Chickenwings85 Skrevet 26. januar 2019 #1 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Hei. BEKLAGER mye mas fra meg! Har skrevet flere innlegg her inne ang. såre brystvorter, pumping, flaskemating og generellt ammeproblemer. Føler problemene aldri sier stopp når det gjelden denne ammingen!!! Har nå den siste uka lagt bort pumpingen til fordel for ammingen. Problemet nå er bare at jeg har så sykt mye melk og sliter med overproduksjon. Baby glupsker i seg, og det renner fra munnvikene hans når han dier. På natta våkner jeg opp med knallharde bryst og jeg blir glad når han endelig våkner (han kan sove i 3-5timer på natta). Jeg er redd for tette melkekanaler og/eller brystbetennelse, men vil likevel ikke begynne på igjen med den pumpingen. Når det gjelder tilbud og etterspørsel når det gjelder melkeproduksjon så blir jo det helt feil med den pumpingen. I underkant av 5min så får han i seg 100ml (ett bryst, skjønner da at han ikke vil ha begge). 100ml er det han vanligvis spiser på et måltid. Bæsjebleiene har også økt. Nei gud, jeg trenger råd igjen jeg altså. Den ammingen altså. Hva gjør man med for mye melk? Skal jeg bare fortsette å amme med tålmodighet om at produksjonen skal matche babyen? Eller bør jeg pumpe i tillegg? Noen andre som har samme problem? Baby er 8uker Endret 27. januar 2019 av Chickenwings85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #2 Del Skrevet 26. januar 2019 Hvor gammel er babyen? Jeg har hatt det sånn i starten før det har regulert seg, så man kan ha litt is i magen. Begynner det gjøre vondt eller bli rødt, så ville jeg pumpet vekk den verste sprengen. Anonymkode: 65679...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 26. januar 2019 Forfatter #3 Del Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er babyen? Jeg har hatt det sånn i starten før det har regulert seg, så man kan ha litt is i magen. Begynner det gjøre vondt eller bli rødt, så ville jeg pumpet vekk den verste sprengen. Anonymkode: 65679...91b 8 uker 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #4 Del Skrevet 26. januar 2019 Jeg er ikke noen ekspert, men ville lagt bort pumpa. Har hørt at man bør la barnet få fra den ene puppen hver gang det vil spise, iløpet av 3 timer. Og så fra den andre iløpet av de 3 neste timene, og så fortsette annenhver gang. Jeg prøvde det litt, men gikk over til å bare fortsette som før: Amme fra puppen som der og da virker fullest. Og hvis baby bare spiser litt får den fra samme litt senere. Pumping vedlikeholder jo produksjonen. Og jeg er redd pumpene ikke er bra for brystene. De strammer jo litt.. Ikke før den siste uka ca har det stabilisert seg litt hos meg (9,5 uker). Nesten redd for at det var for lite melk, men det er det ikke. Det renner ikke like mye, og brystene er stort sett bare harde når det går 5-6timer uten amming på natten. Skal ikke mye spising til før det føles bedre. Det tok lenger tid enn antatt, men nå stemmer produksjon og etterspørsel ganske bra. Jeg bruker engangsinnlegg i bhen, ullsinglett og gjerne ullgenser. Jeg tenkte at med min flaks får jeg betennelse, men det funker hittil holde brystene varme. For å unngå at bh og andre klær ble våte, satt jeg ofte med begge puppene ute før det sluttet å renne så fælt. Gjør det fortstt noen ganger. Da er det greit å ga god temp i rommet, og ha klut/annet over brystet som gjør at det ikke blir kaldt og som samler opp melk Anonymkode: 271d2...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #5 Del Skrevet 26. januar 2019 Anbefaler forresten Purelan salve for brystvortene. Ikke bare en liten bit, men en grei dæsj! Den kan brukes flere ganger daglig. Uten den hadde det stått dårlig til med meg. Føler brystvortene ble herda ca samtidig som melka stabiliserte seg. Jeg gruet meg til hver amming og gråt av smerte noen ganger når babyen sugde seg på en stund. Lenge siden det ble bedre da Anonymkode: 271d2...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 26. januar 2019 #6 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) Som vanlig - sjekk ammehjelpen.no. Der står metoden for intervallamming grundig beskrevet. Det er ikke komplisert. https://ammehjelpen.no/artikkel/69/Melkespreng-mye-melk-og-overproduksjon Men er tungebåndet sjekket? Barn med stramt tungebånd kan være "avhengig" av overproduksjon for å få nok melk. Du bør hvertfall være sikker på at han får seg nok melk også når han dier fra bryst som ikke er fulle. Endret 26. januar 2019 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 26. januar 2019 #7 Del Skrevet 26. januar 2019 Og så håper jeg dere finner ut av alt snart! Det er utmattende med så mange problemer. Dere fortjener problemfri amming snart, det er så greit når det bare funker. Det er dessverre ikke uvanlig med det ene problemet etter det andre de første månedene, men forhåpentligvis er snart alt i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #8 Del Skrevet 26. januar 2019 Kan du ikke donere den ekstra melken. Da får du hjulpet nurk som ikke har fått den beste starten på livet. Anonymkode: f00c3...