AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Noen mener at man bare må snakke til babyer når de ser på deg, virker som at de vil ha kontakt, er rolige osv. Når de ser vekk må du ta en pause, og så snakke når de finner blikket ditt igjen. Men de kan vel se vekk litt selv om de ikke har fått nok? Og det må da være greit at den voksne prøver å oppnå kontakt? Jeg var forberedt på å snakke masse til babyen om alt mulig, og ofte. Synes det virker mest fornuftig med tanke på språklæring. Skal det kun skje når baby søker blikket blir det ikke såå mye av det. På stellebordet ligger hun f.eks å ser på en plante. Hvis jeg ikke snakker og prøver å få kontakt blir hun gjerne liggende å se på den. Jeg har så langt snakket ganske mye. Tar litt pauser så baby får "svare" osv. Men har altså nå hørt om overstimulering. Og lurer litt da... Ang. å trene nakken: Jeg hang meg litt opp i 5 min fordelt utover dagen. Det gjaldt jo bare helt i starten. Så nå har baby ligget altfor lite på magen og reist opp nakken (hun er 8 uker). Hun virker ganske sterk, holder hodet oppe når jeg går med henne på armen osv. Nå er vi mer igang da, men blir ikke så mye som anbefalt. Man skal helst vente til en time etter mating og når baby er fornøyd. Hun sover mye, ammer mye, har litt mageknip, og plutselig er det leggetid. Det blir litt magetid i forbindelse med bleieskift. Og litt ellers. Noen ganger ligger hun bare på magen med hodet til ene sida. Løfter hodet litt, og så ned igjen og blir liggende. Andre ganger ligger hun en stund med hodet opp, tar pause, opp igjen, pause osv. mens hun pludrer og smiler.. Hvordan løser dere disse tingene? Døgnet skulle hatt mange flere timer for å gjøre alt man burde gjort. Hva er det aller viktigste å få gjort iløpet av dagen? Anonymkode: f5570...be8
Gjest nicecar Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Jeg snakker med henne gjennom hele dagen og hun stråler hver gang jeg dedikerer pratingen til henne. Hva gjelder nakketreningen så tar jeg det på morgenen etter første bleieskift, da er hun i godt humør.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 Ikke overtenk, disse tingene går stort sett av seg selv babyen din er jo veldig liten ennå Nakketrening kan man også gjøre ved å bære babyen med magen ned eller la baby ligge oppå deg. Jeg er ikke så nøye med å vente en time etter mat ihvertfall, side baby spiser ganske ofte, ofte blir det litt gulp men men Snakking gjør jeg når det føles naturlig, men snakker ikke nonstop til baby. Da hadde jeg blitt sprø i hodet og sikkert baby også. Når baby prater til meg så svarer jeg og ellers prater og spør jeg litt som om hun var et "vanlig menneske"liksom. Man snakker jo ikke konstant til eldre barn eller voksne heller Anonymkode: 2d55c...a00 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 16 minutter siden, nicecar skrev: Hva gjelder nakketreningen så tar jeg det på morgenen etter første bleieskift, da er hun i godt humør. Hvor lenge? Hvor gammel er hun? Babyen min er også i godt humør på morgenen, men 20min i slenger går jo ikke. Anonymkode: f5570...be8
Gjest nicecar Skrevet 26. januar 2019 #5 Skrevet 26. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge? Hvor gammel er hun? Babyen min er også i godt humør på morgenen, men 20min i slenger går jo ikke. Anonymkode: f5570...be8 Så lenge hun vil og orker. Hvis hun gir tegn på at hun ikke vil mer så plukker jeg henne opp med en gang. Er snakk om noen minutter om gangen. Jenta mi er 2,5 måneder.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #6 Skrevet 26. januar 2019 34 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge? Hvor gammel er hun? Babyen min er også i godt humør på morgenen, men 20min i slenger går jo ikke. Anonymkode: f5570...be8 Ikke 20 min sammenhengende så tidlig! Da jeg var på 3 mnd kontroll sa helsesøster at noen minutter 5-7 ganger om dagen var fint på den alderen. Nå er vår 4 mnd, ligger stort sett 5 minutter av gangen før hun begynner å prøve snu seg ellr blir utålmodig, men det går lenger og lenger tid før hun klager og nå klarer hun å gripe ting når hun ligger på magen og begynner å "fly" så da blir det morsommere å ligge sånn Anonymkode: 2d55c...a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå