Gå til innhold

Å bruke penger på å reise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du det er en av de bedre tingene man kan bruke penger på, og føler du at du får mye igjen for de pengene som går med til det? Er minnene man sitter igjen med verdt det? 

Anonymkode: fe7a3...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man føler man får mye igjen for det kommer jo an på om man liker og reise, og at man reiser til steder man trives på, og sammen med folk man liker(et. alene om en foretrekker det) :) Personlig elsker jeg å reise, helst i selskap av en internasjonal gruppe, så det ikke bare blir "to nordmenn på tur." Og selv om jeg har besøkt typiske turiststeder som London, Praha, Roma osv., var det de litt mer ukonvensjonelle stedene jeg likte bedre(uten at det er kjempemerkelige steder). Så for meg er dette en av de beste tingene jeg kan bruke penger på:)

Anonymkode: 5392f...0ab

• Liker 2
Skrevet

Reiser mye i både Norge og Europa. Det er ikke verdt pengene, har jeg kommet til. 

Anonymkode: d0460...d02

Skrevet

Når man skal bo steder og det koster 1000 kr + i døgnet for å bo i en leilighet syns jeg ikke det er verdt det.  Man er på stranda på dagen og ute å spiser på kvelden.  Man sover, spiser frokost, dusjer og steller seg der man bor.  Skal man feriere i 14 dager må man da ut med over 14 000 kr. Irriterende

Skrevet

Reise og opplevelser synes jeg det er vært å bruke penger på, men da ikke to uker i syden. I Europa er det langhelger som gir mest, ellers reise rundt i andre land. Asia, Afrika, sør amerika. Lange turer med mye opplevelser 

• Liker 1
Skrevet

Ja, bruker heller penger på reiser enn dyr bil eller dyre møbler for eksempel :) minner er viktigere for meg enn pene ting. 

Anonymkode: f0b7c...c92

• Liker 4
Skrevet

Det kommer jo an på om du liker nye steder, oppleve andre kulturer, se annen arkitektur, museum og ha matopplevelser fra landet du er i. Kunne ikke falt meg inn å bruke mange penger på en syden-tur. Dit kan en reise billig for å bare slappe av om en trenger det. Bedre å oppleve litt mer ukjente og eksotiske steder! Klart det er verdt det da. Beste med ferie er likevel at det er så utrolig avslappende. En slipper å forholde seg til noe annet enn i øyeblikket. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en av de bedre tingene å bruke penger på, men ikke bare å reise til turiststeder, men å virkelig oppleve andre kulturer. Det er livsutdanning! 

Anonymkode: 12ef6...2be

• Liker 1
Skrevet

Ja, på alle måter. Prioriterer 100 - 200 000 på reise i året. Hadde vi hatt mer tid/fri ville vi reist enda mer. 

Da til nye steder, nye opplevelser, annerledes mat. Drar aldri et sted for å ligge på stranda i to uker, er i det hele tatt sjelden på et sted mer en 2-4 netter. 

Anonymkode: 8ffe2...fe3

• Liker 2
Gjest Lily_88
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Synes du det er en av de bedre tingene man kan bruke penger på, og føler du at du får mye igjen for de pengene som går med til det? Er minnene man sitter igjen med verdt det? 

Anonymkode: fe7a3...d00

Definitivt verdt å reise, hvis man er eventyrsøkende og er interessert i resten av verden.

Jeg og mannen har spart litt, men resten av pengene har vært brukt til reise når vi har hatt 5 uker + helligdagsfri. Vært på alle kontinenter, lært mye av kulturer og språk, og har ukentlig kontakt med forskjellige folk over hele verden. Neste tur blir til Australia, der skal vi bo hos en vi kjenner noen dager, så skal han hjelpe oss med sightseeing osv 😃

Jeg har en grønn sofa-gruppe, pyntet litt med ting vi har kjøpt på turer, og har minimalt med stuff. Mamma blir gæren når hun ser at jeg ikke "styler" huset med ting og tang, kjøper nye klær hele tida, osv....men jeg vil heller bruke penger på dykkeltur til Asia, backpacke igjennom Sør-Amerika..

Så nettopp et gammelt ektepar som skulle reise og kose seg; en av dem ble alvorlig syk og kan ikke gå ut døra en gang 😶 reis mens man kan!

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor en drar. Har en sett én by, har en sett alle, og spise, det kan jeg gjøre hjemme. Og ligge og slappe av, det foregår billigere og bedre i senga enn i sanden.
Derimot kjørte jeg en sommer til Finnmark og kjørte overalt (nå ja, ikke i alle gatene i byene, men ellers var jeg overalt der bilen gikk. Det var i høyeste grad verdt alle pengene, og noe en kan leve på lenge!

Anonymkode: 3cfa5...fb8

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Om man føler man får mye igjen for det kommer jo an på om man liker og reise, og at man reiser til steder man trives på, og sammen med folk man liker(et. alene om en foretrekker det) :) Personlig elsker jeg å reise, helst i selskap av en internasjonal gruppe, så det ikke bare blir "to nordmenn på tur." Og selv om jeg har besøkt typiske turiststeder som London, Praha, Roma osv., var det de litt mer ukonvensjonelle stedene jeg likte bedre(uten at det er kjempemerkelige steder). Så for meg er dette en av de beste tingene jeg kan bruke penger på:)

Meg over. Kan legge til at hvor dyrt det blir kommer an på hvor man reiser, hvordan man bor, hvor man lander om man tar fly etc. Jeg dro på 11-dagers ferie rundt om i europa i sommer. Boplass, kollektivtransport og flybiletter, ble totalt på 6000kr. Så kom maten på toppen(liker ikke shopping så gir meg ikke noe å bruke penger på det), så det var ikke en dyr ferie for å si det sånn.