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #9 Del Skrevet 26. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke donere den ekstra melken. Da får du hjulpet nurk som ikke har fått den beste starten på livet. Anonymkode: f00c3...b2b Men hun vil jo droppe pumping. Så og si alle kan gi bort melk hvis de går inn for det. Jo mer det ammes/dies jo mer kommer det. Da fortsetter jo bare overproduksjonen Anonymkode: 271d2...622 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #10 Del Skrevet 26. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hun vil jo droppe pumping. Så og si alle kan gi bort melk hvis de går inn for det. Med det mente jeg at de som er for å gi bort melk gjerne må gjøre det, mens dw som vil få ned produksjonen må få gjøre det Anonymkode: 271d2...622 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 26. januar 2019 Forfatter #11 Del Skrevet 26. januar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke noen ekspert, men ville lagt bort pumpa. Har hørt at man bør la barnet få fra den ene puppen hver gang det vil spise, iløpet av 3 timer. Og så fra den andre iløpet av de 3 neste timene, og så fortsette annenhver gang. Jeg prøvde det litt, men gikk over til å bare fortsette som før: Amme fra puppen som der og da virker fullest. Og hvis baby bare spiser litt får den fra samme litt senere. Pumping vedlikeholder jo produksjonen. Og jeg er redd pumpene ikke er bra for brystene. De strammer jo litt. Anonymkode: 271d2...622 Janei, det er en ting at jeg hater den pumpa, det andre er at jeg ikke ønsker at den skal fortsette å produsere mer melk enn lille mini trenger. Vanskelig det der når jeg har beukt pumpa til å produsere melk, helt frem til nå. Fint å høre st det stabiliserte seg til slutt med det. Bruker purelan, men skal kjøre på med større dose 😅 19 minutter siden, Albbas skrev: Som vanlig - sjekk ammehjelpen.no. Der står metoden for intervallamming grundig beskrevet. Det er ikke komplisert. https://ammehjelpen.no/artikkel/69/Melkespreng-mye-melk-og-overproduksjon Men er tungebåndet sjekket? Barn med stramt tungebånd kan være "avhengig" av overproduksjon for å få nok melk. Du bør hvertfall være sikker på at han får seg nok melk også når han dier fra bryst som ikke er fulle. Har vært innom å lest alt jeg har kommet over. Jeg prøvde meg på intervallamming forrige uke. Men da ble han merkelig nok ikke fornøyd, så måtte etter kort tid gi begge bryst. Så da følte jeg at jeg ødelagte hele prosjektet og droppet hele opplegget. Han får i seg nok melk (har veid han flere ganger før og etter). Tungebåndet ble klippet for 3 dager siden. Men takk, håper virkelig at ting ordner seg snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 26. januar 2019 Forfatter #12 Del Skrevet 26. januar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke donere den ekstra melken. Da får du hjulpet nurk som ikke har fått den beste starten på livet. Anonymkode: f00c3...b2b Kunne gjerne gjort det, men nå har jeg mer behov for å få ned melkepeoduksjonen slik at jeg får til ammingen som forhåpentligvis gir mer overskudd i hverdagen 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 26. januar 2019 #13 Del Skrevet 26. januar 2019 14 minutter siden, Chickenwings85 said: Janei, det er en ting at jeg hater den pumpa, det andre er at jeg ikke ønsker at den skal fortsette å produsere mer melk enn lille mini trenger. Vanskelig det der når jeg har beukt pumpa til å produsere melk, helt frem til nå. Fint å høre st det stabiliserte seg til slutt med det. Bruker purelan, men skal kjøre på med større dose 😅 Har vært innom å lest alt jeg har kommet over. Jeg prøvde meg på intervallamming forrige uke. Men da ble han merkelig nok ikke fornøyd, så måtte etter kort tid gi begge bryst. Så da følte jeg at jeg ødelagte hele prosjektet og droppet hele opplegget. Han får i seg nok melk (har veid han flere ganger før og etter). Tungebåndet ble klippet for 3 dager siden. Men takk, håper virkelig at ting ordner seg snart. Hvis tungebåndet nylig er klippet bør du nok ha is i magen litt til. Mulig dette stabiliserer av seg selv. Det at han ble misfornøyd ved intervallamming i forrige uke kan være tegn på at han trenger din overproduksjon for å få i seg nok. Gi det et par uker til, det tar fort 4 uker før effekten av et godt klipp etablerer seg (eventuelt glimrer med sitt fravær...