AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Har en gutt som blir 1 år i midten av Mars. Fristen for å søke til hovedopptaket er 1 Mars. Nå mottar jeg overgangsstønad og er pliktlig til å søke oppstartsdato dagen han fyller 1 år, dvs i midten av Mars. Men så står det følgende på kommunens nettside: « Tilbud om plass i hovedopptaket sendes i to opptaksrunder. I 2019 er datoene 19. mars og 9. april. Alle søkere med rett til plass, og som ikke har plass fra før, vil få tilbud om plass i hovedopptaket. Retten til plass gjelder gjelder fra august. « Er det sånn at han begynner i August da eller kan han få plass når som helst etter Mars og månedene frem til sommeren mtp på ønskede oppstartsdato i søknaden? Hvordan prioriteres han? Håper jeg kan ha han hjemme til August. Han er så liten enda Anonymkode: d82c9...950
Belima Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Sånn jeg forstår det så er hovedopptaket 19. mars og foreldre får beskjed om hvilken barnehage de har fått plass i. Neste i april, så får resten av foreldrene beskjed om hvilken barnehage de har fått plass i. Ikke alle får førstevalget sitt, så da blir det sånn. Alle barna starter i august.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 3 minutter siden, Belima skrev: Sånn jeg forstår det så er hovedopptaket 19. mars og foreldre får beskjed om hvilken barnehage de har fått plass i. Neste i april, så får resten av foreldrene beskjed om hvilken barnehage de har fått plass i. Ikke alle får førstevalget sitt, så da blir det sånn. Alle barna starter i august. Det var det lurte og håpte på. At han starter i August. Takk for svar Anonymkode: d82c9...950
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 7 minutter siden, Belima skrev: Sånn jeg forstår det så er hovedopptaket 19. mars og foreldre får beskjed om hvilken barnehage de har fått plass i. Neste i april, så får resten av foreldrene beskjed om hvilken barnehage de har fått plass i. Ikke alle får førstevalget sitt, så da blir det sånn. Alle barna starter i august. Hovedopptaket er i august, men svar på søknader sendes ut i to puljer (mars og april) Ts, sønnen din har da altså ikke krav på plass før hovedopptaket, men kan få plass før om noe blir ledig. Husk at du kan få kontantstøtte fra han er 13 mnd til han begynner i barnehagen, 7500 i mnd. Anonymkode: f0f11...447
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #5 Skrevet 26. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var det lurte og håpte på. At han starter i August. Takk for svar Anonymkode: d82c9...950 Dersom du setter ønsker oppstart i mars kan han få tilbud om plass om det blir noe ledig før august. Du er da med i et løpende opptak i tillegg til hovedopptaket. Anonymkode: f0f11...447
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #6 Skrevet 26. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedopptaket er i august, men svar på søknader sendes ut i to puljer (mars og april) Ts, sønnen din har da altså ikke krav på plass før hovedopptaket, men kan få plass før om noe blir ledig. Husk at du kan få kontantstøtte fra han er 13 mnd til han begynner i barnehagen, 7500 i mnd. Anonymkode: f0f11...447 Åå! Det var veldig godt at du minte meg på kontantstøtte. Det er 2 måneder saksbehandlingstid på å søke kontantstøtte her jeg bor. Når blir det riktig å søke? Anonymkode: d82c9...950
Glitnir Skrevet 26. januar 2019 #7 Skrevet 26. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du setter ønsker oppstart i mars kan han få tilbud om plass om det blir noe ledig før august. Du er da med i et løpende opptak i tillegg til hovedopptaket. Anonymkode: f0f11...447 Jepp!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #8 Skrevet 26. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åå! Det var veldig godt at du minte meg på kontantstøtte. Det er 2 måneder saksbehandlingstid på å søke kontantstøtte her jeg bor. Når blir det riktig å søke? Anonymkode: d82c9...950 Du kan ikke søke før barnet er fylt ett år. Anonymkode: e1c6c...792
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #9 Skrevet 26. januar 2019 Jeg fikk barnet mitt inn i barnehage nå i januar, søkte langt etter søknadsfristen, men han fikk plass fra han var 11 måneder. Anonymkode: 803e7...9a8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en gutt som blir 1 år i midten av Mars. Fristen for å søke til hovedopptaket er 1 Mars. Nå mottar jeg overgangsstønad og er pliktlig til å søke oppstartsdato dagen han fyller 1 år, dvs i midten av Mars. Men så står det følgende på kommunens nettside: « Tilbud om plass i hovedopptaket sendes i to opptaksrunder. I 2019 er datoene 19. mars og 9. april. Alle søkere med rett til plass, og som ikke har plass fra før, vil få tilbud om plass i hovedopptaket. Retten til plass gjelder gjelder fra august. « Er det sånn at han begynner i August da eller kan han få plass når som helst etter Mars og månedene frem til sommeren mtp på ønskede oppstartsdato i søknaden? Hvordan prioriteres han? Håper jeg kan ha han hjemme til August. Han er så liten enda Anonymkode: d82c9...950 Må du være i aktivitet mens barnet ikke skal begynne i bhg? eller har du rett til å være hjemme med ham samtidig som du mottar både overgangsstønad og kontantstøtte? Anonymkode: c32a9...925
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Må du være i aktivitet mens barnet ikke skal begynne i bhg? eller har du rett til å være hjemme med ham samtidig som du mottar både overgangsstønad og kontantstøtte? Anonymkode: c32a9...925 Kan søke fritak for aktivitetsplikt til han får barnehageplass ved å fremvise dokumentasjon på når han begynner. Så om han begynner i August, kan jeg være hjemme og motta både overgangsstønad og kontantstøtte frem til da. Om han får plass FØR August og går full tid, er det kun overgangsstønad jeg får og da må jeg være i minst 50% aktivitet. Anonymkode: d82c9...950
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan søke fritak for aktivitetsplikt til han får barnehageplass ved å fremvise dokumentasjon på når han begynner. Så om han begynner i August, kan jeg være hjemme og motta både overgangsstønad og kontantstøtte frem til da. Om han får plass FØR August og går full tid, er det kun overgangsstønad jeg får og da må jeg være i minst 50% aktivitet. Anonymkode: d82c9...950 ok jeg skjønner, men er det vannlig at barnehagene kan tilby ett plass til barn som fyller ett år feks i Mars? Anonymkode: c32a9...925
Ariam Skrevet 27. januar 2019 #13 Skrevet 27. januar 2019 Det vanlige er vel at man søker plass i hovedopptaket 1.mars. Men plassen gjelder fra 1. August, da den plassen barnet får ofte brukes av et annet barn fram til det barnet skal på feks skole. Du skriver vel også dato for ønsket oppstart i søknaden.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #14 Skrevet 27. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: ok jeg skjønner, men er det vannlig at barnehagene kan tilby ett plass til barn som fyller ett år feks i Mars? Anonymkode: c32a9...925 Kommer helt an på hvor man bor hvor god dekning det er, noen steder har alltid ledig plass. Andre steder kan det være at et barn flytter feks, så det blir ledig. Anonymkode: f0f11...447
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå