Gå til innhold

Hva hadde dere gjort om dere vant 400 mill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde nok flyttet til varmere strøk sånn som mange andre, helst et engelsk-språklig land. Kanskje USA eller Australia. Og så hadde jeg plassert pengene i diverse indeksfond og levd godt men fornuftig på avkastningen resten av livet.

Anonymkode: 39422...a5d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydelig kjønnskille her.

Kvinner som vinner i lotto vil ha hus.

Menn som vinner i lotto vil ha damer.

Anonymkode: 71dc3...cf0

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde gitt 397mill til dyrevelferd og betalt ned lånet. Helt seriøst. Hilsen mann

Anonymkode: c3527...d73

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gitt 397mill til dyrevelferd og betalt ned lånet. Helt seriøst. Hilsen mann

Anonymkode: c3527...d73

Samme intensjon her. Men hadde donert 350 mill.

Anonymkode: e8f6b...e77

Skrevet

Jeg hadde bygd stort hus, reist på lang eksotisk ferie, gitt noen millioner til familie, sagt opp jobben. Startet en liten bedrift så jeg hadde hatt noe å pusle med. F.eks cafe, hudpleiesalong eller interiørbutikk. Skulle ikke jobber der, bare kommet innom og skravlet med de ansatte, sett hvordan det gikk osv. 

Anonymkode: 6a6ec...a79

Skrevet

Jeg ville:

- kjøpt hus. Men jeg ville fortsatt å bo i område vårt, har ingen ønske om noe luksusvilla på "et bedre sted".

- kjøpt hytte med strandeiendom. 

- kjøpt meg ut av problemet hver gang noen av nevnte steder trengte vedlikehold, selvfølgelig betalt noen for å fikse alt med flyttinga, og sikkert også hatt vaskehjelp videre. 

- ville nok gjort ferdig mastergraden, men hadde satt jobbsøking på vent. Tatt en skikkelig lang ferie når oppgaven er levert, og så startet opp for meg selv. Har en gründer-drøm, og med så mye penger i bakhånd hadde deg jo bare vært å hoppe i det. Hadde kunnet ansette noen fra start, slik at jeg ikke hadde trengt å jobbe meg ihjel (slik folk som starter for seg selv gjerne gjør). I tillegg hadde jeg jo ikke løpt noen annen risiko enn tap av stolthet hvis bedriften feila. 

-startet prøving på barn nr. 2

-mannen skulle selvfølgelig fått trappe ned på jobb om han ønsket det (eller slutte, men jeg tror ikke han hadde ønsket det). Men han kunne tatt noen måneder permisjon mens jeg var i innspurten på oppgaven og for en lang ferie sammen etterpå. 

-Ville selvfølgelig oppgradert garderoben. 

-hjulpet de nærmeste (foreldre/svigers/min og mannens søsken) med oppgradering av bolig. Tror ikke jeg ville gitt penger til "alle venner" slik som andre skriver, for hvordan setter man grensen liksom. Hvor langt ut i vennekretsen går man? Likevel har jeg et par nære venninner som jeg hadde ønsket å hjelpe med egenkapital til boligkjøp. 

- Og når alt dette var gjort, så hadde jeg bare brukt en brøkdel av formuen.... Hadde selvfølgelig gitt til veldedighet, men også investert en del for meg og mine etterkommere.

Skrevet

Sluttet i jobben. Reist til Island, Færøyene og Grønland (alltid vært en drøm for meg, kommer uansett til å reise dit innen de nærmeste årene), samt reist til varmere strøk. Kjøpt meg et stort og flott hus i hjemfylket mitt i Nord-Norge, samt en hytte. Donert litt til veldedige organisasjoner, særlig organisasjoner som kjemper for dyrene, og ikke minst donert penger til forskning for sykdommer i nervesystemet som f.eks. ALS, MS etc. Hadde spist ute oftere og unnet meg avokado hver dag. Kjøpt jacuzzi. Masse nye klær. 

Anonymkode: 11481...86d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sluttet i jobben. Reist til Island, Færøyene og Grønland (alltid vært en drøm for meg, kommer uansett til å reise dit innen de nærmeste årene), samt reist til varmere strøk. Kjøpt meg et stort og flott hus i hjemfylket mitt i Nord-Norge, samt en hytte. Donert litt til veldedige organisasjoner, særlig organisasjoner som kjemper for dyrene, og ikke minst donert penger til forskning for sykdommer i nervesystemet som f.eks. ALS, MS etc. Hadde spist ute oftere og unnet meg avokado hver dag. Kjøpt jacuzzi. Masse nye klær. 

Må legge til at jeg hadde gitt noen millioner til foreldrene mine og til søsknene mine. Hadde også reist til USA. Hvis jeg har kjæreste innen da, skal vi få mange barn (forhåpentligvis, og så lenge han også vil det så klart). 4+, opptil 6-7 barn. Og kjøpe ny bil. 

Skrevet

Betalt gjeld

Satt av penger til barnet

Kjøpt hus

Gitt til veldedighet

Investert i et lite leilighetskompleks for å leie ut

Startet en liten nisjebutikk jeg har drømt om

Anonymkode: 8658e...74e

Skrevet

Sagt opp jobben - eventuelt gått ned til bare et par dager i uka, fått hjelp til å investere en stor del av pengene på en lur måte, gitt bort en del til nærmeste familie, fikset huset, fikset gården, skaffet meg noen gårdsdyr til eget bruk, donert penger til et godt formål (noe med dyr og dyrevelferd), leid vaskehjelp, kjøpt ny bil, gått til frisør, kjøpt nye klær, erstattet de slitne møblene mine, spist den maten jeg hadde lyst på istedet for hva lommeboka har råd til.

... I den rekkefølgen. :Nikke: 

Anonymkode: c57ee...e2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville fortsatt i jobben min, for jeg stortrives. 

Ville betalt ned gjeld og kjøpt småbruk eller gård. 

Hytte på fjellet. 

Ville gitt noe til mine foreldre og mine søsken. 

Ny bil. 

Ville kjøpt et sted jeg kunne drevet med gratis hundekurs. 

Anonymkode: d9803...1a1

Skrevet

Alle dere som ville betalt ned gjeld.... eh hvorfor det? Man burde heller skaffe seg mye gjeld faktisk! Med 400 mill har du formuesskatt på 4 mill HVERT ÅR. Så det første man gjør er nok å snakke med en investeringsrådgiver og en skatteekspert. Eventuelt flytte ut av Norge før man vinner!

Anonymkode: 92329...251

Skrevet

Hadde bygd nytt hus og gitt bort huset vi har nå til svigermor, og gitt mine foreldre samme verdi i penger. Jeg hadde nok gått ned i stilling, men ikke slutta helt

Anonymkode: 647d0...053

Skrevet

Jeg hadde nok sagt opp jobben. Hadde vært bedre om noen som trengte den fikk den. 

Så hadde jeg gått i tenkeboksen på hvor jeg skulle bo og hvilken bolig jeg skulle kjøpe. 

Jeg ville gitt bort mye, både til veldedighet, familie, venner og bekjente. 

Anonymkode: be038...f8c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle dere som ville betalt ned gjeld.... eh hvorfor det? Man burde heller skaffe seg mye gjeld faktisk! Med 400 mill har du formuesskatt på 4 mill HVERT ÅR. Så det første man gjør er nok å snakke med en investeringsrådgiver og en skatteekspert. Eventuelt flytte ut av Norge før man vinner!

For det første hadde jeg kommet til å gi bort mye, så formuen min hadde ikke blitt 400 millioner. For det andre, hadde jeg vært såpass rik, hadde jeg jo hatt råd til å betale mye skatt. Skattepengene er med og finansierer velferdsstaten. 

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, FrankDrebin skrev:

Hadde brukt et par av millionene til å bestikke en arbeidsgiver til å gi meg jobb. 

Hadde vært lite aktuelt å jobbe om jeg vant 400 mill, altså.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde betalt ned alt av lån, og i første omgang gått ned til 40% stilling. Hadde kjøpt enebolig med stor tomt og betalt dyktige håndverkere for å renovere/bygge om slik at det ble slik vi liker det + brukt dyktig interiørarkitekt. Hadde 

Jeg hadde gått mer på tur og engasjert meg i Turistforeningen eller andre organisasjoner, og jeg hadde tenkt grundig gjennom hvordan jeg skulle plassere/bruke pengene på en mest mulig fornuftig måte slik at jeg kunne levd komfortabelt resten av livet. Hadde også gitt bort en større del av pengene.

Jeg ville ikke fortalt alle og enhver at vi hadde vunnet så mye penger.

Anonymkode: c7d85...7f7

Skrevet

Sånn umiddelbart: Kjøpt meg pendlerleilighet og innredet den for å få tatt unna for de verste impulshandlingene. Kjøpt El-bil. 

Tatt en lang prat med samboer om hva vi ønsker ut av livet, og investert i hus/feriehus/ting utfra det. 

Så hadde jeg tatt noen lange samtaler med økonomisk rådgiver om separate tema:

- Veldedighet - hvordan gjør man det uten at organisasjonene får skattesmeller/andre utfordringer jeg ikke vet om. Både direkte som gaver, og om å opprette legatfond for mer langsiktig veldedighet er en praktisk mulighet. 

-Investeringer, slik at jeg og mine er sikret økonomisk stabilitet, og eventuelt bygge opp noe som kan vare.

- Gaver/sikre den økonomiske fremtiden til familiemedlemmer på en fornuftig måte. 

- Personlig forbruk - er det lurt å betale ned lån, i tilfelle hvordan, på hvilken måte strukturere økonomien best fremover. 

-...og såklart satt av en del til ufornuftig forbruk for å nyte den nye livssituasjonen! 

Så ville jeg sannsynligvis fullført videreutdanningen, og når den er fullført bestemt meg for om jeg vil fortsette i yrket, gått ned i stilling, brukt utdannelsen til noe annet, eller gått helt ut for å drive med investeringer og veldedighet på heltid. Målet må jo være å bruke formuen fornuftig, slik at flere kan gå glede av gevinsten over lang tid fremover. 

Anonymkode: 3dae5...173

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor flytte ut før man vinner? 

Og har lurt på dette. Om man vinner i lotto må man skatte på det man vinner? 

Anonymkode: 43a37...4d4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

For det første hadde jeg kommet til å gi bort mye, så formuen min hadde ikke blitt 400 millioner. For det andre, hadde jeg vært såpass rik, hadde jeg jo hatt råd til å betale mye skatt. Skattepengene er med og finansierer velferdsstaten. 

Så du ville betalt 4 mill i året bare for å bo i Norge? Ja, det går kanskje an hvis man har en lottogevinst som er i cash. De fleste andre rika har pengene bundet opp i bedrifter og kan ikke bare ta dem ut. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...