AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Ifjor sommer fant jeg noe som jeg trodde var tørre kubber som noen hadde kastet rett nedenfor huset her (folk tømmer hageavfall ned en skrent mot naboens jorde). Jeg hogde dem opp og har latt dem ligge opphogd siden i sommer, men de virker fortsatt tunge selv om veden slett ikke er rå og ikke var det når jeg hogde dem opp. Nå er jeg usikker på om de faktisk fortsatt er litt rå eller om de har blitt så tørre som de kan bli. Det ser ut som gran, men ikke vanlig gran, barken er akkurat som gran, og veden inni er rødlig, og så spraker det litt når de brenner. Kan det være edelgran, og kan jeg brenne det? Tar det lengre tid å tørke enn annen ved? Har det mere olje i seg, kan det være derfor de er tyngre? Anonymkode: 79297...a5a
Djungelvrål Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Det er bare å prøve. Et tips er å slå kubbene mot hverandre. Hører du en hul lyd, er det tørre.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 Er veden fuktig, avgir den bare mindre varme enn om den er tørr. Spraker den, kan det komme gnister, så du bør ha en gnistfanger, om det er åpen peis, og du ikke sitter og følger med på fyringen. Anonymkode: 87aa7...ff0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå