AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Jeg har slitt med overspising og bulimi hele livet. For ca 1 måned siden bestemte jeg meg for at nå er det slutt. Men det jeg merker er at jeg heller tyr til en ny strategi: istedenfor å spise flere måltider og risikere å overspise, så spiser jeg heller alle dagens måltider i et måltid. Jeg kan f.eks stå opp kl 7 og innta dagens mat noen timer etterpå eller på ettermiddagen. Når dette er gjort vet jeg at jeg ikke trenger å spise noe mer resten av dagen. På den måten slipper jeg å kaste opp og jeg slipper å spise mer enn jeg trenger, for da vet jeg at kvota er brukt opp. Men vet at det ikke er sunt. Hvordan kan jeg klare å spise mer normalt? Anonymkode: 608f0...3b1
exictence Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Del dagens mat opp i 3 måltider for dagen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 Er det kontroll du er ute etter å ha? For om det et tilfelle kan jeg anbefale deg å telle kalorier. Det finnes jo et X antall kalorier et menneske skal få i seg hver dag for å opprettholde vekta, og ikke minst en viss sammensetning av karbohydrater, fett og protein for å ha en sunt kosthold. Les deg opp på konsthold og lær deg hvilke matvarer som gir sunne «byggesteiner» og hva som ikke er fult så bra. Altså man kan fint spise chips å nå dagens kvote med kalorier, men er det virkelig det beste? 😬 ikke akkurat. Viktig å få i seg alle proteiner, minneraler, fett ol. man trenger for å leve. Så om det er en viss kontroll og en visuell oversikt over hva du spiser som du trenger, så kan jeg anbefale å telle opp hva du spiser. Skriv ned og få en oversikt. Da vil du kunne ha full kontroll på å planlegge hvert måltid og «se» visuelt hva du får i deg. Og det går ann å planlegge hele dagen kvelden før så du vet akkurat hva du skal ha til frokost, lunch og middag Med en slik notering vil du og kunne ha en oversikt over at det er sunn mat Gjerne pakke sammen måltidene i bokser i kjøleskapet, ferdig til å spises/tilberedes. Men om det er slik full kontroll du trenger å gi slipp på, da er det beste å bare prøve seg frem, prøve å spise flere måltider. Prøv å starte med et om morgenen og et om kvelden, så prøve å dele opp i 3, frokost, lunch og middag, så dele opp i 4, frokost, lunch, middag og kvelds Anonymkode: e0499...a3f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 Det der gjør deg jo ikke frisk. Du overspiser jo fortsatt om du spiser 2000 kalorier i ett måltid liksom. Hva med å heller få hjelp til å sette opp en kostliste for 3-4 måltider for dagen. Liste for vedlikeholdsvekt, der du rett og slett følger den slavisk for en lengre periode? Anonymkode: 1f096...b92 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #5 Skrevet 26. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der gjør deg jo ikke frisk. Du overspiser jo fortsatt om du spiser 2000 kalorier i ett måltid liksom. Hva med å heller få hjelp til å sette opp en kostliste for 3-4 måltider for dagen. Liste for vedlikeholdsvekt, der du rett og slett følger den slavisk for en lengre periode? Anonymkode: 1f096...b92 2000kcal om dagen er jo ikke direkte overspising da... en ung kvinne på 60kg skal ha 2000kcal til dagen for å opprettholde vekta. Om de kommer i 1 eller flere måltider... det betyr ikke så mye, for 2000 kcal er 2000kcal. Så 2000kcal til dagen vil ikke jeg klasifisere som overspising. Såklart, alder, kjønn, aktivitet spiller inn på hva som er en persons daglige dose av kcal. Kanskje noen kun skal ha 1800... og da er jo 2000 for mye. MEN dette er noe en person selv må regne ut. Ts du kan jo lese litt her: https://www.kk.no/helse/spiser-du-bare-ett-eller-to-maltider-om-dagen-67742700 Mye av grunnen til at de anbefaler flere måltider til dagen er at det er lettere å klare å få i seg alle byggesteinene med flere måntider for sa spiser man kanskje mer variert. Ikke minst så minimerer vi sjangsen for å overspise meg å heller fylle på litt og litt, og ikke alt i en omgang. Anonymkode: e0499...a3f 1
Gnå Skrevet 26. januar 2019 #6 Skrevet 26. januar 2019 I prinsippet er det vel ikke så galt i å spise "alt på en gang", så lenge det funker for deg. Men med tanke på at du har hatt en spiseforstyrrelse, syne jeg dette virker litt skummelt. Det blir litt sånn "enda en rar ting å gjøre med mat". Å sette opp en god kostplan, enten alene eller med hjelp fra proffe, kan sikkert være lurt. Et annet forslag kan være å basere seg på hvordan du spiste før du ble syk, og prøve å finne til det. Lykke til! Heia deg
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Du bør nok jobbe mot å spise 3 måltider om dagen. Jeg leste en lengre artikkel om at det for mange som er opptatt av vekt er lettere å kontrollere inntak ved 3 måltider enn ved mange små som ofte anbefales. Dette fordi det er lettere å ha oversikt over hva man spiser. Men dette er veldig individuelt, så her må du finne det som passer for deg. Men jeg er enig om at ett måltid om dagen høres for ekstremt ut. Hva om du prøver å bygge deg gradvis opp. Tillater deg selv å gjøre som du gjør nå i en uke til ( hvis det fungerer), deretter gå opp til to måltider om dagen et par uker, og så tre måltider? Hvordan vet du at du har spist dagens kvote når du spiser ett måltid? Teller du kalorier? Anonymkode: e9047...347
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 .. og hva er det som trigger overspising for deg? Anonymkode: e9047...347
Mynona Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen, Mynona, mod.
Anbefalte innlegg