Skrevet
11 timer siden, Peonjenta skrev:

Når man skal bo steder og det koster 1000 kr + i døgnet for å bo i en leilighet syns jeg ikke det er verdt det.  Man er på stranda på dagen og ute å spiser på kvelden.  Man sover, spiser frokost, dusjer og steller seg der man bor.  Skal man feriere i 14 dager må man da ut med over 14 000 kr. Irriterende

På stranda på dagen?

Det finnes ganske mye annet å gjøre enn det da. Tenk så mange ting du kan delta på rundt i verden.

Verden er større enn granka og chartertur.

Anonymkode: a57ac...72e

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Lily_88 skrev:

Definitivt verdt å reise, hvis man er eventyrsøkende og er interessert i resten av verden.

Jeg og mannen har spart litt, men resten av pengene har vært brukt til reise når vi har hatt 5 uker + helligdagsfri. Vært på alle kontinenter, lært mye av kulturer og språk, og har ukentlig kontakt med forskjellige folk over hele verden. Neste tur blir til Australia, der skal vi bo hos en vi kjenner noen dager, så skal han hjelpe oss med sightseeing osv 😃

Jeg har en grønn sofa-gruppe, pyntet litt med ting vi har kjøpt på turer, og har minimalt med stuff. Mamma blir gæren når hun ser at jeg ikke "styler" huset med ting og tang, kjøper nye klær hele tida, osv....men jeg vil heller bruke penger på dykkeltur til Asia, backpacke igjennom Sør-Amerika..

Så nettopp et gammelt ektepar som skulle reise og kose seg; en av dem ble alvorlig syk og kan ikke gå ut døra en gang 😶 reis mens man kan!

For min del prioriterer jeg både reise og hjem. Men får jo flotte møbler nærmere gratis på finn. :) Kjøper sjelden noe nytt. 

• Liker 1
Gjest Lily_88
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

For min del prioriterer jeg både reise og hjem. Men får jo flotte møbler nærmere gratis på finn. :) Kjøper sjelden noe nytt. 

Alt er billig fra finn, mamma blir gal av at jeg ikke kjøper nytt, kjøper det som er interessant, personlig, osv.Blir litt fornærmet, er ikke et hjem bedre at det er personlig liksom..? 🤔

Endret av Lily_88
Skrevet

Reise er det desidert beste å bruke penger på 😃

Mulig IVF hopper opp på førsteplass etterhvert, men jeg elsker å reise 😃

• Liker 1
Skrevet

Det som kan være kipt med reising er at man bruker relativt mye penger på kort tid. Og da må man jo veie opp for om det er verdt det, tank bare på alt man kunne gjort, kjøpt og unnet seg om ble hjemme isteden. Hvor mange kafeturer, resturantbesøk, god mat, klær, oppgradering av bolig, fint interiør, vinflasker, opplevelser med barna, kino, attraksjoner, restaurant, skogsturer, teknisk museum osv. Man kan gjøre ganske mye av dette i løpet av et år for den summen man gjerne svir av på en kort ferie.

Anonymkode: f638e...582

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som kan være kipt med reising er at man bruker relativt mye penger på kort tid. Og da må man jo veie opp for om det er verdt det, tank bare på alt man kunne gjort, kjøpt og unnet seg om ble hjemme isteden. Hvor mange kafeturer, resturantbesøk, god mat, klær, oppgradering av bolig, fint interiør, vinflasker, opplevelser med barna, kino, attraksjoner, restaurant, skogsturer, teknisk museum osv. Man kan gjøre ganske mye av dette i løpet av et år for den summen man gjerne svir av på en kort ferie.

Anonymkode: f638e...582

For oss er det så enkelt som å ha en bil i stedet for to, den ene klarer seg med elsykkel til jobb. Og å ikke makse boliglånet. 

Da har vi både råd til å reise mye, spise godt, dyre viner, og alt annet familien ønsker å unne seg. 

Trur mange undervurderer hvor mye det å kjøre fine biler, og å bo så dyrt som mulig, egentlig koster. Kafeturer, interiør og opplevelser er kroner og øre, bil og hus er tusenlapper. 

Anonymkode: 8ffe2...fe3

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Absolutt. Verden er så stor, og mangfoldet så enormt, så jeg ville ikke vært foruten de minnene. Hadde jeg hatt råd så hadde jeg sagt opp jobben og reist verden rundt til jeg var tom for penger.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja. Jeg prioriterer reise over andre ting.

Jeg elsker å reise, jeg reiser helst sammen med samboer eller alene. Jeg liker ikke å reise i grupper eller lignende. Jeg liker kombinasjonen av å reise til land/steder jeg vet jeg trives i, samtidig som jeg liker å oppdage nye steder. Favoritten er England, hvor vi har reist på kryss og tvers. Samtidig elsker jeg London, så jeg liker å kombinere en ferie med steder jeg kjenner med steder jeg aldri har vært. ;) 

Jeg liker å se nye steder og oppleve nye kulturer, samtidig som jeg også liker det velkjente, trygge og avslappende. :) Vi brukte vel 150 000 kr på reiser i fjor. Vi bruker nok ikke like mye i år, men en del penger blir det. ;) 

Endret av SPOCA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...