Gå til innhold

Kombinere amming, pumpe og mme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å både amme, pumpe og gi nan?

Jeg har nettopp fått en baby, men sliter med ammingen og har fått så inderlig såre og vonde nippler av det. Jeg gruer meg til hver amming og slapper ikke av under ammingen.

Derfor ønsker jeg å pumpe meg og heller gi morsmelken på flaske. Tenkte også å gi mme i tillegg dersom det er tomt for pumpa melk. 

Er det noen ulemper med dette? Jeg ønsker jo også å amme i tillegg men jeg trenger den pausen slik at han ikke stadig har han hengende på di såre puppene..

Anonymkode: 23104...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjorde dette selv, fungerte veldig fint. Ingen sugeforvirring, og rundt 3-måneders alder var han blitt såpass god til å die at produksjonen tok seg nok opp til at vi kunne  kutte mme. 

Anonymkode: e6e3d...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde dette selv, fungerte veldig fint. Ingen sugeforvirring, og rundt 3-måneders alder var han blitt såpass god til å die at produksjonen tok seg nok opp til at vi kunne  kutte mme. 

Anonymkode: e6e3d...796

Pumpet du gjennom natten også eller hvordan gjorde du det?

Han her er knapt en uke gammel og jeg vil ikke ødelegge for min egen produksjon av melk. 

Når ammet du og når gav du flaske og pumpet og ga nan? (Mange spørsmål der hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at hvis du holder ut så blir ammingen bedre etter en stund, neste uke er det nok mye bedre enn i dag og det vil stadig bli bedre så lenge barnet har rett dietak 😊 jeg måtte knipe igjen øynene og bite sammen tenna for å ikke hyle en stund, plutselig en dag så var det ikke like ille 😊 mener selvfølgelig ikke at du ikke kan ta deg en pause med å pumpe og gi flaske av og til, men tror nok at det kommer til å ta lenger tid å herde brystknoppen til amming hvis du stadig pumper I stedet for å amme.. Hvis du altså ønsker å amme 😊 det er kun ment som et det-blir-bedre råd, ikke ta det som noe annet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kombinere amming og pumping meg kampsport er alltid vanskelig. Jeg har en venninne som var oppvokst i en familie der judoferdigheter var forventet (eller sterkt ønsket). Når hun fikk sitt første barn og startet med pumping, var det mange som reagerte på at hun ikke lenger fant tid til trening. Det gjorde henne tristere og endte opp med å få en grei kombo av polymorf psykose og fødelsdepresjon. Det endte uansett godt, for kidden klarte seg til tross samtidig som vinnerviljen slo inn for fult hos mor. Hun har gult belte nå, men satser høyt! Selv med en 2-åring. Det er ganske bra! :)

Anonymkode: e0ebe...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops! Sorry! Jeg så "MMA", men du skrev "mme". Beklager

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Vil bare si at hvis du holder ut så blir ammingen bedre etter en stund, neste uke er det nok mye bedre enn i dag og det vil stadig bli bedre så lenge barnet har rett dietak 😊 jeg måtte knipe igjen øynene og bite sammen tenna for å ikke hyle en stund, plutselig en dag så var det ikke like ille 😊 mener selvfølgelig ikke at du ikke kan ta deg en pause med å pumpe og gi flaske av og til, men tror nok at det kommer til å ta lenger tid å herde brystknoppen til amming hvis du stadig pumper I stedet for å amme.. Hvis du altså ønsker å amme 😊 det er kun ment som et det-blir-bedre råd, ikke ta det som noe annet 😊

Takk for råd❤️

Jeg tror ikke jeg har rett ammeteknikk så skal kontakte ammehjelpen og helsestasjonen og håper å få litt hjelp. Holder rett og slett ikke ut når han skal ha pupp så ofte og det gjør så vondt. Jeg kjenner det river langt bak i ryggen hver gang han tar ett dietak..

Jeg ønsker å amme i tillegg men slik det er nå så er det rett og slett ikke verdt det, da pumper jeg heller og gir det, men håper jo jeg får hjelp til å gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd❤️

Jeg tror ikke jeg har rett ammeteknikk så skal kontakte ammehjelpen og helsestasjonen og håper å få litt hjelp. Holder rett og slett ikke ut når han skal ha pupp så ofte og det gjør så vondt. Jeg kjenner det river langt bak i ryggen hver gang han tar ett dietak..

Jeg ønsker å amme i tillegg men slik det er nå så er det rett og slett ikke verdt det, da pumper jeg heller og gir det, men håper jo jeg får hjelp til å gjøre det riktig.

Null problem! Glad for å hjelpe! Har du vipps?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Null problem! Glad for å hjelpe! Har du vipps?

😅 Tosk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd❤️

Du...Jeg er 90% sikker på at det er utdrivingsrefleksen din som er vond, ikke selve sugingen.  Sånn hadde jeg det å. Men det går gradvis over ett par uker og tilslutt merker du nesten ikke at baby dier. Ammingen må bare komme skikkelig i gang. Ammeskjold hjalp veldig for meg iallefall. Selv om smerten ikke forsvant fordi det var utdrivingsrefleksen som var vond, så ble smerten annerledes. 

Anonymkode: 04ac5...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det helt likt. Hos meg var det utdrivningseffekten som var vond. De første 2-3 takene. Det kjente ut som det ble satt nåler rett i niplene. Jeg gruet meg til hver amming, men jeg holdt ut og det varte i ca. 3 uker. Etterpå der så kjente jeg ikke noe i det hele tatt, og ammingen ble en fin opplevelse. 

Jeg ville råde deg til å holde ut. Å begynne med mme kan gjør at du ikke får nok melk og at babyen blir sugeforvirret. Melken kommer mye fortere i flaske enn den gjør med pupp, og når babyen blir vandt med flaske så kan det være at h*n ikke vil ha pupp lengre. 

Kroppen produserer melk etter etterspørsel, så du risikere å miste melken da. Og når du pumper så får du ikke alt melken ut, siden babyen klarer å få tak i mye mer melk enn pumpen gjør. 

Men du må nesten velge selv hva du vil, hva som er viktigst for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner du med mme så tidlig vil produksjonen din bli for lav og du risikerer raskt å være i en ond sirkel der du må gi mer og mer mme (fordi babyen gradvis trenger mer melk de neste ukene). Det kan gå fint, men dessverre kan det også bli krevende. Det er enklere å introdusere mme etter produksjonen har stabilisert seg. 

Ring gjerne en ammehjelper (du kan avtale tid på sms så du slipper å ringe ørten stykk før du får svar) i dag, så du kan få en god "slagplan". Har sykehuset ditt ammepoliklinikk? Du kan få hjelp der også. 

Hvis du gir flaske, husk langsom flaskemating! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pumpet du gjennom natten også eller hvordan gjorde du det?

Han her er knapt en uke gammel og jeg vil ikke ødelegge for min egen produksjon av melk. 

Når ammet du og når gav du flaske og pumpet og ga nan? (Mange spørsmål der hehe)

Jeg fullammet, men pumpet for å ha melk til pappa om jeg måtte noe uten baby. Det kom lite melk ved pumping i starten selv om jeg hadde masse melk og baby la på seg 0,5 kg i uka en periode, men ved å pumpe 15 minutter 2 ganger om natten og 3 ganger om dagen så eksploderte det. Pumpet opptil en liter melk om dagen😅

Hadde Medela Double Swing og kjøpte sånn spesial bh som holdt de på plass slik at jeg hadde hendene fri mens pumpen gikk. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...