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #14 Del Skrevet 26. januar 2019 1 hour ago, Chickenwings85 said: Janei, det er en ting at jeg hater den pumpa, det andre er at jeg ikke ønsker at den skal fortsette å produsere mer melk enn lille mini trenger. Vanskelig det der når jeg har beukt pumpa til å produsere melk, helt frem til nå. Fint å høre st det stabiliserte seg til slutt med det. Bruker purelan, men skal kjøre på med større dose 😅 Har vært innom å lest alt jeg har kommet over. Jeg prøvde meg på intervallamming forrige uke. Men da ble han merkelig nok ikke fornøyd, så måtte etter kort tid gi begge bryst. Så da følte jeg at jeg ødelagte hele prosjektet og droppet hele opplegget. Han får i seg nok melk (har veid han flere ganger før og etter). Tungebåndet ble klippet for 3 dager siden. Men takk, håper virkelig at ting ordner seg snart. Intervallamming er ikke anbefalt ved stramt tungebånd. Siden det akkurat er klippet ville jeg sett an noen uker nå. Pump om du har mye spreng, men ellers se om der hjelper med den frigjorte tungen. Er klippet fullstendig? Anonymkode: 7e66c...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 27. januar 2019 Forfatter #15 Del Skrevet 27. januar 2019 (endret) Ja okei, får gi det litt tid. Vil bare ikke gjøre noe feil og pådra meg tette melkekanaler. Har en veninne som akkuratt hadde det. Au, det så vondt ut!!! Brystsprengen synes jeg har blitt mindre det siste døgnet. Men for å ha oversikt så har jeg veid før og etter mating nå. På 5min og ett bryst så får han i seg 100ml. Er ikke det MYE? 100ml er det han pleier å spise, skjønner godt at han ikke er interessert i begge bryst da. Stakkars, han må jo få vondt i magen av å spise så fort? Synes han har i overkant mange bæsjebleier å... Endret 27. januar 2019 av Chickenwings85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #16 Del Skrevet 27. januar 2019 Lurer også på om klippet er fullstendig (diamant) og om du følger et tøyeregime? Vanligvis stabiliserer melka seg rundt 3 mnd, så jeg ville ventet og sett. Gi ett bryst om gangen, og evt. håndmelk den verste sprengen mellom ammingene. Håper det ordner seg for deg! Intervallamming fungerte i hvert fall ikke på min med stramt tungebånd. Anonymkode: 8d24b...0fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickenwings85 Skrevet 27. januar 2019 Forfatter #17 Del Skrevet 27. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer også på om klippet er fullstendig (diamant) og om du følger et tøyeregime? Vanligvis stabiliserer melka seg rundt 3 mnd, så jeg ville ventet og sett. Gi ett bryst om gangen, og evt. håndmelk den verste sprengen mellom ammingene. Håper det ordner seg for deg! Intervallamming fungerte i hvert fall ikke på min med stramt tungebånd. Anonymkode: 8d24b...0fb Ja, diamantklipp med beskjed om å tøye 4-5ganger i døgnet. Har det noe å si tror du? Hadde mye melk før klippet og, men føler kanskje at det har eksplodert litt de siste dagene. Å hva tenker du om at han får i seg så mye melk på så kort tid? Har hørt at det vanligste er at de får i seg for lite og at de derfor vil gå noe ned i vekt etter klipp. Takk, håper det ordner seg snart 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frostrose Skrevet 27. januar 2019 #18 Del Skrevet 27. januar 2019 Dersom babyen ikke fikk nok melk ved intervallamming, har du ikke så stor overproduksjon. Ville ikke gjort noe annet enn å evt. kutte ned på pumping, om du holder på med det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #19 Del Skrevet 27. januar 2019 Intervallamming hjalp meg veldig! Hvis du bekymrer deg for tette melkeganger kan du bare håndmelke det fulle brystet bittelitt. Dette går seg til! Om litt vil de fleste problemene være helt glemt! Anonymkode: 80733...bf0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #20 Del Skrevet 27. januar 2019 23 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Ja, diamantklipp med beskjed om å tøye 4-5ganger i døgnet. Har det noe å si tror du? Hadde mye melk før klippet og, men føler kanskje at det har eksplodert litt de siste dagene. Å hva tenker du om at han får i seg så mye melk på så kort tid? Har hørt at det vanligste er at de får i seg for lite og at de derfor vil gå noe ned i vekt etter klipp. Takk, håper det ordner seg snart 🙈 Nå kan jeg svare svare for meg selv. Vi klippet ved 4 mnd, og fram til 3 mnd la hun på seg mye. Jeg hadde jo så mye melk, og hun bare svelget unna. Spruten sto i munnen på henne. Så at tungebåndet var stramt, som ikke ga optimalt sugetak, hadde lite å si i den perioden. Men når mengden melk går fra å være hormonstyrt (3 første mnd) til behovsstyrt, går gjerne barna med stramt tungebånd ned i vekt/stagnerer. Så du slipper forhåpentligvis det. Klipp og tøying høres bra ut, så ha litt is i magen. Jeg tror det vil gå seg til for deg, bare la baby ligge mye på puppen og få brukt sin «nye» tunge. Ikke pump, og hold ut sprengen. Kjenn etter om du har begynnende tette melkeganger, og vær flink til å variere ammestillinger (tvillingstilling var en god en for meg, da får du tømt godt på sidene). Anonymkode: 8d24b...0fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå