AntiBullshit Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Jeg ble truet med oppsigelse av daglig leder fordi jeg ikke kunne garantere at jeg ville være tilgjengelig for å jobbe hele sommeren. Jeg har jobbet på denne arbeidsplassen i flere år, og hver sommer har jeg hatt «sommerjobb» en annen plass fordi de ikke har kunnet tilby meg nok jobb om sommeren. Det har fungert helt fint fram til nå. I år har de bestemt seg for at de trenger meg hele sommeren og krever at jeg skal være tilgjengelig utover stillingsprosenten min, hvis ikke mister jeg jobben. Jeg vet at de ikke kan si meg opp på dette grunnlaget ettersom jeg har sagt at jeg fint kan jobbe tilsvarende stillingsprosenten min, bare ikke mer. Daglig leder påstår at jeg er pliktig å være tilgjengelig i ferier (jobber deltid), men det står det ingenting om i kontrakten. Videre har daglig leder sagt at dersom jeg søker ferie for å jobbe på «sommerjobben» blir h*n å avslå søknaden på bakgrunn av at jeg skal jobbe en annen plass. Synes det er utrolig ubehagelig å bli behandlet på denne måten. Når jeg sier at arbeidsgiver ikke kan legge seg borti hva jeg skal i mine feriedager får jeg beskjed om at det kan de. Har daglig leder lov til å true ansatte med oppsigelse fordi de ikke ønsker å jobbe utover avtalt stillingsprosent?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 Selvsagt ikke! Meld deg inn i fagforening med en gang!! Anonymkode: 2de32...02b 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 Sånne arbeidsgivere skulle fått snakke med knyttneven utenfor Anonymkode: f1693...922 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #5 Skrevet 26. januar 2019 Ikke så lenge det ikke er spesifisert noe om det i kontrakten Anonymkode: 5d28b...ea1 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #6 Skrevet 26. januar 2019 De kan fint nekte deg å jobbe et annet sted i ferien din. Da det kan gjøre deg sliten og/eller syk etter endt ferie og følge med sykmelding. Derimot kan de ikke true med oppsigelse, det er ulovlig Anonymkode: 3f93b...891 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #7 Skrevet 26. januar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan fint nekte deg å jobbe et annet sted i ferien din. Da det kan gjøre deg sliten og/eller syk etter endt ferie og følge med sykmelding. Derimot kan de ikke true med oppsigelse, det er ulovlig Anonymkode: 3f93b...891 Ts jobber deltid hos dem, hvordan kan de nekte en person å jobbe andre steder hvis man trenger økt stillingsprosent? —-//// Høres dog ut som de kommer til velge deg bort hvis du skulle ønske å øke prosenten der, siden de tydeligvis ikke skjønner hva deltid betyr og innebærer... Anonymkode: 5d28b...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 Se deg om etter ny jobb. Og om du ønsker å være skikkelig bitchy slutter du rett før sommerferien. Sånne arbeidsgivere bør få seg en på trynet. Dette er ikke lov. Anonymkode: 355c6...371 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts jobber deltid hos dem, hvordan kan de nekte en person å jobbe andre steder hvis man trenger økt stillingsprosent? . Anonymkode: 5d28b...ea1 Bierverv, kanskje? Kan ikke si deg opp på det grunnlaget, men mange prøver seg og trikser med det de kan, feks at det står i kontrakten at du skal stille opp ekstra i ferier, hvilken jobb du hadde først, de har kanskje ikke noe med hva du skal gjøre i ferien men de kan fortsatt avslå søknaden, osv osv osv. Mye shitty der ute:) Anonymkode: 60910...032 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå