Gå til innhold

Om noe skjer oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om noe skulle skje oss ( dødsfall ) 

Blir da barna plassert hos di som er faddere ? Eller hvordan gjøres det ?

Alle vår barn har forskjellige faddere og di 2 eldste er over 18 år. Minsten er 12 og jeg er livredd for om noe skal skje oss at han havner hos sine faddere noe vi absolutt ikke ønsker da di siste årene har vist seg at di ikke egner seg 

Anonymkode: b9572...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Besteforeldre / søster-bror til deg og mannen

Anonymkode: 23764...598

Skrevet

Faddere har ingenting med slike situasjoner å gjøre.

Anonymkode: f23b2...ca9

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldre / søster-bror til deg og mannen

Anonymkode: 23764...598

Er nemlig nær familie som er fadder 

Skrevet

Jeg sitter med mye slike spm selv, da jeg er 100% alene med ansvaret for min lille, og jeg tenkte jeg skulle sette av tid til å finne noen å snakke med om dette.. >Jeg har en mor som er fostermor selv, og min far egner seg ikke til å overta, hans pappa egner seg ikke og ikke pappan sine foreldre, så jeg er livredd for at noe skal skje med meg, og jeg skjønner at jeg må finne ut av det slik at jeg kan slappe av de siste 7 årene han har igjen før han blir 18 :P

Anonymkode: e03c2...89a

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Du kan selv skrive i testamente om det er noen spesielle ønsker og snakke med dem dere evt ønsket skal bli verge om dere begge skulle dø.

Skrevet

Det gjøres vurderinger utifra hver situasjon med utgangspunkt i barnets beste. Ofte er det til barnets beste å f. Eks bli boende i nærmiljøet, bo med noen de er i familie med etc. 

Skrevet

At begge foreldre dør skjer så sjelden i vår del av verden at dette har jeg ikke ofret en kalori på å bekymre meg over eller planlegge for. Man trenger ikke ta alle sorger på forskudd.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, asterix skrev:

At begge foreldre dør skjer så sjelden i vår del av verden at dette har jeg ikke ofret en kalori på å bekymre meg over eller planlegge for. Man trenger ikke ta alle sorger på forskudd.

Det er ikke alle barn som har to foreldre i utgangspunktet.

Anonymkode: 2faef...7bd

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle barn som har to foreldre i utgangspunktet.

Anonymkode: 2faef...7bd

Det vet jeg da veldig godt. Mine har hatt bare meg siden minstemann var 7 år.

Skrevet

Ts: hos dere hadde jeg tenkt det kunne ha vært naturlig at ungene deres gikk inn i omsorgsrollen, sammen med ett støttenettverk av familie eller støttefamilie i barnevernet. Kan det være aktuelt?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Mariell77 skrev:

Ts: hos dere hadde jeg tenkt det kunne ha vært naturlig at ungene deres gikk inn i omsorgsrollen, sammen med ett støttenettverk av familie eller støttefamilie i barnevernet. Kan det være aktuelt?

Det er absolutt mulig. 

Skrevet

Fadder er bere symbolsk, har de ikke tilknytning til barnet utover de blir de ikke valgt. Besteforeldre og tanker/onkler er naturlig alternativer 

Anonymkode: 63198...69c

• Liker 1
Skrevet

jeg er i en lignende situasjon, og har bedt gudfaren til barnet mitt om å passe på at barnet mitt ikke havner hos slekta mi. har også planer om å skrive testament og viljeserklæring, hvor det skal stå klart og tydelig at hva jeg ønsker/ikke ønsker.

Anonymkode: 3fb78...6f5

Gjest BearMama
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal ha disse papirene ?

Ville lagt deg sammen med testamente hos advokat.

Skrevet

Jeg har en viljeserklæring som ligger her hjemme i safen og så har jeg en hos hun som skal ha barnet mitt hvis jeg tar kvelden. Alle som betyr noe er informert om hva som skjer om jeg dør før barnet mitt er 18. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noe skulle skje oss ( dødsfall ) 

Blir da barna plassert hos di som er faddere ? Eller hvordan gjøres det ?

Alle vår barn har forskjellige faddere og di 2 eldste er over 18 år. Minsten er 12 og jeg er livredd for om noe skal skje oss at han havner hos sine faddere noe vi absolutt ikke ønsker da di siste årene har vist seg at di ikke egner seg 

Barn havner ikke automatisk hos sine faddere, det er noe som skjedde for hundrede år siden eller deromkring. 

Dør begge foreldrene samtidig eller lengst levende dør, så kommer barnevernet på banen og vurderer hva som er best for narna, og hva barnet ømsker. I tillegg blir det vurdert om foreldrene etterlater seg en viljeserklæring som sier noe om foreldrenes ønsker. 

Anonymkode: 11e71...b56

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal ha disse papirene ?

Du legger dem til oppbevaring hos Tingretten der du bor (i lukket konvolutt, sammen med ev testamente). Så vil det dukke opp et varsel når du dør (usikker på hvordan dette er i praksis).

https://www.domstol.no/no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/oppbevaring-av-testament/

Anonymkode: 607e6...af2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...