 #14 Skrevet 27. januar 2019 Om ting fungerer og forandring ikke behøves, så trenger man ikke lage trøbbel. 3
SoWhat? Skrevet 27. januar 2019 #15 Skrevet 27. januar 2019 Skulle gjerne sett at Ts kom med eksempler. Stillingstittel har ikke så mye å si i befynnelsen. Det er erfaringer som er viktigst! Alltid faktisk. Det er veldig dårlige sosiale antenner å komme som nyutdannet og skal revolusjonere. Ikke heldig. Vi må lære først og fremst at teori er noe annet enn praksis. En kommer kanskje idealistisk og ivrig ut i jobb, og så oplever en at det er rutiner, arbeidsoppgaver osv som gjøres på det en selv ser på som avlegs og tungvint. Jeg tror at uansett bør en være noe ydmyk og observerende og lyttende den første tiden og en stund etterpå. Å lære seg det pluss å samarbeide med de mer rutinerte er utrolig viktig! Du virker i opposisjon Ts. Det er svært lite smart! Kanskje ikke så rart at nyutdannede sliter med å få faste stillinger, og at mange bedrifter legger vekt på erfaring. Når det er sagt, så fins de vanskelige erfarne også. Jeg fikk kritikk fordi jeg ikke spurte om noe spesielt. Jeg spurte ikke fordi jeg forsto, og det svarte jeg jo. Det var ikke så populært 🙂 en får bite litt i det sure eplet også, og det kunne ikke falt meg inn å opponere mot vedkommende. Litt får en finne seg i som nyutdannet og ansatt. 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #16 Skrevet 27. januar 2019 Helt enig med deg. Er snart 49 selv - god jobb i offentlig sektor. Mange hespetre på min alder og eldre. Alt skal være slik som det alltid har vært, og alt nytt er en trussel. Mange av kvinnene kan være svært ufine mot yngre kvinner som er penere og flinkere. Men, heldigvis unntak også 🙂 Anonymkode: 686c6...d90 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #17 Skrevet 27. januar 2019 Skrev egentlig en del, men velger å korte det ned til: JEG OGSÅ. Ser det kom noen litt sinte ytringer høyere oppe. Vel, jeg jobber ikke på en fin plass, jeg har ikke utdanning og teori i huet og ræva. Jeg jobber på en plass der gjennomsnittsalderen er 50+, og ingen er med på å dra opp gjennomsnittslønna i Norge. Jeg kom ikke på den plassen og krevde det og det, tenkte at jeg visste best. Jeg var opptatt av å lære. Men jeg har fått tildelt min plass. Alle andre er frie og kan surre og klø seg i ræva så mye de vil. Men når jeg gjør noe, eller ikke gjør noe, da baksnakkes det. Av de gamle! Det er så mye baksnakking på den arbeidsplassen at hele fylkets tenåringsjenter blir fulle av ærefrykt. Jeg spyr av jobben min. Jeg hater jobben min. Enkelte gamle og inntørka fossiler gjør det slik at jeg noen ganger har vondt i magen av å være på jobb. Men for all del, fortsett å tenk at bare fordi dere har vært der i 1000 år, så er dere automatisk mye bedre enn hvilket som helst menneske som tilfeldigvis ble født noen tiår etter dere. Anonymkode: 6ed98...a74
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #18 Skrevet 27. januar 2019 Jeg er i den posisjonen at bransjen jeg jobber i er på langt vei til å bli automatisert. Det gjør at de erfarne er nødt å lære av de yngre samtidig som de yngre må lære av de mer erfarne. De mer erfarne må slippe til de yngre å det går helt supert. Jeg vet godt hva jeg kan og ikke kan, og har masse å lære av de mer erfarne. Samtidig er jeg mer oppdatert på ny lærdom, teknologi osv. Men jeg har jobbet i yrker hvor man rett og slett må holde kjeft forde de "eldre" vet best (omsorgsyrker). Det er alltid et pes i starten. Ene stedet jeg jobbet sa de ikke hei engang før etter noen måneder. Man må rett å slett stå på å vise disse verdensmesterene at man duger, da får man respekt etterhvert å får "lov" å si sin mening. Jeg har satt noen slike "eldre damer" på plass. Det er ikke alltid at de mer erfarne har rett. Nyutdannede kommer ofte inn med nytt syn på ting og oftes mer oppdatert. Men det er heller ikke slik at nyutdannede er verdensmestere. Anonymkode: 557ec...5de 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #19 Skrevet 27. januar 2019 Jeg jobber som sykepleier, begynte å jobbe der jeg jobber nå for 4 år siden. I begynnelsen var jeg litt opptatt av å vise at jeg også hadde kunnskaper, kunne bidra med nye ting osv. Jeg opplevde en del sånne sure miner både fra erfarne sykepleiere, hjelpepleiere og assistenter. Så jeg begynte å være mer ydmyk. Sa ofte: «jeg tenker å gjøre sånn og sånn pga det og det, hva tenker du?». Da fikk jeg et mer saklig og begrunnet svar, og opplevde at de ble mildere i måten de henvendte seg mot meg. Noen ganger blir det selvsagt diskusjon, noen ganger blir vi enige og andre ganger ikke. Anonymkode: 30a5f...e6a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå