Gjest Brunette89 Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Jeg spør rett og slett om råd her , da vi er ganske nærme og kjøpe nybygg(prosjektert bolig av Hellevik hus) å egentlig er ganske blanke på dette området! hva burde man tenke på før kjøp? fordeler/ulemper med nybygg/prosjekterte boliger? hva skal man spørre om på visning ? takknemlig for all info !!! 😘
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Hei. Jeg kan ikke så mye om huskjøp, men har kjøpt leilighet i nytt prosjekt. Kjøpte da det ble lagt ut for salg. Har nylig flyttet inn. Gir råd utifra det: - les alt av dokumentasjon veldig nøye ! Ikke bare prospektet og de fine bildene, men alle offentlige planer som vedrører boligen/nærområdet, alt utbygger skriver både med liten og stor skrift. - har dere spørsmål i forkant av signering av kontrakt, gjør dette skriftlig. Om noe ikke stemmer i etterkant, hjelper hva som er sagt veldig lite. - hva koster det å gjøre tilvalg ? Her kostet det kr 400 å bare flytte en stikkontakt noen cm. Så kan du tenke deg hva det kostet å omgjøre f eks slagdør til skyvedør, endre på en vegg osv. - Hvilket valgmuligheter har dere innenfor standardleveransen med hensyn til fargevalg, kjøkkentyper, garderobe, gulv osv ? - Er det mulig å forhandle om ting inkludert i grunnprisen ? Hvis utbygger sliter med å få solgt, kan det være en mulighet. Tenk da på ting som der ønsker å gjøre noe med, og som ikke vil være enkelt å endre i etterkant, f eks dører, vegger, plassering av elektriske punkter osv. - Hvilket muligheter har dere for å følge med under utbyggingen ? Får dere kontinuerlig tilgang til boligen for å kontrollere at alt blir gjort i henhold til avtale, eller er det begrenset til noen svært få ganger (her fikk jeg komme inn totalt 3 ganger før overtagelse, og det ha vist seg at hyppigere adgang ville nok ha begrenset en del av de feil og mangler som er dukket opp etter innflytting). - Om dere går for dette, så husk å lese kontrakten veldig nøye før signering. Stemmer plantegninger, stemmer alle tall (f eks grunnlag for dokumentavgift), stemmer datoer ? Hvilket forbehold fremkommer i kontrakten ? Stemmer dette med det dere er informert om tidligere ? - Kjenner dere andre som har erfaring med utbygger ? Hvordan har oppfølgingen vært under selve utbyggingen, kvaliteter på bygget, utbyggers evne til å rette opp feil og mangler i etterkant. Hvordan er utbyggers økonomi ? Dere vil ikke komme i den situasjonen at utbygger plutselig ikke har økonomisk ryggrad til å fullføre, eller dekke inn for feil og mangler. Ja, nybygg er flott. Men i motsetning til ved kjøp av ferdig bygg, eller brukt, så vet du ikke hva du har kjøpt før du står med nøkkelen i hånd og endelig får tid til å gå over boligen nøye helt selv. Skal jeg være ærlig, tenker jeg noen ganger , nå i etterkant, at jeg skulle ønske jeg hadde ventet og heller kjøpt en av leilighetene som utbygger har igjen nå etter overtagelse. Da hadde jeg fått god tid til å se nøye på boligen, og mest sannsynlig også kunne forhandle meg frem til å bedre pris. Jeg ønsker dere lykke til. Husk at dere skal bruke masse penger, og skal jobbe hardt for å betale ned lånet. Så dere har full rett til å spørre og grave, og stille krav. Anonymkode: 3196f...471 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Mye bra som står over. I tillegg; - vær sikker på at dere får økonomisk kompensasjon dersom innflyttingsdato utsettes, det kan fort koste dere mye penger å måtte bo et annet sted en måned eller åtte. - hvis dere kjøper bolig i et planlgt byggefelt med fellesområder, sjekk hvordan utgifter skal fordeles mellom beboerne så dere ikke få noen overraskelser - være obs på hvor lenge utbygger er pålagt å endre feil. Jeg flyttet inn i en boligblokk som kun var 3 år gammel, og der viste det seg å være store konstruksjonsfeil på trappegangen som utbygger ble pålagt å ordne uten kostnad for oss, og de har også måtte fikse tak som er langt feil så det lekker, lekkasjeskader pga feil i bygging av yttervegger, og en del mindre ting. Nå har vi en styreleder som er beinhard og et stort boligbyggelag i ryggen, ellers hadde det nok blitt mye mer trøbbel med å få det fikset på utbyggers regning. - sjekk alt når der flytter inn. At gulvet er rett, at vinduene fungerer og ikke lekker, at heldekkende vinduer er sikkerhetsglass, at alle stikkontaktene fungerer, at kursene som er lagt opp tåler belastningen, at det renner vann i kranene og i dusjen, at det ikke er fuktig rundt disse områdene, at slukene er montert riktig, at lyset fungerer, at vifte på kjøkken og bad virker, at alle skapdører/skuffer kan lukkes opp og igjen, at arealet stemmer, lydisolasjon, størrelse på parkering osv. Mye lettere å få fikset ting som ikke funker før dere skriver under på overtagelse. Anonymkode: ede9e...510 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 I tillegg vil jeg tilføye : ved ferdig besiktigelse/overtagelse, ta med dere en fagperson (takstmann) til å gjennomgå boligen sammen med dere og vurdere at alt er etter gjeldende regelverk og standard. Oppdages feil skal disse taes bilde av, og utbedring avtales. Er feilene store, f eks skader på vinduer, hold tilbake penger. Hverken jeg eller anonym ovenfor ønsker å skremme dere vekk fra å kjøpe nytt, men siden det ofte er slik i prosjekt at kjøper har svært begrenset tilgang til boligen før overtagelse, er det veldig viktig å sikre seg både før en bestemmer seg, før kontrakt undertegnes og før boligen overtaes. Finner dere feil etter overtagelse, reklamer skriftlig og med bilder umiddelbart. Fordelen med nybygg er at Bustadsoppføringsloven gir dere som kjøpere bedre sikkerhet enn ved kjøp av brukt bolig, som selges etter avhendingsloven. Anonymkode: 3196f...471 1
Gjest Brunette89 Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 Wow her var det mange fine råd, takk 😘
Gjest Brunette89 Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 Hva er reglene når det gjelder hage ? Utbygger sier det medfølger hage , men er ulik størrelse på de ulike husene sine hager. ( eneboliger i kjede ) Vi har ikke hittil fått beskjed om hvor stor Hagen faktisk er på akkurat dette huset vi ønsker.
Splittbinders Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 11 minutter siden, Brunette89 skrev: Hva er reglene når det gjelder hage ? Utbygger sier det medfølger hage , men er ulik størrelse på de ulike husene sine hager. ( eneboliger i kjede ) Vi har ikke hittil fått beskjed om hvor stor Hagen faktisk er på akkurat dette huset vi ønsker. Det er, såvidt jeg vet, ingen regler for dette utover at det jo skal stå i kontrakten hvor stor tomt/hage er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå